DE VERGELIJKING ( monitoren of een koptelefoon )

Origineel geplaatst door fuse
Ik vind het aan het onbeschofte grenzen om antwoord op een vraag te eisen.
Beetje respect mag ook wel.

Heb 1 tip:
Gebruik de zoekfunktie rechtsboven.
Er is al zoveel over hoofdtelefoons en monitors gepost daar kun je rustig een hele natte zondagmiddag voor gaan zitten lezen.

En Genelec 1030's zijn leuk meer niet maar geen HELE goeie monitoren. Zeker niet voor die prijs.

Het is alweer even geleden dat je dit hebt gepost maar ik heb toen ik dit las gelijk nog een keer de openingspost gelezen maar ik snap werkelijk niet waar je je druk om maakt. Erg toevallig dat ik je in een andere thread ook al tegen kwam dat je je zo asociaal naar anderen opstelt. Mensen mogen toch vragen stellen op een forum? Zie jij ergens staan dat hij een antwoord eist?? Ik niet. Ik vind het een compleet normale post, heel beleefd, heel enthousiast en gelukkig zijn er ook heel veel behulpzame reacties op gekomen. Je zult het misschien niet zo bedoelen maar het komt echt lullig over. Beetje respect mag ook wel.

En sorry voor deze offtopic post, maar ik moest dit even kwijt.

Origineel geplaatst door fuse
Af en toe moet je overdrijven.

O jaaaaa ! Mag ik ook weer meedoen ?}:|

Origineel geplaatst door Marando
Zie jij ergens staan dat hij een antwoord eist?? Ik niet.

Hierzo :

Origineel geplaatst door rogeseventytwo
...maar ik doe het maar gelijk met een vraag die ik dus moet weten. En daarvoor moet ik hierzijn...

Maar het woord 'moeten' is naar mijn gevoel hier ook niet letterlijk bedoeld als 'moeten'.
Maar ik kan Fuse z'n reactie ook wel begrijpen.
Ik wil niet gaan "ouwe knarren", maar respect is tegenwoordig inderdaad een beetje zoek.
Je noemt allochtonen nu éénmaal geen geiteneukers. Dat doe je ook niet.
Alles moet maar mogen en kunnen. "Goedmiddag" en beleefd zijn kan nog nauwelijks.
Vroeger kreeg je inderdaad en draai rond je oren van je ouwe. Tegenwoordig moet ik opletten wat ik tegen m'n dochters zeg of ze lopen straks gelijk naar de rechter en gaan staan klagen over pedofilie, kinder mishandeling weet ik veel wat... ik hoef geen middelvinger te krijgen van mijn 10 & 11-jarige kids if you know wot I mean !
Dan moet ik me inderdaad inhouden en beginnen m'n handen te jeuken.
Maar goed, dit is niet het forum voor dit soort zaken. Maar ik snap Fuse dus wel.

Origineel geplaatst door mezelf
En sorry voor deze offtopic post, maar ik moest dit even kwijt.

Misschien geen slecht idee om een"ventilatie" onderdeel te hebben op SF. Gossip en achterklap.
Dan kan ik eindelijk eens zeggen wat voor een pummel ik Fuse wel vind...:D

Laatst gewijzigd:
Mensen mogen toch vragen stellen op een forum?

Als je zoals Fuse hier al 3-4 jaar zit, heb je daar wel een andere kijk op kan ik me voorstellen. Hoeveel keer zou hij deze vraag al zien passeren hebben? Als je een goede vraag stelt, zal je ook een mooi antwoord krijgen van Fuse, daar mag je zeker van zijn. Denk je misschien dat die 10000+ berichten er zijn gekomen omdat hij voortdurend niks te zeggen heeft?

Zoals je zelf mooi zegt:

Beetje respect mag ook wel.

Naar mijn gevoel, maakt de topicstarter er zich ook iets te makkelijk van af. Als je nog niet eens weet dat 2 monitoren essentieel zijn om een goede mix te maken, dan betekent dat, dat hij nog niet echt heel erg diep is gegaan is in z'n research. En als hij dat dan nog eens laat blijken in de eerste zin die hij schrijft, dan ben ik ook niet geneigd snel een antwoord te geven.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door apollo
Denk je misschien dat die 10000+ berichten er zijn gekomen omdat hij voortdurend niks te zeggen heeft?

Hola hola ! 10.000+ berichten is dat een statement ?

Als ik gewoon "ja" tik is dit ook een reply.

Bij deze weeral 1tje meer.

Hey beste mensen!Ik zit eigenlijk een beetje met de vraag of ik moet kiezen voor monitoren of een koptelefoon.B]

Nou ja...ik zal niet zeggen dat ik dit persoonlijk een "....." vraag vind, want er zijn volgens velen geen "....." vragen.
Je kan toch wel zelf verzinnen dat het om 2 totaal verschillende zaken gaat.
Elke zichzelf respecterende synthfreak heeft een stel monitors én een hoofdtelefoon. Simple as that !

:slotje:

Laatst gewijzigd:
Zozo, wat een reacties :)

De reden waarom ik reageerde is niet puur alleen om datgene wat Fuse zegt in deze thread, toevallig kwam ik 'm ergens anders ook al tegen waar hij ook mensen in het harnas joeg. Dus ik kreeg echt de indruk dat hij het leuk vindt om mensen af te kraken, te zeuren, etc..

10.000+ posts... poeh, zoveel heb ik er nog lang niet. Maar geeft hem dit het recht om zo raar uit de hoek te komen? Het is een forum en als niemand meer een vraag mag stellen maar altijd zijn antwoord moet vinden via de zoekfunctie, dan kunnen we de posts wel sluiten, en dan noemen we het de "syntharchive", in plaats van synthforum. Ja toch?
In mijn ogen stel je soms een vraag om een discussie op gang te brengen, om reacties te krijgen van mensen die misschien eerder nog helemaal niks hebben gezegd over dit onderwerp.

Maar al goed, ik ben ook niet alwetend, ik heb ook mijn gebreken, maar ik ben wel behulpzaam, heb respect voor anderen en schiet mensen te hulp als ik denk dat dit nodig kan zijn. Ik kan niet goed tegen onrecht en ruzie. Misschien dat ik daarom politie agent wordt? :confused: haha

He nogmaals, ik wil geen ruzie maken hoor.. maar het was een constatering.

Let's enjoy music now!!

(oh en om klein beetje ontopic te gaan: Ik ga de AKG 240 Studio kopen!!.. vet!! :dj: )

Er zijn nou eenmaal personen op dit forum, die veel posts hebben en daardoor (denken) anderen (te) kunnen afblaffen zonder dat er wat van gezegd wordt. Doet iemand met minder 'punten' dit, dan krijg je dus geblaat over respect.
Net als in alle facetten van de samenleving natuurlijk.
Ik kan daar niet zo goed tegen, maarja ik ben dan ook nogal een einzelgänger. Fuck te police enzo.
Slechte opvoeding gehad :bekdicht:

Een hoofdtelefoon is voorlopig iig een voordeliger oplossing, maar zoals gezegd is het moeilijk om daar een goede eindmix op te maken. Als dat toch nog niet echt je doel is, is een hoofdtelefoon als eerste aanschaf wel een goeie. Is altijd handig om te hebben, je kunt voordeliger starten met het afluisteren van je muziek en ondertussen doorsparen voor een paar monitors. Als je kiest voor alleen een hoofdtelefoon, zou ik gaan voor een (half-) open model, omdat dat wat prettiger is voor je oren om langer te dragen dan een gesloten (mijn ervaring). AKG's zijn goed maar kijk ook zeker even naar Beyer-dynamic. Ik heb zelf een gesloten Beyer en ik wil niet meer anders. Als je veel met een hoofdtelefoon werkt moet je echt wel op geluidssterkte gaan letten. Je bent snel geneigd om de volume regelaar verder open te draaien dan goed voor je is.

[JPBalkenende mode]
En menschen, misschien is de eerst post wat ongelukkig geformuleerd, maar (te?) snel je conclusies trekken is ook niet alles. Geschreven tekst is gewoon wat lastiger eenduidig te maken dan gesproken tekst. Vrede op aarde :luv:
[/JPBalkenende mode]

Ik heb de akg 240 studio gekocht, heb de beyerdynamic dt 990 en 770 ook beluisterd. Ik vond de 770 zelf beter klinken dan de 990, maar de akg vond ik het allerbeste klinken. Ik heb zelf ook nog een sehnheisser hd580, maar dat is in mijn opinie meer een luisterkoptelefoon met een warme klank (veel bass) dan een afmixkoptelefoon.

wat hazes verder zegt kan ik alleen maar beamen, pas op met volumes, vooral het hoog kan dan opeens heel anders worden...

Hay

ik vondt dit best een interesante thread, aangezien ik alleen een koptelfoon gebruik
maar als het te hard staat is het erg slecht voor je oren

ik probeer aan te houden , als ik de koptelefoon afdoe en 1 meter verder neerleg
mag je hem niet horen

hebben jullie ook een truc om dit te controleren, of gewoon op gevoel
ik heb gemerkt dat je hem ongemerkt harder en harder kan zetten zonder je het zelf in de gaten
hebt hoe hard die eigenlijk staat, dus een referentiepunt is niet verkeerd
gehoorschade loop je zo op een is niet te herstellen

voor monitoren zal dat het zelfde zijn

tot wederhoren

Greetz Turtel

Origineel geplaatst door turtel
hebben jullie ook een truc om dit te controleren, of gewoon op gevoel
ik heb gemerkt dat je hem ongemerkt harder en harder kan zetten zonder je het zelf in de gaten
hebt hoe hard die eigenlijk staat, dus een referentiepunt is niet verkeerd
gehoorschade loop je zo op een is niet te herstellen

's ochtens als je net uit bed komt je hoofdtelefoon opzetten en een aangenaam volume (=volume dat je heel lang kunt verdragen op dat tijdstip) kiezen, stickertje/streepje bij de volume instelling en de volumeknop niet verder open zetten. Verder niet te lang achter elkaar je hooftelefoon ophouden en wanneer je last krijgt van je oren (en dan bedoel ik niet eens pijn krijgen, maar gewoon wanneer het niet prettig meer is) stoppen en de volgende keer het volume halveren.

Zelf doe ik behoorlijk veel met de koptelefoon omdat m'n buren dat wel prettiger vinden.
Maar mixen/mastering 'moet' je gewoon met boxen doen anders hoor je nooit wat er goed/fout zit. Bijv fase problemen hoor je bij lange na niet zo goed met een headset als met boxen.

En over dat gesteggel dat ik weer eens loop te miepen.
Bedenk even dat deze persoon nog relatief nieuw is en nog niet bekend met de algemene manier van posten hier. En tsja dan kun je overdrijven maar dan nog geef ik niet meer dan m'n mening. Daar hoef je het niet mee eens te zijn, je kunt het gewoon negeren. Of aan mij of een mod melden dat je het niet prettig vind.
En tsja ik zal moeten leren leven dat mensen denken omdat ik zoveel posts heb dat ik naast m'n schoenen loop en me arrogant zou gedragen. Als je me dat laat weten dan heb ik dat liever dat het in hoofden rond blijft zwerven en een eigen leven gaat leiden. Vind het niet erg om te horen dat ik een eikel ben want ik kan ook niet met iedereen opschieten. Ik probeer gewoon iedereen hier te behandelen als ik zelf ook behandeld zou willen worden. En zou het helemaal niet erg vinden als ik werd aangesproken werd over dit soort dingen maar eerder blij omdat ik dan weet hoe en wat.

Ik vind het heel moeilijk op een koptelefoon te mixen. Ik ben inmiddels zo gewend aan hoe de studio klinkt dat ik dat echt nodig heb om te mixen. op de koptelefoon hoor je echt alles! daardoor klinkt het vaak beter vind ik door je koptelefoon, wat minder eerlijk.

maar alsjeblieft, koop geen genelecs

Ik doe het al jaren met koptelefoon. Ik heb een uiteindelijk een Ultrasone gekocht. Na vergelijking met Beyer etc. (in deze prijsklasse van ca200) klonk deze overtuigender vlak. Het voordeel is ook dat ze gebruik maken van een bepaalde techniek waardoor het op lagere volumes toch lekker klinkt.

Overigens vind ik de beste monitoring mijn crapy hifi setje van 15 jaar oud. Als het DAAR goed op klinkt, dan klinkt het overal goed :)

Ik ben er ook niet helemaal uit: ik gebruik meestal de beyer dynamic dt-770, ik vind ze goed klinken, de td-990 vermoeien de oren iets minder, ik heb alleen de neiging bepaalde geluiden te hard te zetten en andere weer veel te zacht, dus niet voor afmixen.
De shure e4 dopjes van mijn iPod zijn net weer een slagje minder qua geluid en veel kleiner, terwijl ze wel duurder waren. De details van het geluid worden een beetje samengeperst. Het voordeel vind ik wel dat ik heel fijn het stereobeeld kan uitwerken of ontrafelen met die dopjes.

Elke keer als de mackie hr-824 monitors aanzet, dan besef ik weer dat mijn hoofdtelefoons totaal niet in de buurt komen van die gladde gedetailleerde volle sound. Ik zou die sound erg graag als hoofdtelefoon hebben, alleen ben ik bang dat dat niet haalbaar is (?- als er zulke goede hoofdtelefoons bestaan hoor ik het heel graag) tenzij ik mijn nek train om met 35-40 kilo gewicht aan mijn hoofd rond sjouwen.

Origineel geplaatst door RiSC
(?- als er zulke goede hoofdtelefoons bestaan hoor ik het heel graag) tenzij ik mijn nek train om met 35-40 kilo gewicht aan mijn hoofd rond sjouwen.

haha

mja hoofdtelefoon...ik vind t niet zo prettig mixen...eigenlijk alleen voor de panning...

Re: DE VERGELIJKING ( monitoren of een koptelefoon )

Hey beste mensen!

Ik weet dat ik mijzelf eigenlijk ergens anders moet voorstellen, maar ik doe het maar gelijk met een vraag die ik dus moet weten. En daarvoor moet ik hierzijn...

Ik zit eigenlijk een beetje met de vraag of ik moet kiezen voor monitoren of een koptelefoon. En als we niet ECHT naar het budget kijken...wat is dan praktisch gezien een goede vergelijking?

Hoofdtelefoons zijn volstrekt ongeschikt voor het maken van een mix. Ik gebruik enkel van die oortelefoons als ik aan het klooien bet op mijn laptop in de trein, waarna ik thuis alles weer overnieuw moet mixen. Hooguit kun je een hoofdtelefoon gebruiken als je bezig bent met het masteren voor verschillende media, als je er dus zeker van wilt zijn dat het ook nog acceptabel klinkt op een goedkoop koptelefoontje.

Ik gebruik zelf Genelec 1030A monitors en ben er erg tevreden mee. Ik zou er hooguit een subwoofer bij willen hebben.

Koptelefoon is erg handig, voor een hoop gekloot en gepiel voldoet het prima. :) kun je `s avonds lekker proberen op je crappy headphone, en de volgende dag corrigeren met je monitors :)

Ik heb een Stanton DJ Pro 2000S puur voor het draaien gekocht, maar aangezien het m`n enige is, gebruik ik deze ook om te "produceren" Het geluid klinkt totaal niet zoals m`n monitors, veel voller, warmer, en meer bas. Maar voor gepiel is het prima zat :kont: Ik zou dan ook lekker naar een leuk setje monitors kijken. Ik ben ook nog niet zo lang (serieus) bezig, en zit daarom met een budget setje: Alesis Monitor One MK2 en voorlopig is dat ook prima, als je je apparatuur maar goed kent, weet waar de sterke en zwakke punten zitten. En zeker voor de hobby hoef je niet gelijk honderden of duizenden euro`s uit te geven (dat kan altijd nog) ;) Maar als je het geld hebt, kun je natuurlijk gelijk een goed setje halen :kroon:

Back