Het voorgoed bannen van vinyl???

joh, de hele dance-markt is toch weer in mekaar gestort. Wie koopt er nou plaatjes? Een paar muziekfreaks en wat DJ's, en de meeste would-be DJ's hebben hun TT's ook alweer aan de wilgen gehangen en leren nu gitaar spelen, want bandjes zijn de nieuwste hype. Kortom: teveel aanbod, te weinig vraag. En idd daarbij is het aanbod kwalitatief matig tot slecht, en zo ondoorzichtig als de pest. Niemand kan al die nieuwe platen die elke week uitkomen allemaal gaan doorspitten dus koopt iedereen de bekende namen, maw: meer dan 80% van de verkopen wordt gegenereerd door minder dan 20% van de releases. Dan moet je wel een hele dikke hit hebben om daar ineens tussen te komen. De meeste DJ's kijken uberhaupt naar wat 2 of 3 big-name DJ's op hun playlist zetten en kopen dat blind, en verder nix.

CD's, tja, mooi consumer formaat, en ikzelf draai al wat jaren alleen met CD's, na jaren met vinyl te hebben gedraaid (omdat er nix anders was haha, niet omdat we dat nou zo geweldig vonden klinken, die discussie is pas opgelaaid nadat er alternatieven kwamen) en binnenkort ga ik 100% over op een laptop met 2 speciale plakken vinyl en software, omdat ik daar veel meer mee kan doen dan met CD's of platen (lees effecten, loopen, midi integratie etc.) . Voor dance-muziek is de CD niet interessant als medium, wel voor een verzamelaar of mix-album, maar niet als je doelgroep DJ's zijn. dan kan je imho het beste en vinyl en digitaal aanbieden..kan iemand het altijd nog op CD-r branden toch?

Olaf

Origineel geplaatst door OnAcid
En ik als consument ook...
Ik baal er altijd zo van dat veel goede techno en electro niet op cd uitkomt (ja, wat compilatie dingen). Ik word dus min of meer verplicht om elpees te kopen... of mp3s te downloaden.

helaas pindakaas.

Misschien maar goed ook.. Zo blijft de muziek toch nog een beetje underground.. Voor zover dat nog mogelijk is =(

Origineel geplaatst door ritzi lee
Je moet wel een beetje doordenken!

Ik bedoel, als je muziek via download wil aanbieden, dan is dat op dit moment koeien met schapen vergelijken. mp3 kwaliteit is gewoon niet goed. Punt uit. Als je iets commercieel wil uitbuiten, muziek voor de verkoop, of draaien in een club / feest, dan zou je toch moeten zoeken naar een hoger standaard kwa geluidskwaliteit. Anders is het gewoon niet aanvaarbaar om er uberhaupt een waarde aan toe te kennen marketing technisch.

Je wilt toch graag zien of iets professioneel of amateuristisch in elkaar is gezet?

Wie geeft er nog om echte kwalitiet dan,de consument is nu eenmaal al aan het geluid van een mp3 gewend,als het maar gratis is dan is zelfs 128 kbs goed genoeg.

Ik blijf zolang ik kan op vinyl uitbrengen,das toch veel mooier,de compressie,de geur,de sleeve,de groote.
vinyl leeft.

Denk niet dat het ooit zal sterven,als ik ooit zie hoeveel platenspelers er verkocht worden heden ten dagen,aan kids,lijkt me dat nu niet het einde van dit medium.

Denk eerder dat de hele dancescene in elkaar stort,door clones,verzadiging,rommel,dan dat de cd het vinyl helemaal over zal nemen.

Dat waren wat kleine gedachtenspinsels,voor de rest was mijn glazenbol even wazig om de toekomst te voorspellen,dan eenieder hier.

Origineel geplaatst door trash
Ik blijf zolang ik kan op vinyl uitbrengen,das toch veel mooier,de compressie,de geur,de sleeve,de groote.
vinyl leeft.
Vin ik ook- als je platen mooi vindt, dat tastbare- dan doe je er alles aan om je muziek om dat medium te persen. Ik vind het zelf veels en veels te omslachtig, anders zou ik het ook wel leuk vinden om een MSX-spel- binary te persen op een LP, en die te verbinden aan mijn MSX1.

Wat ik erg leuk vind aan de lp is dat je als je het opneemt, en praat tijdens de opname, je dat later gewoon op de cassette tape terughoort..geweldig.:halleluja

ik ben niet tegen technoligie en ik gebruik soms ook cd, maar voornamelijk voor eigen rmxen. Ik draai dancehall en soca, en dat gaat het best met vinyl omdat het tempo waarmee wij draaien (soms 2 of 3 platen per minuut, dat wordt turbojuggling genoemd) gewoon niet doenbaar is met cd's. alleen de laadtijd van de cd is veel te lang, laat staan je cuepoint vinden en de pitch goed zetten

vynil draait gewoon veel sneller, en je kan degelijk scratchen, want geen een cd speler kan dat al.

voor dance zie ik minder problemen, dat moet veel trager gedraaid worden.

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
Vin ik ook- als je platen mooi vindt, dat tastbare- dan doe je er alles aan om je muziek om dat medium te persen. Ik vind het zelf veels en veels te omslachtig, anders zou ik het ook wel leuk vinden om een MSX-spel- binary te persen op een LP, en die te verbinden aan mijn MSX1.

Wat ik erg leuk vind aan de lp is dat je als je het opneemt, en praat tijdens de opname, je dat later gewoon op de cassette tape terughoort..geweldig.:halleluja

dat vinnik nou zo leuk aan de microfoon! :duivels:

Gewoon lekker platen blijven draaien Die zijn weer helemaal in en dan niet alleen in het uitgaansleven.
Er zijn steeds meer mensen die ontdekken dat een plaatje nauw toch effe een stukkie lekkerder klinkt dan een cd.
Daarnaast is het gewoon een veel interessanter medium. Ik bedoel leg ze eeens naast elkaar, ja dan kan je die cd net zo goed weggooien. Ik zou het erg zonde vinden als mensen persee cd's of mp3 willen ipv vinyl. Doe dan een combinatie ofzo.

Origineel geplaatst door sander
Gewoon lekker platen blijven draaien Die zijn weer helemaal in en dan niet alleen in het uitgaansleven.
Er zijn steeds meer mensen die ontdekken dat een plaatje nauw toch effe een stukkie lekkerder klinkt dan een cd.
Daarnaast is het gewoon een veel interessanter medium. Ik bedoel leg ze eeens naast elkaar, ja dan kan je die cd net zo goed weggooien. Ik zou het erg zonde vinden als mensen persee cd's of mp3 willen ipv vinyl. Doe dan een combinatie ofzo.

Misschien zijn er wel hordes mensen die wel de voorkeur geven aan jouw muziek maar niet de voorkeur geven aan het medium (lees: vinyl) omdat dat te omslachtig is. Dit is het slag mensen met harddisks vol met MP3 rips van de platen van hun favoriete artiesten.

Niet omdat ze je het geld niet gunnen, maar omdat jij het onmogelijk maakt om ze te voorzien van het medium wat ze wensen. Tenzij je echt underground wilt blijven, een hoop metalbands releasen (althans tien jaar geleden maar nu nog) alleen op vinyl omdat alle pop jongens en meisjes hun platenspeler allang verbannen hebben.

Nu is het wel zo dat ik het medium CD hardere klappen zie gaan krijgen dan vinyl. Waarom? Een CD kun je zelf thuis bakken, eventueel zelfs met gedownloade MP3's. Een plaat is als een ets, een uniek exemplaar, gelimiteerd en nooit precies het zelfde als het volgende exemplaar, al komen ze van dezelfde stempel. Bij een plaat zie je de groeven waarin je muziek zich bevindt.

Wat is het freq-bereik eigenlijk van een plaat.

20-17/18.000

Maar vinyl houdt daar niet keihard op, het blijft veel verder dan een CD weer kan geven nog steeds iets weergeven ver boven de 20.000.

De bovenstaande cijfers zijn slechts de richtlijn van RIAA.

Wat is het freq-bereik eigenlijk van een plaat.

van www.breem.nl

De precieze specificaties van het LP-systeem zijn in de loop der tijd nog wel eens aangepast aan de voortschrijding van de techniek. In wat oudere specificaties zul je waardes van 12 of 15 KHz vinden. Het hangt ook samen met hoe het bereik gespecifieerd is. Vaak wordt de frequentie genoemd waarbij het signaal 3 dB verzwakt is (dat is een factor 2 in vermogen) Andere specificaties hanteren een 1 dB grens, en komen zo tot een beperkter frequentie bereik.

Ook is dit een specificatie die zowel van de plaat (platenmaatschappij) afhangt alswel van het gebruikte afspeel element.

Voor de laagste frequenties is 7 Hertz nooit gespecifieerd voor het vinyl-systeem. Vaker werd een ondergrens van 30 of 40 Hz gegeven, ook weer afhankelijk van de platenMij en het afspeel element.

De 20 Hz die ik aangeef is een ondergrens waarbij de hoorbaarheid al erg twijfelachtig is. Als zulke lage frequenties al aanwezig zijn worden ze meer gevoeld dan gehoord.

Een spec van 7 Hz in verband met een vinyl-platen systeem doet me eerder denken aan de resonantie frequentie van het naald-arm systeem. Dat is geen slechte spec, want die resonantie frequentie moet beduidend onder het hoorbare gebied liggen, en dat is met 7 Hz wel in orde.

Overigens, (dit is een latere toevoeging aan het antwoord) best wel wat vinyl platen bevatten informatie flink boven 20 kHz. Meestal is dit niet bekend of gespecifieerd, net zo min als wat het afspeel element ervan maakt.

ho ff......er is een groot verschil tussen het frequentie-bereik van het medium, en wat er bij de reproductie wordt gegenereerd.... als je je in de materie verdiept weet je dat een cutter het materiaal ergens rond de 17KHz lowcut omdat anders z'n apparatuur kan beschadigen.... het feit dat er door sommige mensen audio in hogere frequencies wordt gemeten heeft er meer mee te maken dat de reprocuctie vervorming opwekt die als een soort enhancer/exciter werkt. Zie het als de extra harmonischen die bij bv buizen en tape worden gegenereerd.

NB: daarom snap ik ook nooit waarom veel puristen vinyl zien als een kwalitatief superieur medium vergeleken met CD's .... want het mag dan voor veel mensen *beter klinken* het is zo gekleurd als de tering, alleen al het feit dat alles rond het laag ongeveer mono wordt om het in het vinyl te kunnen krijgen zegt toch al genoeg? tis echt niet alsof je daar een exacte kopie van de mastertape van vinyl te horen krijgt...dan komt CD al veel meer in de buurt...een groot verschil dus tussen exacte weergave en of het mooi klinkt of niet

Olaf

Een plaat klinkt beter (warmer, voller, zachter) dan een CD. En hoe komt dat. Omdat een CD digitaal is. Je moet natuurlijk geen plaat op een platenspeler leggen van een mini of mini keten, maar op een deftige platenspeler. En dan hoor je het verschil. Dat is toch ook zo met synthesizers. Analoge synths klinken ook anders dan digitale en ook als VA synths. Ik zal zeker niet vertellen dat tegenwoordig de sound van een VA synth of een plug-in nog veel afwijkt van een Analoge synth. Maar het gevoel, het hart en de ziel van de klank zijn anders. Een gesimuleerde sound mist iets dat in een analoge synth zit.

ik gebruik platen omdat cd's geen lang dj-leven beschoren zijn in mijn handen. Hoesjes gaan binnen de eerste week na aankoop stuk, de cd zelf is na een maand al hoorbaar beschadigd. Dus ik draai liever niet met die plastieken schijfjes. en ook om de hierboven genoemde reden natuurlijk.

Origineel geplaatst door synthebin
Een plaat klinkt beter (warmer, voller, zachter) dan een CD. En hoe komt dat. Omdat een CD digitaal is. Je moet natuurlijk geen plaat op een platenspeler leggen van een mini of mini keten, maar op een deftige platenspeler. En dan hoor je het verschil. Dat is toch ook zo met synthesizers. Analoge synths klinken ook anders dan digitale en ook als VA synths. Ik zal zeker niet vertellen dat tegenwoordig de sound van een VA synth of een plug-in nog veel afwijkt van een Analoge synth. Maar het gevoel, het hart en de ziel van de klank zijn anders. Een gesimuleerde sound mist iets dat in een analoge synth zit.

Vinyl heeft z'n klank, meer vervormd dan CD , meer crosstalk, meer noise, meer ... Als jij dat als beter beschouwt geef ik je gelijk.

FF proberen om een paar mythes en onwaarheden uit te bannen.

Ten eerste, er zijn zat onafhankelijke tests geweest waarin de kwaliteit tussen mp3's en ongecompressed materiaal blind vergeleken werd. Daaruit kwam dat bij een bitrate van 320 Kbit geen verschil te horen was. Bij pop muziek is dit al bij 192 Kbit en soms 128 Kbit.
Dus dat mp3 een slecht medium is is dus BS.

Dat een plaat anders klinkt is omdat het vinyl is en niet omdat een cd digitaal is. Dit komt door het persen en het mastering proces dat anders is. Als je een plaat sampled en dan op cd perst durf ik te wedden dat niemand het verschil hoort.

Nu ga ik weer plaatjes draaien. :dj:

uw redenering klopt niet

bij een gewone stereoketen of standaard koptelefoon hoor je geen verschil tussen hoge bitrate mp3's en wav/cdl. Bij grote systemen (zoals in clubs ed) hoor je het wel, en voornamelijk in de subbassen (40-75 hz) waar iets ontbreekt, en soms ook in de hoge tonen die niet 100% juist zitten. Dat laatste hoor je voornamelijk als je de muziek goed kent van cd.

ik heb geen bezwaar tegen mp3 voor thuisgebruik, of in auto's, maar in clubs is het zeer ergerlijk. daar zou ik voor cd of vinyl pleiten die dat probleem niet hebben. ofwel op zijn minst 16 bit 44100 hz .wav file

Origineel geplaatst door waxx
uw redenering klopt niet

bij een gewone stereoketen of standaard koptelefoon hoor je geen verschil tussen hoge bitrate mp3's en wav/cdl. Bij grote systemen (zoals in clubs ed) hoor je het wel, en voornamelijk in de subbassen (40-75 hz) waar iets ontbreekt, en soms ook in de hoge tonen die niet 100% juist zitten. Dat laatste hoor je voornamelijk als je de muziek goed kent van cd.

ik heb geen bezwaar tegen mp3 voor thuisgebruik, of in auto's, maar in clubs is het zeer ergerlijk. daar zou ik voor cd of vinyl pleiten die dat probleem niet hebben. ofwel op zijn minst 16 bit 44100 hz .wav file

hier is bij mijn weten nog nooit een goede dubbelblinde luistertest voor opgezet..wel erg interessant..... loop al tijdje met plannen daarvoor rond....maar moet wel goed opgezet worden, daarna gaan we dat es een keer doen..... mijn vermoeden is dat een heleboel van bovenstaande punten worden veroorzaakt door andere zaken dan de MP3 zelf, bv de AD en/of DA conversie, encoding en/of decoding algoritme etc...maargoed, we gaan er wel uitkomen ;)

blijft leuk issue ;) CD klinkt namelijk in mijn oren niet goed in clubs op luide volumes, in ieder geval veel minder aangenaam van vinyl

Back