OpenHiHats
Ouwe rot
Aanvulling:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Dat is inderdaad niet te doen, daarnaast werken talloze 'gewone' bands ook met vooraf opgenomen tracks en sequences omdat ze niet alles ter plekke kunnen reproduceren in die setting/bezetting. Ik heb er wel moeite mee als artiesten doen alsof, dus in de lucht aan nepknopjes draaien of op dingen drukken die niets doen op apparatuur die soms niet eens aangesloten is.Het zal echt er wel heul moeilijk worden om alles live te doen. Ga je elke kick drum en elke sequence live inprogrammeren? Dat is leuk en noodzakelijk als je echt een improvisatie doet, maar niemand programmeert z'n sequences uit nummers live opnieuw in. Ik vind dit dus wel echt heel wat anders dan playbacken.
Ja, echt neppen kan natuurlijk niet. Maar ik vraag me af of dat bij Octave One echt gebeurt.Dat is inderdaad niet te doen, daarnaast werken talloze 'gewone' bands ook met vooraf opgenomen tracks en sequences omdat ze niet alles ter plekke kunnen reproduceren in die setting/bezetting. Ik heb er wel moeite mee als artiesten doen alsof, dus in de lucht aan nepknopjes draaien of op dingen drukken die niets doen op apparatuur die soms niet eens aangesloten is.
Ik zat eens goed de boilerroom liveset van hun te bestuderen
En die linker mute af en toe n channel en doet n auxje heier en daar en veel phantom knob twisten n
de rechter doet alleen note repeat van de clap op de tr8s of mute de kick op de mpc of drukt de chaos pad in. veelal zie ik hem ook gewoon onzin, bijna menu diven of bij synths stukkn even zijn handen op de piano leggen,
maar het is echt mager.
Of zie ik het niet goed?
Ik weet dat liveshows vaak niet zo live zijn als ze beweren, maar dit is wel heel erg, van octave one. Zijn toch wel detroiters.
Vind blackwaters overigens nogsteeds super.

Het is ook wat je verwacht. 'Live' is een apart concept in elektronische muziek. Dat er voorbereide sequences worden ingestart lijkt me bij 99% van de optredens een gegeven. Behalve bij echte improvisaties, zoals bijv. van Jordan GCZ en een paar andere artiesten.
Tja, dat gebeurt wel vaker. Scenes in Ableton komen op hetzelfde neer. Het is iéts cooler als iemand met een knop een nieuwe scene/track start ipv dat alle scenes/patterns achter elkaar zijn gezet, maar zo veel vind ik dat nu ook weer niet schelen. Dan staat de 'playlist' vast en kan je daarbinnen lekker gaan muten/fxen in je sequences.
Ik vraag me af of dat klopt. Die akkoorden komen er van wat ik zie bij als hij ze eerder begint te spelen. Maar het zou kunnen, hoor.
Ik heb wel meer interviews gezien/gelezen over hun livesets. En het komt er op neer dat de kerel op de mixer alles wat wat de ander instuurt in verhouding met elkaar brengt, equalizing en de aux sends doet. Maar ook al zou ie alleen de sends doen, dan is dat wat mij betreft ook prima. In deze video leggen ze het uit:
Verder wel met @Nap eens dat we niet alles hoeven te vergeven bij acts die wel een goede stempel hebben gekregen. En dat zeg ik als fan van deze twee gebroeders Burden.
Het zal echt er wel heul moeilijk worden om alles live te doen. Ga je elke kick drum en elke sequence live inprogrammeren? Dat is leuk en noodzakelijk als je echt een improvisatie doet, maar niemand programmeert z'n sequences uit nummers live opnieuw in. Ik vind dit dus wel echt heel wat anders dan playbacken.
Je hebt gelijk, dit doet hij toch wel live, heb dat niet goed gezien, maar verder zie ik wel aardig wat pseudo-knop gedraai en ge-effect.Ik vraag me af of dat klopt. Die akkoorden komen er van wat ik zie bij als hij ze eerder begint te spelen. Maar het zou kunnen, hoor.
Noem je me nou een azijnpisserrrrZo'n live performance is zo makkelijk nog niet, en al helemaal niet met z'n 2en... Ik zou niet te hard oordelen over wat je hier wel of niet ziet, ik vind het allemaal niet zo evident dat het nep is hoor. Ik heb laatst van Krista Bourgeois KLIK (is een Liveset) een masterclass zitten kijken. Hoewel het niet helemaal mijn stijl muziek is, is het wel interessant om te zien en horen hoe andere artiesten nadenken over hoe ze iets aan het publiek presenteren. Ik worstel zelf al een poosje met de verhouding voorbereid/improv en kom er toch steeds meer achter dat een zekere mate van voorbereiding eigenlijk noodzakelijk is, zéker wanneer je vaker eenzelfde track wil neerzetten. Je hebt iets nodig om op terug te kunnen vallen...
Heb tijdens een jam met een vriend ook wel eens heel driftig aan een knopje zitten draaien om toe te werken naar iets vets, om er vervolgens achter te komen dat mijn input helemaal niet in de mix zat en mijn maat iets vets deed. Als het voor publiek was geweest en gefilmd was, had er maar zo azijnpisser tussen kunnen zitten die zou zeggen dat het nep was.
En al zou er in et gegeven voorbeeld regelmatig worden teruggevallen op voorbereidde stukken, ik kan me niet voorstellen dat die gasten met zoveel overtuiging hun show faken.

De MPC loopt gewoon door en dus ook de gehele set. Misschien dat het destijds met hun mpc 1000 anders was dat weert ik nietIk weet niet wat je verwacht, maar zij hebben gewoon hun 'nummers' zoals een DJ, maar dan in midi met uitgesplitste tracks.
Ze werken met voorgeprogrammeerde secties en kunnen daarbinnen klooien (secties herhalen of skippen als het niet aanslaat), tracks muten en met effecten spelen.
Beetje cutoff draaien of een andere parameter veranderen. Er wordt zelden een noot live gespeeld.
Ik vind dat al een hele prestatie overigens. Niet iedereen perst er live een goede pianosolo uit.
Als ik naar mijzelf kijk (middelmatige hobbyist), dan is dit ook echt mijn max.
Mensen die denken dat ze het live beter kunnen, zou ik zeggen : doe je best
De enige die mij nu zo te binnenschiet (er zijn er vast meer) is Youngr. Maar ook die doet lang niet alles live on stage. En thuis in de studio kan hij zovaak opnieuw beginnen als hij wil, dus dat zegt me wat minder .
Het meeste publiek wil gewoon een lekker lopende set en zit niet te wachten op live gepiel als het een beetje vol moet klinken en wat drops etc moet hebben. Dus dan wordt het niet veel meer dan dit.
Als het echt allemaal live 'moet', dan zit je m.i. toch in heel andere genres (herhalende techno waarbij de variatie en wisselingen minimaal zijn, of ambient waar je minuten de tijd hebt om variaties in te laten komen)
Denk aan Oora, Surco, of onze eigen @Luctae bijvoorbeeld.
Ja er zit een verschil tussen een sequence die alle tracks heeft waarbij je zelf het arrangement moet maken, maar hier is het arrangement al gedaan ook. Dan kunnen ze alsnog wel tracks muten, maar zonder dat zij het doen gebeurt het in de mpc dus ook al.Tja, dat gebeurt wel vaker. Scenes in Ableton komen op hetzelfde neer. Het is iéts cooler als iemand met een knop een nieuwe scene/track start ipv dat alle scenes/patterns achter elkaar zijn gezet, maar zo veel vind ik dat nu ook weer niet schelen. Dan staat de 'playlist' vast en kan je daarbinnen lekker gaan muten/fxen in je sequences.
Ja, echt neppen kan natuurlijk niet. Maar ik vraag me af of dat bij Octave One echt gebeurt.
Maar het gebeurt denk ik wel vaker dat even iets gefaket wordt. Daar zitten ook wel weer gradaties in, vind ik.
Als ik me niet vergis, zie je bijv in deze set van Fatima Yamaha dat ie op 29:45 de lead even zacht meespeelt op de DX100, de echte sequence loopt al via MIDI of audio.
Pas als ie daarna rond 30:07 de volumeschuif opengooit hoor je 'm echt spelen op de DX. Of ik het nou zo erg vind... Hij speelt door de set wel echt wat leads live. Dat je dan een keer een paar seconden zachtjes meespeelt met een lead die al loopt, tja.
Ervoor en erna zie je 'm echt de DX spelen terwijl die main sequence loopt.
Ik er nog geen studie van gemaakt, maar zo werd het toen iig verteld in een muziekding interview. Uiteindelijk moet je toch kiezen hoeveel je live doet en was er misschien een strakke tijdlijn nu. Geen idee.De MPC loopt gewoon door en dus ook de gehele set. Misschien dat het destijds met hun mpc 1000 anders was dat weert ik niet
Daar heb je gelijk in. Dat voelt wel te automatisch.Ja er zit een verschil tussen een sequence die alle tracks heeft waarbij je zelf het arrangement moet maken, maar hier is het arrangement al gedaan ook. Dan kunnen ze alsnog wel tracks muten, maar zonder dat zij het doen gebeurt het in de mpc dus ook al.
Het is ook wat je verwacht. 'Live' is een apart concept in elektronische muziek. Dat er voorbereide sequences worden ingestart lijkt me bij 99% van de optredens een gegeven. Behalve bij echte improvisaties, zoals bijv. van Jordan GCZ en een paar andere artiesten.
Tja, dat gebeurt wel vaker. Scenes in Ableton komen op hetzelfde neer. Het is iéts cooler als iemand met een knop een nieuwe scene/track start ipv dat alle scenes/patterns achter elkaar zijn gezet, maar zo veel vind ik dat nu ook weer niet schelen. Dan staat de 'playlist' vast en kan je daarbinnen lekker gaan muten/fxen in je sequences.
Ik vraag me af of dat klopt. Die akkoorden komen er van wat ik zie bij als hij ze eerder begint te spelen. Maar het zou kunnen, hoor.
Ik heb wel meer interviews gezien/gelezen over hun livesets. En het komt er op neer dat de kerel op de mixer alles wat wat de ander instuurt in verhouding met elkaar brengt, equalizing en de aux sends doet. Maar ook al zou ie alleen de sends doen, dan is dat wat mij betreft ook prima. In deze video leggen ze het uit:
Verder wel met @Nap eens dat we niet alles hoeven te vergeven bij acts die wel een goede stempel hebben gekregen. En dat zeg ik als fan van deze twee gebroeders Burden.
Het zal echt er wel heul moeilijk worden om alles live te doen. Ga je elke kick drum en elke sequence live inprogrammeren? Dat is leuk en noodzakelijk als je echt een improvisatie doet, maar niemand programmeert z'n sequences uit nummers live opnieuw in. Ik vind dit dus wel echt heel wat anders dan playbacken.
Ik scrollde net voorbij dit stukje.. echt live gespeeld.. en dat hoor je dan ook. Maar zeker vet!! Is gewoon in Nederland dacht ik.. maar een sequence is altijd stukken strakker..
Ik vind dit wel een gouden combi eigenlijk.. een geluidsman die de balans bewaart en de fx doet.. Super concept!!
Ik denk dat dit gewoon een gimmick tussendoor was ?? Tussen nog meer coversMaar wel gejat dus tja… ik zou zijn weggelopen, dus de vraag is…gaat het om wat er uit de speakers komt of wat men doet…? Ik heb ook een hekel aan trance, bijna net zo erg als aan draaiorgels dus tja…
Ik ken deze mensen veder niet maar ik bedoel de 'feel'. tussen iets wat Live is gespeeld en een Live set waar sequences met elkaar worden gecombineerd.
Ik vind dit wel een gouden combi eigenlijk.. een geluidsman die de balans bewaart en de fx doet.. Super concept!!