gebruik van meerdere reeverbs, echo etc tegelijk

anoniempje

hobby knooier
hoe doen jullie dat ?? als je in een track op meerdere kanalen een reeverb of een echo nodig hebt ??

als elk geluidje z,n eigen echo , reeverb en eige filters heeft dan heb je binne de korste keren een hele muur vol met effecten dat lijkt me ook niet handig

elk geluid omste beurte door de beschikbare effecten gooien die je hebt en dat opnemen zodat je effecten weer beschikbaar zijn om de volgende op te nemen , lijkt me ook een hel om zo te werken vooral omdat je maar een geluid kunt opnemen en niet meer met je hele nummer bezig bent

of alle geluiden die reeverb moete hebbe door de reeverb die echo moeten hebben door de echo geluiden die een andere reeverb moeten hebben weer door een andere reeverb etc
kan dat zonder bijkomende problemen ? het lijkt me dan wel weer veel van het zelfde worden
en meerdere sounds door het zelfde effect tegelijkertijd krijg ik dan geen head room problemen met het betreffende effect apparaaat?

wou graag jullie bevindingen en ervaringen hierover weten

Ieder werkt natuurlijk op de manier die hem het beste past, maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat je nogal veel heil zoekt in het gebruik van (te) veel effecten om een track te maken. De basis van je tracks zijn de verschillende 'instrumenten' die je opneemt en dat zou moeten volstaan om het geheel redelijk goed klinkend te maken. Daarna kan je 'fijn tunen' dmv effectjes hier en daar, per instrument. Uiteraard kan je sommige sporen ook opnemen met een effect er al in, gewoon omdat je hoort dat dat goed klinkt, maar dan zal je de volgende sporen daarrond moeten verweven. Effecten (delay, reverb...) kunnen een track volledig 'uit sync' halen bij verkeerd gebruik.
Bij de mastering gebeurt soms ook nog wel eens een effect-bewerking, over de gehele track dan, maar dat is niet altijd nodig. Je oren zijn nog altijd het belangrijkste wapen in deze strijd.

het handigste is om te werken met aux sends. Daarmee bepaal je een submix die naar de effect unit gestuurd wordt. Je kan dan precies aangeven hoe veel van elk kanaal naar het effect gestuurd moet worden. Headroom problemen....dan zet je de input van je effect bak weer zachter klaar. Wel hopen dat je effect bak een lage noise floor heeft.

Hoe het zit met de headroom ed weet ik niet maar naar mijn idee kan je het beste erg voorzichtig zijn met effecten.
ik probeer zelf meestal 1 kort/zachte reverb te gebruiken om een beetje het ruimtelijk effect te simuleren en alles te binden, ik gebruik de aux sends hierbij. Dingen die ik wat meer op de achtergrond wil hebben (strings bijvoorbeeld) krijgen eventueel wat meer reverb of een langere reverb. Wat echos betreft probeer ik zo min mogelijk echos door elkaar te gebruiken, dus echt op een DUB manier; af en toe aan en echt als instrument bespelen. Op het lagere frequentiegebied zet ik sowieso zelden een echo of reverb (bassdrum, bass).

Re: gebruik van meerdere reeverbs, echo etc tegelijk

Origineel geplaatst door anoniempje
hoe doen jullie dat ?? als je in een track op meerdere kanalen een reeverb of een echo nodig hebt ??
..

Idd via de mixer: (ZIE PLAATJE) Afhankelijk van 't merk en type mixer kan je meerdere EFX-bakkies aansluiten en de hoeveelheid van 't effect per kanaal en per EFX-bak regelen.

EN dan kan je eventueel ook nog natuurlijk de interne EFX van de aangesloten Synth's , e.d. gebruiken ;)

Attachments

• mixer.jpg
    mixer.jpg
    32,6 KB · Bekeken: 99
lol ik snap wel dat ik het via de sends stuur

het ging me alleen even om de mogelijkheden die ik heb en het gemak van meerdere effecten

maar desalnietteminnogthans bedankt :okdan:

Sporen die geen effecten nodig hebben die ook geen effect sturen.
En wees zuinig met effecten. Niet mixen met je ogen maar met je oren.
Dan leer je vanzelf wel wat wel en wat niet werkt.

Re: gebruik van meerdere reeverbs, echo etc tegelijk

Origineel geplaatst door anoniempje

elk geluid omste beurte door de beschikbare effecten gooien die je hebt en dat opnemen zodat je effecten weer beschikbaar zijn om de volgende op te nemen , lijkt me ook een hel om zo te werken vooral omdat je maar een geluid kunt opnemen en niet meer met je hele nummer bezig bent

Als je gelimiteerd in je spullen bent is dit dé manier.
En het is sowiezo een 'hel' om goed te produceren. Of je bereidt bent om je daarin te stortten maakt het verschil tussen een leuke track en een klapper...

gr. Tom

Back