Potmeters monteren

Welk gereedschap gebruiken jullie op een potmeter vast te zetten op een frontpaneel, zonder het frontpaneel te beschadigen? Ik heb wel eens gehoord over nylon steeksleutels of dopsleutels, maar die zijn nog niet zo makkelijk vindbaar. Alle advies is welkom.

Zoiets:
1783754957519.png

Plastik zakje er tussen.

Verlengde dopsleutels met een viltring er tussen . Al veel gehad daarvoor , ( steeksleutel, tang , eigenbouw ) maar met de dopsleutels heb ik het meeste " gevoel"

Heb een zelfgemaakte 3D geprinte doppenset, ook om krassen te voorkomen. Viltring klinkt wel beter, ga ik eens naar kijken.

Bedankt voor de snelle reacties.

Dat plastic zakje zit dan wel geklemt, of niet? Blijft er altijd iets achter?

Hoe kom je aan die viltringen? Kun je die kopen of zelf snijden uit een plakje vilt? Hoe dik is dat filt?

Maakt niet zo veel uit, zo lang het een 1mm if meer is gaat de dopsleutel er gewoon niet doorheen kunnen en krassen achterlaten.

Plastic tasje zou ik niet zo snel vertrouwen, kan wel werken maar als een scherp metalen randje tegen je plaat aankomt met dat zakje er tussen krijg je alsnog een kras.

Goed kwaliteit zakje gebruiken en regelmatig de zone vernieuwen. Ik doe het ook met imbus zo. Ik gebruik zakjes van wegwerp oordopjes, die zijn sterk en klein. Bij mij blijft niets achter.

Op de loodgieters afdeling kun je ook vele soorten ringen vinden.. Misschien is een zacht materiaal ring onder je moer ook wel iets, dan beschadig je de faceplate helemaal niet en hou je iets afstand met aandraaien.

P.s. interessant mixertje!

Daar heb je speciale “socket screwdrivers” voor.

Die zijn hol en gaan zo over de shaft op de moer. Schiet je nooit uit (onmogelijk)

Attachments

• IMG_5327.jpeg
    IMG_5327.jpeg
    9,2 KB · Bekeken: 27
met een socket screwdriver [ dopschroevendraaier] kan ik net meestal niet genoeg kracht zetten om de boel goed vast te draaien [ en ik heb grote sterke handen] . als je zo iets echt wilt, moet je een versie met een gat in de handvat nemen , om een pen er doorheen te doen.

je kan ook een drupje loctite schroefdraad borgmiddel gebruiken en t niet verwoestend vast zetten. Dan komt t niet zomaar los, heb je geen kans op schade en zit t toch goed vast.

Ik doe dit al jaren met een setje krasvrij goedkope pijpsleutels. Bijvoorbeeld die van Bol voor 7.55 eur voor een setje. Het voordeel van een pijpsleutel tov een dopsleutel is dat een dop meestal minder goed over de as van de pot valt. Moer met de hand vastdraaien en die sleutel alléén voor het laatste "vast is vast" duwtje. Dan, en daar ga ik me niet populair mee maken want op fora houdt men niet van alternatieve inzichten en degenen die die inzichten aanbrengen hebben er geen verstand van, maar...

Als je een (potmeter-)moer vast of losdraait is er echt geen enkele reden te verzinnen waarom je je frontpaneel zou beschadigen met je gereedschap. De richting van de kracht die je zet om een moer vast te draaien is zijwaarts en niet in de richting van het front. Maak je dus bij het vast of losmaken wél krassen in je front, dan ben je te hard in de verkeerde richting aan het douwen en zou je jezelf eerder moeten afvragen waarom je krassen aan het maken bent door kracht uit te oefenen op een manier waar die moer geen Newton vaster gaat zitten.

met een socket screwdriver [ dopschroevendraaier] kan ik net meestal niet genoeg kracht zetten om de boel goed vast te draaien [ en ik heb grote sterke handen] . als je zo iets echt wilt, moet je een versie met een gat in de handvat nemen , om een pen er doorheen te doen.
Ik ben echt oprecht benieuwd watvoor krachten jij gebruikt om pometermoeren aan te draaien (en welke pots dat aan kunnen) want met zo'n dopschroevendraaier en mijn middelgrote handen draai ik, mocht ik dat willen, rustig de schroefdraad van zo'n aluminium potje aan gort.

Ik gebruik ook een ratel met dop met een stukje tape over de rand, maar ga eens kijken naar de tip van @Demure van die 3D print doppenset

laten we dan helemaal los gaan en er een momentsleutel bij doen. Voor de fabriek specificaties aan Nm... zitten ze allemaal hetzelfde :D

Screenshot 2026-07-12 at 16.59.26.png

ik heb open dopsleutels, die gaan dus over de as. En als je domme lak hebt die niks kan hebben riskeer je een kring te maken op je gear. Als de knop breder is zie je dat natuurlijk niet. Maar het is een beetje een rackrash verhaal, niet. Als je je rack monteert zie je de rash meestal niet.
Niks mis met voorzichtig zijn, een kruisschroevendraaier boven een jaren 70 80 synth houden om de frontplaat los te maken geeft me ook stress, je zal maar eens uitschieten. Zwijgen we over gaten boren achterin om midi te voorzien enz.

Back