ff voorstellen!

tsy

Nieuwkomer
hallo allemaal!

even voorstellen, ik ben Timo, 28 jaar. lange tijd muziek gemaakt voor een r&b/hiphop bandje (gitaar, Roland Sound Canvas sc-88, Boss drumcomputer model weet ik niet meer, cakewalk/cooledit).

Na een pauze van uhm.. 8 jaar geloof ik, wil ik toch weer wat met muziek gaan doen. Ik wil Lounge/R&B muziek gaan maken en pianoles gaan volgen (jaja je bent nooit te oud). Ik zit absoluut niet meer in de wereld van de synths en soundmodules, maar door dit forum kom ik er weer een klein beetje in *D

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, ik wil een synthesizer waarmee je ook pianoles kan volgen. Ik overweeg een motif es8/Triton Extreme 88. Zijn er mensen die een motif es8 hebben? Kun je hiermee pianoles volgen? In de winkels waar ik ben geweest hadden ze alleen de motif es7 dus ik heb niet zo'n Balanced Hammer Effect Keyboard kunnen uitproberen.

groeten

Hallo, welkom!

Re: ff voorstellen!

Origineel geplaatst door tsy
Om maar meteen met de deur in huis te vallen, ik wil een synthesizer waarmee je ook pianoles kan volgen. Ik overweeg een motif es8/Triton Extreme 88. Zijn er mensen die een motif es8 hebben? Kun je hiermee pianoles volgen? In de winkels waar ik ben geweest hadden ze alleen de motif es7 dus ik heb niet zo'n Balanced Hammer Effect Keyboard kunnen uitproberen.

Hoi Timo, alvast welkom hier.

Ik heb zelf een Motif ES8 en daarmee kan je prima pianoles volgen. Maar dat kan je ook met een Triton Extreme 88 of Fantom X8,.... Er bestaan ook synthesizers met een gewogen klavier zonder 'dure' workstation allures. Bv een Roland XV-88, Roland RD-700, Yamaha S90,... en daarmee kan het ook hoor.

Als je graag wil weten hoe het klavier van een Yamaha Motif ES8 aanvoelt, dan kan je ook een Yamaha Motif 8, Yamaha S90 of Yamaha S08 uitproberen. Deze hebben allemaal datzelfde klavier (de S08 heeft echter geen aftertouch) en wellicht hebben ze een van die synths wel speelklaar staan?

Alle bovenstaande synths heb ik al 'onder de vingers' gehad en vond ze allemaal goed, mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar het Yamaha klavier (is iets zwaarder dan de overige klavieren). De pianoklanken moet je zelf beoordelen maar als je pianoles volgt is de klank niet het belangrijkste, een goed klavier en leraar/lerares zijn dat wel.

Re: Re: ff voorstellen!

Re: Re: ff voorstellen!

Origineel geplaatst door Hover
Hoi Timo, alvast welkom hier.

Ik heb zelf een Motif ES8 en daarmee kan je prima pianoles volgen. Maar dat kan je ook met een Triton Extreme 88 of Fantom X8,.... Er bestaan ook synthesizers met een gewogen klavier zonder 'dure' workstation allures. Bv een Roland XV-88, Roland RD-700, Yamaha S90,... en daarmee kan het ook hoor.

Als je graag wil weten hoe het klavier van een Yamaha Motif ES8 aanvoelt, dan kan je ook een Yamaha Motif 8, Yamaha S90 of Yamaha S08 uitproberen. Deze hebben allemaal datzelfde klavier (de S08 heeft echter geen aftertouch) en wellicht hebben ze een van die synths wel speelklaar staan?

Alle bovenstaande synths heb ik al 'onder de vingers' gehad en vond ze allemaal goed, mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar het Yamaha klavier (is iets zwaarder dan de overige klavieren). De pianoklanken moet je zelf beoordelen maar als je pianoles volgt is de klank niet het belangrijkste, een goed klavier en leraar/lerares zijn dat wel.

bedankt voor je antwoord. Volgens mij hebben ze de S90 wel staan. Weet je toevallig of het klavier van een P90 ook hetzelfde is als van de S90/Motif? In de winkel vertelde ze mij dat het klavier van een stage piano (bv Yamaha P90/Korg SP 300 RS) beter is dan dat van een workstation(extreme 88/motif es8/Fantom 8), wat ik me niet helemaal kan voorstellen gezien de prijs van een workstation :confused:

Dus ze adviseerde om een digitale piano te kopen en een 'goedkope' versie van een workstation (61 toetsen of de Extreme LE), wat bij elkaar ongeveer hetzelfde zou moeten kosten of zelfs minder dan een workstation.

De Yamaha P stagepiano's (P60/P80/P90/P120/P250) zijn uitgerust met een Graded Hammer Action. De S90/Motif8/ES beschikken over een Balanced Hammer Action.

- Graded Hammer Action: hoe hoger de noot, hoe lager de weerstand van de toets.
- Balanced Hammer Action: alle toetsen hebben eenzelfde weerstand.

Als je hoofdzakelijk klassieke pianostukken zal uitvoeren dan is een Graded Hammer Action uiteraard geschikter, wel 'mis' je dan de aftertouch ondersteuning (heb je ook niet echt nodig voor puur pianowerk).

Zelf heb ik ook nog een P120S in de woonkamer waarop m'n vriendin vooral aktief is. Het verschil vind ik zelf niet erg groot.

De combinatie Workstation (61/76 toetsen) met een stagepiano/gewogen midicontroller komt erg vaak voor. Iedereen bepaalt natuurlijk zelf welke combinatie hem/haar het best past. Zelf tracht ik m'n setup zo klein mogelijk te houden en daarom verkoos ik geen apart pianoklavier maar een gewogen klavier dat geintegreerd is met een workstation.(Neemt minder plaats in, is makkelijker op te stellen/op te breken,...)

Of je uiteindelijk goedkoper bent met bv een stagepiano + workstation hangt ook af van de stagepiano. Er zijn al stagepiano's van ongeveer 500/600 EUR maar die vond ik allemaal een merkbaar minder kwalitatief klavier en pianoklank hebben. Een goede stagepiano begint toch rond 1000 EUR.

Zo was mijn Motif ES8 goedkoper (niet veel maar toch) dan de combinatie 'Motif ES6+P120'.

Zo was mijn Motif ES8 goedkoper (niet veel maar toch) dan de combinatie 'Motif ES6+P120'.

Hover,

Heb je dan niet het gevoel dat je de lichte toetsen mist voor bijv. Hammond toepassingen, of brass?
Je breekt je vingers op een pianoklavier als je een "slide" maakt.
Dat was voor mij de reden om naast mijn Yamaha CVP-96 een Fantom X7 aan te schaffen en niet een X8

Laatst gewijzigd:
Als je hoofdzakelijk klassieke pianostukken zal uitvoeren dan is een Graded Hammer Action uiteraard geschikter, wel 'mis' je dan de aftertouch ondersteuning (heb je ook niet echt nodig voor puur pianowerk).

De combinatie Workstation (61/76 toetsen) met een stagepiano/gewogen midicontroller komt erg vaak voor. Iedereen bepaalt natuurlijk zelf welke combinatie hem/haar het best past. Zelf tracht ik m'n setup zo klein mogelijk te houden en daarom verkoos ik geen apart pianoklavier maar een gewogen klavier dat geintegreerd is met een workstation.(Neemt minder plaats in, is makkelijker op te stellen/op te breken,...)

Of je uiteindelijk goedkoper bent met bv een stagepiano + workstation hangt ook af van de stagepiano. Er zijn al stagepiano's van ongeveer 500/600 EUR maar die vond ik allemaal een merkbaar minder kwalitatief klavier en pianoklank hebben. Een goede stagepiano begint toch rond 1000 EUR.

dan zou ik natuurlijk ook voor een stage piano en een rack versie van een workstation kunnen kiezen. De motif es rack komt eraan (hij staat tenminste op yamaha website). Het enige wat ik dan mis is de sampler (en de sequencer maar daar gebruik ik dan Cubase voor). Hangt er natuurlijk vanaf hoe duur de motif es rack gaat worden...

Origineel geplaatst door Bartology
Hover,

Heb je dan niet het gevoel dat je de lichte toetsen mist voor bijv. Hammond toepassingen, of brass?
Je breekt je vingers op een pianoklavier als je een "slide" maakt.
Dat was voor mij de reden om naast mijn Yamaha CVP-96 een Fantom X7 aan te schaffen en niet een X8

Dat valt best mee hoor. Er zijn wellicht meerdere 'slidemethodes' en als je een goede methode gebruikt dan doet het helemaal geen pijn.

Ik heb naast het gewogen klavier van de Motif ES8 ook nog een 2de niet-gewogen klavier (Clavia NLIII), dus voor het snellere vingerwerk kan ik daar altijd gebruik van maken.

Back