Ervaring gezocht: Geluidsisolatie tuinstudio (houtskelet op betonplaat) Wat hoor je buiten?

Baseman

Turn up the low
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om mijn oude schuur op te breken en op de bestaande betonplaat een nieuwe tuinstudio binnenmaat 4 x 3,5 meter te bouwen. Omdat de studio in de achtertuin met buren komt te staan, ben ik benieuwd naar de praktijkervaring van anderen met een vergelijkbare opbouw: hoeveel geluid dringt er nu echt door naar buiten en is dit 's avonds redelijk te doen voor de buren?

Muren (van binnen naar buiten)​

• Muurverf op glasvliesbehang
  • 2 x 12 mm gipsplaat (dubbele laag)
  • Dampdichte folie
  • 12 mm OSB-plaat
  • 140 mm CLS-raamwerk opgevuld met Rockwool
  • 12 mmOSB-plaat
  • 22 mm panlatten (ventilatiespouw)
  • 20 mm gevelbekleding

Dak, vloer & openingen​

• Dak: Vrijwel identieke opbouw als de muren, maar met PIR-isolatie op de OSB-plaat.
  • Vloer: Op de betonvloer komt 5 cm PIR, afgewerkt met OSB en tapijttegels.
  • Deur/raam: Kunststof kozijn/deur voorzien van HR++ glas.
  • Klimaat/ventilatie: Er komt een airco en een WTW-installatie voor verse lucht.

Gebruik & Akoestiek​

• Monitoren: Genelec 8040
  • Geluidsniveau: Gemiddeld rond de 70 dB

Mijn vraag aan jullie​

Ik ben me er bewust van dat een volledig ontkoppelde 'doos-in-doos'-constructie bouwtechnisch én akoestisch superieur is. Vanwege budget en beschikbare ruimte is de bovenstaande opbouw op dit moment echter het maximaal haalbare.
  • Heeft iemand ervaring met een vergelijkbare houtskeletopbouw?
  • Hoeveel geluid blijft er buiten op een paar meter afstand over bij een intern niveau van zo'n 75 dB?
  • Is dit in een gemiddelde woonwijk 's avonds laat nog acceptabel zonder dat de buren op de stoep staan?
Alle inzichten, ervaringen of eventuele 'quick wins' binnen deze opbouw zijn van harte welkom!

Attachments

• PHOTO-2026-06-10-14-20-48.jpg
    PHOTO-2026-06-10-14-20-48.jpg
    79,4 KB · Bekeken: 57
Laatst gewijzigd:
70 a 75 decibel is ongeveer een stofzuiger, binnen, stel dan nog in een tuinhuisje. Ik denk dat mensen dat enkel kan storen als ze in hun tuin ernaast buiten liggen te zonnen.
Test het eens he? Zet muziek op in het gebouw en vraag aan de buren of je eens mag luisteren hoe luid dat voor hen is. Al dan niet in hun tuin. Luider en of minder luid kan je dan als je vb bluetooth gebruikt regelen met je telefoon vanuit hun locatie, of met een 2e persoon even met elkaar bellen 'zet eens wat luider'
Als je ruzie wil met de buren kan ik een bass kast aanraden. Laag draagt ver. Als t warm is je gebouw ventileren met de muziek aan scheelt ook n boel - zorg dat de ruimte niet te warm is in de zomer enz anders ga je er weinig lol aan hebben (zonder ramen/ deuren open enz)
De airco (gat naar buiten) en ventilatie zijn je geluidslekken.
Denk ook eens andersom: wat als ze gaan maaien en snoeien en je wou net je micro gebruiken voor opnames

Dat zou idd een goede test zijn, nu kan het voluit ze zijn op vakantie 🤣
de subwoofer/baskast heb ik paar jaar terug al afscheid van genomen. Nu met wat kleinere speakers op een wat lager volume gaat het mixen ook prima al dan niet beter.
En andersom had ik nog niet aan gedacht. Ik neem niet vaak wat op maar als de vocal ondersteund wordt door de grasmaaier van de buren is ook niet handig.
Airco en wtw is inderdaad nog een technisch puzzeltje.

Gooi die hele vraag eens door een chatgpt. Een aantal dingetjes waar ik gelijk aan dacht word daar ook in aan gegeven. Het gemiddelde niveau waar je mee mixt. Kan 75 db zijn maar je hebt ook pieken. En lage tonen denderen makkelijker door isolatie heen dan hoge tonen. En dan heb je te maken met massa en ontkoppeling. Een schroef een moer kan al geluid doorgeven of een luchtlek. Houten schutting of stenen schutting van buren afstand van het huis van de buren. Eigenlijk teveel factoren om van te voren te zeggen. Zoveel db houd dit tegen per frequentie. En geen 1 situatie is het zelfde. Dit bovenste is geen opsomming van chatgpt maar wat ik jaren geleden nog heb opgevangen van lessen akoestiek.

Is dit in een gemiddelde woonwijk 's avonds laat nog acceptabel zonder dat de buren op de stoep staan?
Tja wat wil je horen?? Een eerlijk antwoord is misschien wel. Hoeveel tolereren je buren van jou. En misschien scheelt het ook wel welke muziek je maakt?
Ik heb jaren terug afentoe overdag in mijn woonkamer kunnen oefenen met boxen terwijl ik meespeelde met een sax. Dat ding is zo tering hard. Ik hoefde alleen maar 1 liedje te spelen voor de enige buurvrouw die thuis was, die vond ze mooi, de rest slikte ze voor zoete koek. :D Maar dan krijg je ineens andere buren...

Bij de buren van mijn ouwe lui oefende ooit een band, ergens in een garage, ver achter het huis. Een gebouw van steen en voorzien van dakpannen. De buren aan de andere kant van mijn ouders woonden daar zeker 30-40 meter vanaf en hadden er last van. Ze hebben geprobeerd het te stoppen en gingen iedereen in de buurt benaderen, ook mijn ouders, die vonden het geen probleem. Een andere buurvrouw, die nog verder wegwoonde heeft ze mee gekregen en het bandje mocht daar niet meer oefenen. De initiatiefneemster was zelf Pianolerares, dus ze hield echt wel van muziek. En daarbij, in het weekend maakten ze zelf herrie met elektrisch tuingereedschap.. ik bedoel maar.

Toen ik in mijn eerste bandje zat hadden we een soort Unit die bij mensen achter het huis stond. Lag minstens 40 meter uit de woonomgeving. Er stond 150-200 meter verderop een vrijstaand huis en juist die buren gingen klagen. We hebben alles geprobeerd. Zijn wezen praten. Hebben geluisterd hoe erg het was. Iemand was keihard aan het rammen op een drumstel. Als je héél goed luisterde kon je vaag horen dat er wat geluid klonk, maar je hoorde ook de koelkast, die aanging.
Er is een berg grond voor de Unit gestort in de richting de klagers. Hoger dan de Unit zelf. Dat heeft het opgelost.

Voor mijn geluidsterreur met m'n toeter heb ik naderhand een ruimte bij mijn vriendin (en buurvrouw) kunnen isoleren, onkoppelde wanden, zwevende vloer. Ze heeft maar aan 1 kant buren dat scheelde al. Maar ook daar hetzelfde probleem gehad. Nieuwe buren met kinderen, en alles is ineens anders. Je blijft toch nog wat horen want het is geen kamer in kamer constructie.

Als ik iets zou bouwen zou ik het in ieder geval zo goed als mogelijk isoleren en het niet aan de coulance van buren overlaten.. Je maakt ook niet echt lekker geluid als je weet dat mensen het kunnen horen, alleen daarom al. :)

Een mooi topic om misschien eens te kijken is die van Dave Mech. Nieuwe studio bouw - Box in Box constructie en akoestiek

Laatst gewijzigd:
Doe ook even een meting als je bij je buren bent en de muziek op het gebruikelijke volume staat, dat geeft meteen een echte indicatie want sommigen steigeren al zodra ze iets horen en een ander is wat verdraagzamer.
Het goed on speaking terms zijn met je buren en het gevoel dat je elkaar kan aanspreken als er iets is dat scheelt ook vaak al qua verdraagzaamheid.
En verder als het echt te horen is kan je omdat je het over 's avonds hebt na een bepaald tijdstip een headphone opzetten, als jij laat merken dat je rekening met hun houdt dan doen hun wellicht ook minder moeilijk, van vrienden pik je ook meer dan van een buurman waar je al een paar keer mee in de clinch hebt gelegen, in ieder geval met elkaar even overleggen kan al een stuk schelen.

Vanuit mijn ervaring met bouw van discotheken, muziekcafe's en recent een thuisstudio ben ik met je eens dat een ontkoppelde binnenconstructie het beste resultaat geeft.
Wat in ieder geval van belang is, is massa. Je zou daarom i.p.v. gewone gipsplaat Knauf Diamondboard kunnen gebruiken. Daarmee heb je meer massa.
Vood de dakconstructie adviseer ik om ook tussen de balklaag minerale wol aan te brengen. PIR platen hebben een goede thermische isolatie maar vrijwel geen dempende werking. Een combi van PIR met minerale wol zal een flink verschil maken.
Ook een dubbele gipsplaat tegen het plafond.

Zorg ook voor een goede kierdichting. Een kleine kier bij deur of raam kan het geluid naar buiten flink versterken.
Verder goede suskasten op ventilatiesystemen of roosters.
Gebruik zo min mogelijk purschuim voor kierdichting.
Beter is om op een goede manier compriband toe te passen of desnoods goed afkitten.

Voor beglazing, binnen en buitenspouwblad gelaagd glas (33.2 of 44.2) toepassen.
Dat is voor deuren en borstweringen lager dan 80cm zowiezo verplicht.
Triple glas waarvan de buitenspouwbladen gelaagd zijn werkt nog beter.

Voor op de vloer zou ik een Fermacell Estrich of Knauf Brio vloer adviseren.
Eventueel op een laag PIR of EPS.
PIR alleen kan nadelig werken (een klankkast effect)

@HJB geeft goede adviezen. Er is een verband tussen isolatie van geluid en akoestiek bij het bouwen. Meer massa = betere isolatie. Zo kan je een binnenmuur en een buitenmuur koppelen voor een betere isolatie van de buitenwereld, maar dat kan dan weer problemen opleveren voor je akoestiek.

N.b. wellicht overbodig; isolatie en het gebruik van isolatiemateriaal is niet hetzelfde. Mijn home studio hangt/ligt vol met steenwol, maar het grootste gedeelte heeft niks te maken met isoleren, wel met akoestiek.

Als je helemaal van de grond af gaat bouwen zou ik ook eens inlezen in golden ratio of room dimensions voor de interne akoestiek. Als je daar verder niet bekend mee bent.

ik zal vanavond eens meten wat er overblijft bij mij . ik heb een garage in teeeen verdeeld met gasbetonblokken op de grond liggen op de onderste laag stenen in zand mat daarop een eiland van 4 cm pu platen met daarop 1,5cm beton laag voor de vloerverwarming, daarop 1 cm meubel plaat met daarop 1.2cm grenenhouten vloer. het eiland ligt aan alle kanten met een ruimte van 1 cm los. de schuur is wel van baksteen halfsteens muur. op het eiland staat zonder bevesting aan de baksteensmuur een scaletbouw van multiplex bouwplaat 1,8 cm daartussen zit 10 cm rockwool 221 . in de hoeken zitten extra platen 221 10 cm ik zal eens meten wat ik hoor in het andere gedeelte van de garage op 80dB in het deel van de ( opslag) het is wel zo dat de monitors neumann420 de andere kant op staan gericht. in mijn andere hoeken de kant waar de speakeres naar toe gericht staan 54cm rockwool221.

Dank allemaal voor de reacties!

Heel leuk om jullie ervaringen te lezen en te zien hoe iedereen het aanpakt. Wel jammer om te lezen dat het soms zo uit de hand kan lopen dat een band niet eens meer kan oefenen.
Afgelopen maanden en zeker bij de aankoop van deze woning heb ik er al veel over nagedacht, maar nu helemaal na het lezen van de reacties.
In de avonduren componeren en produceren met een headphone is ook nog een optie. En dan het mixen overdag maar tot op heden toch maar zo goed mogelijk bouwen binnen de beschikbare ruimte en budget en wat ik bouwkundig voor elkaar krijg.

Qua afmetingen en akoestiek heb ik al het nodige uitgezocht (vooralsnog AI-gebaseerd, wat prima is als vertrekpunt). Helaas is de beschikbare ruimte niet onbeperkt. Kies je voor meer 'ideale' akoestische verhoudingen, dan wordt de studio weer kleiner. Het blijft dus een afweging tussen akoestiek en werkcomfort. Uiteindelijk wil ik vooral een prettige ruimte waar je comfortabel zit en met plezier werkt.
De akoestische tuning moet sowieso gebeuren, ondersteund door Sonarworks. Op dit moment heb ik geen eigen studio (na de verhuizing) en doen we alles bij mijn muziekmaat in een nog iets kleinere ruimte. Met de juiste speakerinstellingen en tuning komen daar voor ons goede mixen vandaan. Over twee weken komt er een track uit die we daar volledig gemixt en gemasterd hebben. Mocht je benieuwd zijn, dan kun je een stukje van de track hier luisteren Preview

Erfgrens & Onderhoud:
Strak op de erfgrens bouwen kan qua regelgeving, en voor onderhoud zou ik nu prima de tuin van de buren mogen gebruiken met de huidige buren aan beide kanten geen enkel probleem (aardige, behulpzame mensen, misschien lezen ze wel mee ;-)). Maar mocht er ooit een tuin veranderen of de sfeer omslaan bij nieuwe buren, dan zit je. Daarom kies ik bewust voor minimaal 40 cm afstand van de erfgrens, zodat ik onderhoud altijd vanaf eigen erf kan doen.
Het filmpje van Dave Mech ook erg interessant, die ga ik vanavond eens rustig bekijken. Ook het verschil tussen beleving van overlast en feitelijke metingen is een goed punt uit de reacties.

Bouwen & Materialen:
Bedankt voor de goede tips over de materiaalkeuze:
  • Wanden: Ik heb naar Knauf Diamondboard gekeken en ga daar ondanks het prijsverschil met traditionele gipsplaat voor. Die 35% extra massa is meer dan welkom.
  • Glas: Ik ga nog in gesprek met de kozijnenleverancier om te zien wat de mogelijkheden zijn en wat een andere beglazingskeuze doet met het budget.
  • Dak: Tussen de gordingen komt Rockwool, daaronder gipsplaat (nu dus Diamondboard), en als afwerklaag witte Agnes-platen voor een nette uitstraling.
  • Wandopbouw: Cellencarton/gasbetonblokken heb ik overwogen, maar dat maakt de wanden nog dikker
  • Vloer: Naar aanleiding van de tip pas ik de materiaalstaat van de vloer aan naar deze nieuwe opzet.
  • De sus boxen nog maar even over nadenken hoe ik deze weg kan werken of dat een buis wtw voldoende dempt (denk het niet) of een stille ventilator met sus box voor afvoer een een susbox voor aanvoer vanaf buiten. Verlies je wel warmte in de winter maar of dit opweegt tegen wtw en de kosten en misschien verminderde demping nog maar goed uitzoeken.
Planning
De komende weken ga ik de oude schuur leeghalen. Zodra die weg is, begin ik op de schone betonplaat met het uitzetten en lijmen/metselen van de borstwering. Ook moet ik de al aanwezige mantelbuizen voor stroom en data opnieuw bedraden en verplaatsen, want die staan nu iets te ver naar binnen waardoor deze inpandig uit komen i.p.v. van in een toekomstige wand of aan de buiten kant.

IMG_8161.jpeg

Attachments

• IMG_8160.jpeg
    IMG_8160.jpeg
    210 KB · Bekeken: 46
  • IMG_8162.jpeg
    IMG_8162.jpeg
    320,1 KB · Bekeken: 44
@DRe Dat gaat ook al mooi een kant op! Inclusief schuine wanden. Ben benieuwd hoe het eruit ziet als het klaar is. En vooral wat de akoestische response is.

Tijdens de online zoektocht kwam ik deze veerregels nog tegen:
Veerregel
voor tussen het OSB en het gips met tussen de regels nog Rockwool. Ook weer het overwegen waard waar de totale wanddikte met 27 mm toeneemt

Laatst gewijzigd:
Oh ja, kies ook even het juiste moment als je eventueel met je buren in gesprek gaat.
Zaterdagochtend om een uur of elf na het ontbijt en de koffie zijn de buren misschien beter aanspreekbaar dan 's avonds na het werk als ze misschien net een kutdag hebben gehad en moe zijn.

meting gipsbetonwand met 10cm rockwool
in de kamer is het 80 dBa
buitenkant gibsbetonmuur is het 67 dBa Ben Bohmer track
dus behoorlijke bass response. gemakkelijk hoorbare bassresponse van de speakers is 24 hz.

Over twee weken komt er een track uit die we daar volledig gemixt en gemasterd hebben. Mocht je benieuwd zijn, dan kun je een stukje van de track hier luisteren Preview
Nice! Leuk dat er meer mensen hier trance maken.

Over de ruimte zelf, word het niet te vochtig daar? M’n pa wilde ook een studio in zijn schuur (van bakstenen gebouwd) maar zag hier van af doordat het in sommige tijden van het jaar te vochtig was.

Back