Nieuw van Akai, de KEY37 G2 en de MPC One G2

K37g2.png

Voorzien van een een nieuwe G2 8-core processor met vier keer de prestaties van de vorige generatie,
is MPC Key 37 G2 gebouwd om grotere sessies en complexere producties aan te kunnen.
Van volledige arrangementen tot gelaagde composities.

Meer info over de Key37 G2 kun je hier vinden.

One G2.png

Meer info over de MPC One G2 kun je hier vinden.

Zo, die zijn weer goed aan de prijs.....
De behuizing lijkt (vrijwel) gelijk van beide t.o.v. de 'og' versie.
Beetje jammer dat we niet wat meer IO hebben gekregen voor die pricebump, maar goed, dan moet je (nog) een stapje dieper in de portemonnee graaien.
In mijn hoofd was de MPC one ongeveer €500,- maar dat is waarschijnlijk pre 1981 geweest 🤣

Hoe dan ook, complete machines, maar je mist wel de pro pack met clip launching, dus ik zou er sowieso nog meer voor neer moeten leggen. En ik mis gewoon extra IO, al is alles op te lossen met een interface natuurlijk

Hm,,, ik meende dat als je eerder de pro-pack had aangeschaft, dat je een licentie kreeg voor 3 apparaten? Ik meende dit toen der tijd gelezen te hebben bij de release. (Ff geprobeerd dit weer ergens te herleiden maar vond zo snel de info niet)

In mijn hoofd was de MPC one ongeveer €500,- maar dat is waarschijnlijk pre 1981 geweest 🤣

Hoe dan ook, complete machines, maar je mist wel de pro pack met clip launching, dus ik zou er sowieso nog meer voor neer moeten leggen. En ik mis gewoon extra IO, al is alles op te lossen met een interface natuurlijk
Die Clip launcher zit er in.. Pro reverb ook vast wel.. die is nogal CPU behoeftig en daar is in de nieuwere generatie wat meer overhead voor..

Ik keek net naar een videootje van de MPC Sample vergeleken met de ONE. De ONE blijft toch wel een lekker middenmaatje.. vond ik van mijn ONE og ook altijd al. Maar ooit een X gekocht omdat je scherm nooit groot genoeg kan zijn.. :D
Ik snap dat 'Sample' voor sampelen wat meer to the point is.. maar ik vind het oppervlakte van het (touch) scherm, wat je op de MPC Sample moet missen, toch wel een opoffering.

Oh.. de trigger effects uit de MPC Sample zitten er ook in vanaf OS 3.8 trouwens..

Laatst gewijzigd:
Ik snap dat 'Sample' voor sampelen wat meer to the point is.. maar ik vind het oppervlakte van het (touch) scherm, wat je op de MPC Sample moet missen, toch wel een opoffering.
Voor mij maakt het stroomlijnen de MPC Sample juist zo tof. Ik heb de Live II gehad en ik vond het grote aandeel van het touchscreen in de bediening juist een minpunt. De MPC Sample toont eigenlijk alleen maar wat je moet zien om parameters in te stellen en voor de rest ligt het zwaartepunt van gebruik op de knoppen en pads. Dat vind ik in een hardware instrument een grote pre.

Ik zal em vast weleens gaan proberen.. :D maar de andere futures die de MPC's hebben moeten ontberen.. oei.. ik gebruikte em ook vooral als een soort DAW.. Ik begreep dat de MPC Sample ook niet als Midi Host kan dienen.. dat was wel één van de dingen waar die ONE een klein wonderdoosje bleek.. maar je moet idd wel willen graven..

Ja, als je een soort mobiele DAW wil dan is de MPC Sample te licht. Die is echt gericht op de snelle, directe workflow van snel samples pakken en choppen en loops mee te maken.

Ze kunnen wel prima met elkaar werken.. volgens mij demonstreerde Nervous Cook dat in die OS3.8 update (video hierboven)..
Maar 2.4" groot?? Ik zie dat letterlijk en figuurlijk niet (zitten :D) of ik moet mijn leesbril opzetten.. 8D

Laatst gewijzigd:
Lijkt wel een computer scherm met toetsen.
Dat is het technisch natuurlijk ook.
Een raspberry pi (of iets dergelijks) met een tablet en een paar knoppen / toetsen er aan geknoopt.
En toch maakt die combinatie van 'alles in één' het voor velen een fijne omgeving om mee te werken.
Ik heb er ook even aan geproefd en als ik de 707 niet had gehad (en door en door ken), was de MPC gebleven.
Eigenlijk heb je niet meer nodig dan dat om complete tracks te maken.
(al zijn sommige dingen leuker of makkelijker met andere gear / de DAW)

Lijkt wel een computer scherm met toetsen.
Ja, en dan met het gevoel van een Linux / Android applicatie van 10 jaar geleden met inconsistente, soms onlogische en vaak lelijke GUI. Voor mij de reden dat ik geen liefhebber ben van de serie. Al is MPC3 wel een stuk beter alweer dan de vorige imo.

ja heel jammer van die interface.
Anders had ik wel intresse in de keys.
Vooral nu er ook een standard synth engine inzit.

Die Oscillator feature is echt wel heel nice! Vooral de presets geven erg goed aan hoe flexibel en krachtig deze functie is. Hele dikke sounds...

Back