Origineel geplaatst door Hover
Niet specifiek maar in dat berichtje was je toch vrij lovend over de Digi001 dus kwam het bij mij raar over dat 'plots' die converters niet goed zijn. Ik heb zelf geen digi001 gehad/uitgeprobeerd (wel een digi002 overwogen maar uiteindelijk toch een 01X genomen).
Uiteraard lees ik besprekingen steeds met het gedacht dat het ook maar slechts een mening van een individu is, SOS is anders toch een magazine met een vrij betrouwbare reputatie wat besprekingen betreft. Ik vond er ook niets in terug over slechte converters e.d. (wel over minder goeie Midi eigenschappen).
Bezitters van een Digi001 weten natuurlijk als geen ander of de converters goed zijn. Ik vind het best verrassend om te vernemen dat de converters van de Digi001 niet goed zijn, dat is toch een enorm belangrijk onderdeel van een audio interface? Digidesign is toch een bedrijf dat op dit terrein een reputatie hoog te houden heeft?
De oplossing om via de digitale in/uitgangen te werken brengt wellicht soelaas maar ik zou toch in ieder geval op het voorstel ingaan om hem om te ruilen. Of misschien kan Linda wel een deal in de wacht slepen door 'wat' op te leggen voor een Digi002 (of heeft deze ook dezelfde converters?).
Nu ben ik nog maar eens tevreden dat ik voor een Yamaha heb gekozen en niet voor een Digidesign audio interface.
Hopelijk komt er spoedig een degelijke oplossing voor Linda, misschien wel vanuit het Digidesign kamp?
Ja ik mag nar het reparatiecentrum.
Maar het probleem is als ik nu een nieuwe interface koop van een andere merk , en deze is 24 bits/96 K kan digidesign dit niet converteren.
Dus moet ik een oud type nemen.
Maar misschien word het probleem opgelost.
Dit kreeg ik van mijn dealer.
Hieronder zie je een viertal (van de honderden) opmerkingen van gebruikers over de slechte geluidskwaliteit van de Digi 001. Ik heb ze meteen maar vertaald.
Opmerkingen over slechte DIGI001 ADDA converters en MIC pre-amps:
1. It's pre's are the worst, the a/d converters are bad, it is terrible with latency compared to firewire models. I agree the least they could do is not try to rip us off with that lame hardware exchange.
1. De Mic Pre-amps behoren tot de slechtste, de A/D converters zijn slecht, de latency (vertraging) is verschrikkelijk in vergelijking tot huidige Firewire modellen. Het minste dat ze (Digidesign) zouden moeten doen is dat ze ons niet moeten afzetten met die belachelijke omruilprocedure.
2. As you know, the stock converters and preamps are, in my opinion, like a toy, in comparison to with what you can add on.
2. Zoals je misschien weet zijn de ingebouwde converters en pre-amps speelgoed in vergelijking tot wat je extern kunt aansluiten.
3. I've been dissatisfied with the sound I'm getting through the 001 alone. I've been seriously considering getting better add-ons.
3. Ik ben zwaar teleurgesteld in de geluidskwaliteit die de 001 van zichzelf geeft. Ik ben serieus aan het nadenken over betere externe toevoegingen (hier worden de converters mee bedoeld)
4. although the clarity is great, i've found that it sounds a little....thin? plugins like the aforementioned Bombfactory series can pretty much take care of that problem though. I'm also not 100% happy with the two mic pres.
4. Hoewel de helderheid prima is, vind ik het geluid nogal....dun. Plugins zoals de Bombfactory lossen dat probleem wel gedeeltelijk op. Ik ben ook niet 100% happy met de twee Mic pre-amps.
Kortom, er is waarschijnlijk helemaal niets defect aan het Digi001 kastje, maar volgens vele honderden gebruikers klinkt het ding van zichzelf gewoon slecht en dun!
De enige manier om het probleem echt op te lossen is het aansluiten van externe AD/DA converters met goede Mic pre-amps op de ADAT poort van de Digi001. Er zijn een aantal zeer goede producten op de markt zoals Focusrite OctoPre, RME OctoMic, Presonus Digimax. Echter, dat zijn nogal dure jongens (gemiddeld € 1300) vanwege de 8 kanalen ADDA en 8 Mic pre-amps.
Dan kom ik toch weer terug op het verhaal wat ik al heel lang vertel: Voor dat geld heb je ook b.v. de nieuwe Cubase SX3 met veel meer sporen, mogelijkheden op Audio en Midigebied en een veel beter kwaliteit inclusief een Firewire Audio-interface van topklasse met prima Mic Pre-Amps