Het voorgoed bannen van vinyl???

ritzi lee

Stamgast
Ik had een topic geopend op de engelse Blackaudio forum. Daar hangen veel DJ's, producers en mensen met platenlabels rond. Ik had het volgende voorgelegd:

----------
"why are distributions keep going broke?"

Just when I think we had the worst,
the hurting keeps going on.
Now i'm hearing bad news from the German sellers that it's a matter of time before some distributions are going down again.

Some say the market is just overkilled with a lot of crap.
Some say there are too many small labels with music from unknown artists. And so you can think of a lot of reasons....

But i think it has totally nothing to do with the music.
I think it's a matter of doing marketing. How the system works now.
And ofcourse the state of our economy.

I mean; in the last 14 / 16 years there was a lot of techno.
And also from the little unknown people. And the music and / or quality was good. I think this isn't changed at all. People are still making quality stuff. But the people who deal with the system of selling records doesn't care for music. They just look at the sale sheets, and catagorise music in genres, and famous artists. And without listening they decide if they want to sell it or not...

We're still dealing with a system of 4 years ago from where it all went wrong!

My suggestion: Start all over again!
Just look back at how the people did it 12 / 14 years ago.

Objective or not?

-----------------

Tijdens dat de discussie op gang is gekomen zijn er vele merkwaardige uitspraken voorbij gekomen.

- Teveel aanbod op vinyl.

- Teveel labels op de markt.

- Platenzaken / dealers kunnen de overkill op de markt niet meer aan.

- De markt gaat stuk door het downloaden van muziek.

- Er is op een gegeven moment helemaal geen overzicht meer in aanbod / vraag van muziek. Veel landen in de wereld wotrden nog overgeslagen doordat de export en belasting aanslagen gewoon te hoog zijn, waardoor een product onbetaalbaar word.

- Er zijn teveel labels met dezelfde smaak aan techno enz.

- Er zijn maar heel weinig mensen in de verkoop die echt verstand hebben van marketing. Zelfs op distributie niveau.

- Door het low budget gehalte van een plaat op de markt brengen, wordt er bijna geen aandacht besteed aan reclame, waardoor mensen op de hoogte zijn wanneer er iets uitkomt. Er is behoefte aan een informatie systeem waarbij iedereen op de hoogte is wat er gaat gebeuren.

Op een gegeven moment kreeg de discussie een onverwacht (misschien ook niet) wending. Een quote van 1 van de members:

Vinyl is shit, as a medium it is old.
In terms of manipulation, the new next generation CD players are spot on.
No one is going to invest money to try to develope the phonographic disc, as it is s destructive medium and not the best way to record sound.
Every time you play it, you damage the vinyl, and the needle, little by little.
The problem then is, moving releases to CD format. Much cheaper to produce, much better quality masters, smaller, lighter, reducing costs and increasing margins across the board.
If the price of the high end CD players would only come down I personally would gladly embrace the death of vinyl and the beginning of a change in the way our products work.

Waarop ik antwoordde:
2 dirty bass:

I still have some difficulties trying to image you walk into a recordshop;
and only seeying releases on CD.

And is it really true that the production costs for doing CD's is cheaper??
Do you have any price references?

Hierop werd beantwoord:
Yeah, it`s hard to imagine a record shop full of CD`s, but we can`t hang on to the past, this is TECHNOlogy Music after all.

Current prices I have been quoted.

For 1000 CD`s
Including
Mastering from production ready DAT
Test CD
Glass Mastering
The printing of all paper parts
Jewel boxes/trays
On body 2 colour printing
Shrink wrapping

£795

Dit is dus echt goedkoop voor een afgemasterde CD met hoes en full color design, alles op en eraan.

Nu hebben we al te maken met een ware revolutie op CD speler gebied. Je heb al kennis gemaakt met de nieuwe technieken / producten / apparaten.

Is het dan toch uiteindelijk het geval dat DJ's gaan kiezen voor CD i.p.v. vinyl? Platenlabels hebben op dit moment alle reden om naar CD's over te stappen, omdat vinyl produceren erg duur is. Overhead kosten, transportkosten, en alles wat er bovenop komt.

Zou het ook voor distributies gemakkelijker zijn CD's te verkopen dan vinyl, omdat ze een lagere retail price kunnen neerzetten.... enz.

Velen zitten nog in dubio.
Vinyl verbannen? Hoe dan?
Wat moeten we hierbij voorstellen dat je opeens een platenzaak binnen komt wandelen, en je ziet wel alle vetste underground muziek, maar wel alleen op CD.

Stelling van vandaag:
Vinyl is ouderwets!
En het is tijd dat we meegaan met de technologie.

Ik hoop dat hier ook een beetje een discussie op gang komt.
Want dit is iets wat echt kan gebeuren in de nabije toekomst.

Ik heb zelf nooit iets met platen gehad..
Toen de LP's er waren had ik een platenspeler, toen de CD er kwam had ik een CD-speler.
Die CD was/is handig want hij geeft betere geluidskwaliteit, is digitaal, en is kleiner!
MP3 is ook handig als het mtfck maar gewoon gecoded is naar 224-320 kps en niet kleiner:) ;)

Laatst gewijzigd:
Die betere geluidskwaliteit is betwistbaar natuurlijk.. :koffie:
..Ik skratchte onlangs een 'AAaaaahhh' op een Numark cdx en wat klonk dat slecht! :r Nee, geef mij maar vynil. Ook gewoon om te luisteren vind ik het beter en leuker! :z En techno of house beatmixen met ceedeetjes vind ik ook maar nix. Zo verliest het dj'en zen charmes volledig. En het platenshoppen wordt ook minder aantrekkelijk.

Super audio schijven beatmatchen is echt de bom hoor. :W

final scratch vind ik een mooi cross-culture, maar enkel cd's be-scratchen loppt vroeg of laat belachelijk af :D

Tja, het is en blijft en belangrijke discussie want hierdoor gaat wel veel veranderen. De markt wordt idd gewoon verzadigd met te veel aanbod. Voor de meeste muziekstijlen (electronisch dan) is er gewoon te veel.

Als ik bijvoorbeeld triple vision binne loop, ik pak honderd platen en ga die beluisteren, dan moet ik mazzel hebben als ik er met 5 a 7 goeie naar huis ga. De rest van de 95% is gemaakt volgens de opbouw die ooit een keer in de FM of de S.O.S. heeft gestaan, met twee breakz, een padje, een bass, een synthje, wat stabz en een stemmetje. Volgens mij is dat met techno (heb het nu over DnB) precies hetzelfde. Je wrdt gewon doodgegooid met muziek die gewoon niet op plaat hoort te staan (no offence voor de producer) omdat het het gewoon net niet is.
Denk dat hier wat aan moet gebeuren. Uiteindelijk gebeurd dat natuurlijk vanzelf, er zullen genoeg kleine labeltjes een stille dood sterven, maar laat het dan ook duidelijk zijn dat er even nemand opnieuw met beginnen.

Wat paten betreft: Ergens rond '92 werd dat ook gezegd, vinyl is dood, de cd is de toekomst. Hehe, was dat ff fout. Vinyl is voor dj's gewoon meer hands-on, het is manipuleerbaar. Dat is nu met cd's ook wel het geval, maar toch niet zo als met vinyl. Daarnaast is vinyl ook verbonden met de electronische dansmuziek en persoonlijk denk ik dat dat nog jaren zo blijft. Mij zal je in ieder geval niet op die cd-technics draaien. Final scratch daarentegen vind ik wel echt een uitvinding, wat men wel nog even moet afpolijsten.

Voor mij zal het echt wel vinyl blijven en ik weet dat er velen met mij zijn, dus ik ben benieuwd hoe ze het deze keer gaan proberen. Een oneindig gevecht als je het mij vraagt

CD's worden het nooit, dan nog eerder MP3 of een wat beter gecomprimeerd formaat.

CD's zijn zulke schijtdingen qua verpakking.

Dan liever gewoon een harddisk ter grootte van amper twee CD's propvol met muziek, als het dan toch digitaal wordt.

Wie koopt er vinyl ??
DJ's en wannabee's..........................een beperkte groep dus.

Cd's kan iedereen kopen en draaien.
De markt voor cd's is dus vele malen groter dan die voor vinyl.

Alleen hebben veel DJ's nog steeds de vaste overtuiging dat een DJ met vinyl moet draaien en ze houden daar dan ook stug aan vast.

Helaas is het zo dat veel goede tracks alleen op vinyl verschijnen en niet op cd zodat je als DJ de plaat wel moet kopen.

Maar volgens mij is het een kwestie van tijd tot er een nieuwe generatie DJ's opstaat die technisch meer kan met een cd dan met een plaat.

Gezien het feit dat er nog steeds winkels zijn met een enorme vinylcolectie, denk ik dat dat wel zal loslopen. Dat er teveel techno, en drum&bass gemaakt wordt en zo: Dat is een feit. Ik kocht vroeger vaak platen bij een distributie, en je gelooft gewoon niet wat een rotzooi daar binnenkomt. En dan praat ik over 6 jaar terug. Dat kan heel goed wel erger worden.

CDs zijn inderdaad goedkoper te produceren. Een CD met full color drukwerk en zo, kost voor 500 exemplaren iets van 850 a 900 euro. Voor een LP is dat (dus met full color hoes) al gauw iets van 1400 euro. En als je nagaat, dat een beetje CD zo lang duurt, dat die audio op 2 LP's moet, dan wordt het dus nog duurder. Binnen de dance wordt er dus voornamelijk bespaard, door de platen in een standaard discohoes te doen. Dan kost het iets van 1000 euro voor 500 platen.

Ik DJ tegenwoordig toch voornamelijk met CD. Meeste EBM en industrial is toch alleen op CD uit, dus ik zal wel moeten. Ik koop overigens ook nog steeds vinyl. Zeker die moderne new wave/pop dingen (Franz Ferdinand, Mediengruppe telekommander en zo) vind ik leuker om op vinyl te hebben. Als de CD niet goedkoper is tenminste!

Origineel geplaatst door ikke
..Ik skratchte onlangs een 'AAaaaahhh' op een Numark cdx en wat klonk dat slecht! :r Nee, geef mij maar vynil.

Voor beatjugglen en scratchen zal het inderdaad moeilijk (onmogelijk?) zijn om de plaat te vervangen.

Maar voor de rest denk ik dat de digitalisering (niet de CD) enkel nog zal oprukken, ten nadele van Vinyl.

Origineel geplaatst door BasicSystem
Helaas is het zo dat veel goede tracks alleen op vinyl verschijnen en niet op cd zodat je als DJ de plaat wel moet kopen.

En ik als consument ook...
Ik baal er altijd zo van dat veel goede techno en electro niet op cd uitkomt (ja, wat compilatie dingen). Ik word dus min of meer verplicht om elpees te kopen... of mp3s te downloaden.

helaas pindakaas.

Origineel geplaatst door OnAcid
En ik als consument ook...
Ik baal er altijd zo van dat veel goede techno en electro niet op cd uitkomt (ja, wat compilatie dingen). Ik word dus min of meer verplicht om elpees te kopen... of mp3s te downloaden.

helaas pindakaas.

Hoeft niet perse zo te zijn.
Veel labels willen nu overwegen om te experimenteren met CD's.
M.a.w. bij elk vinyl plak een CD'tje erbij.
Een beetje de mensen laten wennen.

Veel labels zijn alleen nog achterdochtig m.b.t. 't verkoop van zo'n CD'tje.
Gaat dat wel lukken? En wat is nou een aantrekkelijk prijsje waarmee je de
klant kan overhalen om een CD'tje te kopen. (zodanig dat je als label ook uit de kosten komt)

En m.b.t. mp3'tjes:

Er moet wel een onderscheid zijn tussen, laten we zeggen,
professioneel gegenereerd mp3'tjes, en de normale mp3'tjes wat iedereen kan maken toch?

Ik bedoel; er zit toch weer productie / masteringskosten achter, enz. enz.

Er moet wel een onderscheid zijn tussen, laten we zeggen,
professioneel gegenereerd mp3'tjes, en de normale mp3'tjes wat iedereen kan maken toch

Professioneel gegnereerde mp3's...is dit een grapje?

Wat een oeverloos gezever weer.

Er zijn ook diskjockeys, ja geloof het of geloof niet die met alledrie tegelijk draaien!

Vinyl, CD & MP3...en zelfs reel tape erbij.

da's pas ghetto!

Komt deze discussie niet een beetje te laat. CD's zijn er al minimaal een jaartje of 15. Ik denk dat we wel mogen concluderen dat beide media-dragers wel een plekje hebben gevonden.

We zijn ondertussen al in een fase aangeland waar de CD vervangen gaat worden door de super-audio CD of gewoon de MP3.

Het leuke aan draaien met vinyl is dat je je plaatje eraf neemt, een nieuwe eroplegt, naald erop, en ga zo maar door. Lijkt stom maar zo is het.

Ik zou het eigenlijk erg spijtig vinden zou vinyl gaan verdwijnen, vind ik gewoon stukken aangenamer om mee te werken. Zal ook wel niet in één twee drie gebeuren denk ik.

En dat vinyl beter klinkt dan cd is onzin natuurlijk. t'Is gewoon leuker.

Origineel geplaatst door smackos
Professioneel gegnereerde mp3's...is dit een grapje?

Wat een oeverloos gezever weer.

Er zijn ook diskjockeys, ja geloof het of geloof niet die met alledrie tegelijk draaien!

Vinyl, CD & MP3...en zelfs reel tape erbij.

da's pas ghetto!

Je moet wel een beetje doordenken!

Ik bedoel, als je muziek via download wil aanbieden, dan is dat op dit moment koeien met schapen vergelijken. mp3 kwaliteit is gewoon niet goed. Punt uit. Als je iets commercieel wil uitbuiten, muziek voor de verkoop, of draaien in een club / feest, dan zou je toch moeten zoeken naar een hoger standaard kwa geluidskwaliteit. Anders is het gewoon niet aanvaarbaar om er uberhaupt een waarde aan toe te kennen marketing technisch.

Je wilt toch graag zien of iets professioneel of amateuristisch in elkaar is gezet?

Back