Welke midicontroller is nu echt de beste?

Welke midicontroller is nu echt de beste?

• Doepfer Drehbank

Stemmen: 1 3,4%
  • Peavey 1600x

• iets van M-Audio (welke?)

Stemmen: 4 13,8%
  • iets van Edirol (welke?)

Stemmen: 3 10,3%
  • iets van Evolution (welke?)

• iets van behringer (welke?)

Stemmen: 4 13,8%
  • een andere controller (welke?)

Stemmen: 15 51,7%

• Totaal aantal stemmers
    29

MonoTron

Initiating Sequence..
Tja, ik schaam me eigenlijk om weer een midicontroller topic te openen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer, er is zoveel en dus ook veel crap, dus vraag ik het maar in de vorm van een enquete, misschien hebben anderen daar later ook wat meer aan.

Aan gezien ik echt knopjes wil voor al mijn kastjes (oude en nieuwe!) ben ik een beetje aan het rond snuffelen voor een goede controller die eigenlijke alle functies heeft, zoals:

- Moet makkelijk aan te sluiten zijn en werken onder elk besturingsplatform (als je 'm met een computer wil gebruiken).
- Moet ook te gebruiken zijn zonder computer, dus om gewoon met een van de kastjes wat nieuwe geluiden te maken zonder pc.
- Moet met de standaard CC's overweg kunnen, maar belangrijker, moet sysex begrijpen en het daar liefst ook een beetje makkelijk voor te programmeren zijn.
- Moet een geheugen hebben, of een makkelijke manier om je patches op een computer te exporteren.
- Moet voldoende draaiknopjes hebben, daarbij denk ik toch aan een stuk of 20 of meer.
- Andere functies waar ik nu even niet aan denk, maar die toch erg belangrijk kunnen zijn voor mensen

Schuifjes of een keyboard moet voor mij niet perse maar zijn op zich mooi meegenomen.

Ik ben benieuwd!

Het liefst zou ik je de beste aan willen wijzen maar ik weet het zelf ook niet.

Voor iedereen geldt imo weer een andere die de beste is.

Misschien zijn er een stuk of 20 controllers die makkelijk aan te sluiten zijn, ook zonder computer werken, geheugen hebben en andere coole functies.. maar dan vervolgens weer te veel knoppen hebben zodat de prijs weer te hoog is. (misschien heb je niet zoveel gear bijv.)

Volgens mij ligt het aan je setup welke het beste is.

Je hebt bovendien zelf al aangegeven wat-ie minimaal moet hebben, dus een hoop controllers die crap zijn volgens jou zouden al af moeten vallen. Dan blijven de goede over en 1 daarvan is voor jou de beste :)

De ultieme midicontroller bestaat gewoon niet, en t is bovendien zoals al gezegd een kwestie van smaak en gewenning...
Ik gebruik zelf vaak een novation remote25, maar daarvan vind ik het klavier niet groot genoeg(slecht 2 octaafs kb) en verder issie ook niet perfect.
En tja midicontrollers die ook als synth werken zijn natuurlijk eigenlijk synths die je ook als midicontroller kan gebruiken.
T is lastig om in 1 apparaat alles perfect te hebben, je zult er waarschijnlijk 2 moeten kopen, en dan bijvoorbeeld twee die allebei iets anders goed kunnen. Er is maar 1 manier om er achter te komen...
probeer er zo veel mogelijk uit
succes 8)

Ik heb toch maar Behringer gestemd, ook bij gebrek aan vergelijkingsmateriaal. En wel voor de BCR2000.

Geen keyboard-controller voor mij, dus knoppen is het hoofddoel.

Voordelen:
- endless rotary encoders (mooie lichtjes ook)
- auto-learn werkt redelijk (ook NRPN/sysex)
- programmeren is redelijk eenvoudig
- veel knoppen

Nadelen:
- inkomende MIDI clock lijkt auto-learn in de weg te zitten
- sowieso wat problemen met MIDI clock
- beetje groot en onhandig, echt een tafelmodel
- geen CV
- te weinig knoppen (haha)

-diskonext

Ik heb goede ervaringen met de Behringer BCF 2000 in combinatie met de G2 Engine.

Maar wat is een Midi Controller? Ik heb in het museum de Handen van Michiel Waisviz liggen, duidelijk een Midi controller, maar die bedoel je waarschijnlijk niet...

Attachments

• hands.jpg
    hands.jpg
    62 KB · Bekeken: 110
wat is de beste synth?
wat is het beste geluid?
wat is de beste track?
op welke vragen zijn geen antwoord?

de eisen die JIJ stelt in je openings-post definiëren al vrij precies wat voor JOU de perfecte controller is, maar vraag het aan duizend mensen en ze zeggen allemaal iets anders hé...

Zucht.. 't wordt waarschijnlijk weer eens TE letterlijk opgenomen deze thread: de BESTE...

Er wordt waarschijnlijk bedoeld: welke controller vind JIJ het lekkerste werken/heeft volgens JOU de meeste mogelijkheden.

Gewoon een "onderzoekje" naar de meningen/smaken van anderen. Dus: BRAND los allen!

Wat IK vind?
Ik gebruik verschillende controllers: De RS7000, de A-33, soms in combi met de MC-505. Tot nu toe is dat wel ff genoeg.

@ zoidsity

gedeeltelijk heb je gelijk, en isset een poll over wat jij de beste vind, maar de topicstarter wil ook advies over een aanschaf, dus isset natuurlijk handig om hem te laten weten dat er niet zoiets is wat algemeen beschouwd wordt als "de beste midicontroller"
:W

Origineel geplaatst door Zoidsity
Zucht.. 't wordt waarschijnlijk weer eens TE letterlijk opgenomen deze thread: de BESTE...

Er wordt waarschijnlijk bedoeld: welke controller vind JIJ het lekkerste werken/heeft volgens JOU de meeste mogelijkheden.

Gewoon een "onderzoekje" naar de meningen/smaken van anderen. Dus: BRAND los allen!

Wat IK vind?
Ik gebruik verschillende controllers: De RS7000, de A-33, soms in combi met de MC-505. Tot nu toe is dat wel ff genoeg.
wel ik lees toch in de openingspost geen algemene oproep, maar goed. ik gebruik een evolution mk249c. die voldoet voor de toetsen maar is, voor mij, ondermaats als knoppending. heeft ook geen sliders. ik zit stevig uit te kijken naar de behringer BCR en BCF om mijn gear aan te vullen. de eerste omdat ie endless draaiknoppen mét visuele feedback heeft, de 2e voor de motorized faders, en allebei omdat ze goedkoop zijn natuurlijk! maar zoals gezegd, ik heb ze nog niet en heb er geen praktijkervaring mee.

Je kunt hoogstens een keuze maken wat het beste is voor je budget. Het "beste" kun je dan vertalen in features, stevigheid, functionaliteit, design, garantie.... en noem maar op.

ik heb hier ff een behringer BCR2000 te leen...prima dingetje, sommige draaiknopjes voelen wat stroever aan dan andere, maar alles doet wat het moet doen...is wel groter dan ik had verwacht, maar zo te voelen is het ook de minimum grootte om een beetje handig met zoveel knopjes overweg te kunnen...

een andere interessante controller die eigenljik wat meer uit de video wereld komt: de contour shuttle pro ... een jogwheel met geveerde ring eromheen, en een stuk of 15 drukknoppen....met de bijgeleverde software kan je echt ongeveer alles simuleren en assignen, van toetsenbord commandos, macros tot muisbewegingen....werkt echt heel mooi met sequencers ed..

Olaf

De vraagstelling had misschien iets diplomatieker gekunt, maar ik bedoel inderdaad wat voor jullie de beste controller is en dan het liefst een kleine omschrijving waarom.
Uiteraard is de beste controller voor iedereen anders, dus dat is een abstract iets.

Ik heb voor mijzelf al wel een keuze gemaakt (denk ik :D), maar wellicht komen hier opeens voor en/of nadelen van een controller aan het licht, waarvan ik niets wist.
Het is ook niet puur voor mijzelf, ook voor anderen die een topic over controllers zoeken en er zo honderden moet gaan lezen.

Zo is bijvoorbeeld de beschrijving van diskonext erg bruikbaar.

Mijn ideale controller is een Kenton Control Freak Live.

- Controllers van Edirol, M-Audio, Evolution, ... Zijn allemaal plastiek. Daar heb ik helaas een hekel aan. De Freak is metaal zoals het hoort.
- Lijkt mij op het zicht stukken betrouwbaarder dan die bakjes van voorgenoemde fabrikanten.
- Prijs valt mee, 270 euro omgerekend.
- Zend Sysex en NRPN's, ook MMC is ondersteund (voor als je dat gebruiken zou) en nog een hoop andere features.

Voor mij de ideale knoppendoos.

Freak-live-plan.gif

Bestaat trouwens ook in fader editie; 8 faders (original) of 16 faders (studio edition).

Heb zelf ook een Kenton. De spindoctor
En 1 led lampje doet het niet helemaal goed.

Ben niet kapotvan hun supportdesk al een keer een aanvaring mee gehad.
Ze adverteren met profiles van synths die ze uiteindelijk niet blijken te hebben.
Na een hoop gezeur heb ik mijn profile voor de DX7/TX7 gekregen.
Verkeerd ook nog eens trouwens, uiteindelijk heb ik hun profile zelf aan moeten passen om het te laten werken.
Ik heb hun een mail gestuurd met mijn aangepaste profile voor de DX7. Nooit meer wat gehoord.
Supportmedewerker was denk ik danig op zijn pikgetrapt.

Origineel geplaatst door Exzit
Heb zelf ook een Kenton. De spindoctor
En 1 led lampje doet het niet helemaal goed.

Ben niet kapotvan hun supportdesk al een keer een aanvaring mee gehad.
Ze adverteren met profiles van synths die ze uiteindelijk niet blijken te hebben.
Na een hoop gezeur heb ik mijn profile voor de DX7/TX7 gekregen.
Verkeerd ook nog eens trouwens, uiteindelijk heb ik hun profile zelf aan moeten passen om het te laten werken.
Ik heb hun een mail gestuurd met mijn aangepaste profile voor de DX7. Nooit meer wat gehoord.
Supportmedewerker was denk ik danig op zijn pikgetrapt.

leek me ook een leuk bakje, iets compacter (en goedkoper :)) alleen vind ik m er iets minder mooi uitzien als de freak. Verder wel zelfde instel mogelijkheden?

Ik heb ook een Kenton Control Freak Live, and moet zeggen dat ik er heel
tevreden mee ben. Maar of het ideaal is? Nee, niet echt.

De nieuwe M-Audio Keystation 88 ziet er trouwens wel heel goed uit...
88 piano toetsen, 59(!) controller knoppen, usb... denk niet dat het
veel completer komt! Heel erg duur is ie ook zeker niet...
Het enige is dat die hamer-actie niet altijd geschikt is voor synth-spelen...
semi-weighted heeft ook z'n voordelen...

Mvg.

CoolRunning

Ik ben dus opzoek naar goeie controller (knobs/faders only) voor ableton live en bijv mn sampler. Mooi topic dus :) ik vind die freak wel erg gaaf. Maar als je kijkt naar de Evolution UC-33, krijg je ook nog eens zooitje faders bij, alleen geen metalen behuizing.

UC33.jpg

iemand ervaring met zo'n bak?

Origineel geplaatst door Vlex
leek me ook een leuk bakje, iets compacter (en goedkoper :)) alleen vind ik m er iets minder mooi uitzien als de freak. Verder wel zelfde instel mogelijkheden?
Volgensmij wel meer de budget versie.
Ik heb hem met name van wege de sysex.

Back