Een introductie voor de mensen die geinteresseerd zijn in de harmonieleer
Ik denk dat de meerderheid meer ziet in het harmoniseren van hun eigen bedachte melodiën, maar ik wil beginnen met de basis akkoorden die, als je ze aan elkaar plakt, vanzelf gaan klinken als een melodie met begeleiding.
Zondag 26 September:
Eerst de mededeling dat dit allemaal theory is die je geheel kan volgen of alleen die dingen gebruiken die jij wil gebruiken, daar gaat het mij om.
De drie basisbegrippen
Tonica,I (eerste trap) en grondtoon( C)
subdominant, IV(vierde trap)kwart boven de grondtoon( F)
dominant, V(vijfde trap) (G)
Ik gebruik voor de duidelijkheid binnen de akkoorden de koorindeling:
Sopraan
Alt
Tenor
Bas
We beginnen met akkoorden in grondligging
Er zijn voor elke trap een aantal mogelijkheden met de grondtoon, de terts of de kwint in de sopraan
Volgorde hieronder is steeds bas tenor alt sopraan
I C-E-G-C of C-G-E-C
C-G-C-E of C-C-G-E
C-E-C-G of C-C-E-G
IV F-A-C-F of F-C-A-F
F-C-F-A of F-F-C-A
F-A-F-C of F-F-A-C
V G-B-D-G of G-D-B-G
G-D-G-B of G-G-D-B
G-B-G-D of G-G-B-D
In elke toonsoort komen de volgende verbindingen veel voor
I-IV,I-V, IV-V en V-I
I-IV
Probeer altijd de bas en de sopraan in tegenbeweging te laten bewegen.
C-G-C-E die naar F-C-F-A gaat is niet echt spectaculair, zit ook een kwintparalel(kwint tussen twee akoordnoten die naar een kwint in het volgende akkoord gaat(C-G naar F-C).
Gemeenschappelijke noten kan je het beste laten liggen in die stem. Wat dus zal worden:
C-G-C-E die naar F-A-C-F gaat.
I-V & IV-V
zie I-IV, de vetgedrukte delen.
V-I
Hier zijn wat regels voor die je nu gewoon moet volgen.
Leidtoon lost op naar grondtoon
Gemeenschappelijk toon laten liggen
kwint van V gaat naar de terts van I
Plakoefening:
Ik geef nu wat trappen die jullie mogen verbinden volgens de regels die hierboven staan. per trap neem je gewoon een hele noot(4 tellen in 4/4 maat), kies ook een goede toonhoogte(niet te laaag niet te hoog, ik heb zelf een voorbeeld gemaakt.
In trapcijfersvan de bas
I-IV-I-V-I
En de Midi.
Als er wat inzendingen zijn kunnen we verder met omkeringen en de andere trappen=nieuwe thread, zodat iedereen op zn eigen tempo deze delen over theorie kan volgen.
Ik denk dat de meerderheid meer ziet in het harmoniseren van hun eigen bedachte melodiën, maar ik wil beginnen met de basis akkoorden die, als je ze aan elkaar plakt, vanzelf gaan klinken als een melodie met begeleiding.
Zondag 26 September:
Eerst de mededeling dat dit allemaal theory is die je geheel kan volgen of alleen die dingen gebruiken die jij wil gebruiken, daar gaat het mij om.
De drie basisbegrippen
Tonica,I (eerste trap) en grondtoon( C)
subdominant, IV(vierde trap)kwart boven de grondtoon( F)
dominant, V(vijfde trap) (G)
Ik gebruik voor de duidelijkheid binnen de akkoorden de koorindeling:
Sopraan
Alt
Tenor
Bas
We beginnen met akkoorden in grondligging
Er zijn voor elke trap een aantal mogelijkheden met de grondtoon, de terts of de kwint in de sopraan
Volgorde hieronder is steeds bas tenor alt sopraan
I C-E-G-C of C-G-E-C
C-G-C-E of C-C-G-E
C-E-C-G of C-C-E-G
IV F-A-C-F of F-C-A-F
F-C-F-A of F-F-C-A
F-A-F-C of F-F-A-C
V G-B-D-G of G-D-B-G
G-D-G-B of G-G-D-B
G-B-G-D of G-G-B-D
In elke toonsoort komen de volgende verbindingen veel voor
I-IV,I-V, IV-V en V-I
I-IV
Probeer altijd de bas en de sopraan in tegenbeweging te laten bewegen.
C-G-C-E die naar F-C-F-A gaat is niet echt spectaculair, zit ook een kwintparalel(kwint tussen twee akoordnoten die naar een kwint in het volgende akkoord gaat(C-G naar F-C).
Gemeenschappelijke noten kan je het beste laten liggen in die stem. Wat dus zal worden:
C-G-C-E die naar F-A-C-F gaat.
I-V & IV-V
zie I-IV, de vetgedrukte delen.
V-I
Hier zijn wat regels voor die je nu gewoon moet volgen.
Leidtoon lost op naar grondtoon
Gemeenschappelijk toon laten liggen
kwint van V gaat naar de terts van I
Plakoefening:
Ik geef nu wat trappen die jullie mogen verbinden volgens de regels die hierboven staan. per trap neem je gewoon een hele noot(4 tellen in 4/4 maat), kies ook een goede toonhoogte(niet te laaag niet te hoog, ik heb zelf een voorbeeld gemaakt.
In trapcijfersvan de bas
I-IV-I-V-I
En de Midi.
Als er wat inzendingen zijn kunnen we verder met omkeringen en de andere trappen=nieuwe thread, zodat iedereen op zn eigen tempo deze delen over theorie kan volgen.
Laatst gewijzigd: