Nord Electro 2 -> toetsen ongewogen

Gijsch

Nieuwkomer
Vraagje over de Nord Electro 2:

Ik hoor fantastische verhalen over de Nord Electro 2.
Ik ben met name op zoek naar Hammond en Rhodes, dus dat zit wel snor.

Nu ben ik een Roland RD-600 gewend (met dikke gewogen toetsen dus).

Stelt het toetsenbord van de Nord wat voor??????

Groet,
Gijs

De Nord Electro heeft een Waterfall klavier....

Dit is een halfgewogen klavier, gebaseerd op de toetsen van de Hammond.

Persoonlijk vind ik hem erg lekker spelen. Het is in ieder geval anders dan een standaard synth keyboard.
Ik heb hem een tijdje gebruikt met een Roland RD-700 en had geen problemen met omschakelen van de een naar de ander.
Sinds die RD-700 plaatsgemaakt heeft voor een Motif ES7 heb ik hier meer moeite mee. Dit komt naast de lichtere aanslag van de Motif ook door zijn smallere toetsen t.o.v. de Electro.

PS Ik zie dat je die RD-600 verkoopt. Verwacht niet te veel van die akoestische piano uit de Electro. Die stelt weinig voor. De rest is super.

Ik heb een MOTIF6 (koop er misschien ooit nog es een ES rack bij, ja) met erboven een Nord Electro en ik heb dus geen enkel probleem met omschakelen tussen de twee... Maarja ik speel wel enkele uren per dag en ben ook niet zo erg kieskeurig wat betreft klavieren eigenlijk. Nou ja tenzij het een Triton LE is ofzo :D

Ik heb vandaag die Nord uitgeprobeerd, maar ik kon nou niet echt kwijlend gespot worden.
Ik vond de piano's inderdaad mager. Maar ook het klavier zelf vond ik niet echt prettig. En bij snel tussen geluidjes schakelen, hoor je af en toe helemaal NIX
Eventueel een ander leuk idee: Een Roland XP-80????? Of anderszins????
Doet u maar eens een gooi.

Als je het geld hebt voor een Elektro 2 kun je ook kijken naar een Yamaha S90, Motif8 of Motif ES8. Daar zit dan wel een hoop spul op dat je niet gebruikt, maar ook erg goede piano's, rhodes en wurli's. Van orgels is met zo'n synth met genoeg waveforms bijna altijd wel iets te maken (iemand ervaring?). Ik heb in ieder geval een S90 (=Motfi8 zonder sequencer en sampler, maar met een betere pianoklank), vind het toetsenbord erg prettig en ben zeer tevreden over al die piano-varianten. De XP-80 zou ik niet doen. Goede orgels zijn er wel uit te halen, maar piano's en e-piano's van de XP-serie zijn echt ontzettend slecht.

De Yamaha's zijn ook nog in winkels te beluisteren trouwens.

Mensen benaderen de Electro ook altijd verkeerd. Uitgangspunt is nooit geweest een uitmuntend pianogeluid neer te zetten. Daar voeg ik gelijk aan toe dat bijna alle samples die ze beschikbaar hebben op hun site allemaal TE GEK en DIK en REALISTISCH klinken in een live setting...
Het klavier vergt gewenning maar is daarna erg prettig als je ook goed bedenkt waar ze voor gekozen hebben. Als je gewogen klavieren gewend ben is de omschakeling minder makkelijk dan van plastic naar de waterfall keys.
Het is een performance instrument dus dat houd ook in een stukje live controle over je effectparameters. De clavinet sample is geniaal, Hammond waanzinnig, wurli is geen betere imitatie van dan een origineel EP-200A.

Maar als je iets zoekt als zijnde het beste alternatief voor een akoestische piano of vleugel moet je gewoon niet naar dit apparaat kijken. (nogmaals los van dat alle piano geluiden van uitmuntende kwaliteit en vooral de dynamiek die er uit kan halen)

WAT IK ZOEK IS:

- MET NAME een goede RHODES sound
- daarnaast een leuke PIANO
- een lekker klavier (semiweighted minimaal)
- rest is mooi meegenomen

Ik HEB al een HAMMOND XB-1 dus die is minder belangrijk

Koop dan een RHODES zou je zeggen. Maar hij mag niet veel wegen.

Dan zou ik alsnog zeggen;

Een Electro 2 (73 toetsenversie misschien), met de laatste software er in (dan heb je namelijk verschillende velocity curves zodat je de Electro zich op jou spel aanpast in de manier waarop hij dynamisch reageert op jouw manier van aanslaan)
En check ook de andere Rhodes samples die er beschikbaar voor zijn via www.clavia.se
Ik weet zeker dat je dan uit bent. Hij valt tegen de eerste keer dat je er op speelt, maar als je eenmaal de smaak te pakken hebt en de dynamiek/toetsenbord onder controle is het te gek. Ik heb meerdere Rhodes'n, een echt wurli, akoestische piano en Hohner Clavinet D6 (oh ja en een Hammond L-100 met Leslie 125maar die telt niet mee in dit rijtje) en geloof me dat ik ze heb vergeleken!

Origineel geplaatst door Gijsch
WAT IK ZOEK IS:

Ik HEB al een HAMMOND XB-1 dus die is minder belangrijk

Koop dan een RHODES zou je zeggen. Maar hij mag niet veel wegen.

Anders koop je de rackversie van de Elektro 2 + een goede digitale piano? (je RD700 houden?) Dan heb je toetsen, piano én Rhodes.

Trouwens, heb je al gekeken naar de GEM Promega 3? (er is ook een 2 trouwens) Daar heb ik zelf geen ervaring mee, maar potentieel heeft die zowel de piano, de Rhodes als het klavier.

Origineel geplaatst door Gijsch
WAT IK ZOEK IS:

Koop jezelf een Gem Promega. Betere Rhodes bestaat niet. Tenzij het origineel natuurlijk. Daarnaast fantastisch keyboard (al vind ik dat van een Yamaha Clavinova beter) en een hoop super mooie piano's. Naast Rhodes natuurlijk ook Wurlitzers en Clavinet, plus wat hippe DX piano's. Er zitten ook strings in die waarachtig goed zijn.

De Promega 2 is qua geluid, interface en keyboard identiek aan de Promega 3, met dat verschil dat de 3 15 klanken meer heeft, een extra spli, 8 bands eq i.p.v. 4 bands, en misschien nog wat kleine zaken die ik over het hoofd zie.

Ga er eentje testen en je moet er een hebben, ik spreek uit ervaring :P

Origineel geplaatst door Steven V
Koop jezelf een Gem Promega. Betere Rhodes bestaat niet. Tenzij het origineel natuurlijk. Daarnaast fantastisch keyboard (al vind ik dat van een Yamaha Clavinova beter) en een hoop super mooie piano's. Naast Rhodes natuurlijk ook Wurlitzers en Clavinet, plus wat hippe DX piano's. Er zitten ook strings in die waarachtig goed zijn.

De Promega 2 is qua geluid, interface en keyboard identiek aan de Promega 3, met dat verschil dat de 3 15 klanken meer heeft, een extra spli, 8 bands eq i.p.v. 4 bands, en misschien nog wat kleine zaken die ik over het hoofd zie.

Ga er eentje testen en je moet er een hebben, ik spreek uit ervaring :P

ik ook, ik kon het niet laten.. helaas heb ik het geld niet.. jezus wat een beest was de pomega 2 waar ik op speelde bij feedback :D

Wat de touch betreft is natuurlijk van belang wat je wilt. De Electro simuleert de Hammond toetsen. Volgens een aantal muzikanten zijn de Electro Rhodesgeluiden de beste ooit gehoord, vooral waar het de oversturing betreft. Indien je een Electro overweegt: FrFr...

Wout

Als je Rhodes wilt spelen heb je beter een gewogen keyboard naar het schijnt; waterfall is wel beter als je orgel wilt spelen. Overigens de piano in de Electro zou niet veel soeps zijn... een Promega heeft gewoon fenomenabele piano's.

Voor het geld van een Electro kun je dan beter een Promega 2 kopen lijkt me, zeker als hammond sounds je toch niet interesseren.

Als je juist wél hammond sounds wilt dan kun je uiteraard veel beter voor een electro gaan, want die op de Promega kun je op één hand tellen.

PS. Bemerk ook dat een Electro geen modwheels heeft; dat maakt het niet meteen een handig masterklavier.

Heren,

Het duizelt mij een beetje.

Ik ga komende maandag in ieder geval een Roland XP-80 proberen met expansion board (pianootjes, rhodes enz.)
Is natuurlijk een wat ouder apparaat, maar de soundjes zijn wel nieuw.
En gisteren bijvoorbeeld zag ik een dvd van Kool & the Gand, toch niet de allerminste, en die speelt daar ook op.

En volgens anderen: een heerlijk klavier, fantastische rhodes, goede piano en HEEL VEEL andere sounds ...

Groet,
Gijs

Okay, beetje late reactie misschien, maar goed, als eerste bericht mag het denk ik :D

Kheb zelf de Nord Electro 2 en vind het een geweldig apparaat. Tis indeed vooral bedoeld als Hammond. De piano sounds zijn niet mega, maar de modellen die te downloaden zijn... man oh man, vooral de rhodes is geweldig. :halleluja

Als je een goeie rhodes en piano zoekt, zeker de Electro kopen. De Hammond vind je dan waarschijnlijk zo geweldig dat je je XB-1 wegdoet ;)

Het enige wat ik nog zou willen is een fijne digitale piano met volledig gewogen toetsen, om een echte piano feel te krijgen, maar voor nu volstaat de Electro prima :)

Op dit moment heb ik de Yamaha Electric Grand in de Electro geladen, lichte Ringmodulatie, langzame en lichte Phaser en speel brede akkoorden met het sustain pedaal. Het geluid gaat over de Chorus-Leslie, maar die staat voor het grootste deel uit en tijdens de uitsterftijd zet ik die heel even aan, zodat er een kort ruimtelijk effect ontstaat...

Wout

Back