Behringer DDX 3216

Hallo,

Ik heb vragen naar aanleiding van de handleiding Blz 15 afb 2.12.

Deze afbeelding impliceerd namelijk dat de led meters en de schaalverdeling van de fader wel degelijk dezelfde zijn!!!
Eerder is hier gezegd dat dit niet overeen komt.

Is het misschien zo dat de schaal verdeling wel degelijk gelijk is voor fader en meter als de analoge ingang word gebruikt en dus gaat tot +12db.

Maar in geval van van digitale ingang op de channel de schaalverdeling anders is en dus tot 0DB gaat?

Iemand?

Origineel geplaatst door Exzit
Hallo,

Ik heb vragen naar aanleiding van de handleiding Blz 15 afb 2.12.

Deze afbeelding impliceerd namelijk dat de led meters en de schaalverdeling van de fader wel degelijk dezelfde zijn!!!
Eerder is hier gezegd dat dit niet overeen komt.

Is het misschien zo dat de schaal verdeling wel degelijk gelijk is voor fader en meter als de analoge ingang word gebruikt en dus gaat tot +12db.

Maar in geval van van digitale ingang op de channel de schaalverdeling anders is en dus tot 0DB gaat?

Iemand?

Iemand een antwoord op deze vraag?

Ik ben een volledig newbie vwb routings, busses, heb uiteraard al de handleiding doorgenomen met name hoofdstuk 8 die gaat over uitgangsrouting en ingangs routing, ook heb ik de handleiding van cubase doorgelezen, maar door gebrek aan kennis kwam ik niet verder de de vst system link?

Ik heb in cubase de rme kaart geselecteerd als asio driver.

Wat heb ik? ddx met een adat module in option slot 1, Rme LE digi9636 en gebruik Cubase SX 3.

Wat wil ik?

Ik wil voorlopig, 16 kanalen uit cubase sturen naar mijn ddx via adat. De 16 kanalen zullen vst kanalen zijn. Terzijnde tijd ga ik de x0xb0x aansluiten en binnekort ook nog een nova, maar dat doet er ff niet toe geloof ik. Het is een beetje het kip/ei verhaal, waar moet ik beginnen, ik weet niet hoe ik bepaalde zaken kan testen of ze goed ingesteld zijn, dus ik loop een beetje vast.

Ik heb de I/O menu van de ddx goed bestudeerd, maar ik kom er niet uit om de adatkanalen te routen naar mijn 1/16 faders. Ook weet ik niet hoe ik in cubase te werk moet gaan. Ja weet dat ik busses? moet aanmaken, maar hoe route ik bv midi kanaal 1 met een vst naar de rme kaart dat zodat deze uiteindelijk op kanaal 1 van mijn ddx terecht komt.

Als ik maar een beetje van de logica kan doorgronden zal het voor mij ook wel makkelijker zijn waar ik moet beginnen en wat ik fout doe. Hopelijk is er iemand die mij eventueel hier mee op weg kan helpen?

:halleluja

Hoi m.u.f.f.,

Omdat ik van de week een soortgelijke configuratie ingericht heb kan ik je wel een beetje op weg helpen. Ligt nog vers in m'n geheugen hehehe.

DDX:

In het I/O menu (grijs knopje I/O) kun je de ingangen toewijzen onder tab input.
Jij wil graag dat ingang 1 t/m 16 overeenkomen met de ADAt ingangen.

(Ik heb de voorkeur gegeven aan ingangen 17 t/m 32 in verband met de "speciale" ingangen op 14 en 15.)

Draai aan het eerste knopje totdat MOD1 1-8 in beeld is. Nu heb je de eerste 8 ADAT ingangen van module 1 op fader 1 t/m 8.
Draai aan het tweede knopje totdat MOD1 9-16 in beeld is. Nu heb je de tweede 8 ADAT ingangen van module 1 op fader 9 t/m 16.
Wil je het net als ik dan draai je niet aan het eerste en tweede knopje maar aan het derde en vierde knopje (in Tab input)

Voor de uitgangen doe je hetzelfde maar dan in het Tabblad output.
Tevens moet je dan in Tabblad Module 1 output 1-8 (met eerste knopje) en output 9-16 (met tweede knopje) kiezen.

De belangrijkstye instellingen zijn in de DDX wel gemaakt. Je zou ook nog naar de clock instellingen moeten kijken maar dat is een ander verhaal.

RME:

Stel in het configuratie scherm (aanklikken van icoon rechtsonder in de tray van Windows) de ingang in op optical.
Stel de Output in op Input (voor monitoring).
Output format op Force ADAT, Track op 1 + 2, Clock Mode op Auto Sync

Cubase SX3:

Tabblad File > New Project > Midi & Audio Play Order Sequencer
Dan zie je in ieder geval 8 midi en 8 audio kanalen in het nieuwe project. Lijkt me een mooie start.
Kies Tab Devices > Device Setup ... > VST Audiobay
Kies rechtsbovenin je DIGI9632 ASIO kaart
Selecteer de benodigde in- en outputs bij de VST in- en outputs.
Kies in de z.g.Inspector aan de linkerzijde de juiste kanalen voor de tracks en viola, je kunt aan de slag.

Ik hoop dat deze beknopte beschrijving je een beetje op weg helpt.

Met de kloktijden zit ik zelf ook nog een beetje te knoeien omdat ik niet voldoende optische verbindingen heb waardoor niet alle kloktijden doorkomen. Ook de sync met m'n synthesizer over MIDI gaat nog niet optimaal maar dat is een kwestie van 'tijd'. ;-)

Veel succes!

Origineel geplaatst door GalaX

Voor de uitgangen doe je hetzelfde maar dan in het Tabblad output.

voor de uitgangen zie ik tabblad output en source, maar in geen van allen komt de mod 1-8 of mod 9-16 voor. Wel zie ik aux, bus, en di 1-16 en di 17 -32. Kamn je wat specifieker zijn?

RME:

Stel in het configuratie scherm (aanklikken van icoon rechtsonder in de tray van Windows) de ingang in op optical.

optical kom ik niet tegen? zie:

attachment.php

Alleen zie je bij mij niet dat hij niet de sync ref op adat 1 heeft staan maar op Master. ik begrijp nu dat dit misschien ligt aan de samplerate 44/48 hz? Moet ik thuis uitproberen, moet nog twee weken wacxhten op inet thusi, zodoende

Stel de Output in op Input (voor monitoring).

ook dit kon ik nergens terug vinden? in bovenstaande plaatje

Output format op Force ADAT, Track op 1 + 2, Clock Mode op Auto Sync

ook dit kwam ik niet tegen. ik vraag me af of ik niet een andere rme kaart heb dan jij, ik heb de Hammerfall digi9636

Cubase SX3:

Tabblad File > New Project > Midi & Audio Play Order Sequencer
Dan zie je in ieder geval 8 midi en 8 audio kanalen in het nieuwe project. Lijkt me een mooie start.
Kies Tab Devices > Device Setup ... > VST Audiobay
Kies rechtsbovenin je DIGI9632 ASIO kaart

Selecteer de benodigde in- en outputs bij de VST in- en outputs.

wat bedoel je hier precies mee, ik zie bij de vst inputs 16 kanalen die kan weergeven of niet weergeven, zelfde geld voor de vst output

Kies in de z.g.Inspector aan de linkerzijde de juiste kanalen voor de tracks en viola, je kunt aan de slag.

de zogenaamde inspector zegt mij helaas nog niets, wat bedoel je hier precies mee? Ik zag wel dat met de genoemde template de 8 midi kanalen allemaal op een eigen kanaal zaten? Maar si dit het midi kanaal of betekend dit het adat kanaal? als ik daarop klikte zag ik wel 16 kanalen waar ik uit kon kiezen

Het was mij ook niet precies duidelijk hoe mijn midikanaal naar bv adat kanaal 1 werd gestuurd?

QUOTE]

helaas niet gelukt. ik heb het hele weekend getracht het werkend te krijgen, maar helaas heeft dat niet mogen baten. ook liep ik tegen een aantal punten aan waar ik niet goed wist wat er bedoelt werd, zie boven

Hoi m.u.f.f.,

Inderdaad zijn jouw instellingen anders dan die ik jou gaf. Ik heb het over een RME DIGI96/8 PAD.

Het goede nieuws is dat ik van het weekend ook een DIGI9636 binnen heb gekregen. Van binnen hetzelfde als de DIGI9652 echter zonder de uitbreiding. Nu zie ook dat configuratiescherm zoals je toont. Vanavond lukt het me niet meer om je beter te informeren. Ik heb wel deze configuratie werkend dus het zal bij jou ook lukken.
Ik zal het morgen even onder de loep nemen en kom er dan op terug.

Die inspector is een omschrijving in Cubie van een scherm dat je aan de linkerzijde van de tracks kunt openen waarin gedetaileerde gegevens staan van die betreffende track. Misschien dat je er met help of via beeld uitkomt. Ik kan dat nu niet zien omdat ik op een notebookje zit te rammelen en m'n recorder PCtje uit staat.

Heb net een nieuw type internet verbinding en was even niet online. Internet is onmisbaar geworden 8o)

Greetz,
GalaX

Hoi ik gebruik een digi 96/52 met mijn DDX3216.
Heb je de instelllingen nodig van de DDX3216 dan?

Origineel geplaatst door m.u.f.f
ik ben reeeds geholpen door cns en heb het allemaal werkend, moet nog ff wat instellingen checken om te zorgen dat cubase 1 kanaal niet verstuurd over twee adat kanalen, maar dat zal wel verholpen worden.

Je bedoeld dat als je een audio track afspeeld(mono) in cubase dat je bijvoorbeeld alleen de adat kanalen kan kiezen in paren? 1&2 3&4 etc?
Dat ligt aan de driver van de RME je kan alleen maar kiezen in paren(dit nagevraagd bij de RME helpdesk)
(Het gekke is dus dat je bij de RME drivers bij input wel de individuele adat kanalen kan kiezen(plus de pair) maar voor de output alleen voor paren kan kiezen 1&2, 3&4 etc.)

Oplossing binnen Sonar was om bij bijvoorbeeld bij adata 1&2; mono audio track binnen Sonar naar links pannen om alleen kanaal 1 te krijgen en de andere mono audio track naar rechts pannen om alleen kanaal 2 te kijgen. etc.
Ook moest ik daarom de panning law in Sonar aan passen. (-3b cos) omdat anders bij het afspelen de boel anders wordt overstuurd met 3db. Dit zal waarschijnlijk ook gelden voor Cubase.

Last edited by a moderator:
Je bedoeld dat als je een audio track afspeeld(mono) in cubase dat je bijvoorbeeld alleen de adat kanalen kan kiezen in paren? 1&2 3&4 etc?
Dat ligt aan de driver van de RME je kan alleen maar kiezen in paren(dit nagevraagd bij de RME helpdesk)
(Het gekke is dus dat je bij de RME drivers bij input wel de individuele adat kanalen kan kiezen(plus de pair) maar voor de output alleen voor paren kan kiezen 1&2, 3&4 etc.)

Oplossing binnen Sonar was om bij bijvoorbeeld bij adata 1&2; mono audio track binnen cubase naar links pannen om alleen kanaal 1 te krijgen en de andere mono audio track naar rechts pannen om alleen kanaal 2 te kijgen. etc.
Ook moest ik daarom de panning law in Sonar aan passen. (-3b cos) omdat anders bij het afspelen de boel anders wordt overstuurd met 3db. Dit zal waarschijnlijk ook gelden voor Cubase.

ja zal wel met mono/stereo te maken hebben. idd er wordt voor stereo 2 adat kanalen gebruikt. Maar heb onderstaande advie shierove rgekregen:

Moet je gewoon nieuwe bus toevoegen mono! dan die je voor A1 ofzo iets die komt dan op 1 en A2 op 2 etc. Yep stereo gebruikt dus idd 2 stereo kanalen! Mijn instellingen in de ddx veranderen daar niks aan Cubase pakt automatisch stereo, geloof ik dus moet je dat aanpassen. En natuurlijk unpair!

dus dat ga ik vanavond proberen

Origineel geplaatst door m.u.f.f
Yep stereo gebruikt dus idd 2 stereo kanalen! Mijn instellingen in de ddx veranderen daar niks aan Cubase pakt automatisch stereo, geloof ik dus moet je dat aanpassen. En natuurlijk unpair!

dus dat ga ik vanavond proberen

bedoel natuurlijk dat hij kanaal 1&2 van je ddx gebruikt bij stereo!

Mooi dat het nu werkt m.u.f.f.

Heeft iemand de RME DIGI96/8 PAD en een RME DIGI9636 tegelijkertijd in 1 sequencer werkend?
Heb wel zo'n full duplex instelling maar dan ook een enorme latency. Je kunt dan wel de ingangen van beide kaarten in de tracks aangeven maar bij het opnieuw openen van het project moppert Cubie toch weer dat een kaart 'pending' is.

Origineel geplaatst door GalaX
Heeft iemand de RME DIGI96/8 PAD en een RME DIGI9636 tegelijkertijd in 1 sequencer werkend?

Naar mijn weten kun je niet meer dan een soundkaart (volledig) werkend krijgen. Anders moet je ingangen of uitgangen opgeven.

Origineel geplaatst door sten
Naar mijn weten kun je niet meer dan een soundkaart (volledig) werkend krijgen. Anders moet je ingangen of uitgangen opgeven.

Daar was ik al bang voor en ja, da's nie de bedoeling :frons:

Vraagje waar ik maar steeds niet uit kom.

Situatie DDX3216 met ADATAinterface aangesloten op mijn RME kaart PC werkend met SONAR.

Op een analoge ingang heb ik een analoge bron aangesloten in dit geval een synthesizer.
Met de gain kan ik het ingang niveau regelen van de analoge ingang.
Het ingang signaal gaat bijvoorbeeld op de meter van de channel tot zes ledtjes hoog.
Als de fader van de channel op 0db staat gaan de ledjes van de monitor meter ook tot 6 ledtjes hoog.
Prima dat komt dus overeen.

Echter in Sonar gebeurd er iets raars:

Als ik de SPDIF ingang gebruik in sonar om op te nemen (main fader en channel fader staat beide op 0db) dan komt het level wat aangegeven is op de monitor meter exact overeen met de meter in Sonar.
Lijkt me correct.
Echter als ik een ADAT ingang gebruik om het analoge kanaal op te nemen dan is het signaal dat aangegeven wordt in de meter van Sonar lager dan op de monitor meter van de DDX3216. Dat is zo'n 6db lager.
(Fader van de channel heeft geen invloed op het op te nemen signaal alleen de gain. Het signaal gaat dus pre fader naar de adat ingang.)
Dus monitor meter en channel meter van de DDX3216 geven bijvoorbeeld -6b aan maar de Sonar meter -12db.
Dat lijkt me niet te kloppen waar zou dit aan kunnen liggen ik heb echt geen idee meer.

Vraagje waar ik maar steeds niet uit kom.

Situatie DDX3216 met ADATAinterface aangesloten op mijn RME kaart PC werkend met SONAR.

Op een analoge ingang heb ik een analoge bron aangesloten in dit geval een synthesizer.
Met de gain kan ik het ingang niveau regelen van de analoge ingang.
Het ingang signaal gaat bijvoorbeeld op de meter van de channel tot zes ledtjes hoog.
Als de fader van de channel op 0db staat gaan de ledjes van de monitor meter ook tot 6 ledtjes hoog.
Prima dat komt dus overeen.

Echter in Sonar gebeurd er iets raars:

Als ik de SPDIF ingang gebruik in sonar om op te nemen (main fader en channel fader staat beide op 0db) dan komt het level wat aangegeven is op de monitor meter exact overeen met de meter in Sonar.
Lijkt me correct.
Echter als ik een ADAT ingang gebruik om het analoge kanaal op te nemen dan is het signaal dat aangegeven wordt in de meter van Sonar lager dan op de monitor meter van de DDX3216. Dat is zo'n 6db lager.
(Fader van de channel heeft geen invloed op het op te nemen signaal alleen de gain. Het signaal gaat dus pre fader naar de adat ingang.)
Dus monitor meter en channel meter van de DDX3216 geven bijvoorbeeld -6b aan maar de Sonar meter -12db.
Dat lijkt me niet te kloppen waar zou dit aan kunnen liggen ik heb echt geen idee meer.

Iemand een idee?

Iemand een idee?

Nee, eigenlijk niet. Valt me wel op dat m'n Cd-speler (oude Sony CDP-M70) met SPdIF out verschrikkelijk hard op het paneel binnenkomt. De meters staan regelmatig in het rood. Geluid blijft goed.

Ik kijk verder eigenlijk niet zo naar de meters, meer als referentie en hoe hard het dan verderop is dat bekijk ik op de meters van de achterliggende apparatuur. Je kunt zo veel instellen dat dat nooit problemen geeft, toch? Of heb je er echt last van?

Greetz

Iemand ervaring met het maken van submixes op de DDX3216 ik kom daar weinig over tegen in de handleiding?
Dus een submix maken voor de drums keyboard vocals.
Kan ik gebruik maken van de group functie in deze? Is dat hetzelfde?

Back