Geen geluid uit de wave files te horen in Logic 4.5 Platinum

goudvis123

Nieuwkomer
Hi,

Ik heb Logic versie 4.5 platinum voor windows op mijn computer geinstalleerd.

Bij het openen van het programma kreeg ik de volgende de vermelding:

This application has failed to start because DirectIO.dll was not found. Re-installing the application may fix the problem.
Na deze vermelding wordt het programma gewoon gestart. Ik heb het al verschillende malen ge-herinstalleerd, maar ik bleef de vermelding krijgen. Ik kon Logic trouwens wel gewoon starten na deze vermelding.

Nou las ik elders op dit forum dat iemand hetzelfde probleem had en dat dit opgelost kon worden door in de folder van logic het bestand directiolink.dll in directio.dll te veranderen. Dit heb ik gedaan en ik krijg de vermelding niet meer te zien, maar ik, maar ik hoor nog steeds geen geluid uit de wave files die ik importeer van mijn harde schijf naar een een audio track.

Heeft dit iets met deze vermelding over de directio.dll te maken, of weet iemand misschien een andere instelling/oplossing?

De midi tracks geven wel gewoon geluid.

Ik hoor het heel graag!!

Groetjes, Leonie

DirectIO is volgens mij voor kaarten met DirectX drivers. Welke drivers voor je geluidskaart zijn geselecteerd?

ASIO is in principe altijd beter onder Logic en Cubase, of je nou een PC of een Mac (OS < 10)

Hi,

Bedankt voor je antwoord.

Ik heb echt geen idee welke drivers geselecteerd zijn. Waar kan ik dat zien?

Ik hoor het weer heel graag.

Groetjes, Leonie

Ik ben over naar Cubase SX, maar zo uit mijn hoofd audio -> audio hardware & drivers.

Dat klopt. Ik heb gekeken in het menu en ik kan kiezen voor:

A)Audio Driver:
In dit menu kan ik de volgende mogelijkheden aanvinken:
1) pc/av.
Hier staat dat er geen driver aanwezig is.
2) Wave player
Hier kan ik soundblaster 16 or primary soundblaster kiezen.
3) VS
Hier heb ik 3 opties:
-vs 1680
-vs 880
-vs 880ex
4) Audiowerk.

Alles in dit menu audio driver staat momenteel niet aangevinkt.

B)Audio Driver2:
In dit menu kan ik de volgende mogelijkheden aanvinken:
1) Direct IO
2) DS2416
3) ASIO. hier staat dat er geen driver aanwezig is.

Ook in dit menu audio driver 2 staat momenteel niets aangevinkt.

Ik hoor heel graag wat het betekent, wat ik aan moet vinken, moet installeren enz... om geluid uit mijn wave files te krijgen en logic optimaal te laten werken!

Alvast bedankt voor de hulp.

Groetjes, Leonie

Hoi,

Ben inmiddels achter gekomen dat mijn geluidskaart geen asio ondersteunt en dat ik onder pc/av voor twee verschillende driver opties kan kiezen. Nml:

1. Easi Direct Sound
Als ik dit kies, moet ik het programma hierna herstarten en dan hoor ik nog steeds geen geluid uit de wave files =(

2. EASI MME
Als ik dit kies krijg ik na herstarten de vermelding. Hardware not found.

Echt heel heel heeeeeeel erg graag wat hulp, want ik zou heel graag mijn wave bestanden in logic willen horen.

Groetjes, Leonie.

heb je het al gefixt?

uit je melding maak ik op dat er iets mis is met de drivers van je geluidskaart...en niet zozeer met Logic...
wellicht kun je de drivers daarvoor downloaden op de site van de fabrikant. Moet je wel even het merk&type van je geluidskaart bepalen.
(heb je een soundblaster ? )

Het kan ook zijn dat je DirectX niet (goed meer) functioneert ...wat iemand al suggereerde
hier is DirectX

tenslotte:
Nou las ik elders op dit forum dat iemand hetzelfde probleem had en dat dit opgelost kon worden door in de folder van logic het bestand directiolink.dll in directio.dll te veranderen

dit zou ik toch herstellen. Is namelijk een erg drastische maatregel en je loopt het risico dat nu de bovenstaande tips ook niet meer werken, terwijl dat standaardprovedures zijn, geen noodgrepen.

succes

Nee, Het wil maar niet lukken ;{

Mijn geluidskaart doet het in de mediaplayer uitstekend en windows xp zegt dat mijn geluidskaart goed werkt.
Ook heb ik gezien dat er een driver genaamd. wdmaud.drv geselecteerd is als driver voor de kaart, dus ik denk niet dat het aan de driver van mijn kaart ligt, of denk je toch van wel??

Wat is DirectX en waar kan ik zien of dat op mijn computer is geinstalleerd?

je schreef:

tenslotte:
citaat:
Nou las ik elders op dit forum dat iemand hetzelfde probleem had en dat dit opgelost kon worden door in de folder van logic het bestand directiolink.dll in directio.dll te veranderen
dit zou ik toch herstellen. Is namelijk een erg drastische maatregel en je loopt het risico dat nu de bovenstaande tips ook niet meer werken, terwijl dat standaardprovedures zijn, geen noodgrepen.

Als ik het herstel krijg ik weer de vermelding:
This application has failed to start because DirectIO.dll was not found. Re-installing the application may fix the problem.
Na deze vermelding wordt het programma gewoon gestart.

Hoe kan ik dit allemaal oplossen?? :confused:

Alvast bedankt voor de hulp.

Groetjes, Leonie

Laatst gewijzigd:
Hoi,

Ik heb ondertussen wat informatie over DirectX gevonden:

Ik heb de DirectX Diagnostic Tool gestart en kreeg de volgende resultaten:

1. System: Info over mijn systeem en DirectX 9.0 (4.09.0000.0904) aanwezig
2. DirectX files: Hier zie ik een hele lijst met directX bestanden. Krijg verder de vermelding geen problemen gevonden.
3. Display: Hier ook de vermelding geen problemen gevonden.Ik heb de test Direct Draw en Direct gedaan. Deze waren allebei in orde.
4. Sound: Zal eff zeggen wat ik hier zie:

Device:
Name: Sound Blaster 16
Device ID: ISAPNP\CTL002a_DEV0000
Manufacturer ID: 1
Product ID: 100
Type: WDM
Default Device: Yes

Drivers:
Name: ctlsb16.sys
Version: 5.01.2501.0000 (english)
Date:2001
WHQL logo'd: Yes
Other Files:
Provider: Microsoft

Acceleration staat op Full.

Er zijn geen problemen gevonden. Ik heb de soundtest gedaan. Ik hoor hier geluid en krijg de vermelding dat de test goed gelukt is.
Het geluid wat ik heb gehoord was een mono 8-bit 22 khz geluid.

5. Music: Ik zal weer eff zeggen wat ik hier zie:
General Midi DLS Collection: GM.DLS (version 1.00.0016.0002)
Music ports:
Desription: Type Kernal Mode In/Out
1) Microsoft Synthesizer Software No Output
2) Creative MPU-401 Hardware Yes Input
3) Creative MPU-401 Hardware Yes Output
4) Soundblaster 16 Software Yes Output
5) Microsoft Midi Mapper Emulated Hardware No Output

Supports DLS External Default Port
1) Microsoft Synthesizer Yes No Yes
2) Creative MPU-401 No Yes No
3) Creative MPU-401 No Yes No
4) Soundblaster 16 Yes No No
5) Microsoft Midi Mapper Emulated No No No

Default Port Acceleration: Not Available

Ik heb de volgende poorten getest: Microsoft Synthesizer, Creative MPU-401, Soundblaster 16, Microsoft Midi Mapper Emulated.
Alle testen waren goed.

6. Input: Hier zijn geen problemen aangetroffen
7. Network: Hier zie ik
A) Registered Direct Play Service Providers. Hieronder staan 4 bestanden.
B) Unregisterd Lobbyable Direct Play Applications: Hieronder is het leeg
C) DirectX Features: Hieronder staat:
a) Direct Play Voice Options. Heb ik niet getest.
b) Test Direct Play. Heb ik gedaan, maar heb je meerdere computers voor nodig.
Verder krijg ik de vermelding: No problems found

Naar mijns inziens werken de DirectX en de Soundcard goed, maar misschien ontbreekt er ergens nog wat???

Ik zou echt heel graag horen hoe ik geluid uit de wave files in Logic kan krijgen, want het lukt me echt niet.

Alvast bedankt.

Groetjes, Leonie

Beste Leonie,

goed gedaan!
hou vol, je bent er bijna...

ik denk dat ik me vergist heb, directX is o.k., audiodrivers zijn o.k.

DUS...zal het de audioaansturing van Logic zijn. Als je Logic opstart met de ALT toets ingedrukt zal het opstarten met alleen maar midi. Dit biedt je de kans om andere audioconfiguraties in te stellen.

Zoals je zelf al zei:
onder pc/av voor twee verschillende driver opties kan kiezen. Nml:

1. Easi Direct Sound
Als ik dit kies, moet ik het programma hierna herstarten en dan hoor ik nog steeds geen geluid uit de wave files

2. EASI MME
Als ik dit kies krijg ik na herstarten de vermelding. Hardware not found.

die optie 1 geeft zo te zien geen fouten, dus begin ik me af te vragen of je dan je wave files wel 'goed' af speelt. Staat je sb16 mixer wel goed, speel je wel op een audio spoor af, doet de metronoom van Logic het eigenlijk wel?

Zou je me iets meer kunnen vertellen over het doel van afspelen van wave files? Waarom zou je dat met Logic doen?
En een ander punt: een soundblaster16 is bijna antiek; als je e.e.a. aan de praat krijgt, ga je waarschijnlijk snel balen dat het allemaal beretraag is of gewoon niet werkt. Als je echt iets wilt doen met een PC en muziek zou ik op termijn toch naar een beter audiokaartje zoeken; dan heb je ook veel betere drivers, waaronder ASIO...

wederom succes!!

Hoi,

Bedankt voor je antwoord!!

Ik wil Logic graag gebruiken om opgenomen wavefiles te bewerken en te combineren met midi muziek. Ook wil ik graag wavefiles kunnnen opnemen in Logic.

Ik had vroeger een Isis geluidskaart speciaal voor muziek, maar die heb ik eruit gegooid, omdat ik vind dat het niet goed werkt.
Om wat te noemen:
1. Er zijn geen drivers voor o.a. windows xp verkrijgbaar.
2. Ik kan alleen de versie van Logic gebruiken die speciaal voor de Isis geluidskaart is geschreven en dat is een zeer oude versie.
3. M'n pc blijft constant hangen, terwijl mijn pc capiciteit voldoende is volgens het boekje van Isis.
enz............................

Daarom heb ik nu tijdelijk een oude geluidskaart in m'n pc.

Ik denk dat ik te zijner tijd een andere geluidskaart koop en/of computer, maar eerst wil ik Logic beter leren beheersen, zodat ik weet wat de mogelijkheden van het programma zijn.

Naar aanleiding van de antwoorden heb ik weer een heleboel vragen.
1. Wat is het verschil in geluidskaarten? Waarom en wat precies zal er beter zijn aan een nieuwere geluidskaart.
2. Wat is Asio precies?

Je schrijft:
Die optie 1 geeft zo te zien geen fouten, dus begin ik me af te vragen of je dan je wave files wel 'goed' af speelt. Staat je sb16 mixer wel goed, speel je wel op een audio spoor af, doet de metronoom van Logic het eigenlijk wel?

Mijn antwoord:
1. Ik speel ze op een audio spoor af.
2. Wat is de sb16 mixer. Hoe kan ik zien of hij goed staat?
3. Als ik een Wave file afspeel. Zie ik voor de track wel het wavemetertje uitslaan, maar ik hoor geen geluid. In de transport staat helemaal rechts No Out.
4. Als ik de metronoom afspeel hoor ik hem niet. In de transport staat helemaal rechts ipv No Out een nootje met een streep er doorheen en ik denk de plaatsvermeldingen van de tik.

Verder geeft Bikkel een link naar een algemene Asiodriver (thanks) :) . Kan ik deze voor mijn geluidskaart installeren?

Bedankt voor de hulp en ik hoor het weer heel graag!!

Groetjes, Leonie.

Verder geeft Bikkel een link naar een algemene Asiodriver (thanks) . Kan ik deze voor mijn geluidskaart installeren?

Waarschijnlijk wel! Er staat wel wat meer informatie op die site.

Hi,

Ik heb de asio driver geinstalleerd en ik zie nu in logic onder:
Audio Hardware en drivers-Audio Driver 2-Asio (kan ik aanvinken)

Een driver genaamd Asio Kemel Streaming Driver (eerst was er geen driver beschikbaar).
Maar als ik deze nieuwe driver aanklik en logic relaunch, krijg ik de vermelding: ASIO: Hardare not available (-1000)

?????

Alvast weer bedankt.

Groetjes, Leonie

Ik ken die driver verder niet, ik heb een geluidskaart met eigen ASIO drivers.

Misschien dat iemand anders het weet?

Dit al bekeken in je configuratiescherm?

controlpanel.jpg

Hoi,

Bedankt voor je antwoord.

Ik heb van alles geprobeerd in dit configuratiescherm, maar ik blijf steeds dezelfde vermelding krijgen.
Ik denk dat het toch met instellingen in Logic te maken heeft.

Heeft er iemand enig idee/suggesties?? Ik begin er een beetje moedeloos van te worden.

Ik hoor het weer heeeeeeeeeeeeeeel erg graag!!!!!!!!!!!!!

Groetjes, Leonie

Back