de grote 'Akai analoog' thread

Bitimbraal, hoe moet ik dat precies zien? Bij de AX73 kan ik kiezen uit een polyfonie van 6 (1 vco per voice), 3 of monofoon met 6 VCo's :duivels: Is dit nog steeds zo op de AX-60? Geen aanslaggevoeligheid is trouwens wel erg jammer, anders zou het echt een topsynth zijn.

Origineel geplaatst door sweety
de vx600 heb ik ook, en het is niet!!!!! vergelijkbaar met een oberheim matrix 6,
wat ik hier op dit forum wel meer lees :een martix heeft namelijk dco
en de akai vx600 heeft vco,,, die van de oberheim xpander namelijk!!

Ok, de VX-600 heeft dezelfde VCO's als de Xpander, maar de VX-600 gebruikt een CEM3378 als lowpass filter en de Xpander gebruikt een CEM3372 als multimode filter.

Vooral qua mogelijkheden ligt de VX-600 nog steeds dichter in de buurt van de Matrix 6 dan de Xpander.

Origineel geplaatst door Putzi
Bitimbraal, hoe moet ik dat precies zien? Bij de AX73 kan ik kiezen uit een polyfonie van 6 (1 vco per voice), 3 of monofoon met 6 VCo's :duivels: Is dit nog steeds zo op de AX-60? Geen aanslaggevoeligheid is trouwens wel erg jammer, anders zou het echt een topsynth zijn.

bitimbraal als volgt geloof ik:
de ene patch kun je een aantal stemmen meegeven, 0, 2, 4 of 6. de andere patch krijgt de rest van de 6 stemmen (dus 6, 4, 2 of 0, snap je het nog?). daarmee kun je dan dus bijvoorbeeld 1 patch met een 1 osc stem spelen (dus een polyfone patch) en de andere patch unison (het beschikbare aantal oscilators op elkaar gestapeld).
O ja, je kunt dus niet zoals bij de AX-73 kiezen voor een 2 osc patch. het is een enkele (met 6 poly), of unison. Allebei de patches hebben een eigen midi kanaal in een split.

mooie catalog scan:
vx600_spec.jpg

ooo wat ga ik zondag blij zijn :D

(gepikt van http://kunst.phlimburg.be/vx600/)

Origineel geplaatst door falafelbiels
Wat? Nou al van de voorpagina af? Ik denk het niet!! :duivels:
let 's keep it on top baby! :D

ik heb 'm binnen, m'n mooie vx600! wat een beest is dat jongeuh... 6 stemmen (=12 osc's) in unison gestapeld: woehoe! zal later deze week wat samples posten. de mod matrix is geniaal: 10 'slots' om de 3 EG's, 2 LFO's, keyboard en MIDI controllers naar zowat alles te routen! tot 6 part multitimbraal met per part het aantal stemmen/osc's toe te wijzen. hier ga ik ff zoet mee zijn! :halleluja

Origineel geplaatst door divi
let 's keep it on top baby! :D

ik heb 'm binnen, m'n mooie vx600! wat een beest is dat jongeuh... 6 stemmen (=12 osc's) in unison gestapeld: woehoe! zal later deze week wat samples posten. de mod matrix is geniaal: 10 'slots' om de 3 EG's, 2 LFO's, keyboard en MIDI controllers naar zowat alles te routen! tot 6 part multitimbraal met per part het aantal stemmen/osc's toe te wijzen. hier ga ik ff zoet mee zijn! :halleluja

Klinkt goed :D maar zijn midi implementatie is beperkt, toch? Ik ben wel benieuwd hoe die VCo's klinken, zeker t.o.v van de AX-80 en AX-73... laat maar komen die demo :halleluja Mag ik wat strings en snelle appregio's bestellen?

Origineel geplaatst door Putzi
Klinkt goed :D maar zijn midi implementatie is beperkt, toch? Ik ben wel benieuwd hoe die VCo's klinken, zeker t.o.v van de AX-80 en AX-73... laat maar komen die demo :halleluja Mag ik wat strings en snelle appregio's bestellen?
appregio's? ken ik niet. maar een paar arpeggio's kan je krijgen :D

over MIDI heb je t mis hoor: naast de usual mod/bend wheels en dergelijke kan je CC #'s 00 tot 31 als inputs voor de mod matrix gebruiken.

appregio's? ken ik niet. maar een paar arpeggio's kan je krijgen :D

over MIDI heb je t mis hoor: naast de usual mod/bend wheels en dergelijke kan je CC #'s 00 tot 31 als inputs voor de mod matrix gebruiken.

Sorry, ik ben een beetje gaar (maandag) :D Ik ben benieuwd hoe snel de attacks zijn, vandaar. Mooi dat ie toch midi CC heeft, erg leuk in combinatie met een controller.

Dit is wat bekender modern analoog spul van ze, met een fantastische gewaagde kleurencombi:

48461.jpg

Origineel geplaatst door spdk
Dit is wat bekender modern analoog spul van ze, met een fantastische gewaagde kleurencombi:

klopt, wordt als externe filter add-on voor de MPC's (incl. mounting kit) gemarket. maar uiteraard evengoed als losses filterunit te gebruiken. vast niet zo vet als n sherman, maar zou 'm er wel bij willen hebben (ja de filter plug-in in Live klinkt héél héél clean...).

Origineel geplaatst door Camiel Toe
Ben Liebrand was toch eind jaren 80 een groot Akai ver- of gebruiker?

Klopt, maar dan vooral van de samplers en digitale opname machines (ADAM/DD1000)

mooie catalog scan:
vx600_spec.jpg

ooo wat ga ik zondag blij zijn :D

(gepikt van http://kunst.phlimburg.be/vx600/)

Oe ja, die catalogus moet ik nog ergens hebben, helemaal stukgelezen vroeger, want o wat zijn die AKAI's mooi zeg :halleluja

Jaren later was m'n eerste synth de VX600. Wat een bak! Maar zoals al gezegd hier, in de mix vond ik 'm erg hard en aanwezig, in vergelijking bv met een Juno106 die veel wolliger klinkt en makkelijk te mixen is.

Na jaren toch weggedaan (broer), heeft nog een nieuw display gekregen en inmiddels is ie helemaal weg uit de fam. =(

Reden van wegdoen, zoals gezegd het te "harde" geluid.

Heel jammer dat ie geen sysex heeft zodat je 'm via de pc kan editten.
Verder moet ie ff opwarmen anders klinkt ie zo vals als een idols deelnemer 8o)

dat zou wel de laatste reden zijn waarom ik 'n synth wegdoe ;)

wacht tot binnen 3 maanden; dan ben je dat knopjes drukken ook wel beu :D

Back