[Roland] TR-909 , geluid van verschillende versies

omiel

Ik heb de grootste
Hee matt (edit moderatorrr).. . Ik zag trouwens dat je 2 909's hebt. Klinken de jouwe ook anders? Ik heb er laatst ook eens een tijdje twee gehad. Met behoorlijk verschillende serie nummers, en ze klonken hoorbaar anders. Grappig.

Last edited by a moderator:
Origineel geplaatst door omiel
Maakt niet uit, ik wacht het wel even af. Ik zag trouwens dat je 2 909's hebt. Klinken de jouwe ook anders? Ik heb er laatst ook eens een tijdje twee gehad. Met behoorlijk verschillende serie nummers, en ze klonken hoorbaar anders. Grappig.

ehm moet dat hier ? (stond namelijk in andere thread (moderatorrrrr edit)

Laatst gewijzigd:
Nee, maar een nieuwe thread aanmaken lijkt me ook onzinnig. Ik kan natuurlijk ook een mailtje sturen, maar dan krijg ik mijn aantal posts natuurlijk nooit omhoog ;) Plus dat er soms uit deze off-topic verhalen leuke nieuwe threads kunnen ontstaan. Dat was mijn achterliggende gedachten eerlijk gezegd.

Morgenavond even testen...

Morgenavond even testen...

Ehh.. morgenavond.. ik bedoel vanavond.. maar goed. We hebbem hier ook twee 909's staan (360148 en 438299). Eentje van voor alle hardware-changes (alhoewel.. deze heeft desondanks een metalen batterij-kapje).. en eentje van na alle hardware changes..

Resultaten volgen..

Rimshot, Toms en Basskick

Rimshot, Toms en Basskick

Naar het schijnt ( http://mitglied.lycos.de/raf909/hardware.htm ) zijn er wijzigingen in de basskick tuning ranges, de attack van de toms.. en de rimshot (meer realistisch.. whatever the helsinki dat mag betekenen). Verder nog wat zaken ivm tape backups (duh!) en onhoorbare 'rumble' bij de hihats.

Ik heb wel eens gehoord dat sommige serienummers een minder goeie (harde) kick hebben. Klopt da?

Gisteren hebben we een test gedaan en het volgende bleek... p.s. Dat hoeft dus niet voor alle 909s uit dezelfde reeks te gelden.

Mijn 909 heeft een ruwere Hihat en Clap. Meer midden en meer ruis. Verder is de range van de ride heel anders.
CraZ's 909 heeft een veel betere kick. Ik weet niet of de mijne dus altijd kapot geweest is, maar die van CraZ klinkt vetter. Hij lijkt meer op andere 909s die ik gehoord heb. (mattsecond en izmar's) Mijn kick heeft een compressie nodig en die van CraZ kan zelfs zonder compressie door de beugel.

De hihat en clap op CraZ's 909 is wat ieler. Dat is zonde.

Maar het zelfde ritme (via midi aansturen ideaal!) op twee 909s met de ene links gepanned en de andere rechts is geinig! ;)

p.s.2. De test is zonder EQ en zonder FX gedaan. Exact dezelfde standen op het mengpaneel.

Ik kan niet wachten tot ik CraZ's 909 live hoor over een vette PA.. Mijn kick ramt al als de tering! :)

Eerlijk gezegd komt het er eigenlijk op neer dat 909's brak zijn!!!

valt best wel mee :)

PS, Heeft MattSecond een drumcomputer verslaving (van het illustere merk Roland) of beheert hij het Roland vintage drummuseum.............................

Mzzl

Septic

Laatst gewijzigd:
eigenlijk klinken alle 909 drummachines anders als je goed luisterd
wij hebben er ook eens 2 naast elkaar gezet en er was duidelijk verschil

die clap kan je stellen op de printplaat daar zit namelijk een potmetertje op (moet je wel de heleboel losschroeven)

Prachtig..

Prachtig..

Het verschil was inderdaad groter dan ik had durven dromen. De kick is gewoon heel anders.. en dat terwijl de 909 van johnny live écht niet te versmaden is 8P

En toch vind ik het prachtig.. die analoge rommel.. dat het productie-proces (of de electronica zelf natuurlijk) zo 'divers' is geweest dat er zulke verschillen bestaan binnen eenzelfde type apparaat.

Origineel geplaatst door bambamstudio
nu wil ik ook weten hoe de mijne klinkt ten opzichte van de anderen.....
(Kwam net opeens op een gek idee, is het proberen wel eens waard :))

Als je nou een Shoutcast server start op je computer, en op je line in van je geluidskaart je synth, of in dit geval de tr909 aansluit. Dan kan de andere persoon met een tr909 verbinding met je maken, en kun je leuk naar elkaars tr luisteren 8)

Heb het nog niet uitgeprobeerd, ow enuuh... breedband verbinding is natuurlijk wel handig ;)

Origineel geplaatst door bambamstudio
maar dan heb je het probleem van de verschillende speakers. en kun je ze denk ik niet tegelijkertijd horen.

Misschien iets voor de DSF meeting ?

Leuke foto: een hoop 909 bij elkaar!
Wel ff een kistje eromheen bouwen natuurlijk ;)

Back