S3000XL met SCSI aan de PC verbinden

Steven V

Ouwe rot
Hallo allen.

Ik wil mijn S3000XL verbinden met mijn pc, zodat ik WAV bestanden (of wat ik zelf sample) met Wavelab (3.04b) kan bewerken en doorsturen naar de sampler. Daarom heb ik een Adaptec USBXchange gekocht; dit is een USB naar SCSI converter zeg maar.

Gisteren heb ik dit via de post mogen ontvangen. Op de doos stond: "plug and play", dus ik dacht laat ik dat hier maar eventjes installeren. Helaas bleek daar niks van waar te zijn; bij installatie krijg ik steeds error code 10 (kan het apparaat niet starten) of zoiets als fout op een schoteltje gepresenteerd.

Ik ben dus momenteel in correspondentie met Adaptec, die me daarnet een eerste antwoord gaven, vrij cryptisch en vol jargon - ik snapte er dus niet zoveel van. Kwam erop neer dat hun "oplossingen" reeds van toepassing waren op mijn systeem (SP2 installeren, USB stekker eens in een andere poort steken).

Ik vraag me nu af of het niet kan dat ik die foutmelding krijg omdat ik de sampler niet goed heb opgestart of de SCSI ID's niet goed heb gezet. De handleiding van de S3000XL is daar nogal kort en niet zo duidelijk over...

Mijn vraag is nu: hoe moet ik dit juist klaarspelen?

Het SCSI ID van de Adaptec USBXchange is 7 volgens de handleiding. In de handleiding van de 3000XL staat dat SCSI een beetje werkt als midi, dus met kanalen, en als twee apparaten willen communiceren ze op hetzelfde kanaal moeten staan. Maar langs de andere kant meldt de handleiding ook dat van twee verschillende apparaten het ID verschillend moet zijn, anders krijg je problemen...

Als ik op de S3000XL ga naar het menu "SCSI COMMUNICATION" (global > midi > scsi), dan kun je ginds 3 zaken instellen.

1) Het eerste veld is "MIDI via SCSI". Dit moet toch op "ON" staan?
2) "local SCSI ID" : Volgens de handleiding is dit het ID van de sampler. Nochtans als ik dit op 7 zet en de pc boot dan
gaat het groene ledje op de USBXchange branden, wat erop wijst dat-ie actief is. Als ik een ander ID kies hiervoor gebeurt er niks. Moet dit nu op 7 staan of niet?
3) "remote SCSI ID" : Volgens de handleiding is dit het ID van een extern apparaat, bvb een HD of CD Rom speler. De handleiding vermeld ook dat dit ID gebruikt wordt om een computer met de sampler te verbinden. Is het nu dit veld dat ik moet instellen met SCSI ID 7?

4) In het menu "SCSI DRIVE CONTROL" (save > scsi) "SCSI" dan krijg je nog een extra SCSI ID veld: "drive SCSI ID". Dit staat bij default op 5. Is het misschien dit ID dat ik op 7 moet zetten?

Ik ben echt radeloos; lijkt me sterk dat mijn 70 gespendeerde euro's in die interface voor niks zijn geweest...

Alvast dank voor de hulp.

Re: S3000XL met SCSI aan de PC verbinden

Ik denk dat de Adaptec het sowieso moet doen, met name als de sampler helemaal niet erop
aangesloten zit. Als je dan ook driver-problemen hebt zit het probleem echt daar.

Maar langs de andere kant meldt de handleiding ook dat van twee verschillende apparaten het ID verschillend moet zijn, anders krijg je problemen...

Dat is de juiste. Bij SCSI heeft elk aparaat z'n eigen ID. Vergelijk het met een huisnummer. Het is niet vergelijkbaar met MIDI-kanalen. Als er twee apparaten zijn met dezelfde ID stort het hele verhaal in.

1) Het eerste veld is "MIDI via SCSI". Dit moet toch op "ON" staan?
2) "local SCSI ID" : Volgens de handleiding is dit het ID van de sampler. Nochtans als ik dit op 7 zet en de pc

De local ID van de sampler moet anders zijn dan die van de PC. De PC staat waarschijnlijk hard op 7. Het is gebruikelijk de Akai op 6 te zetten.

3) "remote SCSI ID" : Volgens de handleiding is dit het ID van een extern apparaat, bvb een HD of CD Rom speler.

Dat is in dit geval inderdaad dan 7 (als dat inderdaad de PC is), voor bulk transfers.

4) In het menu "SCSI DRIVE CONTROL" (save > scsi) "SCSI" dan krijg je nog een extra SCSI ID veld: "drive SCSI ID". Dit staat bij default op 5. Is het misschien dit ID dat ik op 7 moet zetten?

Die kan ik zo snel niet vinden in de manual die ik van de Akai site geplukt heb, maar dat lijkt me net als bij de S2000 de ID van waar hij probeert te booten. Lekker op 5 laten staan dus.

Zorg dat de sampler aanstaat (en compleet geboot is) voordat je de pc inschakeld!
Dit heeft mij ook heel wat hoofdpijn bezorgd destijds.

Bij bovenstaande post wil ik even een kanttekening maken.

3) remote scssi id.
Dit is de ID van een cdrom of HD waarvan de sampler samples kan laden. Deze moet volgens mij direct aangesloten zijn op de sampler. De sampler kan niet de hd van je pc aansturen. Ik zou deze dus *niet* op 7 (nr van pc) zetten.

3) remote scssi id.
Dit is de ID van een cdrom of HD waarvan de sampler samples kan laden. Deze moet volgens mij direct aangesloten zijn op de sampler. De sampler kan niet de hd van je pc aansturen. Ik zou deze dus *niet* op 7 (nr van pc) zetten. [/B]

Ik twijfelde daar dus. Volgens de manual is het de ID waar de sampler mee gaat communiceren voor bulk sample dumps en midi-over-scsi. Dan zou je denken dat het wel 7 moet zijn. Maar goed, het kan geen kwaad om hier het een en ander te proberen.

Origineel geplaatst door etaoin
Ik twijfelde daar dus. Volgens de manual is het de ID waar de sampler mee gaat communiceren voor bulk sample dumps en midi-over-scsi. Dan zou je denken dat het wel 7 moet zijn. Maar goed, het kan geen kwaad om hier het een en ander te proberen.

Hmmm, nu ga ik ook twijfelen.
Je kunt iig wel even experimenteren...

Ik kan me niet heugen dat ik de scis id van mijn sampler op enige wijze heb moeten aanpassen destijds. Maar ja, dat is ook wel een tijdje geleden... Ik had een adaptec pci kaart.

OH, ik herinner me nog iets. Heb je wel de aspi drivers geinstalleerd? Die staan ergens op de site van Adaptec. Anders werkt het ook niet. Daar zit ook een tooltje bij om te kijken welke scsi apparatuur + id's zijn aangesloten.

Origineel geplaatst door OnAcid
OH, ik herinner me nog iets. Heb je wel de aspi drivers geinstalleerd? Die staan ergens op de site van Adaptec. Anders werkt het ook niet. Daar zit ook een tooltje bij om te kijken welke scsi apparatuur + id's zijn aangesloten.

Dit verhaal gaat pas op als de usb-scsi interface goed is geinstalleerd, natuurlijk. =)

Als eerste: zet midi via scsi UIT! Dit heb je in dit geval niet nodig.
Zet de local scsi id op iets anders dan 7, bv 6.
Save je os op een diskette.
Zet de sampler en pc uit.
Zet de sampler aan en zorg dat het os is gestart.
Zet de pc aan.
Start wavelab op en selecteer bij sampler config de sampler op id 6 (of welke keuze je gemaakt hebt).
Nu kan je samples " uploaden" naar de sampler.

Mocht je vanuit de sampler samples willen lezen/saven van/op een scsi hdd, cdrom, zip, etc dan moet je bij load/save de remote scsi id opgeven van de betreffende drive.

succes!

Oke, bedankt jongens.

Helaas werkt het dus nog steeds niet. Intussen ook een tweede antwoord van de heren Adaptec gehad; met gewoon een copy paste van een procedure die op hun site stond. Die procedure had ik al geprobeerd, meer nog: ik had zelfs in mijn eerste bericht gemeld (met link en al) dat ik die procedure reeds gevolgd heb...

Mijn interne HD geeft er nu blijkbaar ook de brui aan -> ik kan er niks meer naar schrijven: de sampler zegt steeds: "hard disk write error!" :confused: :confused: Ik heb em gisteren nog geformatteerd, en deze morgen nog een keer, maar het mocht niet baten :(

Misschien heeft het daar iets mee te maken? Of is mijn Harddisk kaduuk?

Ik heb die adapter er afgehaald, en rara... De HD werkt weer! Ik heb zo'n sterk vermoeden dat het probleem dáár zit, zal wel iets te maken hebben met het feit dat de interne HD geterminate is, wat je natuurlijk niet kunt zien aan de buitenkant van de sampler. Als ik tijd heb zal ik hem eens opengooien.

Nog maar eens antwoord gekregen van Adaptec:
To make your Akai Digital Sampler work under USB port, please make sure that its driver support USB. Please go to the manufacture's website and check it.

Tja... Da's toch lulkoek?? Er zijn zat mensen die die USBXchange zonder problemen met hun Akai sampler gebruiken (op MPC forums zit er zelfs ene die die adapter in zijn MPC2kXL heeft gebouwd - hij moet nu nog enkel een USB kabeltje tussen MPC en computer leggen).

Ofwel denken ze dat mijn S3000XL één of ander computer systeem is... Zou me niet verbazen eigenlijk, na al die domme antwoorden die ik van ze gekregen heb...

Back