Een poging een track te masteren

lloydwebster

hans werrekmeester
Hallotjes,

Ik heb een eigen track geprobeerd te masteren.
Was benieuwd in hoeverre het (als iemand daar kijk op heeft) is gelukt.

Weet niet of ik dan de pre-master ook erbij moet doen.

Ik heb gewoon in Ableton het digitaal gedaan met Fabfilter Multiband compressie, L1 Limiter en een Hitsville EQ van UAD.
Weet niet of dit ook dan gemasterd is voor vinyl, daar heb ik geen kijk op. Het is ook met NoDither gerenderd(ik weet dat dat wel moet voor de mastering, maar weet niet hoe dat zit met het masteren zelf)

Ik heb wel het ide dat het gewoon goed klinkt, echter zal dat ook wel gewoon komen omdat de mix sowieso al netjes was.

Zie ik dingen over het hoofd die ik nog moet doen?
Tips voor mastering chains? (Ik begrijp dat het analoog zou moeten, maar ik heb geen geld om het iedere keer door een professional te laten doen met de hoeveelheid tracks die ik maak)

Over mastering tips heb ik op een forum dit ooit nog gevonden:

Alrighty, here is my guide to mastering your own music to use in a club.

this won`t replace proper mastering as the problem with mastering your own music is that, well if you knew what problems there were in your music, you would have sorted them at the mix stage, this is where the third party objectivity and experience of an engineer helps.

This guide should however allow you to get your tunes to a competitive "loudness" to allow you to use them in a DJ set to test them out, without absolutely destroying the music trying to get it loud.

I earn my money as a mastering engineer, so this is all based on my own experience in the industry.

EQ

You will need a spectrum analyser. Set the analyser on an average/RMS setting if possible, with a slow update. You want an average, over time, reading of the spectrum, not a moment to moment instant read of peaks.

Ok so once you have this set up you then want a nice clean EQ, free from too many artefacts, nothing too characterful. I use a massive passive, and brainworx EQ.

What you want to do is level out the average from roughly 100hz up to about 5khz. What I mean by this is you want to get your spectrum to read a roughly flat line between these frequencies. So pull down any peaks and push up any troughs. Dont go for any sharp Qs, you want to be making gentle movements here to roughly balance out spectrum, with a slight downward slope to the high frequencies. I`m doing this in terms of dance music, so from around 100hz down expect to have a big hump for the bass, this is fine, dance music is bass heavy.

Now you can flatten down above 5k, but be very very careful here as you can start to damage transient information, so only make broad and slight adjustments if you need to.

You might prefer a little smile EQ pattern, our ears like this, if so your dip will be around 800hz ish.

You can afford to really cut in to your low end, especially in the sub 30hz range, just kill that shit.

Compression

Ok, I'm going to advise using a standard 2 comp setup here over multiband. Multiband compression is fraught with problems, and unless you really really know compression (in which case you won`t need this guide) I would not advise multiband compression. It has specific uses, it can shred any sense of groove and can absolutely kill dynamic interest.

So the idea is you use one compressor to capture rapid peaks and control them, you then use another compressor to control overall changes in the body of the music, which will act more slowly and gently.

So compressor choice. Well for the main rhythmic compression the choice is up to you. I tend to go with something characterful for the fast comp, and something more transparent for the second comp.

Feedback compression is great for a full mix, it is gentle and musical, but stuff like an SSL buss comp will also do a nice job if treated right.

Settings?

You want a relatively gentle ratio, with everything in mastering, you want to be fairly gentle, unless you are trying to recover specific mistakes that can`t be fixed in the mix.

so a gentle ratio.

Attack needs to be fast, but not so fast as to kill the punch and the transients, I cant give any numbers here because 200ms on one compressor, wont necessarily be the same as on another. Use your ears, pull the attack down and listen to the front end of your kicks, high hats, punchy synths, stuff that has real snappy transient information, at the point you hear the compressor biting down on the transients, pull back, you want these to go through a little.

Release again, you need to tune this. You really want to watch your VU meter here. If your compressor lacks a VU or something that emulates the ballistics of one, then get a standalone in your chain. You want to tune the release so that the VU meter is moving in with the groove of the track, and other transients are smoothed out of this motion. You`ll never get a perfect swing unless you are mastering a tune that is only kick drums, but you want this to be a smooth motion on average.

the release should be relaxing enough where the compression is returning to almost non action, but not no action at all, before the next kick. If you set the release to fast you`ll really notice the comp too much and it will pump and possibly distort in a nasty way. Too slow and you will effectively be over attenuating the mix. You want the release to be just a little longer than each beat, so there is still a little compression acting by the time the next kick comes in, this will give a natural groove.

Now raise the ratio so that the compressor stops acting at all, and gradually bring it back down again until action begins, you really don`t want to go for more than 3db of gain reduction, but how much all depends on the sound. Some hardware comps can actually be right in the sweet spot with barely any movement on the meter. So just use your ears.

You may want to adjust the frequency of the sidechain input, if the comp has it, to take out some of the really low information that may effect the rhythmic movement of the comp. Use your meter and your ears combined to get this right. It applies if you have a lot of low end content, especially the big old low end techno rumble.

the second comp you want a much slower attack, you want to capture sounds with slower transients (not the drums) so again tune by ear, but a rough guide is to double the setting of the first comp. Release can be a little more gradual too, a lower ratio than the previous comp. This might capture big stabs, swells, filter sweeps that peak etc. Very gentle.

Clean Up EQ

You may want another Eq in the chain here just to tidy up any changes the compression has added, same rules as above. If you have done things right, you shouldn't need to.

Limiting

Right, to get your final level you want a limiter.

If you are in digital domain then you can use a lookahead, which is always a nice option.

If you can adjust the attack and release then you want to essentially follow the rules above for comp, really pay attention to tuning the attack, you don`t want to kill all the transients, something like 1100 ms on dance music will do the trick.

Again you dont want to be ramming your gain reduction here. I try to never let a limiter go beyond 2db of gain reduction. All limiters are different, but Ive never heard one that goes much beyond 2db without getting gacky.

Obviously at this stage dither down to 16 bit is fine.

that should do ya, as a rough guide.

With say 1-2 db GR with your first comp, another say, 1-2 db with the second and then another 2 on the limiter you`ve got 6db of gain reduction there, and if you have done it right and used your ears, it should be a relatively clean 6db of reduction.

With a peak of -0.5db you should be able to get your RMS to around -8 which is loud enough to use in the club.

Masteren is een vak apart en ik probeer het zo mogelijk aan professionals over te laten.
De 'masteraar' luistert met een ander oor naar je track als de 'producer'.
Net zoals een metselaar een ander soort vakman is als een architect.

Ik master regelmatig mijn eigen tracks maar ik vind het altijd lastig om steeds van pet te wisselen of om steeds in andere schoenen proberen te staan zo je wil.
ik gebruik voor masteren iZotope Ozone die AI gebruikt om je track te analyseren en daarna kan je er allerlei presets op los laten.. ik kies gewoon wat het lekkerste klinkt.
Maar ook denk aan wat voor soort track het is.. een club track heeft andere aandacht nodig als een popnummer dat vooral voor de radio wordt gespeeld.

Wat ik altijd doe is de track te luisteren op allerlei verschillende speakersystemen (waaronder laptop, phone, ear buds en tv speakers) en dan moet het overal goed klinken.
Er zijn plug-ins waarmee ja allerlei speakers kan simuleren.. handig maar ik doe het liever toch op echte speakers.
Vaak hoor je op een bepaald speakertje weer dingen in je track die je eerder niet hoorde.

Ook belangrijk: luister in Mono! Zo kan je zo phase problemen ondervangen. Die worden doorgaans door stereo wideners veroorzaakt wat de reden is dat ik die probeer te vermijden. Maar ook in je gebruikte samples kunnen al faseproblemen zitten. De meeste streamingservices worden tegenwoordig mono afgespeeld en veel bars spelen ook mono af dus ook om die reden is het belangrijk dat je track in mono overeind blijft.

..en luister alleen naar de mid-tonen door bas en hi's weg te filteren. De 'soul' zit in de mids.

Laatst gewijzigd:
Masteren is een vak apart en ik probeer het zo mogelijk aan professionals over te laten.

Ik master regelmatig mijn eigen tracks maar ik vind het altijd lastig om steeds van pet te wisselen of om steeds in andere schoenen proberen te staan zo je wil.
ik gebruik voor masteren iZotope Ozone die AI gebruikt om je track te analyseren en daarna kan je er allerlei presets op los laten.. ik kies gewoon wat het lekkerste klinkt.
Maar ook denk aan wat voor soort track het is.. een club track heeft andere aandacht nodig als een popnummer dat vooral voor de radio wordt gespeeld.

Wat ik altijd doe is de track te luisteren op allerlei verschillende speakersystemen (waaronder laptop, phone, ear buds en tv speakers) en dan moet het overal goed klinken.
Er zijn plug-ins waarmee ja allerlei speakers kan simuleren.. handig maar ik doe het liever toch op echte speakers.
Vaak hoor je op een bepaald speakertje weer dingen in je track die je eerder niet hoorde.

Ook belangrijk: luister in Mono! Zo kan je zo phase problemen ondervangen. Die worden doorgaans door stereo wideners veroorzaakt wat de reden is dat ik die probeer te vermijden. Maar ook in je gebruikte samples kunnen al faseproblemen zitten. De meeste streamingservices worden tegenwoordig mono afgespeeld en veel bars spelen ook mono af dus ook om die reden is het belangrijk dat je track in mono overeind blijft.

..en luister alleen naar de mid-tonen door bas en hi's weg te filteren. De 'soul' zit in de mids.
Ja klopt, dat is zeker waar (1e alinea), maar het is ook zo, hoe beter de mix, hoe minder de masteraar hoeft te doen.

Ik heb altijd n mono utility op mn master, soms vergeet ik hem wel eens uit te zetten haha. Widening tools. gebruik ik niet echt, is dat ook iets wat een masteraatr doet?
Voor house muziek spreek ik dan eigk.

Kheb wel eens LANDR A mastering gebruikt, amar ik vind die hit and miss.

Op veel systems luisteren doe ik altijd, ewchter op club dspeakers gaat niet altijd. En das t voornaamst doel :P

Maar denk je dat hij goed gemasterd is als je t zo hoort?

Ja klopt, dat is zeker waar (1e alinea), maar het is ook zo, hoe beter de mix, hoe minder de masteraar hoeft te doen

Klopt, als ik mijn track in de masteringfase moet corrigeren probeer ik het meestal eerst in de mix te fixen.
Dat kan een professionele masteraar natuurlijk nooit doen.
Maar het zet mij ook in een lastige spagaat.. wat voor pet heb je dan op.. producer/mixer of masteraar?

Laatst gewijzigd:
Of jou track goed gemasterd is weer ik niet. Ik kom niet veel verder dan dat het goed klinkt, en dat is denk ik voor de meeste luisteraars ook de graadmeter. Echte audio technische puristen ken ik niet, mogelijk zijn die er in de techno scene meer.

Zover ik het na 20 jaren rommelen begrijp is masteren een vak apart. Knutselaars die dit niet uit handen geven vanwege ander prioriteiten, zoals ik, komen wel in een laatste fase wat je masteren zou kunnen noemen. Maar het heeft bij niet meer om het lijf dan het overall volume op orde brengen, mogelijk een paar kleine eq cuts bij de probleemgebieden en er dan veelal achterkomen dat er wat fouten in de mix zitten die ik gelijk weer fix. Aangezien cpu power geen bottleneck meer is doe ik alles in hetzelfde project. Daarna net als Nightly wat luistersessies in de auto, vanaf de telefoon, jbl speaker, tv. Dan mogelijk nog wat laatste tweaks en klaar. Wellicht laat ik potentie liggen, maar aangezien ik geen commerciële ambities heb en ik geen klachten hoor vind ik het prima zo.

Of jou track goed gemasterd is weer ik niet. Ik kom niet veel verder dan dat het goed klinkt, en dat is denk ik voor de meeste luisteraars ook de graadmeter. Echte audio technische puristen ken ik niet, mogelijk zijn die er in de techno scene meer.

Zover ik het na 20 jaren rommelen begrijp is masteren een vak apart. Knutselaars die dit niet uit handen geven vanwege ander prioriteiten, zoals ik, komen wel in een laatste fase wat je masteren zou kunnen noemen. Maar het heeft bij niet meer om het lijf dan het overall volume op orde brengen, mogelijk een paar kleine eq cuts bij de probleemgebieden en er dan veelal achterkomen dat er wat fouten in de mix zitten die ik gelijk weer fix. Aangezien cpu power geen bottleneck meer is doe ik alles in hetzelfde project. Daarna net als Nightly wat luistersessies in de auto, vanaf de telefoon, jbl speaker, tv. Dan mogelijk nog wat laatste tweaks en klaar. Wellicht laat ik potentie liggen, maar aangezien ik geen commerciële ambities heb en ik geen klachten hoor vind ik het prima zo.
Nah ik denk dat masteren overrated is ook, volgens mij is het echt niet veel meer dan wat jij hier zegt.
Natuurlijk kan je (net zoals in gewoon mixdowns) zover gaan als je wilt en zo purist/analog doen als je kan (betalen) haha

Als je idd je mix tot je beschikking hebt en gewoon goed doet ben je volgens mij al heel ver. Want zoveel kan je niet doen qua mastering.
Maar alles levelen tov de andere tracks in t veld en dat t overal goed klinkt is natuurlijk wel n must.

Als ik een track naar een masteringstudio stuur master ik hem ook altijd zelf zodat ik het later kan vergelijken.
Die van de studio klinkt altijd beter (op hetzelfde volume).

Ik heb een vast iemand die mijn muziek en stijl van produceren goed kent.
Hij weet altijd de claps/snares en de hihats er beter uit te leten komen en klinkt gewoon warmer, dieper en met meer space.
Hij werkt ook alleen met outboard gear.

Is wel grappig, hij masterde mijn eerste release en ik was zo onder de indruk dat ik aan het label vroeg om ze mij in contact met hem te brengen.
Hebben ze gelukkig gedaan toen.

Leuke track.

Dit vind ik zelf wel een fijne tool (ik gebruik de gratis versie) als ik zelf probeer te masteren: :Youlean Loudness Meter - Free VST, AU and AAX plugin
Je kan hier o.a. zijn wat de echte piek is, ik mix meestal op -1 maar dat is vrij voorzichtig. Zou het wel proberen maximaal om 0 te houden.
Daarnaast zie je de loudness (lufs), zowel overall als per moment en je kan zien wat de dynamic range is. Online staat vaak dat -14lufs integrated (overall) het maximum is voor streaming (spotify e.d.) en dat alles daarboven teruggebracht wordt naar dat target. Meeste commerciële muziek buiten de streaming platforms is meestal een stuk harder afgemixed.
Wat ik meestal ook doe is alles tot 120hz op mono zetten in de mix. Dit kan vaak met eq's maar ik doe het in ableton met de Utility. Voor de rest is mijn ervaring dat je snel te veel doet op de master en dat het belangrijk is er een nachtje over te slapen of je muziek op andere apparaten terug te luisteren.

Ik zou sowieso al bij het mixen switchen tussen luistermethodes. Als je pas aan het eind of dat bij de master gaat doen kun/ga je vooral plijsters plakken ipv te mixen zodat iets universelers goed klinkt. Ik probeer niet vast te houden aan een manier en switch elk half uur/uur tussen monitors, koptelefoon, mobiel en dopjes.
Verbeterd ook nog eens je mix skills!

Ik gebruik een gratis VST plugin op de master waarmee je met een klik je audio naar je telefoon kunt sturen, super handig. Kan je het gelijk op de telefoon speakers en oortjes testen, waar veel mensen toch mee luisteren.

Ik master sinds kort mijn eigen tracks. Dit is nog steeds een punt om te verbeteren net als de andere muziekskills. Buiten dat ik het leuk vind om een nieuwe skill te leren is het ook handig wanneer je tijdens masteren wat problemen in je track merkt je dit snel kunt aanpassen. Ik doe dit dan ook al wanneer ik een redelijk deel van de track heb gemaakt om alvast idee te krijgen van hoe het klinkt als het af is.
Naar mate je het vaker doet ga je er ook gewoon beter in worden net als met de andere produceer skills.

Belangrijk is gewoon dat je weet waarom je bepaalde toepassingen gebruikt en niet simpel weg compressor op plek X met instelling Y omdat dit in een filmpje voorbij kwam en niet afvraagt waarom dit is en wat je doel is (dit hielp mij iig) Het kan wel goede start zijn natuurlijk en handig om te leren.

Ik heb een hekel aan mixen/masteren. Je bent er IMHO altijd teveel tijd aan kwijt, die je ook kan gebruiken om muziek te maken.
Bovendien kun je niet altijd op je eigen oren vertrouwen, hoe langer je doorgaat, hoe meer hoog je toe gaat voegen omdat je oren "hoge tonen moe" worden. Ik heb regelmatig meegemaakt dat de mix waar je een hele dag mee bezig was de volgende dag gewoon k*t klonk en ik weer opnieuw kon beginnen.

Tip: Ga je het toch zelf doen, neem dan veel rust tussendoor. Ga als je denkt dat je klaar bent een rondje met de hond wandelen en luister dan nog eens.

Ik heb jarenlang commercieel mastering gedaan, de ruimte is het meest belangrijk, wanneer je niet weet waar je staat, draai je in het donker. De rest verder bla bla, er zijn geen “recepten” iedere engineer heeft z’n eigen favoriete chain, dat is waar hij/zij 90% van het werk in doet.

Ik ben nu (sinds Cubase 15) met loudness, EQ, compressers, limiters en clippen bezig (Masteren)
Zoveel mogenlijk sporen met zoveel mogenlijk plugin-instrumenten zo loudly mogelijk zonder te clippen.🤓
Dan de (wav)track afmixen/masteren op loudness en EQ.

Back