newbee microkorg vraag

kefkekeyser

Ouwe rot
Ok, voorlopig maakte ik al mijn muziek met de pc (vooral met Buzz en Reason), maar nu heb ik van een vriend zijn microkorg geleend om da spel eens effe uit te testen, en ik moet zeggen: da klinkt vet!
Maar... De handleiding zen ik vergeten... Ik vraag me af hoe die arpeggiator werkt. Op de site van Korg staat er natuurlijk een handleiding in pdf, en die heb ik dan ook gedownload, maar na lang prullen slaag ik er niet in om zoiets al die Trance-demo vanop de Korg site uit die arpeggiator te persen. Kan mij iemand bij wijze van tutorial eens stap voor stap uitleggen hoe die Trance demo is opgebouwd? (doel is een beter begrip tye krijgen van hoe zo'n arpeggiator werkt, en wat je er o.a. mee kan doen...)

welke trance demo? als je daar nu es een link van plaatst, dan zijn we een stuk verder denk ik... ja ik ben lui....:D

Dat lijkt me niet al te moeilijk om na te maken. Ik vermoed dat het volgende is gedaan:

Het begint met een eenvoudige arpeggio instelling waarbij slechts twee noten worden gespeeld, daarna wordt een volledig akkoord (er komt een derde noot bij) gespeeld waardoor je de arpeggiator duidelijk de individuele noten van het akkoord hoort spelen. En tegelijkertijd wordt er ook met het filter gefriemeld.

Ik heb even in de handleiding gekeken en ik vermoed dat de gebruikte arpeggiator 'Down' heet. Het gebruikte Program ken ik niet (ik heb geen Microkorg) maar je vindt vast wel een Preset die gelijkaardig klinkt.

Je hoort duidelijk dat de 'richting' van de gespeelde noten telkens naar beneden gaat. Gewoon eerst twee noten indrukken en aanhouden en dan een derde noot erbij om een volledig akkoord te vormen, en vervolgens transponeer je het akkoord door een ander akkoord te spelen en aan te houden en zo verander je steeds het akkoord. En friemelen met o.a. LPF e.d.

Dit kan je eigenlijk op heel veel synthesizers nabootsen en lijkt me niet onmiddellijk een reden om specifiek een Microkorg aan te schaffen hoor.

Origineel geplaatst door Hover
Dit kan je eigenlijk op heel veel synthesizers nabootsen en lijkt me niet onmiddellijk een reden om specifiek een Microkorg aan te schaffen hoor.

Da's zeker niet de enige rede waarom ik eventueel een microkorg zou kopen, vind hem gewoon super vet klinken (enkel die keys zijn zo speedgoedachtig, maar laten we daar ni weer over beginnen, want daar zijn al genoeg draadjes over te vinden).

Back