polifone midi omzetten naar meerkanaals

ambi-j

synthveteraan
ik zoek meerdere monofone midi aangestuurde modules poyfoon te gebruiken.
m.a.w.
Welke soft of hoe kan ik in real time vanop 1 midikanaal, polyfoon bespeeld
4 of meer monofone midi-aangestuurde synth's bespelen als een polyfoon instrument
De bedoeling is dx7 modules te misbruiken als (toch wel straffe fm) oscillators
en dan elk een eigen analoge filter en vca te geven als voices van een super poly synth
wie een DX7 al heeft proberen te programeren heeft mischien al wel ondervonden dat het beestje tot de meest rauwe fm metaalachtige geluiden in staat is. Iets heel anders dan de nogal gewone en iets of wat steriele factory klanken.
Jaag deze metaalklanken door bijvoorbeeld een sherman filter en je hebt de meest vettige analog sounding synth die je je maar kan inbeelden. je hebt dan wel maar een monofone filter achter een polyfone synth. Ik wil verder gaan.

Iemand een IDee?

Ik hoop dat ik je vraag begrijp ;) Je kunt er een midi patchbay tussen zetten. Midi in 1 route je dan naar midi out 2,3,4,5 + 4 filters.

Ik heb zelf een Yamaha FS1-R, dit is een 8-op FM module (DX7 heeft er 6) met filters.......in performance mode kun je 4 sounds gebruiken, dus dat lijkt mij ook een oplossing. FS1-R klinkt echt goed, en er zitten veel DX-7 sounds in die je volledig kunt tweaken. Kost 2e hands slechts 350-450 EUR

:) awel, dat wordt lastig!

je wilt dus 4 losse modules besturen alsof het 1 apparaat is. Dat betekent dat telkens als je een nieuwe toets erbij pakt dat je het volgende apparaat aanspreekt; en dat tot 3 keer toe. Als je alle toetsen loslaat dan begin je weer bij apparaat 1 enz.

* eigenlijk net als de oplossing van de korg monopoly

Hiervoor weet ik geen software die deze 'slimme' voice oplossing kan fixen

Als je de oplossing van Sjaak kiest, dan kan je dus nog steeds maar 1 toets tegelijk indrukken maar hoor je ze alle 4

Dat is multi-timbraal, maar niet polyfoon

Ik vind het een goede vraag!

inderdaad, de oplossing van Sjaak stuurt nog altijd het polyfone signaal naar de 4 kanalen.
ik wil eigenlijk in midi doen wat de voice verdeling in een monotimbraal polyfoon instrument doet:
noot 1 gaat naar kanaal1, noot 2 naar k 2 enz noot 5 gaat dan terug naar kanaal 1 en noot 1 vervalt dan tenzij er ondertussen een van de andere voices is vrijgekomen. dan wordt deze genomen.
Ik ken wel een oplossing maar, maar ze is niet eenvoudig:
een processor (pic?) met midi in en midi out met zelfgeschreven soft ertussen.
het zou eenvoudiger zijn als dit reeds bestaat

Ik had al zo bruin vermoeden dat ik de vraag toch niet begrepen had ;) Goeie vraag ja. Met software kan het, maar met hardware...ik denk even hardop...

Midi-overflow...je hebt modules die, als het aantal voices op is, de rest doorsturen naar de volgende module in de keten. Dus in theorie zou je dan de 4 polyfone modules zo moeten programmeren dat ze mono reageren. Stel, de module heeft 8 voices, dan moet je dus 8 voices stapelen per module.....dus bij de 2e noot wordt de 2e module aangesproken etc etc. Schakel er zo 4 in serie et voila... of zit ik nou dom te lullen? :) Of werkt midi overflow anders?

Is het niet veel eenvoudiger om je akkoorden (dat is toch waar polyfonie om gaat?) op te splitsen in monofone lijnen en die elk een ander midi kanaal te geven?

Toch zou ik Kenton even mailen of ze niet zoiets dergelijks kunnen fabriceren.(of al hebben misschien)

Ben zeer benieuwd ook welke software dit zou kunnen...

Nope, ik ben het niet met je eens 6.

Van alle midi-functies die er bestaan behoort de gevraagde functie van de TS tot de eenvoudige.. alleen het moet er simpelweg wel zijn!

Het enige dat moet gebeuren is dat het apparaat of softwareprogje je aanslagen als mono interpreteerd, en vervolgens moet herkennen hoeveel noten er tegelijk ingedrukt zijn. De eerste noot gaat naar midi-channel 1.. de 2e noot gaat naar midi-channel 2.. enz. meer niet

Laatst gewijzigd:
Ik betwijfel het six.. ook die kan dingen van elkaar scheiden, opzich superhandig, maar is niet de oplossing die we zoeken IMO.

voorbeeld: neem nou een van die modulair (doepfer?) modules die je toetsaanslagen kan 'stacken' om naar meerdere oscillators te sturen.. dat kan dan toch ook voor midi gemaakt worden?

vraag: hoe ga jij 4 losse oscillators polyfoon aansturen zonder dergelijke oplossing??

nou dat is dus wat er gezocht wordt maar dan voor midi. Of het nu software of hardware is maakt niet uit.

ik snap het maffe idee niet dat "als je maar genoeg synths stapelt, dan wordt de muziek vanzelf VET"

Vetheid is meestal niet de synth maar de compositie..

*zucht* dat is niet het idee erachter Arv.. het verschil tussen monofoon en polyfoon is iets heel anders dan stapelen van partijen of al polyfone geluiden.

Bovendien wordt het wel vetter als je stapelt. Als ik een lullige string pak van een nord, en ik stapel daaronder eentje vanuit de kurzweil en prophet VS, dan heb je een retevet geluid maargoed.

Nog een andere reden is dat je met deze oplossing dingen kan bespelen alsof het 1 apparaat is, polyfoon
ik ben dan niet de TS maar ik ben reuzebenieuwd hoe je dit gaat fixen, het levert wel handige mogelijkheden op

Stel, je hebt e.o.a cheap-ass bak die gewoon cool klinkt. Maar.. hij is monofoon.
Als je dan geld teveel hebt zou je er een stuk of 3/4 bij kunnen kopen.
Maar dan? ga je dan alle partijen elke keer opnieuw spelen, of kies je een oplossing die je note afsplitst op een slimme manier waardoor dus 4 losse apparaten 1 worden?

En een van die tekstjes was die van mij:
Origineel geplaatst door hermax
Is het niet veel eenvoudiger om je akkoorden (dat is toch waar polyfonie om gaat?) op te splitsen in monofone lijnen en die elk een ander midi kanaal te geven?

Da's toch simpel? Dat zijn toch functies die in bvb Logic of Cubase bestaan?
Ik las in de originele post niet dat het hier om een live-setup gaat...dus, kan toch?

Tja, ik wil niet eigenwijs zijn, maar met een G2 kan het. Het kan in de G2 zelf gebeuren, dwz de G2 dient ook als geluid genererend apparaat, of de G2 kan als stuurapparaat gebruikt worden. De sturing gaat dan via de MidiOut Modules.

De polyfonie kan dmv het Status Module geregeld worden. Stel dat er een vier stemmige polyfonie is, dan wordt de eerste toetsaanslag aan stem 1 toegewezen (zo werkt de Modular nu eenmaal), de tweede aan stem 2, etc. Het Status Module geeft echter telkens een ander waarde af (resp. 0, 4, 8, 12, etc) Deze waarde kan het betreffende MidiOut Module triggeren, zodat de eerste aanslag altijd synth A aanstuurt en de vierde altijd synth D.

Wout

Dit voorbeeld geeft vier sequencen door aan vier verschillende synthesizers.
Dit kan ook naar de andere G2 Slots zijn.

Attachments

• midi4out.jpg
    midi4out.jpg
    315 KB · Bekeken: 93
Mocht je in het bezit van Logic zijn, dan is jouw probleem op te lossen, met wat geknutsel in Logic's environment. Mail me maar als dit het geval is.8)

Of je koopt de event processor van midisolutions.com

Our newest product, the Event Processor, could likely be programmed to do it. Here's how I see it being done: The Event Processor has a setting that allows you to cycle through a sequence of other settings when a particular MIDI event is received. This event could be a Note-On message, and the sequence of settings cycled through could be Note-On mesages on consecutive MIDI channels. It wouldn't work to cycle through Note-Offs in the same way as they have the potential to be released at different times, but the thought occurred to me to map each incoming Note-Off to outgoing Note-Offs on ALL MIDI channels - that way the appropriate note would be turned off when released, and the other Note-Offs would simply be ignored. So it should be possible to achieve it completely with the Event Processor.

The Event Processor has 32 settings total which would allow you to stack a maximum of 15 voices. One setting is required to define the sequence, 15 settings for the Note-On events on channels 1 - 15, another 15 settings for the Note-Off events, and finally a setting to filter the original incoming Note-On messages.

zo makkelijk is het dus niet!

:)

Back