Opname 303, 808 etc.

Bass Bizarre

Stamgast
Hallo,

ik ga binnenkort een projectje beginnen met een maat van me, we gaan weer helemaal back to basic.
kortom zo minimaal mogelijke studio setup, enkel een TB-303, TR-909, TR-808, MC-202 en wat FX apperatuur, maar nu willen we dit gaan opnemen, en zo dichtmogelijk bij de originele sound. Computer of HD-recorder maakt me niet zoveel uit. We gaan puur voor de klank, en t moet ook wel een beetje vet gaan klinken, dus een compressor tip is ook welkom, anders als compounder aub. Kosten max. 3000 voor de opname apperatuur.

Re: Opname 303, 808 etc.

Origineel geplaatst door Bass Bizarre
maar nu willen we dit gaan opnemen, en zo dichtmogelijk bij de originele sound.
ik snap het ff niet... je hebt die 4 echte stukkies gear, wat moet er dan nog gebeuren om ze nog echter te laten klinken?
ik vind het toch vrij logisch om te kunnen vaststellen dat er echter dan het origineel niets bestaat toch?

Goede compressor tip?

Neem een analoge taperecorder, én mooie (natuurlijke) compressie,
én mooie (analoge) sound, én hoe wil je nog meer back to basic?
én je bent een fractie van die E3000,- kwijt..........!?

Re: Re: Opname 303, 808 etc.

Re: Re: Opname 303, 808 etc.

Origineel geplaatst door 6 trak
ik snap het ff niet... je hebt die 4 echte stukkies gear, wat moet er dan nog gebeuren om ze nog echter te laten klinken?
ik vind het toch vrij logisch om te kunnen vaststellen dat er echter dan het origineel niets bestaat toch?

Bij een opname veranderd het geluid altijd wel iets, klinkt totaal anders, dan dat je t live uit je apperatuur hoord.
Komt meestal door de A/D converters. Vandaar dat ik iets wil wat nu weergeeft wat werkelijk goed klinkt.

Origineel geplaatst door mikemix
Goede compressor tip?

Neem een analoge taperecorder, én mooie (natuurlijke) compressie,
én mooie (analoge) sound, én hoe wil je nog meer back to basic?
én je bent een fractie van die E3000,- kwijt..........!?

Daar had ik ook al aan zitten denken, maar zijn er nog wel van die goedwerkende dingen te vinden?

Daar had ik ook al aan zitten denken, maar zijn er nog wel van die goedwerkende dingen te vinden?

Een oude Revox, B-77, of de wat meer professionelere lijn zoals de PR-99mk1,2 of 3.
Ik zelf heb een PR-99mk3, is echt een fantastische machine!
Top is natuurlijk om een oude Studer te scoren.

Oude Tascams of Teac's, zijn ook niet te versmaden.

Ze worden op de 2de hands sites nog dikwijls aangeboden.
Let wel even op de koppen, deze moeten natuurlijk niet versleten zijn.

Verder niemand een goede raadgeving, heb gister de Digidesign DIGI 002 gezien, wel een ruig dingetje, iemand daar ervaring mee, samen met een soort van 19" PC van carrilion ofzo. Neem aan dat het wel goed spul is, aangezien de prijs ook vrij hoog is.

Een oude Revox, B-77, of de wat meer professionelere lijn zoals de PR-99mk1,2 of 3.
Ik zelf heb een PR-99mk3, is echt een fantastische machine!
Top is natuurlijk om een oude Studer te scoren.

Oude Tascams of Teac's, zijn ook niet te versmaden.

Ze worden op de 2de hands sites nog dikwijls aangeboden.
Let wel even op de koppen, deze moeten natuurlijk niet versleten zijn.

Kan je misschien ook een prijs indicatie geven, ik namelijk echt geen idee wat die apperaten tegenwoordig nog moeten opleveren.

Mijn Revox PR-99mk3:

Attachments

• pr99mk3.jpg
    pr99mk3.jpg
    99,2 KB · Bekeken: 102
Verder niemand een goede raadgeving, heb gister de Digidesign DIGI 002 gezien, wel een ruig dingetje, iemand daar ervaring mee, samen met een soort van 19" PC van carrilion ofzo. Neem aan dat het wel goed spul is, aangezien de prijs ook vrij hoog is.

OMG iemand die ff tussen neus en lippen door een Digi002 en een PC scoort. Dat zou ik dus nooit doen. Voor je het weet het weet heb je spijt en blijkt iets anders veel fijner te werken.
Wil je geen harddiskrecorder? Bedenk dat welke sequencer/DAW software je wilt hebben. Dan de audiointerface erbij zoeken en dan pas wat voor soort computer je wilt. En in dogmatische zin is dat de enige goeie volgorde.

We hebben niet echt een grote tafel, maar wel groot genoeg, tis geen oldskool bak maar een mackie SR-24.4 VLZ Pro om precies te zijn.

Ik heb opzich weinig opname ervaring, was altijd meer een live man. We hebben overigens ook nog een MPC-2000 XL tot onze beschikking. Maar van software heb ik weinig kaas gegeten, dus zou me niet zoveel uitmaken wat voor software er op komt, als t maar zo simpel mogelijk werkt, maat van me had vroeger een M-box dus die is al enigszins gedreven met Pro-Tools. Maar een Harddisk recorder is misschien ook een mogelijkheid. Al moet ik zeggen dat ik de Akai DSP16 en de Korg D8 wel eens heb gehoord, maar was er niet van onder de indruk qua geluidskwaliteit, of de gene die er mee opnamen konder er niks van, zou ook nog kunnen.

Maak je niet druk. Ik doe het gewoon met een behringer en zonder compressor en neem het met rechstreeks met de pc op en dan klinkt het helemaal authentiek. Tape, etc is natuurlijk wel leuk allemaal, maar als al je bronnen al analoog zijn dan klink het rechstreeks in je pc ook goed.

precies.....niet lopen zeiken...gewoon vanuit de Mackie in de PC met b.v. een M-audio Delta 44 geluidskaart.
Ik zie t probleem niet...ik heb zelf ook analoge en t klinkt na opname in de pc gewoon t zelfde.;)

Ow daar sta ik wel ff van te kijken, het maakt dus niks uit of je een met een kaartje van 100 euro opneemt of dat je dat doet met een protools systeem van tig keer meer.
Dus inprincipe hoor je dus alleen verschil met een HD recorder. tenminste ikke wel.
Wat kost dat dan ongeveer zon'n kaartje van M-Audio??

Laatst gewijzigd:
Ik zou geen HD-recorder kopen, maar gewoon een goeie geluidskaart en je pc als HD recorder gebruiken.
Ik gebruik soundforge om op te nemen. Geen idee of die meerdere sporen tegelijk ondersteund, maar anders zijn
er zat andere pakketten. Ik geloof zelfs dat er ook nog wat goed spul gratis te krijgen is.

Origineel geplaatst door sander
Ik zou geen HD-recorder kopen, maar gewoon een goeie geluidskaart en je pc als HD recorder gebruiken.
Ik gebruik soundforge om op te nemen. Geen idee of die meerdere sporen tegelijk ondersteund, maar anders zijn
er zat andere pakketten. Ik geloof zelfs dat er ook nog wat goed spul gratis te krijgen is.

Cool Edit Pro (nu Adobe Audition) doet het al jaren, multitrack.

Er was een halfjaar geleden een test met allemaal goede geluidskaarten van rond de E 500,-
en duurder.
Referentie was oa een 909 kick.
Uitkomst test: hoe je het went of keert, geeneen klonk precies als het orgineel.

RME en M-audio waren de grote favorieten.

Er was een halfjaar geleden een test met allemaal goede geluidskaarten van rond de E 500,-
en duurder.
Referentie was oa een 909 kick.
Uitkomst test: hoe je het went of keert, geeneen klonk precies als het orgineel.

RME en M-audio waren de grote favorieten.

geen van allen, daar was ik dus al bang voor, maar welke systeem komt wel dichtbij het origineel???
Anders ken je net zo goed gaan samplen.

Back