de grote 'Akai analoog' thread

divi

Ouwe rot
kwam er onlangs achter dat Akai niet enkel samplers maakt/gemaakt heeft, maar ook 'n aantal volbloed analoge synths geproduceerd heeft. ik vermoed dat velen dit ook niet zullen geweten hebben, vandaar deze grote (of minder grote) akai analoog thread!

wat hebben we allemaal? ax60, ax73, ax80, vx90 en vx600

de eerste akai'erd die ik zag is de ax73 ('86). t was vooral zn uiterlijk die me toen in het oog sprong: wat 'n maagdelijk witte schoonheid! als er design prijzen voor synths ware moest deze er zeker één krijgen. en dit dateert van laaaang voor de virus TI polar hé:
ax73.jpg

Deze is 6-stemmig polyfoon met 6 VCO's. Die kunnen in dual of unison mode gelayerd worden. LFO, 24db lowpass filter (die resoneert vanaf 50%...), 2 ADSR's, chorus, auto-tuning, split keyboard mode, en last but not least MIDI (controllers beperkt tot pitch bend en mod wheel). datum:

De vx90 ('86) is de rack versie van de ax73:
vx90.jpg

Ik heb deze onlangs op de kop getikt en hij klinkt erg lekker! moet 'm nog goed leren kennen maar ben er al erg tevreden mee. het editen is ietwat omslachtig (zoals bekend van die oude bakken) door dat één-regel schermpje en één data slider. maar als je je envelopes kent is het een fluitje van 'n eurocent om 'm te programmeren. ik zal binnenkort wat sampletjes maken, dan kunnen jullie meeluisteren.

ax60 ('86):
ax60.jpg

6-stemmig polyfoon met 6 VCO's, envelopes, chorus, arpeggiator, split keyboard, autotune, unison en MIDI. deze heeft in tegenstelling tot de ax73 dedicated controllers voor elke parameter: yummie!

ax80 ('84):
ax80.jpg

Dit was de eerste serieuze analoge synth van Akai. Met als bijzonderheid de grote LCD-bar-display die de stand van parameters weergeeft. 8 stemmig met 2 VCO's+sub osc per voice (nog yummie!), 3 LFO's, MIDI, etc. als ik er maar de plaats voor had...

last but not least de vx600 (datum?):
vx600.jpg

her en der wordt geclaimd dat dit een kopie is van de oberheim expander... 6 stemmig met 2 osc's/voice, 2 LFO's, high&lowpass filter, 3 envelopes, stacked mono & unison, tot 6 part multi timbraal, MIDI, groot LCD scherm (voor de eighties hé...), 2 audio inputs, en de uitgebreide modulation matrix om vanalles naar vanalles te routen. en deze heb ik als alles goed gaat zondag :okdan:
later meer...

(specs & pics www.vintagesynth.org)

leuk spul! in wat voor prijs categorie moet ik denken? op ebay staat bijna niets van dit spul, jammer hoor!

Dit is een goede site over de vx 600 http://kunst.phlimburg.be/vx600/

Heb hem zelf een tijdje gehad, zeker geen slechte klank maar ik vond hem toch redelijk raar/apart klinken in een mix. Editen is niet echt leuk. Die vergelijking met Obeheims is denk ik meer door het modulatie matrix, qua klank karakter zijn ze volgens mij toch comleet verschillend.

Re: de grote 'Akai analoog' thread

Origineel geplaatst door divi
last but not least de vx600 (datum?):

her en der wordt geclaimd dat dit een kopie is van de oberheim expander...

De VX-600 heeft meer weg van een Matrix 6, maar dan met een betere interface. Op de expander zit een multimode filter en op zowel de VX-600 als de Matrix 6 zit alleen maar een 24 dB lowpass filter.

Origineel geplaatst door Toon
, zeker geen slechte klank maar ik vond hem toch redelijk raar/apart klinken

mmjammie!! mijn soort synth dus!

Re: de grote 'Akai analoog' thread

Origineel geplaatst door divi

her en der wordt geclaimd dat dit een kopie is van de oberheim expander... 6 stemmig met 2 osc's/voice, 2 LFO's, high&lowpass filter, 3 envelopes, stacked mono & unison, tot 6 part multi timbraal, MIDI, groot LCD scherm (voor de eighties hé...), 2 audio inputs, en de uitgebreide modulation matrix om vanalles naar vanalles te routen. en deze heb ik als alles goed gaat zondag :okdan:
later meer...

(specs & pics www.vintagesynth.org)

Wat moet zo'n VX opleveren, als ik vragen mag? Ik heb zelf nog de AX-73 en nu ook een AX-80, maar de AX-73 moet weg wegens ruimte gebrek.

Eigenlijk ontbreekt er nog eentje in je lijstje, maar tegelijkertijd ook weer niet want hij is nooit uitgebracht: de AX-90! Hier zie je hem, met daaronder de AX-80.

ax90.jpg

ax80.jpg

Ik moet zeggen dat die AX-80 wel een van de mafste synths is met al die VFD bars.. beam me up scotty!

de vx600 heb ik ook, en het is niet!!!!! vergelijkbaar met een oberheim matrix 6,
wat ik hier op dit forum wel meer lees :een martix heeft namelijk dco
en de akai vx600 heeft vco,,, die van de oberheim xpander namelijk!!
verderzit er erg veel resonance op dit filter ,en hijn klinkt erg apart!:luv:

Er staat trouwens een AX-80 op ebay.de, voor wie interesse heeft..

Heb een AX73 gehad.
Hij klinkt erg goed! En ik heb er vrij complexe geluiden uit weten te halen.
Heb 'm verkocht omdat programmeren vanuit het menuutje (parameter selecteren en met een dataslider de waarde instellen) me niet beviel. Wat meer real time tweakability was wat ik zocht, en eigelijk tot op vandaag nog niet heb.
Degelijk was hij ook (en zwaar!). Ik heb nadien niks meer gehad waarvan de druktoetsen en sliders zo degelijk aanvoelden en absoluut kraakloos hun werk deden..

Autotune was wel handig.
En ik had er een geplastificeerd kaartje bij, met magneetjes erin dat ik op de maagdelijk witte behuizing kon vastamagneten. Hier stonden alle menu opties + een korte uitleg op.
Best uniek denk ik, dat die er nog bij zat.

Laatst gewijzigd:
IK heb een VX600 in mijn bezit gehad en die vond ik erg mooi klinken...Hij klinkt super rauw en de geluidsdruk die er uit komt is zwaar..Hij deed dienst al maatje van mijn toenmalige MPC 60 (ex speedy J) Ik heb hem uitgeleend aan Allard Krijger van interface en die heeft destijds een recensie over het apparaat voor de rubriek analogica geschreven. Hij was van mening dat de volle klank (de power niet het karakter) te vergelijken is met de MiniMoog.Als je een beetje tijd besteed aan het programeren dan kan je de meeste geluiden die je met elke klassieke analoge machine kan maken reproduceren..Hij is in het bijzonder geschikt voor de meest vette en ranzige electro bassen die je maar voor kan stellen...Hij springt er echt uit wbt klank.Echt een beetje de achterbuurt kampjan onder de synths..ruw en bonkig Een goede tip is om in de mod matrix je filter en zo aan te sturen met een externe Midi controller!!!! Dan komt ie een beetje in de buurt van een analoge bak met knoppen...Ik denk dat ie tweedehands voor 500 te vinden is..Hij is wel zeldzaam dus goed zoeken...

Origineel geplaatst door ralphvanzeel
IK heb een VX600 in mijn bezit gehad en die vond ik erg mooi klinken...Hij klinkt super rauw en de geluidsdruk die er uit komt is zwaar..Hij deed dienst al maatje van mijn toenmalige MPC 60 (ex speedy J) Ik heb hem uitgeleend aan Allard Krijger van interface en die heeft destijds een recensie over het apparaat voor de rubriek analogica geschreven. Hij was van mening dat de volle klank (de power niet het karakter) te vergelijken is met de MiniMoog.Als je een beetje tijd besteed aan het programeren dan kan je de meeste geluiden die je met elke klassieke analoge machine kan maken reproduceren..Hij is in het bijzonder geschikt voor de meest vette en ranzige electro bassen die je maar voor kan stellen...Hij springt er echt uit wbt klank.Echt een beetje de achterbuurt kampjan onder de synths..ruw en bonkig Een goede tip is om in de mod matrix je filter en zo aan te sturen met een externe Midi controller!!!! Dan komt ie een beetje in de buurt van een analoge bak met knoppen...Ik denk dat ie tweedehands voor 500 te vinden is..Hij is wel zeldzaam dus goed zoeken...

Waarom heb je hem weggedaan, als ik vragen mag? Te weinig realtime tweakable?

Over de AX-60 loopt al een prima thread, maar aangezien ik m pas op de kop heb getikt kan ik het niet laten. De AX-60 is inderdaad een AX-73 met sliders, zonder aanslaggevoeligheid en een oktaafje minder op het toetsenbord, maar er zijn nog een paar kleine verschilletjes en die zijn niet onbelangrijk. Zoals vrind Chinetti al zei is het apparaat multitimbraal door middel van een keyboardsplit. de 2 patches die je dan kunt spelen zijn nog steeds te editen (da's ook wel eens anders) middels de sliders. Ik zou het ongelooflijk geweldig vinden als iemand een mod zou kunnen verzinnen waarbij de patches iedere een eigen uitgang hebben, er zitten er immers 2 op. In split mode werkt de arpeggiator (jaja arpeggiator zit er ook op) op de onderste club toetsen en da's leuk. De enige (echt belangrijke) functie uit de AX-73 die ik niet terug kan vinden is de detune, hmmm... En verder had ik het helemaal fantastisch gevonden als ie zo mooi wit (creme) was als de AX-73. misschien ga ik dat bewerkstelligen met typ-ex. ik ben :verkoght: in ieder geval

Back