Uitzonderlijke Impulse Responses!

klopt wat je zegt.

Alhoewel als je convolutie doe via fft doe je geen exacte convolutie meer. FFT is een methode om snel een DFT te doen alleen dan met frequenties die een meervoud zijn van 2 en dat laat zijn sporen achter..

FFT convolutie kan niet op tegen directe convolutie qua nauwkeurigheid. alle serieuze convolutie galmen doen aan directe convolutie (keb les gehad van een van de makers van Altiverb dus ik weet dit 100% zeker.) Overigens als je convolutie doet met een ir tot 64 samples lang dan is directe convolutie zelfs sneller dan fft convolutie.

directe convolutie voer je uit door een simpel FIR filter te bouwen en de IR om te draaien en die omgedraaide IR als coefficienten te gebruiken.

dynamische convolutie is niet alleen beperkt tot het nabootsen van compressie je kunt ook op die manier bijv een equaliser nadoen of bijv een filter uit een synth (mits je maar genoeg ir's maak). overigens valt het allemaal wel mee hoor hoeveel processor kracht convolutie verbruikt voor dingen zoals hele korte ir's. Keb zelf samen met een vriend ooit een plug-in gemaakt die het signaal convolueerde met een IR van een marshall en het was mogelijk om te morphen van die marshall ir naar een Vox versterker IR. dynamische convolutie dus.... en op een normale p4 1.8ghz pc verbruikte het maar tussen de 3 en de 5 procent.

t is volgens mij meer een manier (van focusrite) om hun intellectuele bezit te behouden door het in een dsp-kastje te stoppen, want een pc kan de proccesor kracht ook met gemak leveren.(alhoewel die hardware vsn focusrite ook dingen doet zoals het schakelen van een trafo in en uit het signaal pad met een relais bij sommige models) Het zal me nix verbazen als er over een paar jaar het stikt van de dynamische convolutie plugs.

thomas

Waar ik beetje moeite mee heb is het volgende:

- waar kan ik nu goede info vinden over het zelf maken van impulses (en dus niet die duzenden threads met 1 tip per 30 pagina's)
bijv:
met welke luidsprekers kan je het beste de pulse afpspelen in een ruimte?
met welke mike kan je het beste de afgespeelde pulse in de ruimte opnemen?

Als een van bovenstaande verschillen dan is de ene IR de andere niet toch?

- als ik vervolgens de afgespeelde pulse heb opgenomen om verwerkt te worden in Voxengo bijv. , met welk programma kan ik die IR dan het beste gebruiken??

Origineel geplaatst door sureshotstudio
Het zal me nix verbazen als er over een paar jaar het stikt van de dynamische convolutie plugs.

Mij idd ook niet. Daarbij gevolg hebbend dat alle oud hardware gear in convolutievorm wordt 'gecaptured' en in softeware vorm verkocht gaat worden. En die oude spullen dus desondanks dat ze nu nog behoorlijk duur zijn straks geen klap meer waard worden.

Denk zelfs ook nog wel dat ze zelf met wiskundige modellen aan gaan komen die real-time gebruikt kunnen worden om impuls responses te mixen/morphen etc. Dat zou wel grappig zijn, maar je zou dan zoveel mogelijkheden krijgen dat het een beetje moeilijk wordt om er in de praktijk mee om te gaan.

Zou je dan dus een synth op 'component-niveau' na kunnen bootsen van osc. tot filter tot vca evelope-karakteristieken enz. enz. ?

(dat wordt dan wel een Pentium 6 10 Ghz denk ik maar goed..)

Re: Uitzonderlijke Impulse Responses!

Origineel geplaatst door MIDIoot
In een filosofische bui ben ik mezelf gaan afvragen waarom reverbs altijd gesloten ruimtes nabootsen en nooit open vlaktes.
Toen leek het me wel cool om impulse responses van velden, bossen, wouden etc te hebben.
Zoals ik al vermoede zijn die nauwelijks te vinden, omdat ze lastig op te nemen zijn ivm bijgeluiden (vogeltjes ed).
[/SIZE]

En omdat een open ruimte geen reverb heeft, wat had je gerookt ?

Origineel geplaatst door BasicSystem
En omdat een open ruimte geen reverb heeft, wat had je gerookt ?
Oh nee?
Nog nooit bij stilgestaan dat de bodem ook geluidsgolven weerkaatst, en bomen etc?
Ik heb niks gerookt, jij wel?

laat hem maar...zoals de naam vermoedt...BASICsystems kunnen dit soort vragen niet aan...:engel:

ff plagen hoor...no offence :mega:

In de natuur zijn er zoveel absorberende factoren dat je meer over ambience spreekt dan over werkelijke galm..

De weerkaatsingen zijn 'versnipperd' tot een boom hier en daar waarvan de structuur al zo oneffen is dat het eerder absorbeerd dan weerkaatst; en dat geldt eigenlijk ook wel voor de bodem.

Wat wel cool zou zijn is een impuls op een grote muur af sturen en de weerkaatsing daarvan nemen... Dat zal wel mooi klinken denk ik. Of tussen 2 grote flats in :)

- waar kan ik nu goede info vinden over het zelf maken van impulses (en dus niet die duzenden threads met 1 tip per 30 pagina's)
bijv:

- als ik vervolgens de afgespeelde pulse heb opgenomen om verwerkt te worden in Voxengo bijv. , met welk programma kan ik die IR dan het beste gebruiken??

heeft iemand hier een antwoord op? Maakt het uit welke afspeel/opname gear je gebruikt?

Origineel geplaatst door Sander02
heeft iemand hier een antwoord op? Maakt het uit welke afspeel/opname gear je gebruikt?
Op noisevault staan een paar artikels en een forum waar hier veel over gesproken wordt.
Verder ben ik ook niet echt veel tegengekomen!

Ben al een end op weg in dat artikel. echt top :okdan:

Een mooi toepassing zou wmb zijn:

Als je een band/ensemble hebt opgenomen in een specifieke ruimte, dat je dan daarna ook ff een impulse maakt van die ruimte. Mocht je dan later nog iets willen toevoegen aan je song, kan je die impulse gebruiken om het perfect te laten
blenden in het nummer!

Origineel geplaatst door Sander02
bijv:

wat je wilt is een zo goede mogelijke kwaliteit speakers gebruiken en dat ze draagbaar zijn. Aktieve studio monitors zijn in dat op zicht dus het beste en het makkelijkst(Audio Ease maakt gebruik van genelec s30's). bij de microfoons is het 't beste dat je voor Condensator microfoons kies die Omni directioneel zijn vanwege de betere bas respons en dat hun membraan klein is wat ook weer voor een beter nauwkeurigheid zorgt. Maar goed met beide geld dat smaak ook een grote rol kan spelen als je niet voor een zo nauwkeurig mogelijke IR ga , maar voor een die je de meeste artistieke voldoening geeft. Overigens is het wel handig dat als je voor stereo gaat dat de mics onderling gematched zijn. Vervolgens gebruik je een stereo opstelling naar eigen smaak.

op de audio ease site staat ook nog wat artikels over ir's maken die niet alleen van toepassing zijn voor altiverb.

http://www.audioease.com/Pages/Altiverb/PreProcessor.html

precies.....

dat maakt dan eigenlijk geen ene moer meer uit..... dat komt door dat het proces van convolutie zo ontzettend simpel is en de klank alleen maar afhankelijk is van de IR's mits goed geimplementeerd. Alle convolutie plugs zouden dan ook het zelfde moeten klinken als je er de zelfde IR's in doet. Het enige klankmatige verschil kan dan nog in de bit-handling/dithering/noiseshaping van de plug zitten.

Als je een band/ensemble hebt opgenomen in een specifieke ruimte, dat je dan daarna ook ff een impulse maakt van die ruimte. Mocht je dan later nog iets willen toevoegen aan je song, kan je die impulse gebruiken om het perfect te laten
blenden in het nummer!
vrienden van me die veel post-productie doen, die gebruiken vaak de clapperboard-klap als ir om snel de klank van de ruimte waarin word gefilmt vast te leggen. Dit omdat vaak de stemmen worden overgedubt in de post productie en op die manier klinkt het toch alsof het in die ene ruimte is....

Back