Ik zag je op Hyves

Fun fact: ik ken de dame die de term 'krabbel' heeft geĆÆntroduceerd. Zij was destijds werkzaam bij Hyves maar sprak nauwelijks Nederlands en wilde het woord 'scribble' gebruiken toen ze het platform aan het bouwen waren. Dit vertaalde naar 'krabbel', en zo is een heel klein stukje Nederlands digitaal erfgoed ontstaan.

Leuk :)

Ook wel herkenbaar van vroeger, maar dan met FB. Dat je iemand leuk vond en dan op FB opzoek gaat naar haar foto’s. Je durft haar dan niet direct een vriendschap verzoek te sturen, maar zou haar wat graag willen vertellen dat je haar leuk vind…

Maar het begrip "iets neerkrabbelen" of bv "ik krabbel het snel op dit briefje zodat ik het niet vergeet" in de betekenis van een snel, slordig geschreven tekst bestaat toch al eeuwen?

Jawel, maar net als de 'like' en het duimpje van Facebook werd het zo'n term die echt bij Hyves en het internet van dat moment hoorde. Net als die dansende banaan.

dancing-banana.gif

Jawel, maar net als de 'like' en het duimpje van Facebook werd het zo'n term die echt bij Hyves en het internet van dat moment hoorde. Net als die dansende banaan.

Bekijk bijlage 3876695
Booyah! ;)

Omdat in Belgiƫ maar weinig mensen Hyves gebruikten, is die "krabbel" hier niet met een nieuwe betekenis in de woordenschat geraakt. Ik woonde in NL in de tijd dat Hyves opkwam, maar ik had er zelf geen interesse in en tegen de tijd dat het daar echt giga werd woonde ik al terug in Belgiƫ.

Back