obbie xpander aansturen middels midi cc

dj sinn

Stamgast
ik heb nou al en tijdje een oberheim xpander, en ben al lange tijd op zoek naar een goeie controller om de xpander middels cc's in cubase (sl2) real time op te kunnen nemen , heb de midiquest xl op het oog--werkt via vst (??), maar wil eigenlijk een hardware controller. nou heb ik wel een remote 25 en weet ik dat de xpander middels sysex wel aan te sturen is, maar ik heb echt geen kaas gegeten van sysex, en zou dus echt niet weten hoe ik dat in moet kloppen, weet iemand een controller te vinden die al een preset heeft voor de xpander of hoe ik het eventueel anders moet aanpakken?
alvast dank! 8)

about modulation: modulations on the Xpander is very easy but note that the Modwheel (or whatever you call it..) always affect every voice in multimode! what to do? you cannot change the midi channel for modwheel / it makes no sense .. so use pedal oder pitchbender or other controllers for modulation on a specific sound.. I recommend the other levers , pedal (I always route it to a CC and use a CC box to control it!!)
DO THIS: (press this: master page - midi - ctrls )
Same path/key: (midi - enables) systemx and control should be enabled!!..
and: All parameters can be controlled by sysex! it's not fast but it works..

http://www.sequencer.de/moogulatorium/xpander.html

ok, ik probeer het te begrijpen, als ik lever 1 en lever 2 en pedal 1 en pedal 2 en de presurre toewijs aan cc's 1 t/m 5 dan kan ik wel iets aansturen, de breathe (1) en pitch bend (2) wel 3 t/m 5 niet, sorry het muntje wil niet echt vallen.

WOW!! ik begin het wel te begrijpen., bij de vco1 en vco 2 de PW indrukken, en de sourcemodulation bijvoorbeeld, toewijzen aan pedal 1 (= toegewezen aaan cc 3!) en er gebeurd vanalles als ik dit cc-tje draai. mooi, het muntje valt, bedankt catscan!

Origineel geplaatst door dj sinn
WOW!! ik begin het wel te begrijpen., bij de vco1 en vco 2 de PW indrukken, en de sourcemodulation bijvoorbeeld, toewijzen aan pedal 1 (= toegewezen aaan cc 3!) en er gebeurd vanalles als ik dit cc-tje draai. mooi, het muntje valt, bedankt catscan!

Kicken he die Matrixen? :D

Origineel geplaatst door dj sinn

Nu heb ik een vraagje aan jou:)

Ik gebruik 1 hele midi poort van me amt8 om me xpander aan te sturen....hoe kan ik gewoon 1 midikanaal gebruiken ipv dat hij altijd op alle midi kanalen reageerd?

Hier staat het basale patchen van controllers uitgelegd: XPANDER MIDI CONTROLLER NOTES.
Gevonden via deze pagina met veel in-depth Xpander informatie.

Het probleem van Catscan, is dat niet een kwestie van de goede MIDI mode selecteren?
Je zou zeggen dat per default OMNI aanstaat (dat hebben veel synths uit de MIDI oertijd).
Het lijkt me dat je wilt instellen: OMNI off, POLY on.
Kwestie van even de onderstaande MIDI channel mode settings uitzoeken en verzenden:

Recognized Receive Data P Channel Mode Messages

1011 xxxx 7BH All Notes Off command.
00H The Xpander turns off all notes that were turned on by
MIDI.

1011 xxxx 7CH OMNI Mode off.
MIDI.

1011 xxxx 7DH OMNI Mode on.
MIDI.

1011 xxxx 7EH MONO Mode on.
MIDI.

1011 xxxx 7FH POLY Mode on.
MIDI.

(info uit deze pagina)

dat van die omni mode: ON (all zones play all notes on all channels) staat inderdaad in de handleiding, maar niet hoe je in omni mode : OFF gezet moet worden, dus daar kan ik je niet aan helpen,da's in hanz zijn verhaal misschien verduidelijkt? maar ik speel de xpander altijd op channel 1 , heb dus geen last van dit probleem. heb de xpander rechtstreeks op mijn midex met een eigen kanaal, en niets aan de xpander gehangen, al mijn apparaten hebben eigenlijk een eigen kanaal, doe niets met midi thru ofzo.

je kan ook in :master page - cv/midi- elke stem toewijzen naar een midichannel, dus dat is ook nog wel mogelijk.

ik gooi deze weer even omhoog: ik heb nu gekeken naar het aansturen van de xpander middels sysex (echt geen kaas van gegeten!!).

ik heb nu die editor van mijn remote 25, en daar zit een mooi hulp tooltje in om de sysex in te kloppen, nu wil ik daar mee aan de slag maar weet echt niet wat ik in moet vullen om bijvoorbeeld de sysex van de lfo 1 in te vullen. ik wil deze data dan kunnen opnemen in cubase om flink te gaan tweaken, moet kunnen lijkt me!

waar kan ik deze sysex info terugvinden ( niet in de manual!!) en wat moet ik precies invullen?
is er ergens op het net een 'cursusje' sysex te vinden?
misschien weet iemand een idee om me op weg te helpen?
dank!!

Back