Waarom 808 i.p.v. VST / samples

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door MIDIoot
Hier zijn idd al tig topics over geschreven maar ik snap wel dat het nog steeds verwarrend is!
Ik denk dat het een combinatie is van:
-- nostalgie
-- het zijn verzamelaarsobjecten
-- onzekerheid (als de profs het gebruiken dan moet het wel goed zijn)
-- fundamentalisme (we zijn opgegroeit met die apparatuur, waarom zouden we het nu anders doen?)
-- persé een analoge sound willen hebben (ook al wordt het verschil met digitaal steeds minder hoorbaar)
-- een aversie tegen computers hebben (of tastbare knoppen boven een muis prefereren)
-- live performance (werkt stabieler en is handiger)
-- de timing verschillen

Met het bovenstaande wil ik absoluut niet bagataliseren dat het spul terecht naar volle tevredenheid van veel mensen functioneert, werkt,klinkt etc.
Maar er wordt wel heel vaak de indruk gewekt (onbewust mischien) dat je dat spul persé nodig hebt om goeie muziek te maken, en dat is natuurlijk onzin.
Je kunt met samples en software net zo goed je doel bereiken.

Het wordt eens tijd dat mensen zoals als jij,niet ungefundeert gaan lullen,maar pas gaan lullen als ze echt zulke bakken in handen hebben gehad.

Ik ben het wel met MIDIoot eens.

Ik heb diverse hardware gehad... waaronder een TR-606, Juno 106, Korg PolySix.
Nu heb ik alleen software, en nooit een moment spijt gehad dat alles heb weg gedaan.

Origineel geplaatst door PIE

Nu heb ik alleen software, en nooit een moment spijt gehad dat alles heb weg gedaan.

Smaak kwestie,alleen midiooit heeft volgens mij nooit een 808 in handen gehad gok ik.
Maar dan nog,subjectief,geef mij maar warm,dynamisch,levendig, i.p.v statisch,koud,bijna dood,en altijd hetzelfde(vst)
ieder zijn ding

ach ja...het is wat.:)

Als de topicstarter zegt dat ie veel threads is tegengekomen betereffende deze discussie vraag ik me af waarom er zonodig WEER een nieuwe aangemaakt moest worden. Wat mij betreft mag ie, maar dit is koren op de molen van veel mensen...Wanneer zijn we hier over uitgepraat?

Kom dan graag met iets specifiekere vragen, en niet een open deur intrappen als: "ik zoek een hard bewijs dat pleit voor hetzij A hetzij B". Dat is er dus niet. Bovendien is de vraag krom.
Qua mogelijkheden zijn vst's al snel superieur aan die ouwe roland meuk. En sommige mensen kicken nu eenmaal op specs. Andere willen gewoon muziek maken zonder een windows machine continue in de ogen te hoeven kijken.

Origineel geplaatst door OnAcid

We hebben hier al zoveel posts gehad van mensen die hun PC vol hadden staan met (illegale) VST's die hier komen roepen van: "he man, waarom gebruik je nog die achterhaalde synths. Mijn VST's zijn echt veel vetter, weet je." En als je dan een beetje doorvraagt, blijken ze nog nooit met een hardware synth te hebben gewerkt. En eigenlijk alleen VST's te gebruiken omdat ze "gratis" zijn...

:gaap:

ik begrijp je punt maar toch vind ik dit bullshit. Iemand met een stapel, al dan niet legale VST's, kan best wel beoordelen of iets goed of niet goed klinkt. Ik neem aan dat die mensen ook muziek luisteren en dat dan kunnen vergelijken met het geluid wat ze zelf voortbrengen.

Ik ben nog steeds op zoek naar een airbase maar tot dusver doe ik het ook nog lekker met samples. Het verschil is minimaal (maar toch wil ik hardware :peukie: ) en denk nou niet dat n00b mensen iets niet tof vinden alleen omdat het met VST's is gemaakt.

Een 808 is nou eenmaal een heilig apparaat met unieke eigenschappen. En dat kun je alleen weten als je in het echt zo'n apparaat hebt gekieteld. Maar met samples kun je ook goed weg komen en hoeft het niet storend te zijn dat het niet de echte is. En emulaties evenmin.

Praktisch gezien zijn voor live samples gebruiken of desnoods een audiospoor makkelijker dan het apparaat mee te slepen.
Maar je zult dan nooit kunnen improviseren en snel een beat in elkaar kunnen klussen als dat nodig is.

Vind het wel erg dom om iemand erop aan te kijken wegens het wel of niet gebruiken van dit apparaat. Dat mag iedereen voor zichzelf uitmaken toch? De een vind 800€ voor een 808 veel geld en de ander niet. Maar lijkt me net zoiets zinnigs of je 80mlj$ voor de zonnebloemen van Van Gogh neerlapt of je 20€ voor een zeepbellen blaas setje bij de Intertoys betaald. Weer dat typische nederlandse calvinistische automatistische (doem)denken.

Origineel geplaatst door trash
Smaak kwestie,alleen midiooit heeft volgens mij nooit een 808 in handen gehad gok ik.
Maar dan nog,subjectief,geef mij maar warm,dynamisch,levendig, i.p.v statisch,koud,bijna dood,en altijd hetzelfde(vst)
ieder zijn ding

Hoeveel platen heb jij al uitgebracht?

Origineel geplaatst door Solid_Snake
Hoeveel platen heb jij al uitgebracht?
:dubbel: LOL!

Origineel geplaatst door PIE

Nou noem je 2 bakken op die echt flut zijn.
En de 106 mwaaaaa ok die zeik ik maar (nog) niet af.
Je gaat een 808 toch niet met een 606 vergelijken?

@ Out of Memory

Heb je zelf wel eens gewerkt met een 808 of 909? Zo niet, doe dat eens en post dan je ervaringen... Behalve de klank is ook de manier van werken en de interface erg belangrijk.

We hebben hier al zoveel posts gehad van mensen die hun PC vol hadden staan met (illegale) VST's die hier komen roepen van: "he man, waarom gebruik je nog die achterhaalde synths. Mijn VST's zijn echt veel vetter, weet je." En als je dan een beetje doorvraagt, blijken ze nog nooit met een hardware synth te hebben gewerkt. En eigenlijk alleen VST's te gebruiken omdat ze "gratis" zijn...

Je hebt het net als crx303 bij het juiste eind. Nooit in mijn leven heb ik een 808 of 909
aangeraakt. Ik zou er graag serieus mee willen spelen. Alleen ontbreekt de nostalgie en de
feeling eraan (wat blijkbaar de hamreden is om zon kastje in huis te hebben)
Alleen ging mijn topic in de eerste instantie over geluidskwaliteit. Deze stelling is na post
zoveel al omgeslagen in een battle tussen Hardware mannen en VST piraatjes (waar jij mij
gemakshalve maar even onder classificeert)
Even voor de goede orde. De plugs die ik heb zijn gratis (voornamelijk slechte meuk op
enkele uitzonderingen na dan). De niet gratis plugjes zijn ook netjes aangeschaft bij een
Superwave en een Steinberg dus laat je vooroordelen maar even vliegen.

Post van: "dus haal me over mensen. Ik sta open voor alles" etc. wordt ik altijd zo moe van... Ik ben geen Jehova getuige. Als je software prettig vind werken, moet je vooral software blijven gebruiken. punt.

Wat ik ook vroeg waren mensen die zich geroepen voelen om zich te mengen in deze
discussie. Dit bespeur ik niet echt bij jou met alle respect.

Nou noem je 2 bakken op die echt flut zijn.
En de 106 mwaaaaa ok die zeik ik maar (nog) niet af.

Da's nou precies wat is bedoel... Net als er goede en slechte hardware is er is zo dus ook goede en slechte software.

Je gaat een 808 toch niet met een 606 vergelijken?

Doe ik dat?

ik ben JUIST overgestapt omdat ik GEK werd van de hardware-onregelmatigheden....

...maar goed, ieder zijn ding, voor live musiceren is hardware inderdaad een stuk fijner als "het gefrummel met de muis"...

...en JA ik heb een 909 , 808 , 303 , 101 , 626 gehad

...en NEE , ik koop mijn vsti's stuk voor stuk in het winkeltje.

IEDER ZIJN DING!

Origineel geplaatst door Out of Memory
Je hebt het net als crx303 bij het juiste eind. Nooit in mijn leven heb ik een 808 of 909
aangeraakt. Ik zou er graag serieus mee willen spelen. Alleen ontbreekt de nostalgie en de
feeling eraan (wat blijkbaar de hamreden is om zon kastje in huis te hebben)
Alleen ging mijn topic in de eerste instantie over geluidskwaliteit. Deze stelling is na post
zoveel al omgeslagen in een battle tussen Hardware mannen en VST piraatjes (waar jij mij
gemakshalve maar even onder classificeert)
Even voor de goede orde. De plugs die ik heb zijn gratis (voornamelijk slechte meuk op
enkele uitzonderingen na dan). De niet gratis plugjes zijn ook netjes aangeschaft bij een
Superwave en een Steinberg dus laat je vooroordelen maar even vliegen.

Wat ik ook vroeg waren mensen die zich geroepen voelen om zich te mengen in deze
discussie. Dit bespeur ik niet echt bij jou met alle respect.

Ok...dat er sprake is van een strijd moeten we gezien de wending van dit soort topics beamen. Maar om op jouw punt terug te komen: het is dus niet alleen een kwestie van geluidskwaliteit. Als sommigen een specifieke interface (zoals x0x stijl programmeren) doeltreffend vinden voor hun muziekjes noem ik dat niet slechts nostalgie. Het is juist de combinatie van geluid en interface die een apparaat tot een succes maken (de machinedrum is mede door deze combinatie een succes geworden).
Wat overigens grappig is is dat de 808 toen ie werd uitgebracht niet alleen vanwege zijn sound deels is geflopt, maar ook vanwege zijn manier van programmeren.

en langzaam aan wordt deze thread weer iets minder vriendelijk....:geslaagd:

afijn....die Drumatic heb ik ook maar ik heb sinds kort een echte 808 (met midi) en dat klinkt toch anders....vooral het oversturen op een mixer kan ik niet zo vet krijgen met de softe varianten...

en wat mijn persoonlijke ervaring is : een standaard zaagtandje uit bijv. een MS-10 of 303 klinkt al lekker.....bij een softsynth moet je altijd weer verder editten,fx toevoegen enz. om het geluid 'af' te krijgen,hetzelfde met drums...misschien is dat wel psychologisch,maar het zij zo....

maar ik ben van mening dat de juiste combinatie tussen hardware en software de beste resultaten levert......

Ik wil jullie wel ff bedanken voor het gruwelijk hoge aantal replys.

Voordat deze uiters boeiende discussie uitloopt in tal van herhalingen en mosterd
na de maaltijd situaties lijkt het me goed om er nu een eind aan te brijen.

De algehele conclusie is duidelijk "Ieder zijn ding".
Lijkt me een mooie afsluiter.

slotje erop maar meneer de admin? :slotje:

Na het lezen van dit alles kwam ik opeens op de volgende vraag..

Wellicht dat wij hier het verschil horen tussen hard en software.. tussen warm en koud.. maar hoe zit het met die duizenden mensen op feesten die erop moeten dansen? Koop je zo'n dure bak niet deels voor jezelf omdat anderen het waarschijnlijk niet eens horen? Of zou je als producer zijnde net even boven de rest uit kunnen steken omdat jou platen altijd net iets warmer klinken door hardware dan die van anderen? Zou het iemand opvallen? Zou je op bv een compilatie cd net even beter knallen als een andere track etc. etc.

Ben wel benieuwd hoe anderen daar over denken, of ervaringen mee hebben.

ps. reactie's over hoeveel platen iemand heeft uitgebracht enz hoeft toch allemaal niet, de sfeer wordt er niet beter op

Origineel geplaatst door trash
Het wordt eens tijd dat mensen zoals als jij,niet ungefundeert gaan lullen,maar pas gaan lullen als ze echt zulke bakken in handen hebben gehad.
Trash heb ik jouw persoonlijk beledigd of zo dat je zo fel reageert?
Ik heb idd nog nooit een 808 in handen gehad maar ik heb ook nooit die behoeft gehad. Ik vind er gewoon niks aan, de geluiden uit dat ding zijn te cliché geworden en het past niet bij de stijl die ik maak.
mijn mening is gebaseert op bevindingen van andere mensen ,oa op dit forum.

citaat van Peter Forrest op de vraag of hij alle beschreven synths ook zelf in bezit heeft gehad
Nee, ik heb sommige synths in de A-Z zelfs nooit GEZIEN. Anderen heb ik niet bespeeld, sommigen heb ik gezien en even 10 minuten kunnen bespelen, weer anderen heb ik jaren in bezit gehad. Ik heb geluisterd naar de mening van een boel andere mensen, en heb bladen en informatie van fabrikanten gebruikt voor feiten, data en specificaties.

Ga je nu Peter Forrest ook een mailtje sturen met de mededeling dat ie ongefundeert aan het lullen is?

Laatst gewijzigd:
de ENIGE rede die IK kan bedenken (dat analoog warmer is dan digitaal) is, omdat analoog TOCH ruis en bepaalde extra frequenties meestuurt.

digitaal is natuurlijk zo schoon als het maar zijn kan, dus zul je meer moeite moeten doen om het warmer te laten klinken.

voordeel analoog: "warmer"
nadeel analoog : neemt veel plaats in in je mix
voordeel digitaal : laat ruimte over in je mix, dus duidelijker
nadeel digitaal : klinkt (onbewerkt) erg klinisch

...en het BLIJFT toch op dezelfde theorie gebaseerd, je speakers klapperen vrolijk op analoog en digitaal ;)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back