Waarom wil je precies met uiterst gedateerde software willen werken als er hetzelfde (en dan 100x meer) in de vorm van Renoise bestaat?
Waarom wil je precies die ene oude gedateerde synthesizer gebruiken als er hetzelfde (en dan 100x beter) in de vorm van een Oberheim OBX8 bestaat?

Tip: Elke keer als je "100x beter" of "100x meer" schrijft, vervang het eens in je hoofd met "100x anders". Waarom zou iemand iets willen gebruiken omdat het 100x anders is? Juist ja, daarom.

op mac heb je ook milky tracker ... recent nog vernieuwd met nieuwe features

voor fans van fasttracker II , zeker weten !

maare inderdaad , waarom zou je niet met zo veel mogelijk verschillende software willen experimenteren !

Laatst gewijzigd:
Leuk man. Brengt herinneringen terug…. Ooit nog een complete ‘cd’ (zelf gebrand) met een maatje gemaakt met FT2. Filter sweeps inderdaad. De codes ben ik al lang vergeten, maar het was echt muziek kloppen. Al kon ik met m’n toetsenbord een beetje ‘spelen’. Ik zal eens zoeken of ik de cd nog kan vinden.

Waarom wil je precies met uiterst gedateerde software willen werken als er hetzelfde (en dan 100x meer) in de vorm van Renoise bestaat?
Renoise is mij te complex, voor complexe dingen gebruik ik liever Reason (hardware manier van denken).
Daarom dumpte ik ook cubase voor Reason toen ik in the box gingen werken.
Cubase op de Atari ST was handig voor midi, maar op de pc met pluggins een draak imho, ik heb het jaren geprobeerd die switch te maken tot Reason eindelijk VST ging ondersteunen.
FT2 is juist zo leuk omdat het relatief beperkt is gebleven, less is more.
Waarom X als je ook kan Y ? Zoals:

Electribe vs Elektron
MPC sample vs MPC XL
Koopverslaving vs cokeverslaving

• Duimpje
Duimpjes: RSB
ontopic, heeft die FT2 clone midi output ? Om synths aan te sturen etc.

Ja dat heeft hij (of is het een zij?), zit onder het kopje I.E.Ext. Zelf nog niet aan toe gekomen om het te testen. Gebruikte het vroeger namelijk nooit en heb ook geen midi interface nu aan deze mac (high sierra)

Ik ga tzt wel mijn oude AMT8 van zolder plukken om te kijken of ik het aan de praat krijg.

Screen Shot 2026-07-25 at 13.58.26.png

Easter egg in de manual?

Volgens mij was de schrijver van de manual fan van the Smashing Pumpkins. Ik quote: In a dream we are connected siamese twins at the wrist” See the devil may do as the devil may care…" We’ll make things right, we’ll feel it all tonight! The world is a vampire…” etc etc.

Al die subtexts onder de Chapter headers zijn duidelijk teksten van Billy Corgan

Tof - een FT2 thread! Dank @RSB !

Ik heb er heel veel mee gewerkt - voornamelijk tijdens de middelbare school. Vooral met een 80286, 80386, 80486 en later zelfs Pentiums. Uiteindelijk heb ik zelfs een paar hardcore releases uitgebracht. Dat was leuk; je eigen nummers op verzamelaars zien in nagenoeg elke Free Record Shop. Ik heb er praktisch niets mee verdiend, maar dat mag de pret niet bederven.

Wat ik het leukst vond, was de scene - pre-internet, oftewel bulletin boards - SL1210 was een van de grootste scene BBSen met mega veel releases. Een paar Nerderlandse groepen waren: Blacktron, Explizit & NÆtuRE/\BEÆT! - er waren uiteraard veel meer.

Zelf begon ik met Mod-Edit op de 80286, daarna vanaf de 80386, Screamtracker, Fasttracker 2, Impulsetracker, Madtracker, Buzztracker en een paar andere van Arguru en Modplugtracker of iets dergelijks. Renoise is momenteel de enige tracker waar ik nog mee werk.
Dit was een release van toen:

Dit zou eigenlijk via XSV uitkomen, maar helaas gingen ze failliet, dus een aantal jaren daarna heb ik het onder kunnen brengen bij 5th Gear. Ik denk dat ik het meeste tussen 1995 en 1997 heb gemaakt.

Leuk. Ik gebruikte toen in de jaren 90 ScreamTracker. Daarin had je meer kanalen dan de standaard mod-tracker. Ik vond het maar moeilijk, maar wel leuk om erin te knutselen. Ik was er niet zo goed in.

Back