Compact euro rack

renepela

Ouwe rot
Ik ben gek op modular en heb dan ook een enorme kast vool 5U modular spul. Toch begint de ruimte nu wat krap te worden en wil ik ook wat eurorack spul. En dit keer wil ik eigenlijk vooral wat kant en klare Behringer mono synths in een rack gaan hangen. Ik heb een 5-tal synths op het oog. The Neutron, Proton, System 15, de K2-Mkii en de Kobol. Die wil ik in een rackje hangen, echter is de ruimte beperkt tot 30 cm diep en 70 cm hoog, omdat het op een plank staat (die stevig verankerd is in de muur, maar een diepte heeft van 30 cm dus). Ik zoek dus eigenlijk een rack die niet te diep is en vooral de hoogte in gaat. Weet iemand zo'n rack?

Ik bedoel de Model 15 (kan de post niet wijzigen). Wil 5 van die kant en klare Behringer 80hp modules in een rack doen, maar moet dus niet dieper worden dan 30cm en niet hoger dan 70cm. Als ik 5 van die modules recht boven elkaar zou doen moet dat kunnen en eventueel kan de onderste nog wat naar voren komen. Maar ik kan dus nergens iets vinden. Die eurorack stand die hier genoemd wordt kan ook maar 3 stuks kwijt, geen 5. Voor de rest is ie helemaal oke wat de diepte betreft. Hij zou simpelweg 2 lagen hoger moeten zijn.

Je kunt die Behringers met rackoren ook in een normaal 19" rack kwijt, dus je hoeft niet per se alleen naar euro rack cases te kijken.

Ik kan ook geen 19 inch rack vinden die niet dieper is dan 30cm. Die behringer modules zijn maar een centimeter of 11 diep, dus op zich zou het moeten passen. Hooguit dat ik tegen het naar voren kantelen een stripje aan de bovenkant in de muur moet schroeven. Helaas is de plank noet breed genoeg om 2 x 3 naast elkaar te zetten.

Laatst gewijzigd:
Autocorrectie maakte er iets geks van, maar nog kunnen wijzigen. Ik vrees dat ik inderdaad zelf moet gaan knutselen en doorgaans ben ik heel goed met elektronica en heel slecht met hout. Dus hoopte op iets wat kant en klaar te krijgen was.

Je hebt alleen maar 2 rack profielen nodig. Door ze daarin vast te zetten heb je een stevig frame en kun je het op een plank zetten of iets gekanteld in een standaard oid. Meer dan de profielen en rackoren heb je niet nodig:)

8222.jpg

Die rack profielen moeten toch ergens aan vast en een basis hebben tegen het omvallen?

Aangezien die synths niet zo diep zijn, is er ook nog wat ruimte over voor een usb hub en een 12v 5a dc voeding waarbij ik een split kabeltje heb zodat alle 5 de synths aan 1 voeding hangen. Dat was het idee in ieder geval.

Kijk even goed naar de positionering van de aansluitingen op de Behringers. Om nog een beetje goed bij de in- en outputs, knop e.d. te kunnen komen is wat ruimte tussen de units vrij houden zeker aan te raden.

Die rack profielen moeten toch ergens aan vast en een basis hebben tegen het omvallen?
Niet persé. Ik heb ook weleens een rack gemaakt met allen rackstrips. Als je de zwaarste en diepste units onder houdt dan heb je een vrij stabiele basis.

Misschien wel, maar die units zijn volgens mij allemaal even groot en rond de 2 kilo.

De bovenste opening van de rails vastmaken aan de muur (zoals met Ikea kasten ook aangeraden wordt) bevestigen zodat die niet kan kantelen?

Dat is misschien een optie inderdaad. Maar hoopte op iets kant en klaars dat van max 30 cm diep naar 12 cm diep loopt of zo.

Het zou op de plaats moeten komen waar nu
de 2600 staat. Die verhuist naar een andere plek onder het scherm. Door dat scherm kan ik daar geen 70 cm hoog kwijt

Attachments

• 20260701_135915.jpg
    20260701_135915.jpg
    230,4 KB · Bekeken: 44
Die Millennium Steel boxes van Thomann zijn geloof ik 29 cm diep qua inbouwdiepte. Misschien anders die op elkaar? Zijn er in verschillende hoogtes:

Die Millennium Steel boxes van Thomann zijn geloof ik 29 cm diep. Misschien anders die op elkaar? Zijn er in verschillende hoogtes:
Keek ik ook al naar, je kan 2x 6 U nemen en dan nog een kleine er bovenop, zit je wel met de verankering omdat je drie losse kasten hebt of je moet aan de zijkanten platte metalen profielen over de hele hoogte vastschroeven zodat ze aan elkaar vastzitten en dan bovenaan aan de muur verankeren met hoekprofielen die wat langer moeten zijn want je bekabeling aan de achterkant moet er ook nog door natuurlijk..

Als je zelf bouwt omdat het hoog wordt en maar 30 cm diep is er kans op omvallen als je een beetje ruig bezig bent en ook zal je er achter soms bij moeten.
Ik denk dat je het beste dan een paar panelen voor de zijkanten kan laten zagen die in een hoek iets schuin naar achter hellen zodat het iets achterover leunt of je moet het verankeren aan de muur, dan heb je die schuine hoek niet nodig.
Je maakt een plaat aan de onder- en bovenkant voor de stevigheid en dan ben je wel klaar.

Ik ga ermee aan de slag. Vind hooguit die kasten zelf wat aan de zware kant. 8U is geen optie, want als ik me niet vergis zijn die behringer dingen 3U per stuk. Dus krijg er dan maar 2 in en hou dan 2U over. 2 van 6 en 1 van drie kan misschien wel. Zit ik wel op 74 cm of zo, maar dan moeten die schilderijtjes daarboven maar weg of omhoog.

Back