Hoe maak is goede strings ?

emkedouwe

Doorgewinterd lid
Ik heb een Virus en ik ben een beetje aan het expirimenteren om een beetje mooie string sounds te maken.
Maar hoe maak ik een mooie basis sound ? Wie kan me helpen met wat standaard dingetjes waar je op moet letten enzo.

fijn detunen.....chorus erover.....met een LFO de pitch en/of de filters subtiel moduleren

Amp envelope lange (langzame) attack, lange release

Origineel geplaatst door olafmol
fijn detunen.....chorus erover.....met een LFO de pitch en/of de filters subtiel moduleren

Olafmol geeft hier alvast een heel interessante tip waar ik me graag bij aansluit.

Ik voeg enkel nog het volgende toe:

Zonodig meerdere patches/programs stapelen voor een 'dikker' geluid en deze dan ook detunen, chorus erbij...

En wat rommelen met de attack: kort voor bijtende strings (techno en zo) of langer voor meer smoothy strings die zijdezacht voorbijgesuisd komen.

En eventueel nog kruiden met wat reverb voor die dromerige feeling

En de phaser er overheen.

Maarruh, de Virus heeft 1024 presets en daar zitten heel veel goeie strings tussen. Moet je gewoon kijken hoe die zijn gemaakt of ze bewerken naar eigen smaak.

Re: Wie kan mij helpen om een beetje goede strings te creeren

Re: Wie kan mij helpen om een beetje goede strings te creeren

Origineel geplaatst door emkedouwe
Wie kan mij helpen om een beetje goede strings te creeren?

Gewoon kant-en-klaar kopen in een lingeriezaak. :duivels:

idd chorus o.i.d. het liefst meer lagen die verschillende panning hebben. reverb erover en vervolgens de resonantie onder het scheurpunt zetten en de cutoff langzaam dichtgooien tot het superstringsfeertje

1 blokgolf met een lfo die langzaam je pulsewidth moduleert + een of 2 zaagtanden geeft ook altijd wel een lekker stringetje. Wel alles goed ontstemmen natuurlijk

Pan je licht ontstemde oscillatoren! Dat maakt zowat elk geluid veel breder...Subtiele delay of echo doet ook op strings wonderen. En soms wil het helpen om een heel klein beetje gemoduleerde ruis toe te voegen....

Op welke synth kan je je oscilatoren afzonderlijk pannen? Ik weet dat mn nord modular dat kan maar de meeste andere synths die ik ken kunnen dat niet.

Allemaal waar, maar met die chorussen en panning moet je heel goed uitkijken of er nog wat van je sound overblijft in mono. Tenminste, als je de zaken serieus wilt aanpakken richting een release enzo ...

Paul.

Re: Re: Wie kan mij helpen om een beetje goede strings te creeren

Re: Re: Wie kan mij helpen om een beetje goede strings te creeren

Origineel geplaatst door David

Gewoon kant-en-klaar kopen in een lingeriezaak. :duivels:

8D Mijn vriendin koopt ze altijd bij de Hema...
Ikzelf gebruik altijd de zaagtand... 4.95 bij de Gamma!:duivels: :duivels:

Origineel geplaatst door dextah
koop een viool
Dat soort adviezen moet je alleen geven als je heel zeker weet dat hij NIET je buurman is :)

Paul.

Back