Tr-808... Roest!

Nightly Build

Go for what you know
De onderplaat van mijn TR-808 was door mijn voorganger ingesmeerd met vaseline om roest te voorkomen maar heeft helaas niet kunnen voorkomen dat er nu toch roestplekken zijn onststaan, voornamelijk rond het batterijklepje.

mijn plan is om de hele plastic laag te verwijderen en de hele onderplaat boven en onder te schuren en met hamerite te verven. Dit lijkt mij een goede remedie tegen roest maar mochten er nog andere (betere) methoden zjn hoor ik die graag.

Ook lijkt het mij wel slim om de batterijhouder te vervangen door een andere batterij oid. ik heb hier wel eens van gehoord... iemand tips welke vervanging mogelijk is? (en waar te verkrijgen?)

ff denken hoor. Ik kan me herinneren dat ik de toenmalige aanwezige roest plekken op die bodem plaat heb weggeschuurd met staalwol geloof ik en daarnaa heb ik die plekken ingesmeerd met vaseline. Weet niet meeriof
dat gewoon de vaseline is die geschikt is voor je huid of de vaseline voor op metaal enzo. Ik gebruik meestal wat ik het eerste kan vinden.

Bounce, zijn die vette afgeschuurde plekken ook weer gaan roesten?

het metaal is overal wel een beetje aangetast maar op de plekken waar vaseline zat is het niet echt gaan roesten. behalve dan rond het batterijklepje was het behoorlijk gaan roesten, en ook op het klepje zelf en de schroefjes.
het is zelfs ook onder het plastic aan de onderkant gaan roesten.
ik ga het plastic met thinner behandelen waarna ik het makkelijk kan verwijderen.
ik heb me laten adviseren hamerite te gebruiken, daarmee behandeld zal het niet meer gaan roesten naar zeggen.
Het is overigens nog een klus om de onderplaat te verwijderen... ben benieuwd of ik het weer in originele staat weer op z'n plek ga krijgen.
iig ben ik er op tijd bij gelukkig, als ik nog langer had gewacht was het echt gaan doorroesten.

Origineel geplaatst door bounce
... ik ga het plastic met thinner behandelen waarna ik het makkelijk kan verwijderen..

Bounce.. smeer geen thinner op plastic... dat bijt en smelt helemaal weg!

Ik heb eens een metaalbewerking cursus gevolgd en daar was al het metaal precies met een soort olie/vet bedekt. Moet wel een standaard produkt zijn veronderstel ik. Vanaf dat de olielaag weg was begon het direkt te roesten. Een laagje verf helpt natuurlijk ook wel.

Mijn 808 had hier ook lastvan, ook op de bovenkant zaten kleine roesplekjes. Kaalschuren vond ik geen optie. Ik heb alles goed schoongemaakt goed laten drogen op de verwarming en toen een paar dunne lage transparante plastic spray er op gespoten. De roest blijf je zien, maar het wordt niet meer erger, dat is nu ongeveer een jaar of acht geleden en 't zit nog steeds.

Met olie breng je als het ware een filmlaagje aan waardoor de zuurstof-moleculen niet het metaal kunnen bereiken.
Hierdoor wordt er geen chemische reactie aangegaan met de zuurstof en de metalen. Het voorkomt dus verder roesten maar kan ontstane roest niet verwijderen. Basis scheikunde BTW :eureka:

Dinitrol er op... en hupsakee... roest is als cancer...
één keer er op, nooit meer weg. Metaal wordt ingevet
maar je hebt metaal en metaal. Pisbakkenstaal roest als
je er nog maar met je vettige vingertjes naar gewezen hebt,
kwaliteitsstaal roest niet / bijna niet...

Axel

Back