Origineel geplaatst door Cheimoon
Uhm, nee, dit ga ik er toch maar niet bijzetten. Het is natuurlijk logisch: kwart+kwint=oktaaf, dus de kwartencirkel omdraaien en je hebt een kwintencirkel en omgekeerd. Maar je gaat voorbij aan waar het 'ezelsbruggtje' (want dat is het toch een beetje) over gaat: uitzoeken wat de volgende stap is bij de toonladders met kruizen en met mollen. De overeenkomst F#/Gb zegt niets over het aantal kruizen in F# of het aantal mollen in ges. C-G-D-A-E-B-F# laat daarentegen zien hoe je uit B F# kunt construeren en hoeveel kruizen er in zitten. Daar gaat het in dit geval om (vergeet niet dat het stukje voor beginners bedoeld is).
Ik heb de kwintencirkel opgeschreven. Het ging me vooral om het mollen gedeelte. als je ook uitlegt hoe je van g naar c moet reken kom je vanzelf bij de mollen, wat dus makkelijker is is de c in het midden: Gb Db Ab Eb Bb F C G D A E B F#.
Omdat je alle soorten akkoorden binnen 1 toonsoort tegen kan komen. Modulaties kennen we binnen de dance niet. Dit waren nog drieklanken zonder omkeringen. die zijn er dus nog, en ook 4 klanken met hun omkeringen waarvan nog niet eens alles kan. Allemaal regels die je moet weten voordat je je eigen regelss toepast.Ja, helemaal waar. Sterker nog: speel het in mineur en je hebt dé standaardakkoorden voor blues (bijvoorbeeld Em-Am-Bm-Em). En inderdaad komt het eigenlijk afgrijselijk vaak voor in alle lichte muziek (scoort hoog in mijn persoonlijke 'liever-niet-te-gebruiken'-categorie). Maar ten eerste: waarom dit rijtje?
Ik denk wel dat het voor een creativiteitsboost kan zorgen. Maar wat wil je zelf? Met de kennis van de theorie heb je meer keuze van de akkoorden, je weet welke tonen belangrijk zijn en welke niet. Je melodien passen nu eens wel op je akoordebnschema omdat je weet wat je kan spelen enz.Los van al je tussenstappen is het logisch dat het akkoord op de kwint een bijzonder 'voor de hand liggend' klinkend vervolg op het akkoord van de grondtoon is (dus C-G, E-B, enz.); en wetende dat kwint+kwart=oktaaf, dus prime+kwart=oktaaf-kwint, is het ook logisch dat de kwart 'voor de hand liggend' klinkt. Bovendien en ten tweede is dit vooral het perspectief van een muziekschrijver. Dit hoort mijns inziens meer bij 'tips-and-tricks' voor mensen die worstelen met akkoordenprogressies. Zoals 6 al aangaf: allemaal leuk en aardig maar deze materie zorgt niet voor een creativiteitsboost en, zoals ik daaraan toevoegde, is daar ook niet voor bedoeld. Misschien begrijp ik je verkeerd en in dat geval zou ik graag een toelichting hierop van je krijgen (graag in de thread dan), maar tot die tijd laat ik het wat dit betreft zoals het is.
Maar das niet hetzelfde als laagste noot van het akkoord. C/E heeft als grondtoon(tonica) c maar in C/E is de basnoot E, dat bedoel ikVolgens mij wordt uit het stuk over toonsoorten wel duidelijk wat een grondtoon is, maar ik zal even kijken of ik het iets explicieter kan formuleren.
Later vandaag: eerste topic:akkoorden plakken.Begin die topics maar, zou ik zeggen!
).
), maar zodra je je muziek ervan afhankelijk gaat maken sluit je in je nummers ontzettend veel goede mogelijkheden af die allerlei effecten hadden kunnen bereiken die je nooit zult kunnen bereiken als je je strak aan de basis van de muziekleer houdt (want meer is mijn tekstje toch niet).
. Maar zonder de regels doe je maar wat op goed geluk wat altijd veel langer duurt.

.