Lekker abnormaal - synthpop

Boppeaux

Dans!

Er is weer een nummertje afgerond.
Het gaat over personen die toch anders bleken dan eerst gedacht.

Gebruikte synths:
Oberheim TEO-5
Dreadbox Artemis
Moog Minitaur
Roland SE-02
Behringer VC340
Behringer RD-9
Ik heb de vocoder deze keer eens iets prominenter in de mix gezet.

Tekst:
Jij hebt nog niet gewonnen
Maar jij gaat steeds maar door
Ik ben al afgehaakt
En alles kwijt geraakt

Jij kan nog steeds genieten
Van alles om je heen
Ik ben al afgestompt
Maar heb 't goed vermomd

Jij houd je rug nog recht
Terwijl mijn tenen krommen
Jij hebt de lat gelegd
Waar ik niet bij wil komen

Jij denkt nog ouderwets
En ik ben progressief
Als jij bent uitgezwetst
Start ik het offensief

Je bent zo lekker abnormaal gebleven
Jij hebt je fratsen nog niet opgegeven
Je bent zo lekker abnormaal gebleven
Jij hebt de rest alvast maar afgeschreven

Jij pakt een afslag rechts
Ik sla meteen linksaf
Jij hoopt op medewerking
Maar ik ben niet zo laf

Jij wil zo graag winnen
Dat je het doel vergeet
Ik probeer bij te sturen
Terwijl ik beter weet

Laat me vergeten
Ik wil het niet weten
Hoe jij blijft proberen
Je blijft maar proberen
Om mij te bekeren

Laat me vergeten
Ik wil het niet weten
Hoe jij blijft proberen
Je blijft maar proberen
Om mij te bekeren

:mega:

Ik vond 'm heel heel mooi, dank je wel man. Euh, kun je'm downloadbaar maken voor Bullet aub?

oeh, daar staat nog een stukje tekst die er niet in zit zie ik nu... ik moet beter opletten met copy/paste :P

Jij ook bedankt!
Hij is nu te downloaden

Leuk om een Nederlandstalig nummer te horen! En altijd fijn dat er bij staat met welke tools het is gemaakt. :) Het nummer heeft een prettige toon, die lekker doorkabbelt op een goede manier. :okdan:

Ik luister dit op laptop speakers (niet ideaal geef ik direct toe :o:), maar wat me daarop opvalt is dat er door het liedje heen weinig dynamiek verschillen zijn qua mix, wat vermoedelijk mede veroorzaakt wordt door die prominente begeleidende synth in het midhoog. Het blijft nu het hele nummer door op nagenoeg dezelfde intensiteit en toon doorgaan. Het refrein is bijvoorbeeld niet heel anders qua sound dan de coupletten, terwijl je liedje vermoedelijk sterker wordt als het refrein er wat meer uitspringt. Nou kun je de refreinen ‘voller’ maken, maar je kunt ook andere delen ‘leger’ maken om naar een climax toe te werken. Wat je kunt overwegen is om in bepaalde passages bijvoorbeeld drums, bas of lead synths tijdelijk weg te halen, of bepaalde elementen afwisselend harder zachter zetten; zoals je aan het eind doet wanneer de drums wegvallen. Of spelen met het stereobeeld (breder maken tijdens de refreinen). Of, als dat niet werkt: hier en daar wat meer prominentere (drum) breaks bij overgangen, die dus boven de muziek uitkomen (bijvoorbeeld als overgang naar het refrein of juist aan het eind van het refrein). Een andere truc die je kunt uithalen om de aandacht naar de refreinen te verleggen is je stem daar opeens dubbel inzingen, bijvoorbeeld met een iets lagere basstem.

Ik hoop dat je m’n opmerkingen kunt waarderen.
Al met al: leuk liedje, dat je enkel qua mix nog net naar een iets hoger plan kunt tillen. :)

Groet, Dorian

Ik snap helemaal wat je bedoelt, mijn vriendin bijvoorbeeld wordt helemaal overprikkeld door m'n muziek en kan er niet lang naar luisteren maar voor mij kan er niet genoeg gebeuren, meerdere melodielijnen die door elkaar lopen en het continue doorgaan van drums als een hartslag.
En dan heb ik hier al de coupletten sterk versimpelt, de synth, dat is de Artemis die je volgens mij bedoelt, gaat inderdaad continu op zo'n beetje hetzelfde niveau door. In eerdere versies speelde deze ook continue een melodie in de coupletten, die ik heb aangepast naar simpele akkoorden die kort aangeslagen worden.
Ik heb zelf "last" van een onderprikkeld brein waardoor ik graag veel tegelijk wil horen.

De zang is in het refrein al gedubbeld, 1 keer hoog en 2x een octaaf lager, eentje 50% rechts en de andere 50% links. Maar die lagere heb ik wel een stuk zachter in de mix gezet, misschien dus wel te zacht. Sowieso is het mixen iets waar voor mij nog veel valt te leren.

Bedankt voor je opmerkingen, wordt zeker gewaardeerd! Ik neem ze zeker mee voor volgende nummers en zal ook nog eens kritisch kijken naar dit arrangement/de mix.
:okdan:

mijn vriendin bijvoorbeeld wordt helemaal overprikkeld door m'n muziek en kan er niet lang naar luisteren maar voor mij kan er niet genoeg gebeuren
:okdan:
Dat zijn toch dingen om altijd even tegen het licht te houden. Mogelijk speelt hier iets in mee dat je mixes leiden tot luistermoeheid bij degenen die er naar luisteren. Dan komt de boel overprikkelend over, terwijl dat qua inhoud van de muziek helemaal niet hoeft.

Dat zijn toch dingen om altijd even tegen het licht te houden. Mogelijk speelt hier iets in mee dat je mixes leiden tot luistermoeheid bij degenen die er naar luisteren. Dan komt de boel overprikkelend over, terwijl dat qua inhoud van de muziek helemaal niet hoeft.
Ja, zei heeft ADHD en ikzelf zit ook ergens op het spectrum, dus dat heeft ook een grote invloed op de muziek die er uit komt. Ik moet mezelf vaak even tegenhouden en rustig doen :bekdicht:

maar voor mij kan er niet genoeg gebeuren,
Dat herken ik wel, Ik hou ook van "volle" muziek waar veel gebeurt.
Maar toch kun je daarom best wat meer dynamiek in het nummer aanbrengen; verschil in dynamiek betekent niet dat er 'weinig gebeurt". Maak b.v. de coupletten smal qua stereobeeld, waarna het bij het refrein ineens uitdijt. Of verander het instrumentarium/gluid tussen coupletten en refrein.

Leuke tekst trouwens.

Ja leuk nummer! Dat er zang in zit maakt ook wel positief verschil. Moet me wel aansluiten bij wat de rest ook al zegt. Dat viel me ook al op bij je contest-inzending. Van begin tot einde is ‘t één muur van geluid. Ik denk dat de waveform van deze track gewoon een grote rechthoek is :D

Back