JD-800 reageert niet op MIDI

MarcT

Nieuwkomer
Hallo, ik zoek iemand met een Roland JD-800 die met me mee kan denken.

Het probleem is: De JD-800 reageert niet op de midi, afkomstig van Ableton Life. Althans, je ziet sporadisch het bericht “Midi Error” verschijnen. Verder gebeurd er niks.

Wat is mijn setup ?

Ableton staat op een Windows-pc
Via USB is er een midi-interface aangesloten (de Tie i4o4). Deze wordt door Ableton ook herkend.
Van de midi-interface gaat er een 5-polige din-kabel van:
  • Tie i4o4 channel 1 midi out→ JD-800 midi in
  • Tie i4o4 channel 1 midi in→ JD-800 midi out
De JD-800 staat in single-mode, TX en RX midikanaal 1

Wat heb ik al getest ?

Alle “modes” van de Tie i4o4.
JD-800 factory reset.
Op de JD-800 alle midi-instellingen doorlopen. Local staat aan, exclusive staat uit.
De midi-kabel van de JD-800 midi-in in een andere (moderne) synthesizer midi-in gestoken, en Ableton laten spelen → werkt ok.
Van een andre synth midi-out naar JD-800 midi-in. Als ik dan speel op de moderne -> werkt ok.
De JD-800 ook eens in multi-mode geprobeerd; geen resultaat.
Als ik Ableton op opnemen zet, en ik bespeel de JD-800 dan gaat dat goed.

Hoe kan dit ?

Laatst gewijzigd:
En wat als je midi uit uittrekt?

Hmmm.... hij doet het wel, maar hij slaat nu noten over, en ik zie regelmatig "Midi error".
Lijkt wel of de processor het niet aan kan ? (is trouwens maar een heel eenvoudig riedeltje).
Ook kreeg ik ineens een programm change. Lijkt wel verschil in baudrate (heeft midi dat ook ?)

Hmmm.... hij doet het wel, maar hij slaat nu noten over, en ik zie regelmatig "Midi error".
Lijkt wel of de processor het niet aan kan ? (is trouwens maar een heel eenvoudig riedeltje).
Ook kreeg ik ineens een programm change. Lijkt wel verschil in baudrate (heeft midi dat ook ?)
Kan je een MIDI filter op de output zetten zodat je alleen note en velocity stuurt maar geen continue data zoals aftertouch, MPE en andere MIDI 2.0 ongein, patch changes etc? En ook geen Sysex die je misschien onbewust hebt opgenomen doordat sliders (al dan niet ghost) bewogen tijdens het opnemen vanaf de JD800? Je sequencer heeft ook niet ergens een complete patch oid klaarstaan die hij in de JD800 probeert te pompen?

Sysex kan je trager of sneller sturen, maar basic MIDI is allemaal aan 1 snelheid denk ik.

Zitten er nog andere USB interfaces op diezelfde PC?

Heb je al getest een andere eenvoudige synth met MIDI out rechtstreeks de JD800 te laten bespelen, dus met enkel een DIN kabel ertussen? Dan weet je in ieder geval al of de JD800 overweg kan met basic MIDI zonder franjes.

Heb je al getest een andere eenvoudige synth met MIDI out rechtstreeks de JD800 te laten bespelen, dus met enkel een DIN kabel ertussen? Dan weet je in ieder geval al of de JD800 overweg kan met basic MIDI zonder franjes.
Dit heb ik oppervlakkig getest met een Fantom EX. Maar dat ga ik morgen eens wat uitgebreider doen. Meerdere toetsen, de sequencer of arpeggio laten spelen.

Het riedeltje dat ik met Ableton gebruikte was niet eens gespeeld, maar gewoon in de editor wat noten aangeklikt. Zat dus geen aftertouch of modulatie bij. Volgens mij heb ik geen mogelijkheid om midi te filteren. SysEx hebik in de JD-800 uit gezet en MPE staat in Ableton uit, al ga ik dat nog wel even goed controleren.

Je zou even een MIDI Monitor kunnen installeren om precies te zien wat er qua MIDI-signalen op je pc gebeurt. Misschien kun je achterhalen welk signaal de MIDI Error veroorzaakt?

ja ik verdenk dat ding ook

heeft die JD al gewerkt met midi? Want ik leerde onlangs ergens dat de red glue geleidend is/ wordt , dus als die gelekt heeft en slecht verwijderd is, kan ik me voorstellen dat t spookt?

heeft die JD al gewerkt met midi? Want ik leerde onlangs ergens dat de red glue geleidend is/ wordt , dus als die gelekt heeft en slecht verwijderd is, kan ik me voorstellen dat t spookt?
Red glue komt normaal niet verder dan de key contacts. Dus onwaarschijnlijk. Wijs maar naar USB. :)

Nou, om te beginnen iedereen bedankt voor het actief meedenken. Ik denk dat ik er wel uit ben !

Vandaag getest:

Eerst op de JD-800 alle midi-instellingen uit gezet:
  • Local: off
  • Unit number: 17
  • Transmit channel: off
  • Receive channel: 1
  • ProgChange transmit: off
  • ProgChange receive: off
  • Aftertouch transmit: off
  • Aftertouch receive: off
  • Volume receive: off
  • Breath receive: off
  • Exclusive receive: off
  • Edit data transmit: off
Toen, een midikabel van Fantom midi-out naar JD-800 midi in. Op de Fantom wat gespeeld: alles ok. Ook de arpeggio en sequencer heel druk laten doen: alles ging prima ! Jeej !

Daarmee heb ik uitgesloten:
  1. Dat de JD-800 het gewoon allemaal niet aan kan
  2. Dat er nog red-glue van binnnen zit, die de boel kortsluit
  3. Dat de midikabel kapot is
Wat over blijft:
  1. De computer trekt het allemaal niet (maar de processor staat zo’n beetje niks te doen)
  2. Dat de USB-interface niet goed is (maar alle andere synths doen het wel goed)
  3. Dat de USB-kabel niet goed is (komt veel vaker voor dan je denkt)
  4. Dat de midi-interface niet goed is (ik dacht toch dat ik dat getest had met de Fantom ?)
Nou, de USB-kabel heb ik gemakkelijk kunnen testen. Die was het niet. De computer en de USB-interface vertrouw ik wel.
Blijft over: de Tie 4i4o midi-interface ! Maar hoe test ik dat ? Toen kreeg ik een brainfart ! Mijn audio-interface (Behringen UMCC404HD) had toch ook din-aansluitingen ?
Die ingeprikt en alles lijkt nu perfect te werken ! Ook nadat ik op de JD-800 de midi-instellingen weer wat soepeler heb gezet. Blij dat het niet de JD-800 was ! Thanx !

Super!

Hou er rekening mee dat, volgens mij, de JD800 sysex uitstuurt (dat zal die "edit data transmit" setting zijn) als je zijn faders verplaatst wat dus een hele hoop MIDI verkeer genereert.

Kan het zo simpel zijn? Uit een review van de tio op Bax over de

“Deze USB-midi interface werkt goed, maar...... de ingangen zijn uitgangen en de ingangen uitgangen.
De belettering op dit mooie kast zijn verkeerd om, op soortgelijke app. op de site van Bax zitten ze wel goed.
Dus werkend, maar dan wel aansluiten op in/uit vv”

Haha ! Dat zou wat zijn. Ik ga het wel eens bekijken, maar ik houd het toch op de aansluiting op mn audio-interface. Hoe minder USB-kastjes hoe beter.

• Duimpje
Duimpjes: L56
Kan het zo simpel zijn? Uit een review van de tio op Bax over de

“Deze USB-midi interface werkt goed, maar...... de ingangen zijn uitgangen en de ingangen uitgangen.
De belettering op dit mooie kast zijn verkeerd om, op soortgelijke app. op de site van Bax zitten ze wel goed.
Dus werkend, maar dan wel aansluiten op in/uit vv”
Ik denk dat Leon V dronken was toen hij dit schreef,
of hij begrijpt niet helemaal hoe Din-midi werkt.
In de andere berichten kom je hierover niets tegen.

• Duimpje
Duimpjes: L56
Back