HELP! S1100 kaduuk...

bjodero

<turboprutser>
Gisteravond probeerde ik na een paar weekjes m’n S1100 weer eens aan te zetten, maar hij bleek ineens niks meer te doen! En twee à drie weken geleden stond ‘ie nog vrolijk te stampen!
Normaalgesproken begint ‘ie licht te zoemen als ik ‘m aanzet, maar nu: niks… Dus heb ik de kap eraf geschroefd. Binnenin brandt wel ergens een rood LED-je als ik ‘m aanzet, dus aan de stroomvoorziening zal het niet liggen. Ik heb nog gedacht aan een defect display, maar de testtone doet het óók niet. Alle zekeringen zijn ook nog intact.
Dus mijn vraag, u raadt het al, is: wat kan er loos zijn? HELP!

Bjod.

Ik heb wel aardig wat Akai sampler reparatie ervaring,
(helaas niet met een 1100) meeste klachten hebben betrekking
tot de voeding.
Losse contacten enz, temperatuurschommelingen wil ook nog wel eens parten spelen.
mijn ervaring met Akai is dat het aardig stabiel is qua systeem.

Op het voedingsbord links brand een ledje?
Brand het display (zonder tekst)?
Druk de Eprom ( chip met het OS, staat er op als het goed is) eens
goed in de socket.
Je zegt dat er in die tussenliggende tijd niets met het apparaat
is gebeurd, het is een beetje vaag......

Heb je er ook geen optionele kaarten e.d. eruit gehaald?
Met booten wil hij dit nog wel eens eerst gaan inventariseren.

Laatst gewijzigd:
Nee, het display brand niet. En het LEDje zit volgens mij idd op het voedingsbord. Verder heb ik 'm vanaf de aankoop dicht gehad, en dus niet zitten kloten met kaarten, etc.
Wel heeft de 17" monitor van m'n PC er een tijdje bovenop gestaan. Gezien het feit dat dit bij m'n S900 nooit problemen heeft opgeleverd (twee jaar lang), neem ik aan dat dit geen kwaad kan...

Waar kan ik die chip vinden? Op het 'moederbord', dat op de bodem ligt? En wat is de volgende stap? Ik zit nu op m'n werk (heb thuis geen internet :stupid ), dus ik kan vanavond pas proberen. Tot nog toe bedankt!

Bjod.

Re: HELP! S1100 kaduuk...

Origineel geplaatst door bjodero
Gisteravond probeerde ik na een paar weekjes m’n S1100 weer eens aan te zetten, maar hij bleek ineens niks meer te doen! En twee à drie weken geleden stond ‘ie nog vrolijk te stampen!
Normaalgesproken begint ‘ie licht te zoemen als ik ‘m aanzet, maar nu: niks… Dus heb ik de kap eraf geschroefd. Binnenin brandt wel ergens een rood LED-je als ik ‘m aanzet, dus aan de stroomvoorziening zal het niet liggen. Ik heb nog gedacht aan een defect display, maar de testtone doet het óók niet. Alle zekeringen zijn ook nog intact.
Dus mijn vraag, u raadt het al, is: wat kan er loos zijn? HELP!

Bjod.

Check de soldeerpunten eens van het voedingsbord. Die willen bij de stekkers af en toe wel eens los gaan zitten. Resultaat: de voeding doet het wel, maar de rest van de 1100 krijgt geen spanning en doet daarom helemaal niks. :)

Re: Re: HELP! S1100 kaduuk...

Origineel geplaatst door Boemtsjak
Check de soldeerpunten eens van het voedingsbord. Die willen bij de stekkers af en toe wel eens los gaan zitten. Resultaat: de voeding doet het wel, maar de rest van de 1100 krijgt geen spanning en doet daarom helemaal niks. :)

Idd, zat daar ook aan te denken Martijn.
Ik heb dat ooit met een S900 gehad, door het voedingsboard te wisselen met mijn S950 voedingsboard (zelfde),
kwam ik erachter dat ie het toen wel deed, wist dus op die manier dat het aan het voedingsboard moest liggen.

bleek de mainvoedingsstekker los op zijn soldeerpunten te "hangen", en dus geen kontakt maakte.
Even opnieuw solderen, en daar was ie weer!

Erm... Het voedingsbord? Welke is dat? Heeft iemand een fotootje? En waar zitten de soldeerpunten? Ik ben echt een 0 op electronicagebied...

Ik heb wel het idee dat het inderdaad mis gaat bij de voeding. Gisteren drukte ik 'm maar weer 'ns aan, en toen deed 'ie het weer even! Daarna deed het display heel raar (allerlei streepjes enzo...), en toen viel 'ie uit. De rest deed het, te horen aan de zoem (hoort dat wel zo!?), nog wel gewoon. En soms kapt 'ie ineens met 'voeden', en start het hele zaakje weer opnieuw op. Help...

Bjod.

P.S.: Mikemix, waar woont gij? Misschien kan ik 'm eventueel langs brengen voor reparatie? P.B. ...

Re: Re: Re: HELP! S1100 kaduuk...

Re: Re: Re: HELP! S1100 kaduuk...

Erm... Het voedingsbord? Welke is dat? Heeft iemand een fotootje? En waar zitten de soldeerpunten? Ik ben echt een 0 op electronicagebied...

Als je de S-1100 van voren bekijkt, dan is het voedingsbord het grote bord dat verticaal aan de linker zijkant gemonteerd zit. En dan gaat het om de punten waar de voorste connectoren (waar de stekkers met de oranje/rode/etc. draden inzitten) gesoldeerd zitten op deze printplaat. Daarvoor moet je bij de onderkant van deze printplaat kijken.

Yips idd.
Symtomen duiden duidelijk op een niet goed functioneren van een voeding.
Dit moet zelf op te lossen zijn, ga bij twijfel niet zelf rommelen, laat anders
boemtsjak dit oplossen, dit is dé expert, het halve synthforum heeft ooit
wel iets door hem laten fixen.
Laat ie nu zelf ook een S1100 hebben.....:)

Laatst gewijzigd:
:confused:

Nou mannen, ik heb het voedingsbord eruit gewipt, en 'm eens goed van de achterkant bekeken. En: niks aan de hand, zo op het eerste gezicht; alle soldeerpuntjes zitten nog keurig vast. Dus heb ik 'm maar weer terug gestopt. Nu doet m'n S1100 het nog steeds bij vlagen... En dat is niet echt tof, want hij moet niet ineens kappen als je een program aan het bouwen bent...

Wat nu!?

Boemtsjak kan alles maken,
een echte ambachtsman...

Neem het maar van me aan.

Axel

PS: thanks again boemtsjak, de
808 kirt nog steeds...

Origineel geplaatst door mikemix
Even Boemtsjak pb-en, echt die krijgt m weer goed.

En of 'tie 'em weer goed krijgt! Boemtsjak is een ware soldeer- en ombouwheld.

Ik had:
Een S1100 waar ik niks meer mee kon, omdat 'ie geen stroom kreeg...
Bij Boemtsjak op de zolder bleek ook nog eens de diskdrive kaduuk te zijn. En het OS werkte ook niet helemaal OK.

Ik heb:
Een S1100 die weer aan kan, en ook gewoon aan blijft en goed werkt.
Nu met 100MB ZIP-drive i.p.v. een 1,44MB flop-geval, en een schakelaartje om de backlight aan en uit te zetten. Zo gaat de folie (ook nieuw!) weer een stukkie langer mee!

Ik begin nu zo'n beetje te ontdekken wat voor een megavette machine die S1100 wel niet is. Even een 808-kitje gebouwd van wat Hollow Sun samples, en het pompt als een tierelier!

Bedankt, Boemtsjak!

Bjod.

En of 'tie 'em weer goed krijgt! Boemtsjak is een ware soldeer- en ombouwheld.

Ik had:
Een S1100 waar ik niks meer mee kon, omdat 'ie geen stroom kreeg...
Bij Boemtsjak op de zolder bleek ook nog eens de diskdrive kaduuk te zijn. En het OS werkte ook niet helemaal OK.

Ik heb:
Een S1100 die weer aan kan, en ook gewoon aan blijft en goed werkt.
Nu met 100MB ZIP-drive i.p.v. een 1,44MB flop-geval, en een schakelaartje om de backlight aan en uit te zetten. Zo gaat de folie (ook nieuw!) weer een stukkie langer mee!

Ik begin nu zo'n beetje te ontdekken wat voor een megavette machine die S1100 wel niet is. Even een 808-kitje gebouwd van wat Hollow Sun samples, en het pompt als een tierelier!

Bedankt, Boemtsjak!

Bjod.

Inderdaad:

Boemtjack is een held!!

ik wil je een kleine tip geven m.b.t. zip drives ingebouwd...

Ik heb dat een paar maanden geleden ook gedaan met mijn S-1100 een zippie ingebouwd..
25 schroeven losmaken i.p.v 4 zoal s sbij een pc..:(((
Na twee dagen :click of death...
tja, er toen weer uithalen DAT DING ...HALVE AVOND BEZIG..
wat ik wil zeggen met zipdrives...formatteer akai-zips nooit in windows !!
ik heb dat een paar keer gedaan en toen brak de hel los...
zip kaduuk en mijn programs weg!!

Ik heb nu een MO 230 en dat gaat veel beter

maak regelmatig back-ups van je zippies...

een vraag trouwens over de S-1000 i.pv. S-1100

klopt het dat niet alle S-1000 tjes max 16 MWord aankunnen?
mijn S-1000HD kan maar max 4 MWord aan
terwijl hij wel OS 4.3 heeft in zijn eeprom
op internet staat ergens dat je moet gaan solderen aan het moederbord,

heeft iemand daar ervaring mee?

Origineel geplaatst door Frank-T
Inderdaad:

Boemtjack is een held!!

Ok, ok, zo kan ie wel weer, heren... :o:

een vraag trouwens over de S-1000 i.pv. S-1100

klopt het dat niet alle S-1000 tjes max 16 MWord aankunnen?
mijn S-1000HD kan maar max 4 MWord aan
terwijl hij wel OS 4.3 heeft in zijn eeprom
op internet staat ergens dat je moet gaan solderen aan het moederbord,

heeft iemand daar ervaring mee?

Als er van de af fabriek al één of meerdere 8 MB kaarten in zijn gezet, dan kan de S-1000 zonder problemen uitgebreid worden naar 32 MB, oftewel 16 MWord.

Als er van de fabriek af de S-1100 alleen maar voorzien is van één of meerdere 2 MB RAM-kaarten, dan is de kans groot, dat ie alleen maar 2 MB RAM-kaarten slikt. Maximaal kun je zo dus 4 x 2 MB RAM-geheugen installeren, bijelkaar 8 MB / 4 MWord. Om 8 MB kaarten te kunnen gebruiken, zul je aan de onderkant van het moederbord twee printbanen door moeten krassen en vervolgens twee draadverbindingen maken.

Bij de S-1100 gaat dit een stuk makkelijker. Hier zitten 4 zogenaamde dip-switches in waarmee je aan kan geven of je wel of niet 8 MB RAM-kaarten gebruikt.

Ok, ok, zo kan ie wel weer, heren... :o:

Als er van de af fabriek al één of meerdere 8 MB kaarten in zijn gezet, dan kan de S-1000 zonder problemen uitgebreid worden naar 32 MB, oftewel 16 MWord.

Als er van de fabriek af de S-1100 alleen maar voorzien is van één of meerdere 2 MB RAM-kaarten, dan is de kans groot, dat ie alleen maar 2 MB RAM-kaarten slikt. Maximaal kun je zo dus 4 x 2 MB RAM-geheugen installeren, bijelkaar 8 MB / 4 MWord. Om 8 MB kaarten te kunnen gebruiken, zul je aan de onderkant van het moederbord twee printbanen door moeten krassen en vervolgens twee draadverbindingen maken.

Bij de S-1100 gaat dit een stuk makkelijker. Hier zitten 4 zogenaamde dip-switches in waarmee je aan kan geven of je wel of niet 8 MB RAM-kaarten gebruikt.

thanx ,Daar was ik dus al bang voor,moederbord eruit...

ik heb deze s1000HD gekocht voor 100 euro..incl scsi en optical output...
ALs reserve bak naast mijn S1100
heerlijke bakken !!! de S1x00

Back