Octave one liveset nep

lloydwebster

hans werrekmeester
Ik zat eens goed de boilerroom liveset van hun te bestuderen

En die linker mute af en toe n channel en doet n auxje heier en daar en veel phantom knob twisten n
de rechter doet alleen note repeat van de clap op de tr8s of mute de kick op de mpc of drukt de chaos pad in. veelal zie ik hem ook gewoon onzin, bijna menu diven of bij synths stukkn even zijn handen op de piano leggen,
maar het is echt mager.

Of zie ik het niet goed?

Ik weet dat liveshows vaak niet zo live zijn als ze beweren, maar dit is wel heel erg, van octave one. Zijn toch wel detroiters.

Vind blackwaters overigens nogsteeds super.

Uit een oud interview na de boilerroom

1782417461008.png

Zou er bij de cameraman ook een man met bordjes staan? Klappen.. handjes in de lucht.. ect??

Ik weet dat liveshows vaak niet zo live zijn als ze beweren, maar dit is wel heel erg, van octave one. Zijn toch wel detroiters.

Een Volendammer die live tenminste een paar akkoorden op een gitaar kan spelen zie ik liever, eigenlijk.

Die gasten moeten een balans zien te vinden tussen spontaniteit/improvisatie en structuur. Hoofdprio is dat de set samenhangend is lijkt me. Ik zie ook liever iemand alles zelf live inspelen maar daarvoor ga ik doorgaans eerder naar North Sea Jazz dan naar een techno act.

Gezien de shitload aan apparatuur die ze altijd meeslepen niets anders dan respect voor deze 2 mannen. Dat er bepaalde apparaten in de set een vaste sequence of song afspelen is ze vergeven. Ze kunnen ook gewoon al de muziek die ze gemaakt hebben op een usb-stick pleuren en in Rekordbox afspelen en zelfs dan blijft het 1 set vol energie. Maar al dat spul zo op het podium ziet er gewoon imposant uit.

Kortom: hot knobberij en andere fakerij is helemaal ok als er sympathie voor de act is. Willekeurige MP3Js of elektronische artiesten die we niet kennen maar die hetzelfde doen mogen wel door de mangel. Ze zullen hun strepen ongetwijfeld verdiend hebben, maar ik vind dit net zo goedkoop als een playbackende zanger(es). Overigens is altijd maar de vraag hoeveel er realtime wordt gedaan in de elektronica, bij optredens van The Orb, Orbital of System-7 is ook lastig te zien wat voorgekookt is, wat real-time wordt geDJt en wat echt wordt gespeeld. Daarom ga ik doorgaans ook liever naar 'echte' bands voor liveshows.

Rond @3.43 programmeerd ie een Clap in de TR8s en vermoedelijk zet hij daarna de fader op de TR8s open.. Vanaf 30 minuten doet ie iig een partij op dat Novation keyboard.. was wat me opviel toen ik door de set skipte.. Bij de MPC viel me ook op; die lijkt iets minder aandacht te krijgen. Maar ook die is volledig midi aanstuurbaar.. inclusief track mutes..

Ik vind het er verder wel heel puur uitzien, die apatisch ogende bewegingen en het vertrekken van het gezicht is wel iets wat natuurlijk ontstaat als je in de muziek opgaat.. Dan kun je ook wel wat zeggen gitaristen bv, en hoe ze het ogenschijnlijk moelijk lijken te hebben bij het soleren.. de moves van Joe Cocker en Mick Jagger.. Of neem nog eens 'n screenshot van een solerende Bartek.. :D

Nouja wel een goed voorbereide en degelijke live set toch? Als je daar zo goed betaalt voor een publiek staat wil je ook niet dat er vanalles mis gaat.

Echt improvisatie op de machines is wel cooler natuurlijk, ik bezocht ooit een mini workshop van deze gast, die het doet zonder zonder echte voorbereiding:

Is wel iets wat je kunt oefenen en beter in worden.

Maar voor zo'n act als dit is het wel begrijpelijk dat je de boel goed voorbereid.

Nouja wel een goed voorbereide en degelijke live set toch? Als je daar zo goed betaalt voor een publiek staat wil je ook niet dat er vanalles mis gaat.

Echt improvisatie op de machines is wel cooler natuurlijk, ik bezocht ooit een mini workshop van deze gast, die het doet zonder zonder echte voorbereiding:

Is wel iets wat je kunt oefenen en beter in worden.

Maar voor zo'n act als dit is het wel begrijpelijk dat je de boel goed voorbereid.

Een workshop is wel wat anders dan een live performance voor publiek.. maar idd. Het gaat zo vaak goed en net als je op het podium staat zul je het net zien.. wtf??? sta je dan. En daarom backup.

Maar cool die live set in de video..Ik vond Analog Kitchen altijd top om te zien.. Als grooveboxen en drumcomputers je ding is, is het prima te volgen wat ie doet..

Laatst gewijzigd:
Nouja zijn gig was live improvisatie ook in clubs, de workshop was praten over improvisatie in een zaaltje met wat voorbeelden en ideeën en vragen stellen.

Ik heb bij beide Kraftwerkshows waar ik was meegemaakt dat er wat mis ging en zelfs een keer dat het stilviel. Maar misschien was dat ook wel ingestudeerd om het meer live te laten lijken :)

Bij Deadmau5 ging het standaard iedere keer mis.. Windows it is.. :P
Wel super geniaal als act.. met al die eye candy en lichtshow..

Ik ben wel benieuwd hoeveel moeite het die ‘echte bands’ nu echt kost om elke keer weer hetzelfde repertoire eruit te persen. Supertof zo’n solo of vocale uithaal, maar die is natuurlijk ook al tig keer gedaan. Niet dat het niet knap is natuurlijk, maar we hebben het wel over artiesten die al zooooooo lang goed zijn in wat ze doen. Volgens mij moet je dan niet kijken naar wij jezelf denkt dat de liveset maakt technisch gezien, maar wat het publiek ervan vindt. Laten we eerlijk zijn, de meeste van ons zullen in een poppodium of club toch altijd zeggen ‘o ja, maar die heb ik ook’ ‘ik had die hier wat zachter gezet’ ‘oeeee, dat gaat niet helemaal lekker’ ‘jammer dat ie geen echte Moog heeft’ etc etc

Wellicht niet waar (weet niet precies wat ze doen), maar zelfs met wat knopjes draaien en voorgeprogrammeerde patterns moet je de boel maar lekker aan de gang kunnen houden. En het verschil op de dansvloer kan hem zitten in dat ene schuifje of ene bass knopje om de energie naar je hand te zetten. Denk dat deze mannen dat heul goed beheersen.

Zo'n live performance is zo makkelijk nog niet, en al helemaal niet met z'n 2en... Ik zou niet te hard oordelen over wat je hier wel of niet ziet, ik vind het allemaal niet zo evident dat het nep is hoor. Ik heb laatst van Krista Bourgeois KLIK (is een Liveset) een masterclass zitten kijken. Hoewel het niet helemaal mijn stijl muziek is, is het wel interessant om te zien en horen hoe andere artiesten nadenken over hoe ze iets aan het publiek presenteren. Ik worstel zelf al een poosje met de verhouding voorbereid/improv en kom er toch steeds meer achter dat een zekere mate van voorbereiding eigenlijk noodzakelijk is, zéker wanneer je vaker eenzelfde track wil neerzetten. Je hebt iets nodig om op terug te kunnen vallen...

Heb tijdens een jam met een vriend ook wel eens heel driftig aan een knopje zitten draaien om toe te werken naar iets vets, om er vervolgens achter te komen dat mijn input helemaal niet in de mix zat en mijn maat iets vets deed. Als het voor publiek was geweest en gefilmd was, had er maar zo azijnpisser tussen kunnen zitten die zou zeggen dat het nep was.

En al zou er in et gegeven voorbeeld regelmatig worden teruggevallen op voorbereidde stukken, ik kan me niet voorstellen dat die gasten met zoveel overtuiging hun show faken.

Het is ook wat je verwacht. 'Live' is een apart concept in elektronische muziek. Dat er voorbereide sequences worden ingestart lijkt me bij 99% van de optredens een gegeven. Behalve bij echte improvisaties, zoals bijv. van Jordan GCZ en een paar andere artiesten.
hier zie je dat de mpc gewoo automatisch de tracklijst afspeeld adhv de track mute pads die licht geven.
Tja, dat gebeurt wel vaker. Scenes in Ableton komen op hetzelfde neer. Het is iéts cooler als iemand met een knop een nieuwe scene/track start ipv dat alle scenes/patterns achter elkaar zijn gezet, maar zo veel vind ik dat nu ook weer niet schelen. Dan staat de 'playlist' vast en kan je daarbinnen lekker gaan muten/fxen in je sequences.

https://youtu.be/IJO6UEn7He0?si=PGCtyhcSRLkEkDFF&t=2058 hier sspeelt de rechter zogenaamd een synth die er al inzit en vergeet hij ook nog wat noten mee te spelen
Ik vraag me af of dat klopt. Die akkoorden komen er van wat ik zie bij als hij ze eerder begint te spelen. Maar het zou kunnen, hoor.

Ik heb wel meer interviews gezien/gelezen over hun livesets. En het komt er op neer dat de kerel op de mixer alles wat wat de ander instuurt in verhouding met elkaar brengt, equalizing en de aux sends doet. Maar ook al zou ie alleen de sends doen, dan is dat wat mij betreft ook prima. In deze video leggen ze het uit:

Verder wel met @Nap eens dat we niet alles hoeven te vergeven bij acts die wel een goede stempel hebben gekregen. En dat zeg ik als fan van deze twee gebroeders Burden.

Het zal echt er wel heul moeilijk worden om alles live te doen. Ga je elke kick drum en elke sequence live inprogrammeren? Dat is leuk en noodzakelijk als je echt een improvisatie doet, maar niemand programmeert z'n sequences uit nummers live opnieuw in. Ik vind dit dus wel echt heel wat anders dan playbacken.

Laatst gewijzigd:
Back