Mac specificatie thread + geluidskaarten

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Zo dan de Mac Mini is binnen, nu alleen nog even een firewire kaartje er bij. Zal wel een Audiophile worden for the time being. Wat een schatje is het ook :luv:

Origineel geplaatst door The Q
Zo dan de Mac Mini is binnen, nu alleen nog even een firewire kaartje er bij. Zal wel een Audiophile worden for the time being. Wat een schatje is het ook :luv:

Bij wie heb je hem gekocht?

Heb 'm bij de Apple store gekocht toen ie net te bestellen was,, vandaag netjes door de TNT langs gebracht!:okdan:

Is wel net dat die toestellen binnen de 24 uur geleverd worden! Hoe is het bij jouw gegaan? smorgens bestellen en savonds bij de post? :D

Origineel geplaatst door ikke
Is wel net dat die toestellen binnen de 24 uur geleverd worden! Hoe is het bij jouw gegaan? smorgens bestellen en savonds bij de post? :D

Nee helaas niet, de Mini is net leverbaar, ik had 'm 2 weken geleden besteld toen ik 'm zag op de keynote van de Apple expo. Beetje impulsief maar ik heb vooralsnog geen spijt :)

Wat ik me nou zo afvraag: zijn er hier mensen die een firewire HD gebruiken voor hun audio opslag/bewerking?

Zo ja; heeft het gevolgen voor de performance van de firewire hd (of performance in het algemeen) als je ook nog eens een firewire geluidskaart in de chain hebt zitten?

Well Ill be damned! Ik heb dat net gechecked..

Op een laptop Compaq Armada E500 met standard enkel USB 1.1 en geen FW. (Dus ik weet niet hoe snel mn processor aankan (400mbps? 480mbps? Fuse , help me ff :) )
Anyway, ik heb zon PCMCIA kaartje erin gestoken met 1 firewire 400 en twee USB 2.0 poorten. Heb mn externe HD op beide poorten geprobeerd (USB 2 en FW400) en FW is iets sneller en lijkt wat stabieler te draaien..

Ik denk dat dit ook wel voor Mac geldt.. Digidesign raadt zn gebruikers iig FW externe HD´s aan.. En vroeger SCSI...

Origineel geplaatst door ikke
Well Ill be damned! Ik heb dat net gechecked..

Op een laptop Compaq Armada E500 met standard enkel USB 1.1 en geen FW. (Dus ik weet niet hoe snel mn processor aankan (400mbps? 480mbps? Fuse , help me ff :) )
Anyway, ik heb zon PCMCIA kaartje erin gestoken met 1 firewire 400 en twee USB 2.0 poorten. Heb mn externe HD op beide poorten geprobeerd (USB 2 en FW400) en FW is iets sneller en lijkt wat stabieler te draaien..

Ik denk dat dit ook wel voor Mac geldt.. Digidesign raadt zn gebruikers iig FW externe HD´s aan.. En vroeger SCSI...

USB 1.1 is 12 Mbps
USB 2.0 is 480
vuurdraad is 400 en/of 800

Het gaat hier over MAC geen compaq craptops :)

Ohja google werkt nog steeds hihi

:doei: :verkoght:

=(

....
....

Mn processor kan de volle 480mbps niet aan denk ik... Als dat geval standaard maar 12mbps ondersteunt..
Maar euh.. mac of pc.. FW vs USB is een feit. :erm:

Misschien wel een leuke vergelijking.
M'n mLan patchbay prog geeft aan dat een 32 kanaals mLan adapter 42% van de bandbreedte van Firewire gebruikt. Ik vind dat veel. Maar er blijft dan nog wel meer dan 50% over voor harde schijven enzow.

Dat hierbij je CPU gebruikt wordt weet ik wel zeker want grote brokken data van HD's kost ook een processor tijd om mee te helpen heen en weer te schoppen.

En dan maakt het geen ene .... uit wat voor processor het is. Hoe sneller hoe sneller die daarmee klaar is. Dus werk je bijv met Ableton Live en stream je files vanaf HD dan moet je niet teveel pluggo's gebruiken anders krijg je last van tikken.
Maar het is gewoon even kijken hoever je kunt gaan. Je kunt moelijk een formule geven die zegt hoeveel je precies kan doen.

Maar zie ik dat nou goed Fuse?
Pipelined: MiniMac?

Even off:
Bevalt die MPX1 niet BTW?
Volgens mij had je m net aangeschaft toch?

[offtopic]

Da's snel!
Die mpx1 komt de deur niet meer uit!
Goeiendag wat een lekkere bak!
Maar ik heb wel een MPX200 te koop dus.

En die minimac is een grapje.

[/offtopic]

Trouwens mis ik de opmerking dat er nieuwe Powerbooks uit zijn met een nog snellere G4 processor. Alleen jammer dat ze niet zoveel sneller zijn geworden. Het verschil met alternatieve laptops begint toch wel groot te worden. En dual processor laptops lijkt me nog een beetje teveel van het dure.

Ik wil graag mijn PB 12" van een andere interne HD voorzien, nu vond ik een online
manual om dit klusje te klaren (erg helder met goede foto's)
http://www.pbfixit.com/Guide/53.0.0.html

Standaard zit er de: FUJITSU MHS2040AT D HD in, deze draait op 4200tpm

en wil graag de: Hitachi Travelstar 7K60 60GB 8MB 7200tpm er in gaan bouwen.

Lees er goede dingen over op:

http://www.tweakers.net/nieuws/35014

Vooral de 8mb cache en natuurlijk de 7200tpm spreken mij zeer aan.
Ik gebruik nu een externe HD via FW en dit is een WD met 8mb cache op 7200tpm
voor muziek, en dit werkt naar volle tevredenheid.

Ik wil deze HD upgrade puur om het handeltje sneller te maken (zou mooi mee genomen zijn)
maar vooral om ook zonder externe HD op pad te kunnen.

Nu wil ik graag het volgende weten:
Wordt dit niet te heet?
Lawaai, valt dit erg mee (of niet)?
Is deze schijf geschikt voor de PB G4?

[ot]dacht dat alleen iBooks zo'n 4200 toeren schijf hadden[/ot]

Ik zou denken dat het allemaal iets te warm wordt, waarschijnlijk hadden ze anders bij Apple er allang een 7200 toeren in gezet.

Is een LaCie firewire oplossing niet iets? Van de Mac Store in Enschede hoorde ik dat die prima geschikt zouden zijn om audio mee te bewerken. Zelf heb ik een Spire firewire HD behuizing besteld zodat ik mijn ouwe schijven kan hergebruiken. Of die ook een beetje performen met audio stream weet ik nog niet.

Ergo: ik zou mijn powerbook intact laten :)

Ik gebruik dus ook een externe FW HD.
Het is een Western Digital 7200tpm 80G 8mb cache schijf.
En voor audio werkt dit idd perfect.

Heb nog zo'n schijf voor mijn Photoshop en Foto documenten.

Wat die interne schijf betreft is warmte ook mijn grootste zorg,
alhoewel er ook een Superdrive in kan (ik heb een Combo)
wat toch ook warm kan worden.

Ga wel es even een mailtje sturen...

Dit is zo'n behuizing waar ik er 2 van heb.

Attachments

• ice_2.jpg
    ice_2.jpg
    7,7 KB · Bekeken: 121
Externe Harde Schijf: Waar op letten?

Externe Harde Schijf: Waar op letten?

Haai,

Kan iemand mij goeie raade geven of zeggen waar je best op let als je'n externe harde schijf wil aanschaffen?
Ik wil'm voornamelijk gaan gebruiken om m'n audio data op te zetten zodat al die kleine files niet in de weg gaan zitten van de geinstalleerde SW.
En natuurlijk als een soort van backup in't geval mijn macje weer kernel panick-gedrag vertoont zoals twee weken geleden.

Mijn set-up:

MAC G4, dual 1.25 Ghz; 512 MB RAM (needs boosting, I know)
Logic Audio 6 (Big Box version nog steeds)
De Fireface van RME (die ik nog moet aanschaffen, maar de besissing is al wel genomen)
Een paar synths maar geen geen samplers of andere toestellen die van de schijf gebruik zouden moeten maken (voorlopig).

Koop je best'n bepaald type harde schijf? SCSI of zo? Welke snelheid (toeren) moet die halen? En met een firewire audio interface - heb ik me laten vertellen - zou een FW harddrive in de weg kunnen zitten. Hoe serieus moet ik dat nemen? En indien de HD niet over firewire aangesloten wordt, wat is dan het beste alternatief?

Ik heb de andere threads over alle mogelijke types Harde schijven volledig doorgelezen, maar echte tips voor in bepaalde omgevingen (PC / MAC) vond ik niet terug. Vooral veel specificaties en uitleg waarom het ene type sneller is dan het andere en of FW ook CPU power vreet. Heel interessant, veel details maar niet echt het soort advies dat ik nodig heb om mijn keuze te maken. Integendeel, ik zie nu door het bos de bomen niet meer. En ik wil niet met een harde schijf komen te zitten waarop ik moet wachten telkens ik een sample of loopje inlaad.

Wie o wie kan er een aantal bomen voor me hakken zodat ik het bos terug zie?
Gegroet!

Knarruff

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back