Perfectionist

Javascript

Amsterdam West
Mijn vrienden vinden me tijdens opnames ziekelijk vervelend, dat komt omdat ik een perfectionist ben. Ik wil dat ze zodanig rappen totdat ik het goed vind klinken. Soms zijn we 3 uur bezig met alleen een refrein. Het zijn de kleine kleine dingen wat ik precies wil hebben zoals ik in me hoofd heb.
Ze moeten van mij zolang achter de mic staan totdat ik het echt goed vind klinken, terwijl het naar hun gevoel wel goed is. En ook al is de track af, na zoveel uur. Heb ik nog een paar dingen waar ik niet tevreden mee ben.

Zijn er mensen met hetzelfde 'probleem' ?
Hoe gaan jullie hiermee om?

Het is je volste recht om veeleisend te zijn.
Alleen moet je goed weten waarvoor je het allemaal doet, en of de anderen hetzelfde doel nastreven. Anders zouden die vrienden wel eens vrienden-af kunnen worden. Is het dat waard, is hier de hamvraag.

eerlijk gezegd klinkt 't ook een klein beetje egoistisch, zij moeten zolang blijven rappen totdat JIJ vindt dat 't goed is, maar jullie maken toch SAMEN muziek? (als ik me vergis moet je 't zeggen hoor)

samenwerken houdt in dat je ook wat concessies moet doen, 'tuurlijk moet je ook een beetje regisseur zijn van het geheel en een beetje vooruitgang afdwingen, maar niet forceren

ik vraag me af of het uren aan een refrein besteden bijdraagt aan de kwaliteit en de frisheid van de muziek...denk dat 't dan nogal geforceerd wordt en de sfeer in de studio wordt er volgens mij ook niet beter op

ik denk dat je een beetje je plaats moet kennen als je samenwerkt, voor zo ver ik het begrijp maak jij de muziek en doen zij de raps, volgens mij moet je dat zo zien: het draait vooral om de rapper(s), dat zijn de hoofdpersonen, als je 't als een theater zou zien dan zijn zij de acteurs en bouw jij vooral het podium op...daarnaast ben je nog een beetje regisseur, misschien zelfs nog tekstschrijver, maar je moet vooral je acteurs de ruimte laten om een goed stukje werk af te leveren en hun daarbij de ruimte laten voor hun eigen interpretatie

Egoïstisch is niet het juiste psychologische begrip, maar egocentrie is hier meer op van toepassing. Per slot ben jij degene die bepaalt of iets goed is of niet, maw jij stelt de normen en de waarden. Jij meet de anderen aan jouw maatstaven. Jij staat centraal...

Toch ben ik niet negatief over je 'vraag', want jij ondervindt het als een probleem en dat is altijd de eerste stap naar een oplossing.

Over het algemeen genomen wordt perfectionisme als een positieve eigenschap gezien. Vooral het bedrijfsleven en de sportwereld hebben dit erg hoog in het vaandel.
In groepsverband zijn zulke mensen echter een ware crime om mee samen te werken.

Een paar oplossingen...
Werk alleen of gebruik betaalde krachten, zoals in het bedrijfsleven: hij, die betaalt, bepaalt...
Onderdruk het :D Zeer makkelijk opgeschreven, maar...
Communiceer met de anderen!!! Bepaal samen vooraf wat de doelstelling is, wat wel en niet overgedaan wordt en blijf daarover communiceren. Dat werkt echt!

Egocentrie is een karaktereigenschap, die trouwens heel veel voorkomt, waarmee je moet leren leven en het moet leren hanteren. Daar is hulp voor, hoor. Zit gewoon in het ziekenfonds :)

Toppunt van egocentrie: de perfectionist die klaagt dat hij/zij er meer last van heeft dan de omgeving :D Deze opmerking wordt vaak geplaatst!

Wout

Vooraleer een track af is, heb ik het stuk al minstens 300 keer beluistert ... tot vervelens toe. Het kleinste detail moet ook naar mijn smaak zijn (Probleem is dat mijn smaak niet altijd overeenkomt met de rest van het publiek :D ... )

Ik denk echter dat veeleisendheid helemaal geen kwaad kan. Het kan het verschil maken tussen een track die eender wie kan maken en een track die typisch 'jou' is. Alleen moet je er wel voor zorgen dat de medemuzikanten het aankunnen, natuurlijk ;) .

Voordeel is wel dat ik alleen werk en dus geen rekenschap moet afleggen en dat ik er eigenlijk niet zo veel mee geconfronteerd word, maar toen ik vroeger in een coverband speelde, kreeg ik ook wel dikwijls verwijten naar m'n hoofd geslingerd. Iedereen was tevreden met het resultaat, behalve ik want die string stond net iets te hard en die brasspartij klonk net iets te lang door enz . Met andere woorden, iedereen vond me maar een veeleisende (lees vervelende :D ) kwast :) :) :)

:doei:

Ik heb wel eens met een gitarist samen gewerkt, dit was een heel rustige jongen.
Op momenten dat ik druk bezig was om in cubase alles goed te krijgen tot ik tevreden was ging hij rustig een biertje drinken of wat anders doen.

Ik was ook wel een beetje makkelijk, ik gaf hem wel de ruimte om zijn ding te doen, liever liet ik hem sommige dingen overspelen, maar dat moet je niet meer dan 3 of 4x vragen. (vond ik)
Het is misschien wel zo dat jij veeleisend bent maar als je een goede samenstelling van mede muziekanten hebt hoeft dat geen probleem te zijn.

In jouw geval ergeren de overige bandleden zich aan jou, je kan je afvragen hoe je hier mee door wilt gaan, blijf je veeleisend naar hen toe en krijg je het voor elkaar om jouw overtuiging de hunne te maken zodat je met de groep naar perfectie kan streven?

Of staat gezelligheid en lol in de groep bovenaan en werkt jouw veeleisendheid irritaties blijvend in de hand? Dan moet je je af vragen wat je zelf wil.
Je past je aan naar hun maatstaven en probeert perfectie ergens anders na te streven of je probeert hen te overtuigen van jou doel.

Je moet je ook afvragen of de perfectie die je eist wel haalbaar is.
Anders vermoei je je omgeving en je zelf met iets wat boven je kunnen ligt, dan is het de moeite al helemaal niet waard.

Het antwoord moet je zelf vinden, als je je zelf de juiste vragen stelt vind je het vanzelf.

tja ik kan ook erg perfectionistisch zijn maar als je alleen bent maakt dat niet veel uit dan is er niemand die er last van heeft :) Echter ik had iemand ooit hierzo die nog erger was als ik en dan is de lol er snel af ;)
Verder als ik met anderen samenwerk dan doen wij meer een jam methode. Gewoon jammen en dat recorden. Kijken wat er uit komt, stukken selecteren etc, dat extracten en uitwerken al die dingen.
Maar komt ook wel voor dat er voor mij wat dingen opgenomen moeten worden (gitaar dus vaak). Ik heb gewoon het geluk dat ik een gitarist heb die precies aanvoelt wat ik wil en erg goed kan spelen en dingen kan interpreteren met wat eigen smaak en daarmee vaak verhelderend en verfrissend is.
Ik heb dat zelf ook wel maar ik moet er altijd nog een 30tal noten aan toevoegen. Ik kan het ergens niet simpel houden. Moeten bij mij altijd enorme stacks zijn met snelle dingen en nootje hier nootje daar etc. Moet toch eens leren simpel te blijven ;)

Verder qua afmixing. Ik zorg gewoon dat ik een paar takes heb dan kan ik altijd zo nog snel wat dingen aanpassen en editten als het gaat om recording van gitaar en andere dingen die ik zelf niet even opnieuw kan inspelen.

Overigens ook een crime is bij mij dat ik zonder recorder veel beter speel en veel beter in me vel zit dan als ik weet dat die recorder loopt... Daar gaat me hele performance vaak op achteruit...

Perfectionisme kan in sommige gevallen (ook voor jezelf) belemmerend werken. Het is vaak een uiting van dwangmatig denken en handelen; een afwijking die in lichte vorm bij zóveel mensen voorkomt dat het niet als afwijking herkent wordt. (obsessief-compulsieve stoornis)
Kun je niet tegen 'scheef' t.o.v. 'recht' (b.v: leg jij je pen loodrecht t.o.v. het bureaublad en keurig je agenda ernaast) dan is dat een uiting van dwangmatig handelen.

Daarintegen geeft perfectionisme je ook een enorme drive om te 'scoren' en kun je, met misschien iets minder talent dan je 'concurrentie', erg goed voor de dag komen.

Met vrienden muziek maken kan heel leuk zijn, tenzij de ambities niet overeen komen. Ik zou eerst maar eens gaan vaststellen wat ieder wil bereiken met het maken van de muziek.
Als de gezelligheid boven resultaat gaat, is dat een indicatie waarom zij eerder tevreden zijn met het eindresultaat.

Een avondje praten lijkt mij het eerste wat je te doen staat.

Re: Perfectionist

Origineel geplaatst door Javascript
Mijn vrienden vinden me tijdens opnames ziekelijk vervelend, dat komt omdat ik een perfectionist ben.
Heb ik ook wel eens last van ;). Perfectionisme vind ik prima. Je wilt je muziek toch zeker zo hebben zoals jij het wilt? Anders hoef je ook zelf geen muziek te gaan maken.
Maar soms moet je wel een beetje aanvoelen wat je vrienden wel en niet willen. Zoiets moet groeien, en vanzelf blijkt wat wel en niet goed gaat. En als je echt te perfectionistisch bent in vergelijking tot de anderen, misschien moet je dan maar eens overwegen alleen verder te gaan of andere partners te zoeken.

als je het "wel goed" vindt , snij je jezelf helaas tijdens de eindproductie in de vingers..... beter goed dan wel okee, bij twijfel is het nee!

ikzelf doe gemiddeld per nummer 4 uur over een zangsessie, en dan is het een goeie zangeres ook!
het is erg belangrijk om aan te geven WAT er niet goed is, en schrik er ook niet voor terug om complimenten te geven als het WEL goed is...

er is niets zo frustrerend voor een vocalist om maar te blijven zingen , zonder feedback te krijgen....

Perfectionist

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Perfectionisme vind ik prima. Je wilt je muziek toch zeker zo hebben zoals jij het wilt? Anders hoef je ook zelf geen muziek te gaan maken.

Maar wie zegt dat jij het bij het rechte eind hebt en de anderen niet? Is elke productie die je gemaakt hebt dan die wereldhit geworden? Waarom zijn jouw normen en waarden beter dan die van de anderen..? Communiceer! Overtuig dat het beter kan of laat het zitten. Waarom zouden mensen iets voor je doen? Overtuig dat het ook goed voor hen is; geef hen de argumenten die voor henzelf geldig zijn om iets te doen. Of zijn de anderen slechts medespelers in jouw leven? Of hebben ze misschien niets beters te doen ;)

Let wel, dit is algemeen gesteld, hoor. Niet persoonlijk tegen een bestaand persoon. Maar die vragen zijn wel verdomd belangrijk! In het onderwijs is dit is voor mij van heel groot belang!

Wout

Re: Perfectionist

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Maar wie zegt dat jij het bij het rechte eind hebt en de anderen niet?

..ik heb het dan over cruciale zaken , zoals timing en toonvastheid he? ik ben met je eens dat iedereen zijn smaak heeft en hoort te hebben qua uitvoering, maar daar moet idd duidelijk over gecommuniceerd worden.

Re: Re: Perfectionist

Re: Re: Perfectionist

Origineel geplaatst door B.S.E.
..ik heb het dan over cruciale zaken , zoals timing en toonvastheid he? ...

Ook daar geldt dat je moet aanvaarden te werken met anderen, die misschien niet alles beheersen. Hier is door meer voorbereidingstijd te nemen veel op te lossen. Een nummer hoeft niet per-se in een sessie opgenomen te worden, toch? Sta de anderen ook een stuk groei toe. Dat houdt de spirit er ook beter in.

En nogmaals, dit is heus niet allemaal op Javascript gericht. Hij stelde alleen de vraag, wat erg positief is. Twijfel is de motor van de vooruitgang der mensheid! Doe ik het wel goed? Is dat wel zo? Heb ik het gelijk aan m'n kant?

Wout

helemaal mee eens. laat de performer ook blijken dat ie dingen GOED doet, dat blijft moeilijker als zeggen wat ie FOUT doet....

communicatie is een van de belangrijkste dingen bij zang/vocaal opnames...

....en liever WEL in een sessie, anders hoor je het verschil..... (verkoudheid, stemming, etc etc)

..maar behandel je vocalist wel als mens , niet als synth!!!!!

...maar goed ,om op het topic terug te keren: het is geven en nemen, iedereen moet het goed vinden dus zoek de gulden middenweg!

Dit is een beetje een lastig geval. Omdat je gaat opnemen, moet het gewoon goed zijn, het is immers anders dan gezellig muziek maken met elkaar. Maar je moet wel allemaal je mening kunnen geven. Je kan niet verwachten dat iedereen kan wat jij zou willen dat ze kunnen.

Ik heb ook wel eens (vroeger) samengewerkt met een gitarist. Die kwam dan aanzetten met een fantastische accoordenpartij een een solotje wat gewoon allemaal goed klonk. Alleen verwachte hij dat ik er in een half uurtje wel een piano of orgeltpartij bij kon gooien. Dat kon ik wel, alleen klonk het nergens naar. Die samenwerking heeft ook niet echt lang stand gehouden. Hoewel ik het idee om samen muziek te maken erg goed vond, kon ik me er niet toe zetten om samen de muziek te schrijven. Ik denk dat hij dat probleem ook wel had. Het is makkelijk om je eigen ding te doen, dan samen iets goeds te maken. Ik ben er echter wel van overtuigd dat als je de tijd neemt om samen iets te maken dat het dan van betere kwaliteit kan zijn.

ik ben ook redelijk perfectionistisch, maar soms is het gewoon beter van efkens te stoppen en later (een uur later, de volgende dag/week/...) verder te doen. Te lang met hetzelfde bezig zijn kan zeer demotiverend en verstikkend werken.

en 10 keer opnieuw een stukske doen, dat gebeurt hier regelmatig. Ook soms op vraag van de mc/zanger(es) die het zelf niet goed vind, of iets anders wil proberen.

het is beter te lang met iet bezig zijn dan vlug vlug half werk leveren. Maar hou de sessies niet te lang.

Ik ben totaal niet perfectionistisch. Maar voor mij hoeft alles niet precies goed te zijn. Meestal ga ik af op toevalsfactoren. Die beschouw ik als "aanwijzingen", en daar borduur ik op voort. Zoals dat je twee loops hebt die op niks klinken, maar die samengevoegd geweldig klinken. Als dat soort dingen gebeuren verander ik er niks meer aan. Nu ja, mischien nog wat compressie. Hahaha! :)
De grap is: De mensen die het luisteren horen het meestal toch niet! Dus of je mix nu nog vrij grof is, of dat je drie weken gaat zitten pielen, voor de meesten is het toch niet hoorbaar. Die drie weken kan je beter gebruiken om nog meer leuke liedjes te maken, of om computerspelletjes te spelen, of rond te hangen op het synthforum. :D

Back