akai mpc2000,?? akaimpc100 ?? of roland sp 606

yesyesyall

Nieuwkomer
Hallo allemaal,

Ik zit er aan te denken om volgende maand een sampler te halen, ik heb tot nu altijd met fruityloops en reason gewerkt (hoe me stemming is kan met beiden wat ik will),

maar ik zou graag willen weten wat de voordelen dus zijn van akai hardware bijvoorbeeld en wat is het voordeel van die 8 outputs ? (dat soort termen ben ik nog niet echt bekend mee),
Ik heb begrepen dat dat board niet standaard op een mpc zit.

Ik zou wel graag me pc er naast willen gebruiken (voor recorden waarschijnlijk) (wat heb ik dan nog meer nodig?)

En wat is beter aan te raden een akai 2000xl of een 1000, wat is het verschil kwa sound ???
of mischien is een roland wel een aanrader,
ik ben niet zo bekend op het gebied van hardware, lees er veel over etc.

Maar ik zou graag willen weten van mensen die er mee bezig zijn of ervaring ermee hebben mij te kunnen aanraden.

De muziek wat ik er mee ga maken is hiphop.

Voordeel t.o.v. Reason is iig. dat je kunt samplen -> recorden. Het geen dat je samplet is meteen bruikbaar om mee te componeren.

8 outputs zijn handig omdat je dan je compositie/onderdelen kunt routeren over deze outputs. Bijvoorbeeld: kick over output 1, snare over output 2, hihats over output 3. Deze laat je uitkomen op je mixer. Zo kun je bijvoorbeeld alle onderdelen goed voorzien van eq, compressie en outboard fx indien je dat wenst. Zo kun je bijvoorbeeld een leuk gate-reverbje op je snare zetten zonder dat je kick mee gaat galmen.

Je kunt je PC ernaast zetten en dan de MPC slaven met de PC. Je hebt dan wel een sequencer nodig (Cubase, Sonar, Ableton Live, etc. etc.) en die moet Midi Clock uitzenden. Je MPC zet je dan op Midi Slave. Zo kun je sporen van je PC gelijk laten lopen met je MPC. En je kunt natuurlijk je MPC ook opnemen op de PC als je dat zou willen. Moet je natuurlijk weer wel over een (goede) geluidskaart of audio interface beschikken.

De verschillen tussen de MPC's momenteel op de markt:

http://www.akaipro.com/MPC_Comparison_Chart.pdf

Kijk en vergelijk.

Ik denk niet dat er veel verschil in sound is tussen de verschillende Akai's. Hooguit is het verschil te merken in de kwaliteit van de effecten. Deze effecten zijn bij sommige modellen reeds aanwezig en bij sommige modellen is het een optionele toevoeging (moet je extra aanschaffen). Zie ook de PDF link hierboven.

Als hiphop je ding is dan zul je met een MPC zeker goed uit de voeten kunnen. Bijna alle hiphop producers hebben wel een Akai MPC in de studio staan.

Ik zelf zit een MPC 1000 te overwegen omdat hij klein en compact is. Deze heeft wel minder outputs (6 ipv 10) en mist wat kleine dingetjes zoals een LFO en een filter envelope, maar dat zijn dingen die je denk ik bij hiphop niet vaak zult gebruiken.

En de prijs van de MPC 1000 is opzich wel aardig. En je kunt er CF memory cards in gooien voor opslag. Het enige wat ik je zou aanraden is om er meteen een 128mb werkgeheugen uitbreiding in te gooien zodat je meer kunt samplen.

Groet,
Joost.

In de nieuwe update voor de mpc1000 zitten wel een lfo en een filter envelop. Kijk ff op mpc-forums for meer info, er zit daar ene Sparq die het OS al heeft (om te testen).

Overigens zou ik de MPC2500 ook eens bekijken.

Origineel geplaatst door jostiii
Ik las ook dat hij essentiele dingetjes zoals "reverse" en zo heeft?

Hoe zit het met timestretchen en slicen in dat nieuwe OS?

Cheers.
J.

Ja, timestretch, reverse etc. zit er in. Geen chopshop (a la 2500) maar wel 'patch phrase'.

OK, i've just been given the word......

Here is a partial list of CONFIRMED features of the new OS.
IT IS NOT OFFICIALLY RELEASED YET

OS 1.99.0033
I'm telling you, this is sick, (for a 1000)
edit:
this OS is so major for the 1k, it comes with a new manual

IT WILL BE A FREE UPGRADE FROM AKAI's WEBSITE

are you ready?eheheh?
nah, i don't think you are
ok, to start it off,

FULL USE OF HARD DRIVE
TESTED AND CONFIRMED SUPPORT FOR UP TO 80gb HARD DISK
TIMESTRETCH with pre sets(much faster than the XL)
PITCH SHIFT with pre sets
ZONING
INPUT THRU
AUDITION BEFORE ASSIGN
MIXER AUTOMATION via Q-LINK SLIDERS
IN TRIM MODE, ADJUSTING SAMPLE'S START AND END POINT USING Q-LINK
DELAY
REVERSE
PATCH PHRASE

and much more....

edit:
individual track volume
edit:
the ability to fix note timing of recorded notes

http://www.mpc-forums.com/viewtopic.php?t=38015

Check ook:
http://www.mpc-forums.com/viewtopic.php?t=38069

voor video's / plaatjes van het nieuwe OS.

Vaag trouwens dat akai in die vergelijkingstabel neerzet dat de 2000 geen interne hardisk kan hebben, terwijl er toch echt een interne SCSI schijf en misschien ook wel IDE in kan.
ook zijn ze vergeten dat ie een kaartlezer heeft.

Mooi mooi.

Eigenlijk worden de verschillen tussen de 2500 en de 1000 steeds kleiner. Ik vind de 1000 echt een leuk bakje om lekker mee op de bank te zitten en lekker beats programmeren. Ook als drumdoos kan hij goed tot z'n recht komen en hij kan in live situaties zowel midi als samples aansturen, dus ik zit er echt aan te denken om mijn Machinedrum weg te doen en er een MPC voor terug in huis te halen.

Don't get me wrong: de Machinedrum is een heerlijk apparaat. Maar na een jaartje machinedrummen kom ik erachter dat mijn persoonlijke behoefte meer bij een sampling based drumdoos ligt dan bij een volwaardige drumsynthesizer. Ik merk ook dat in veel gevallen ik de percussie maar deels uit de Machinedrum haal en deels uit Battery. Tja, en als je dan toch samplebased wil gaan werken, maar niet gebonden wil zijn aan een laptop, maar toch de hands-on experience wil blijven behouden dan kom je denk ik toch al gauw in de richting van een MPC.

Eigenlijk zou ik gewoon beiden moeten bezitten, maar ik heb me voorgenomen om vanaf nu eigenlijk alleen nog maar gear te wisselen (een stuk gear eruit, iets vervangends ervoor terug). Maar ik twijfel nog of ik misschien mijn Roland XV serie de deur uit doe en de MD hou naast de MPC.

KEUZES KEUZES! Aargh!

Joost.

Origineel geplaatst door jostiii
Mooi mooi.

Eigenlijk worden de verschillen tussen de 2500 en de 1000 steeds kleiner. Ik vind de 1000 echt een leuk bakje om lekker mee op de bank te zitten en lekker beats programmeren. Ook als drumdoos kan hij goed tot z'n recht komen en hij kan in live situaties zowel midi als samples aansturen, dus ik zit er echt aan te denken om mijn Machinedrum weg te doen en er een MPC voor terug in huis te halen.

Don't get me wrong: de Machinedrum is een heerlijk apparaat. Maar na een jaartje machinedrummen kom ik erachter dat mijn persoonlijke behoefte meer bij een sampling based drumdoos ligt dan bij een volwaardige drumsynthesizer. Ik merk ook dat in veel gevallen ik de percussie maar deels uit de Machinedrum haal en deels uit Battery. Tja, en als je dan toch samplebased wil gaan werken, maar niet gebonden wil zijn aan een laptop, maar toch de hands-on experience wil blijven behouden dan kom je denk ik toch al gauw in de richting van een MPC.

Eigenlijk zou ik gewoon beiden moeten bezitten, maar ik heb me voorgenomen om vanaf nu eigenlijk alleen nog maar gear te wisselen (een stuk gear eruit, iets vervangends ervoor terug). Maar ik twijfel nog of ik misschien mijn Roland XV serie de deur uit doe en de MD hou naast de MPC.

KEUZES KEUZES! Aargh!

Joost.

Grappig, ik maak dezelfde overweging..... maar voorlopig hou ik de machinedrum toch nog....ik heb de UW expansion en kan dus gewoon samples in de machinedrum laden. Dat geeft toch weer net even die extra flexibiliteit.

Heb wel overwogen de MPC1000 er eens een tijdje naast t zetten. Gewoon kijken welke je nou het meeste gaat gebruiken uiteindelijk, maar ja....dan moet ik er eerst 1 kopen en dat doe ik toch pas als das nieuw OS er 100% zeker is.

MEt die informatie hierboven kan ik behoorlijk veel,

Maar wat ik nog zou willen weten.....
Ik heb nu in gebruik een pc, met een audiophile , en een paar krk p5 active monitors, en een midi keyboard,

dan is mij vraag,

Wat heb ik nog meer nodig, waneer ik een mpc2000xl, wil gaan gebruiken in combi met computer ?

wat heb ik nog meer nodig, waneer ik een mpc1000, wil gaan gebruiken in combi met computer ?

en waar moet ik bijvoorbeeld echt rekening mee houden of whatever, ik vind het fijn te weten wat er moet gebeuren voordat ik dat aparaat heb aangeschaft,
alvast bedankt
:halleluja

Back