analoog intiem

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

turtel

ELECTRIC
ik denk dat analoog meer expresie levert dan digitaal'

more feal to the keys and less to the cpu

een analoge piano kan niet vervangen worden door een digitale.
ëen analoge synth kan niet vervangen worden door enn digitale

Digitaal is 11001111110001111100000110001100010001101100100111000

but when you are in love its always good

en ik hou van mijn arp to play on, en tb303 voor ruimtereizen.

maar meningen verschillen en de techniek zal wat nu niet kan morgen misschien wel kunnen.

digitaal fotos maken is leuk en makkelijk, en inhoudt telt

greetings from holland

Laatst gewijzigd:
Ik hoop dat je hiermee niet weer de zoveelste analoog vs digitaal discussie mee wil starten.
Dan verwijs ik je toch echt naar het archief. Gebruik de zoek optie maar eens.

Re: analoog intiem

Origineel geplaatst door turtel

zo denk jij dat? en hoe oud ben jij dan wel niet? :D

Ik zou eerder zeggen: en wat heb jij gerookt? :peukie:

Ik denk dat een VL-achtige physical model de meeste analoogjes vrolijk in het stof laat bijten qua expressie.

Die Z80-cpu zit in een hoop synths; een aantal moeten er hun software-envelopes mee berekenen. Die CPU voel je dan niet, die hoor je (meestal omdat de attack niet echt snappy is).

een analoge piano kan niet vervangen worden door een digitale
Tuurlijk wel. Scheelt je ook een hernia.
een analoge synth kan niet vervangen worden door enn digitale
Tuurlijk wel. Ooit eens een paar luistertesten gedaan?

Nee, da's binair.

Ik heb er eens op proberen te zitten, maar ik kwam niet echt van de grond af.

maar meningen verschillen en de techniek zal wat nu niet kan morgen misschien wel kunnen.

greetings from holland
Wat betekent het ".nl" in de URL, denk je?

Re: Re: analoog intiem

het lijkt wel 5 december, nee ik ben niet stout geweest al 37 jaar niet.

greetings from helland:eureka:

Wel weer humor: zo'n topic posten en dan nog zinvol antwoord verwachten. :D

Origineel geplaatst door 6 trak
yoozer, wat ben je toch weer lekker threadje-uit-elkaar-halen-en-er-overheen-zeiken aan het doen... :D

Geweldig he? :D.

Origineel geplaatst door Yoozer
Ik denk dat een VL-achtige physical model de meeste analoogjes vrolijk in het stof laat bijten qua expressie.

alleen kwa geluid misschien maar niet de combinatie van het indrukken van de toets ,het effect van analoge aftertough
en de geluidafregeling

Die Z80-cpu zit in een hoop synths; een aantal moeten er hun software-envelopes mee berekenen. Die CPU voel je dan niet, die hoor je (meestal omdat de attack niet echt snappy is).

alleen kwa geluid misschien maar niet de combinatie van het indrukken van de toets ,het effect van analoge aftertough
en de geluidafregeling

Tuurlijk wel. Scheelt je ook een hernia.

ooit een concert met digitale piano gezien. ik vindt een acoustische piano niet te vergelijken met een digitale je hebt tegenwoordig wel acoustische pianos met midi. yamaha disklavier ( niet zonder reden)

Tuurlijk wel. Ooit eens een paar luistertesten gedaan?

tuurlijk wel. en een moderne synth is gewoon waanzinneg maar niet hetzelfde (mischien mooier en zuiverder dus perfecter)

imitatieanaloog is natuurlijk mogelijk

Nee, da's binair.

klopt das digitaal, zijn analoge buizenversterkers niet het summum op versterkergebied

Ik heb er eens op proberen te zitten, maar ik kwam niet echt van de grond af.

Je komt niet letterlijk maar figuurlijk , net als je op een bosendorfer of zoiets moois speelt

Wat betekent het ".nl" in de URL, denk je?

ik denk niet lezen ?

maar meningen verschillen en je mag zeggen wat je denkt zolang het niet in strijd met de grondwet is

greoten uit capelle a/d ijssel:doei:

Je zou het ook kunnen omdraaien natuurlijk. Kan je met een analoge synth zo'n strak geluid krijgen als met een digitale??? :eureka: Blijkt ieder nadeel toch weer z'n voordeel te hebben.

een analoge piano kan niet vervangen worden door een digitale.
ëen analoge synth kan niet vervangen worden door enn digitale

greetings from holland

Jammer dat het niet zo goed rijmt.

Ik twijfel er toch ook sterk aan of analoog meer expressie oplevert. Als ik een paar verschillende expressiemogelijkheden mag onderscheiden:

muzikale expressie: op een digitale piano kan je ook heel veel expressie in je compositie leggen. Ik ken een paar mensen die hun P-120 prefereren boven een gewone buffetpiano (dan praat ik natuurlijk niet over vleugels). Dezelfde lijn kan doorgestroken worden naar synthesizers m.i.

performantie expressie: hoewel ik boven alles de pitchbender van de minimoog verkies, denk ik toch, zoals Yoozer aangeeft, dat er zat andere synthesizers zijn waar je je spel nog meer expressie kan geven.

De geluidswarmte van analoog is dan nog iets anders en zoals we weten heel bediscussieerd. :D

Origineel geplaatst door Synthesizer11
Ik twijfel er toch ook sterk aan of analoog meer expressie oplevert. Als ik een paar verschillende expressiemogelijkheden mag onderscheiden:

muzikale expressie: op een digitale piano kan je ook heel veel expressie in je compositie leggen. Ik ken een paar mensen die hun P-120 prefereren boven een gewone buffetpiano (dan praat ik natuurlijk niet over vleugels). Dezelfde lijn kan doorgestroken worden naar synthesizers m.i.

performantie expressie: hoewel ik boven alles de pitchbender van de minimoog verkies, denk ik toch, zoals Yoozer aangeeft, dat er zat andere synthesizers zijn waar je je spel nog meer expressie kan geven.

De geluidswarmte van analoog is dan nog iets anders en zoals we weten heel bediscussieerd. :D

hay guis.

Synthesiser11 ,jij bent volgens mij ook analoog fan maar wat jiji over de piano zegt is niet helemaal waar.

maar je geeft zelf al aan dat er verschil is, . pianos /vleugels , maar een vleugel is eigenlijk een piano op zijn kant

De aanslag is perfect na te bootsen dmv hamerconstructies.

heb jiji wel eens een concert gezien op een digitale piano (bij gebrek aan geld voor een vleugel van 80.000,-- euries)
en niet makkelijk mee te nemen in je kofferbak.

ik ben zelf pianostemmer en voor huis concerten is een digitale piano het makkelijkst,
maar een goede klassieke pianist wil alleen zels bepaalde merken vleugels .

Als je de yamaha disklavier neemt , dat is een gewoone vleugel met midi bestuurbaar aanslaggedeelte.

het maakt ook niet zoveel uit of je nouw een casio van 50 euro hebt waar je plezier uit haalt, of een jupiter als je er maar lol in hebt.

voor mij was het altijd een droom synths, en de mogelijkeheden van de moderne pc.

gretings from,

Turtel

:doei:

Hoewel ik niks tegen analoog, noch tegen digitaal heb en de vergelijkingen tussen die 2 meestal maar grote onzin vind, moet ik turtel toch wel een beetje gelijk geven als het gaat om piano's. Vanmorgen heb ik nog effe lekker zitten rammen op oma's Schimmel (geen flauwe woordgrapjes aub, het gaat hier om een piano, oma is nog zo fris als een hoentje) en iedere keer opnieuw verbaas ik me erover hoe expressief je kan spelen op zo'n ding, vergeleken met iedere synth waar ik tot nog toe op gespeeld heb.

ik durf gerust een vergelijkend warenonderzoek aan tussen willekeurig welke synth waar een fatsoenlijk pianogeluid uit kan komen en oma's Schimmel.

Als het louter op expressie aankomt (even abstractie makende van klank, hoewel de twee heel moeilijk van elkaar los te koppelen zijn), dan kan ik mij voorstellen dat het niks uitmaakt of je nu op een buffetpiano speelt of op een (goede) digitale piano. Het is maar welke expressie je zelf in je spel kan leggen.

En zoals ik al zei, zeggen sommige mensen die ik ken dit. Zelf speel ik ook liever op een gewone piano (of vleugel, maakt niet uit). :)

Is het niet een goed idee om een keer een soort van editorial te schrijven waarin alle voordelen en nadelen van analoog/digitaal, soft/hard te schrijven en met z'n allen af te spreken dat er alleen desbetreffende discussies gestart mogen worden als mensen met nieuwe argumenten komen.

Daarna natuurlijk wel de editorial bijwerken..............

Er zijn toch moderators? Ik bedoel: wat ga je doen als iemand zich er niet aan houdt?
Wat mij betreft mogen mensen de vragen stellen/discussies aanslingeren die ze willen maar het is de vraag of dit altijd de overzichtelijkheid van het forum ten goede komt (hoeveel threads zijn er al omtrent analoog/digitaal-hardware/software-cubase/logic-apple/pc-enz...issues?) Als we jouw beleid zouden invoeren moeten leden elkaar erop wijzen dat zulke discussies slechts in een bepaalde thread gevoerd dienen te worden. De moderators moeten dan dus vaak ingrijpen...Maar dan kunnen we net zo goed nu al kenbaar maken dat er al threads bestaan over al deze eindeloze discussies, en de desbetreffende persoon daarnaar verwijzen. Begrijp me goed: ik erger me er niet echt aan hoor; ik vind het eerder grappig dat telkens dezelfde "twist" gegeven aan steeds dezelfde onderwerpen(...).

En wat betreft zo'n editorial: ik denk dat dat verzand in een lange discussie waarin ieder slechts ZIJN/HAAR visie zal bepleiten. Maar misschien ben ik te pessimistisch.
Is het niet een goed idee om een keer een soort van editorial te schrijven waarin alle voordelen en nadelen van analoog/digitaal, soft/hard te schrijven en met z'n allen af te spreken dat er alleen desbetreffende discussies gestart mogen worden als mensen met nieuwe argumenten komen

Laatst gewijzigd:
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back