Een nw. lid

E

egkok

Guest
Hallo, mijn naam is Elbert Kok, ik ben huisarts en zal voorlopig geen tijd hebben om me uitgebreid met synths sequencers en andere muziekprogramma's bezig te houden. Maar ik heb wel een probleem als voorlopig vermoedelijk de grootste newbie hier.
Ik heb eeb Viscount digitale piano, met midi in en out en thru, gekocht.

Ik heb een Terratec dmx sixfire 24/96 geluidskaart met daarop een midi in en midi out. Van de geluidskaart gaat een optical kabel naar een sonyversterker met daaraan dus een stel luidsprekers.

Wat ik nu wil en wat me maar niet lukt is: Op de Viscount spelen en gebruik maken van de standaard midi pathches. Dus ik wil zeg maar op de Viscount een trompet spelen en die dan ook horen. Nou heb ik al dagen internet afgescheumd voor deze simpele configuratie, maar nog steeds niets gevonden. Ook hier heb je een beginnersuitleg maar steeds kom ik dan in een een programma waarmee je muziek kan programmeren maar waarin ik overigens nog steeds niet kan wat ik wil en dat is simpel via de computer gebruik maken van de midi patches en dan op die Viscount bijv. bas of honkytonk etc spelen.

Wie kan mij nou simpel uitleggen hoe ik midigeluid uit de computer kan krijgen met mijn spullen.

De midi kabel is aangesloten de versterker staat aan en de computer doet het zalk maar zeggen.
Vast bedank en hou het simpel.

Een dikke welkom hier. :mega:

Voor jouw probleem... je moet een klein stukje software hebben dat de virtuele verbinding maakt van je toetsenbord naar de geluidskaart. Je kan dat doen met freeware sequencer programma's, er zijn er een hoop, maar misschien zit er wel software bij die geluidskaart van jou?
In zo'n programma kan je instellen welke midi in/out je kiest (IN is dus je toetsenbord, OUT je geluidskaart), dan het gewenste midi-kanaal kiezen, daarna de gewenste patch. Dan moet het gaan.
Eenvoudiger kan ik het niet uitleggen.

Die geluidskaart heeft een wavetable en dat kan ik instellen in XP >>config sch.> geluid etc>> midi. Verder zie ik niets op het scherm. Dus er moet vanuit de midi in toetsenbord naar midi out geluidskaart en van midi out toetsenbord naar midi in geluidskaart een kabel. Zo is het nu aangesloten.
Dan heb ik verschillende progs. bijv.

Cooledit pro
Quartz audiomaster freeware
en FL-Studio

maar tot op heden heb ik het niet voor elkaar kunnen krijgen dat mijn keyboard in die prog actief wordt, laat staan geluid produceert.

Er moet toch iets in die programmas zitten waarmee je je keyboard detecteert>> Zoals bijv een printer of camera in een foto prog.
Het liefst heb ik een prog waarin gewoon alle midipatches staan en waar ik maar hoef aan te klikken om het betreffende geluid te krijgen zoals op het keyboard zelf.

Elbert,
de enige midi-kabel benodigd is van je toetsenbord OUT naar de geluidskaart IN.
Dan kan je volgens mij het best aan de slag met FLstudio. Persoonlijk heb ik dat programma nog nooit onder ogen gehad, er zijn echter veel mensen op dit forum die dat wel hebben en die gaan je haarfijn kunnen zeggen hoe het moet.
In ieder geval moet je in de algemene instellingen van FL de juiste midi-apparatuur toewijzen aan de IN en OUT poorten. Je kiest dus voor je Terratec (meestal staat in zo'n dropdown box er wel bij of het de IN of de OUT is van die kaart).
De optie MIDI THRU moet ook op AAN staan. Die zorgt er voor dat het inkomend signaal van je piano doorgestuurd word naar de geluidskaart.

Om misverstanden te vermijden: je gaat dus NIET trompet spelen op je toetsenbord, WEL op je geluidskaart. Het toetsenbord stuurt alleen maar commando's naar je geluidskaart om te zeggen welke noot op welk moment moet gespeeld worden, via FLstudio. En in dat programma zorg je er dan voor welke klank van welk midi-kanaal je precies kiest op die geluidskaart.

Op het forum midi staat er ook een thread met links naar allerlei midi-tutorials. Alhiero

Succes!

Ik krijg in ieder geval nu wel geluid uit die FL (als je die wilt hebben kan ik hem even mailen) de geluidskaart heeft ie gedetecteerd, nu die piano nog.

Origineel geplaatst door egkok
de geluidskaart heeft ie gedetecteerd, nu die piano nog.

De piano detecteren? Gewoon zien dat de MIDI IN in FL op Terratec MIDI IN (of iets gelijkaardigs) staat. Als je midi-kabel ook nog goed zit kan het niet fout gaan. Keyboard OUT naar Terratec IN.
Vergeet die THRU-knop (ergens in FL....) niet!

Origineel geplaatst door egkok
Ik krijg in ieder geval nu wel geluid uit die FL (als je die wilt hebben kan ik hem even mailen) de geluidskaart heeft ie gedetecteerd, nu die piano nog.

Hij doet het. Mooi programma trouwens FL-studio. Nou wil ik nog die midi lijst gewoon van 0 t/m 129(?) Clavecimbeltje aanklikken en speulen maar......zoiets wil ik dus. Moet er tussen zitten toch?

in acid pro 5.0 zie ik ze (127 midi patches) allemaal mooi op een rij staan maar dan krijg ik weer geen geluid.
wie weet hoe het moet: dus de hele midi toestand op een rij en dan aanklikken zodat ik per patch kan spelen op mijn keyboard. al het andere ga ik sowoeso niet snappen vrees ik.

hay

:biertje: Hallo en welkom!

Ik snap nix van computers, dus ik ken niet helpen met de juiste diagnose te stellen..

Back