Vraag over Akai S950 Hard Disk + RS-232c opties...

conso

Fold it
Heya,

Heb kort geleden een Akai S950 op de kop getikt waarop de Atari/Supra-CD/RDAT hard disk and digital audio interface is geinstalleerd. Daar zit een 19 pins female connector op die er als een soort mini SCSI poortje uit ziet. Maar ik betwijfel of het wel SCSI is. Ooit 19 pins SCSI kabel gezien? Zijn de benodigde kabels nog ergens te koop, en is hier dan ook daadwerkelijk een SCSI HD of ZIP of CDR-speler op aan te sluiten of zit ik er nu helemaal naast?

Verder is er naast bovengenoemde interface ook een 25 pins female connector geinstalleerd op met de vermelding:
RS-232c

In de handleiding is eigenlijk niets zinnigs te vinden over deze beide opties.

IEMAND MEER INFO ??? :halleluja

Origineel geplaatst door bikkel
http://www.webopedia.com/TERM/R/RS_232C.html

19 pins lijkt wel video......maar zou het niet die speciale out zijn om te verbinden naar een AX-synth? Als je de kap er af haalt kun je wel ongeveer zien wat voor signaal er naar toe gaat, digitaal of audio.

Link had ik ook gevonden en bekeken Bikkel, bedankt; maar er ontstaat nu wat verwarring geloof ik:
Die RS-232c is een klein 25 pins poortje. Waar die toe dient is me nog een volkomen raadsel. Vond met Google'en vooral veel Japanse sites, onleesbaar dus.

Maar ik had mijn hoop eigenlijk meer gevestigd op het andere board. De IB105, met de 19 pins female connector naast een (gele) digitale tulp ingang. De summiere manual informatie van Akai: "An ATARI/SUPRA and CD/DAT Interface Board (IB105) which allows larger and faster disk access and also enables sampling to and from a CD or RDAT machine for increased audio fidelity."

maar zou het niet die speciale out zijn om te verbinden naar een AX-synth?

Inderdaad... Dat is het. Ik heb een tijdje geleden dezelfde vraag over m'n S900 gesteld bij Interface. Vandaar.

Bjod.

Origineel geplaatst door conso
Link had ik ook gevonden en bekeken Bikkel, bedankt; maar er ontstaat nu wat verwarring geloof ik:
Die RS-232c is een klein 25 pins poortje. Waar die toe dient is me nog een volkomen raadsel. Vond met Google'en vooral veel Japanse sites, onleesbaar dus.

Maar ik had mijn hoop eigenlijk meer gevestigd op het andere board. De IB105, met de 19 pins female connector naast een (gele) digitale tulp ingang. De summiere manual informatie van Akai: "An ATARI/SUPRA and CD/DAT Interface Board (IB105) which allows larger and faster disk access and also enables sampling to and from a CD or RDAT machine for increased audio fidelity."

http://www.apcupsd.com/3.10.x-manual/ch21s12.html

RS-232c is wel 25 pins in ieder geval!

Ik begrijp er nu helemaal niets meer van!

Sonic State: "Proprietary 13pin DIN "Voice Out" jack allows connection to VX90, AX60 and AX73 synths."
MAAR: Dit is een RONDE 13 pins die Voice Out heet ! Deze aansluiting zit standaard op de machines S700 en S950 e.a.

Het lijkt me dan toch sterk dat er optioneel nog zo'n ding met een platte SCSI achtige vorm opgezet is?

Re: Vraag over Akai S950 Hard Disk + RS-232c opties...

Origineel geplaatst door conso
Heb kort geleden een Akai S950 op de kop getikt waarop de Atari/Supra-CD/RDAT hard disk and digital audio interface is geinstalleerd. Daar zit een 19 pins female connector op die er als een soort mini SCSI poortje uit ziet. Maar ik betwijfel of het wel SCSI is. Ooit 19 pins SCSI kabel gezien? Zijn de benodigde kabels nog ergens te koop, en is hier dan ook daadwerkelijk een SCSI HD of ZIP of CDR-speler op aan te sluiten of zit ik er nu helemaal naast?

19 pins...dan gaat er bij mij meteen een Atari-lampje branden. :eureka:

Op de meeste Atari's zit namelijk een 19-pins 'ACSI'-poort. Dit is Atari's versie van de SCSI poort. In de meeste Atari's zat geen harddisk, maar ze hadden wel externe harddisks in de vorm van de Megafile serie. Met een 19-pins SUB-D kabel kon je je Atari aansluiten op zo'n harddisk.

Waarschijnlijk is die interface op je S-950 dus bedoeld om er een Atari Megafile harddisk op aan te sluiten. Supra-CD en RDAT ken ik niet, maar ik ga ervan uit, dat dit ook harddisken of CD-ROM spelers zijn die met zo'n 19-pins ACSI-poort werken.

ACSI is niet hetzelfde als SCSI, maar er bestaan een aantal adapters om dit om te zetten, zoals bijvoorbeeld The Link. Ik weet alleen niet of dit ook met je S-950 gaat werken, omdat je volgens mij drivers nodig hebt om die adapter aan de praat te krijgen.

Die 19-pins kabels zijn vrij zeldzaam, maar met een beetje geluk kun je op bijvoorbeeld Marktplaats een Atari Megafile harddisk met meteen die kabel erbij scoren. :)

Re: Re: Vraag over Akai S950 Hard Disk + RS-232c opties...

Re: Re: Vraag over Akai S950 Hard Disk + RS-232c opties...

Origineel geplaatst door Boemtsjak
19 pins...dan gaat er bij mij meteen een Atari-lampje branden. :eureka:

Op de meeste Atari's zit namelijk een 19-pins 'ACSI'-poort. Dit is Atari's versie van de SCSI poort. In de meeste Atari's zat geen harddisk, maar ze hadden wel externe harddisks in de vorm van de Megafile serie. Met een 19-pins SUB-D kabel kon je je Atari aansluiten op zo'n harddisk. Waarschijnlijk is die interface op je S-950 dus bedoeld om er een Atari Megafile harddisk op aan te sluiten. Supra-CD en RDAT ken ik niet, maar ik ga ervan uit, dat dit ook harddisken of CD-ROM spelers zijn die met zo'n 19-pins ACSI-poort werken. ACSI is niet hetzelfde als SCSI, maar er bestaan een aantal adapters om dit om te zetten, zoals bijvoorbeeld The Link. Ik weet alleen niet of dit ook met je S-950 gaat werken, omdat je volgens mij drivers nodig hebt om die adapter aan de praat te krijgen. Die 19-pins kabels zijn vrij zeldzaam, maar met een beetje geluk kun je op bijvoorbeeld Marktplaats een Atari Megafile harddisk met meteen die kabel erbij scoren. :)

Yes!
We komen zo al heel goed in de richting geloof ik !
Op de site van Senso zie ik net bij iets over de S900 dit staan: "IB-101A - S-900 Harddisk Interface Board for Atari." Dan zal die voor de 950 de IB-105 zijn. En specifiek voor Atari dan inderdaad. Ogen open houden voor een goedkope Megafile met kabel dan maar.

*Als ik het goed begrijp is die SupraCD en RDat een digitale ingang om vanaf een CD-speler of Dat-recorder in de S950 te samplen.

Laatst gewijzigd:
cdspeler

cdspeler

ik las dat je in a,dam woont
ik heb hier een cdrom van atari liggen/staan
als je hem wilt hebben ?
kan m gratis afhalen
kweet niet of ie het doet
ik heb geen atari meer
op het net heb nog veel atari te vinden
ik hoor het wel

http://www.webopedia.com/TERM/R/RS_232C.html

19 pins lijkt wel video......maar zou het niet die speciale out zijn om te verbinden naar een AX-synth? Als je de kap er af haalt kun je wel ongeveer zien wat voor signaal er naar toe gaat, digitaal of audio.

Inderdaad, dan kun je de filters uit die ax synth over je samples gebruiken. Tis toch wat!

Re: cdspeler

Re: cdspeler

Thanks, heb je een pb gestuurd.

Origineel geplaatst door technosoul
ik las dat je in a,dam woont
ik heb hier een cdrom van atari liggen/staan
als je hem wilt hebben ?
kan m gratis afhalen
kweet niet of ie het doet
ik heb geen atari meer
op het net heb nog veel atari te vinden
ik hoor het wel

A

A

Yep,

Die boodschap is doorgekomen. Heb al een paar Atari HD aangeboden gezien.

Origineel geplaatst door lcasei
dat was Atari's versi van scsi.

let wel als je geen atari of atari-harddisks hebt ben je er niets mee...

mvg

lcasei

Jaja, maar om nu ook maar meteen een AX synth erbij te gaan kopen.... Maar goed om te weten in ieder geval dat de mogelijkheid bestaat. *D

Origineel geplaatst door spdk
Inderdaad, dan kun je de filters uit die ax synth over je samples gebruiken. Tis toch wat!

Back