RD700 pedaal

rolfie

Nieuwkomer
L.S.

Voor mijn Roland RD700 heb ik een extra pedaal gekocht, een DP-8, in de hoop dat ik daarmee eenvoudig zou kunnen switchen tussen verschillende geluiden. Nou zie ik in de handleiding niets staan over het toewijzen van geluiden aan het pedaal, alleen voor arpeggio, octaaf naar boven en meer van dat soort dingen.
Weet iemand van jullie of het mogelijk is om met het pedaal te switchen tussen verschillende setups / geluiden?

Alvast hartelijk dank!

groeten Rolf

Een functie voor het wisselen van setups/sounds via de pedalen staat inderdaad niet expliciet vermeld in de lijst op p73, dus ik denk ook niet dat het mogelijk is...

Met een footswitch kan dat meestal wel. Maar niet met een pedaal lijkt me. Een pedaal gebruik je toch om te spelen dus ik zie helemaal niet in waarom je zou willen dat als je op je pedaal duwt er een andere patch geladen wordt :confused:

Ligt er aan wat je precies met footswitch en pedaal bedoelt. Ik heb een sustain pedaal wat niet meer en niet minder is als een aan/uit schakelaar, dus een footswitch. Er zijn natuurlijk ook expressiepedalen, waarmee je bijvoorbeeld het volume met je voet kunt aanpassen. Op de RD-500 kun je meerdere pedalen aansluiten. Ik heb er dus wel eens twee footswitches op aangesloten: een normaal sustain pedaal en een pedaal waarmee ik naar de volgende setup kon switchen.

Burp, kun je ongeveer aangeven hoe je dat toewijzen van setups op de RD500 doet? Ik heb in ieder geval alweer wat hoop gekregen over de mogelijkheid ervan.
StevenV: dit pedaal kun je behalve als damper ook als footswitch gebruiken.

Ok, heb ff de handlleiding erbij gepakt, blz 27/28 ,let wel is dus voor de RD-500.
De RD-500 heeft set-up geheugens (A1-A8..D1-D8) waar je diverse dingen kunt instellen: welke sounds er worden gebruikt op welke midi kanalen, of en hoe het keyboard wordt gesplitst, welke program changes worden uigestuurd om externe modules te bedienen etc. Maar ook hoe je aan slider C1 (gewoon een vrij toewijsbaar slider) en het Pedaal (switch of expressie) een functie kunt meegeven. Die functies variëren van een effect setting (met je pedaal de tremelo sneller/langzamer laten gaan, of de panning etc etc) en chorus, reverb etc aan/uit zetten, of (let op!) een Program Up of Program Down doen.
Je kunt dus een setup maken waarin je met het pedaal naar de volgende setup gaat, en in die volgende setup kun je hebben aangegeven dat je met de pedaal naar de vorige setup gaat... en zo kun je met het pedaal heen en weer switchen (vers, refrein, vers, refrein oid).

Het wordt me wat duidelijker, maar die Program Up/Down optie vind ik helaas niet terug op de RD700. Misschien zie ik wat over het hoofd. Nog maar eens de handleiding uitpluizen...
In ieder geval dank voor je antwoord!

RD700 pedaal

Hallo,

ik denk dat je de wens om van programma te wisselen met een DP 8 kan laten varen. In je Nederlandse manual van je RD-700 staat op pagina 71 wat je zoal kan doen met FC1 en FC2 prgroam up/down hoort daar niet bij.

Geen Nederlands Manual?

http://manuals.roland.be/Nederlands/RD-700_nl.pdf

Ik zie overigens dat probleem niet zo. Midden op je toetsenbord zit 'dec' en 'inc' Daarmee ga je 1 stap vooruit uit of achteruit. Dan heb je dat pedaal toch niet nodig?

Als je persé met een pedaal wil werken kan je eens kijken naar een midifootcontroller. Ik had vroeger een set up met RD 170, JV 90 en een JV 1080. Met die controller (FCN110 van Behringer) trapte ik in een keer al m'n gear in de juiste programma's. Da's live wel zo prettig.

Kost wat moeite om uit te vogelen en te programmeren maar dan heb je wat.

Succes verder

Kzie

Back