Boss DR 55 triggeren met een TR 606

marcuuu

Gepokt en gemazeld
Wie heeft er ervaring mee.Ik heb een aantal verhalen gelezen op internet.Maar het is mij niet duidelijk.

I've played with a Dr-55 from a guy that went to the studio.
>
> I've said it before and I'll say it again - the DR55 is the new 909! (Kinda).
>
If you believe that, I'd gladly sell you mine for $900 ...

> I've not worked out how to sync the li'l bugger to anything external yet, but I

As was mentioned in passing in someone else's post -- If you plug
a trigger pulse into the foot switch input (I've used 606/707 -- which
is apparently a 5-7volt positive going pulse) and put the 55 into
'write' mode (as though you were going to program in a pattern),
then the 55 triggers on each pulse, sort of.

'Sort of' means that at least on mine, it is sensitive to how fast the
triggers come. Sometimes it will decide to stop and not play any more,
sometimes it will get behind on tempo, but if you fiddle with it, it
works.

Als ik ik het goed begrijp kun je de trigger out van de 606 aansluiten op de FS aansluiting van de DR 55 ?Mijn 606 heeft geen modds.

je bedoelt de boss dr55 ?

die heb ik ook en voor zover ik weet is die niet te triggeren / syncen.
ik weet wel dat er 2 aansluitingen op zitten om m als master te gebruiken maar als je handig bent zou het wel moeten lukken...

je kan m wel via de FS triggeren maar dan triggert hij alleen de eerste step, dus veel nut heeft dat niet.

Ik heb het ook over de Boss DR 55.Het werkt dus via LT Trigger out van de 606 naar FS 1 inp. :D

Origineel geplaatst door marcuuu
Ik heb het ook over de Boss DR 55.Het werkt dus via LT Trigger out van de 606 naar FS 1 inp. :D
Ik heb ook ooit zoiets gehoord, maar het verhaal van elektrovolt komt me ook bekend voor. Ik zal het nog eens een keertje gaan proberen.

dr.meccano vroeg me ook of hij (de dr-55 dus) te midificeren was? Iemand daar ervaring mee?

Ik ben ook geinteresseerd, wegens erg blij met de geluidjes uit m'n DR-55.

Vorige week nog geinformeerd bij DTronics, maar die hadden niets in de orde van bedoeling in het assortiment.
Er staan een aantal mods op internet (zie http://machines.hyperreal.org/manufacturers/Boss/DR-55/mods/?0059 )
Vooral de sync mod vind ik vrij onduidelijk of dit uberhaupt gaat werken, in het beste geval krijg je een sync met 4 PPQ.
Dat wil dus zeggen: niet even aan DINSYNC of MIDI te hangen, tenzij je daar weer een convertertje tussen bouwt.

Een andere mogelijke modificatie is het exposen van de triggers naar de 3 instrumenten van de DR-55.
En dan via een andere doos triggeren (bijv. via de 909 trigger out, maar da's een kostbare oplossing...).
Ik zou wel willen weten of er nog een andere makkelijke / goedkope manier is om van MIDI naar trigger (3x) te komen.
Het PAIA doosje van Imipolex (nu te koop) zou gaan werken denk ik, maar da's ook niet goedkoop.

Oh ja, ik heb blijkbaar een latere revisie DR-55, want gewoon een resistor ipv. stelpotje voor de BD decay... jammer!

de dr-55 heeft standaard 2 uitgangen (mini jacks) waar een clock signaal uitkomt.
je kan hem dus in ieder geval als master gebruiken, maar helemaal ideaal is het niet...

[offtopic] boemmmmmmtekboemmmm... mijn 808 ste post:)[/OFFTOPIC]

Attachments

• tr808.jpg
    tr808.jpg
    25,4 KB · Bekeken: 120
De DR55 is niet standaard te syncen.
Als je hem wilt syncen, dan moet je er een modificatie aan doen. Deze mod is errug eenvoudig, dus voor proktisch iedereen uit te voeren.

Het komt er kort gezegd op neer dat je een draadje moet solderen op 1 van de pootjes van "de chip" en daaraan moet je een plug maken.
Je hebt overigens een sync signaal van 12ppq en niet de gebruikelijke 24ppq (=din sync).

Ik kon t toch niet laten ;)
Net m'n dr55 maar omgebouwd naar sync24 in.

Hoe werkt het:

De dr-55 werkt gewoon zoals altijd..
zodra er een sync signaal (RUN) wordt aangeboden schakelt de DR55 over naar de externe sync24.
Druk je daarna op stop van b.v. je tr808 of tr606 ;) dan schakelt de DR55 weer naar interne sync modus :engel:
Hij loopt echt synchroon met sync24 dus de 16 stapjes op je 606/808 komen overeen met de 16 stapjes op de dr-55.

Alles lijkt nu goed te werken, ik ga het morgen nog ff verder testen en zal later deze week wat foto's posten.

Mensen die interesse hebben in deze mod (iets voor jou hanz??) , hou dit topic in de gaten als alles naar wens verloopt zal ik het schema ( 1 ic en 2 weerstanden) hier posten.

Ja! Jaaah! Jaaaaaaaaah! :luv:

Ik houd van m'n DR-55, een MIDI sync optie zou haar/hem/het perfect maken!
Moet er dan dus nog een extra MIDI clock / DIN sync doosje tussen, neem ik aan?
Een alles-in-één doosje (non-destructief?) behoort dat nog tot de mogelijkheden?

Attachments

• 12step.jpg
    12step.jpg
    50,6 KB · Bekeken: 117
Ik las net ergens op een site: "the unit can be synced via the footswitch jack while in write mode."
Tzal mij benieuwen.:)

Zie hier het resultaat....

1 chipje ( pic12f629 )
2 weerstanden...

de chip heeft 6 i/o's

- ext.clock , ext.run IN ( sync24 )
- dr55.clock , dr55.run IN
- clock out , run out

en dat is alles :L

Attachments

• dsc_0709.jpg
    dsc_0709.jpg
    117,6 KB · Bekeken: 120
... en dat is bij jou te bestellen? (de PIC enzo?)
... evt. ook door jou te laten uitvoeren?

(en zo ja: kwantakosta?)

Maar: TOF! :W

Voorzichtig een schroevendraaier er tussen zetten en langzaam de knoppen omhoog wippen. Maar let op: het moet wel voorzichtig gedaan worden.

Back