Probleem met Motu 2408mk3 (424) met p4p800-e deluxe

4tune

Stamgast
Beste luidjes,

Een tijdje terug heb ik een motu 2408mk3 met pci-424 in huis gehaald maar heeft echter tot heden niet goed gewerkt.

Mijn systeem:

proc: P4 3,2 Ghz
mobo: Asus p4p800-E Deluxe
Video: Matrox G450
Geluid: Motu 2408mk3, PCI-424
Prog: Cubase SX 2 met laatste update

Probleem bechrijving:

Na enige tijd verliest de PCI-424 contact met de 2408. Uiteraard heb ik dan geen geluid meer en soms gaat het gepaard met een BSD (blue screen of death)

Geschiedenis:

- Heb de PCI-424 in een ander systeem (asus a7n8x met 2800+) gehangen en hier werkt hij perfect.
- Op p4p800 heb ik elk pci slot geprobeerd
- Elke poort op de 424 geprobeerd
- XP als standaard PC geinstalleerd (ACPI disabled)
- XP updates gedaan
- In de standaard mode gewisseld van IRQ
- Andere videokaart er ingezet
- verschillende videokaart instellingen (resolutie en aantal kleuren)
- standaard Wave driver (XP) gedisabled (dus alleen de ASIO driver voor cubase)
- verschillende buffer sizes gebruikt
- Uiteraard de installeer procedure die Motu beschrijft aangehouden
- nieuwe motu driver (11-11-2004) geinstalleerd
- driver van de 324 geinstalleerd
- nieuw mobo gehaald (wel de zelfde type)
- Geheugen getest met Memtest-86
- Er heel hard tegen aan geschopt maar hij deed het er voor al niet
- Veel op google gezeten

Zoals je uit de geschiedenis kunt opmaken ben ik er zolangzamerhand echt lang mee bezig (wil muziek maken!!). Mijn conclusie is dat er iets mis is met de compatibaliteit van het Motu pakket en het systeem. Ik kan echter hier weinig info over vinden met google. Toch is de asus plank een redelijk standaard plank maar waarom kan ik dan zo weinig vinden? Ben er nu al een paar weken meebezig dus als iemand me iets kan vertellen, of ook deze combo gebruikt, hoor ik dat heel graag. Alvast bedankt

[edit]
Ohhhh misschien ook wel handig als mensen die een 2408mk3 hebben, even hun mobo willen vermelden. Moch ik er niet
uitkomen dan kan ik hopelijk m'n mobo ruilen of iets anders regelen.
[/edit]

Laatst gewijzigd:
Da's een naar probleem. Ik zie alleen dat je alles gedaan hebt behalve de Motu Techsupport contacteren... waarom?
Je hebt toch een product van hun wat niet werkt waar je al van alles en nog wat aan gedaan hebt

Origineel geplaatst door Sander02
Da's een naar probleem. Ik zie alleen dat je alles gedaan hebt behalve de Motu Techsupport contacteren... waarom?
Je hebt toch een product van hun wat niet werkt waar je al van alles en nog wat aan gedaan hebt

Haha was ik er vergeten bij te zetten. Heb ongeveer een week terug 2 mailtjes gestuurd, maar heb tot nu toe nog geen reply gekregen. Vind dat overigens schandalig! Het kost allemaal niet niks en dan niet eens netjes een reply kunenn sturen :( en dan maar even buitenbeschouwing gelaten dat de troep gewoon niet goed werkt.

Laatst gewijzigd:
Heb je ACPI 2.0 en APIC enabled ?
serieel com en midi game ports uitschakelen ? zodoende wat irq's op te sparen ...
Misschien dat het ook zo'n onboard raid/sata controller is die de pci bus belast...
Welke melding geeft de BS ? irq not less or equal ? of iets anders ?
MOBO bios al geupgrade ? Welke reviisie heb je van dit board ? (stickertje of tekst ergens tussen de pci slots)
al eens een nieuwe kabel gebruikt ( firewire) ?
En welke service pack heb je geïnstalleerd... SP2 is zonder de nodig tweaks, driver aanpassingen en registry edits niet altijd aan te raden.

Origineel geplaatst door mecanoiz
Heb je ACPI 2.0 en APIC enabled ?
serieel com en midi game ports uitschakelen ? zodoende wat irq's op te sparen ...
Misschien dat het ook zo'n onboard raid/sata controller is die de pci bus belast...
Welke melding geeft de BS ? irq not less or equal ? of iets anders ?
MOBO bios al geupgrade ? Welke reviisie heb je van dit board ? (stickertje of tekst ergens tussen de pci slots)
al eens een nieuwe kabel gebruikt ( firewire) ?
En welke service pack heb je geïnstalleerd... SP2 is zonder de nodig tweaks, driver aanpassingen en registry edits niet altijd aan te raden.

Heb dus acpi in de install van xp gedisabled en had ook apic in bios aan en uitgezet. serieel com heb ik er nog niet uit geknalt maar heb wel de gameport gedisabled (samen met onboard geluids troep). Heb idd het systeem in raid 0 staan (sata) misschien uit de raid config halen? Ga dit iig nog even proberen.
Heb overigens verschillende BSD's gehad maar ook de "irq not less or equal".
Bios heb ik ook al geupdate. Heb trouwens geen andere kabels gebruikt omdat hij in een ander systeem perfect werkt.
Ook heb ik verschillende combinaties van SP's en updates geprobeerd.

[edit]
Zit overigens nu op m'n werk kan dus niet de revisie checken
[/edit]

Ik zou je install proberen met ACPI en APIC aan.
Maar in het bios zowel je extra raid/sata ide controller / onboard sound / com poort / serieele poort/ firewire afzetten. Ook hyperthreading afzetten.... meeste waardes op default en auto laten staan.
Is er een pci slot dat niet geshared is op dit mobo ?
Zou voor 2de of 3de slot gaan om de pci kaart erin te doen.
Begin met 1 HD op de standaard ATA/SATA controller ( dus diegene die rechtstreeks met je chipset erbonden is en niet zo'n externe promise of silicon image controller)

Ik werk met een PCI424 en 3 Motu 2408MK3`s op een Asus P5GD1, P4 3.2 Ghz, 1 GB Ram

Werkt goed hierzo, al heb ik in Logic wel een hoge CPU-load pieken. Heeft volgens mij met de PCI-busload te maken. Kan je zien heeft ie ook in de CueMix DSP app.

Check die trouwens even met de blauwe balkjes kan je de PCI-bus load zien. Als ie bovenaan staat te knipperen is dat niet goed. Bij mij staat ie op zo`n 5-10 % PCI load (13,5 mb per sec dataverkeer), kan je ook zien in asio-settings dialoog van de motu. Maar goed ik draai dan ook simultaan 72 in en uit.

Probeer eens hardware acceleration uit te zetten van je viedeokaart (advanced knop in display-properties) Staat ook in de handleiding.

Succes ermee, want ze klinken echt top!

Misschien iemand anders nog suggestie of links?

Tip van mijn IT-broertje nog even;

Hoe zwaar is je voeding in je kast? Neem minimaal 350W Ik heb er 400W.

Kan ook problemen geven en als we toch bezig zijn; Koeling genoeg?

Miijn creamware systeem had ook last van de BSOD melding en na het openen van de kast en er een huis- tuin en keuken ventilator ertegenaan gezet en toen geen last meer gehad..........

Origineel geplaatst door mecanoiz
Ik zou je install proberen met ACPI en APIC aan.
Maar in het bios zowel je extra raid/sata ide controller / onboard sound / com poort / serieele poort/ firewire afzetten. Ook hyperthreading afzetten.... meeste waardes op default en auto laten staan.
Is er een pci slot dat niet geshared is op dit mobo ?
Zou voor 2de of 3de slot gaan om de pci kaart erin te doen.
Begin met 1 HD op de standaard ATA/SATA controller ( dus diegene die rechtstreeks met je chipset erbonden is en niet zo'n externe promise of silicon image controller)

Ga idd maar m'n hele bios door en alles disabelen wat ik toch niet nodig heb. ACPI en APIC staan alweer onder tussen aan. Ook zal ik hyperthreading even uitgooien. Heb de kaart overigens al in het 3e slot (not shared) gezet. Ook knal ik de externe promise er uit. Hoop echt dat 1 van die dingen de oplossing is.

Origineel geplaatst door Septic
Ik werk met een PCI424 en 3 Motu 2408MK3`s op een Asus P5GD1, P4 3.2 Ghz, 1 GB Ram

Werkt goed hierzo, al heb ik in Logic wel een hoge CPU-load pieken. Heeft volgens mij met de PCI-busload te maken. Kan je zien heeft ie ook in de CueMix DSP app.

Check die trouwens even met de blauwe balkjes kan je de PCI-bus load zien. Als ie bovenaan staat te knipperen is dat niet goed. Bij mij staat ie op zo`n 5-10 % PCI load (13,5 mb per sec dataverkeer), kan je ook zien in asio-settings dialoog van de motu. Maar goed ik draai dan ook simultaan 72 in en uit.

Probeer eens hardware acceleration uit te zetten van je viedeokaart (advanced knop in display-properties) Staat ook in de handleiding.

Succes ermee, want ze klinken echt top!

Misschien iemand anders nog suggestie of links?

Heb ondertussen al zoveel gedaan dat ik de "hardware acceleration videokaart" vergeten was te melden in de geschiedenis. Uiteraard bedankt voor de tip. Ook ga ik even de PCI-busload in de Cuemix checken. Mocht het allemaal weer niet baten ga ik wel voor de P5GD1

[edit]
He klote zie dat de P5GD1 een Socket 775 mobo is.
[/edit]

Tip van mijn IT-broertje nog even;

Hoe zwaar is je voeding in je kast? Neem minimaal 350W Ik heb er 400W.

Kan ook problemen geven en als we toch bezig zijn; Koeling genoeg?

Miijn creamware systeem had ook last van de BSOD melding en na het openen van de kast en er een huis- tuin en keuken ventilator ertegenaan gezet en toen geen last meer gehad..........

Ik heb de bekende stille kast van Antec met een 400W voeding. Heb overigens een monitor tool draaien die de temp in de gaten houd en deze zijn prima inorde. Maar ook jij natuurlijk bedankt voor de tips.

Laatst gewijzigd:
[edit]

Ik had hier een positief bericht staan maar het probleem is toch niet op gelost. :( :( :(

[/edit]

Laatst gewijzigd:
Ik heb hetzelfde mobo (P4P800 deluxe) dat ik als home PC gebruik, in samengebruik met een Terratec DMX6 fire.
Dit werkt zonder probs... na de nodige tweaks.
Eigenaardig, maar ik heb een vriend die de Asus P4G8X gebruikt ( een zeer stabiel van een server afgeleid mobo)
en die had hetzelfde probleem als jij...en gebruikte dezelfde Motu en ...Cubase.
Gebruikte, want hij is nu Logic gebruiker en weg probleem !

Werkt goed hierzo, al heb ik in Logic wel een hoge CPU-load pieken.

Anyway, het systeem dat jij hebt MOET probleemloos werken, zelfs zonder al dat gedoe en getweak.
Het feit dat je dezelfde problemen hebt met een andere P4P800 bewijst toch evengoed dat het probleem niet bij je mobo ligt !!! Ik vermoed dat ofwel Cubase ofwel de Motu hier roet in het eten gooit.
Bios revisies was idd nog een mogelijkheid geweest, hoewel dit zelden de basis van een probleem is tenzij idd met raid en dat soort toestanden.
Zoals je zelf aangeeft, de P4P800 is een standaard bord dat naast de P4C800 de twee meest gebruikte mobo's zijn als het op muziek maken aankomt. Dit MOET werken, zelfs met XP zonder SP's (en idd, vergeet Service Pack 2 op een P4P800 !!! - ik heb daar zelf ongelooooofelijk veel miserie mee gehad op dit mobo - heel veel gebruikers van dit mobo schijnen probs te hebben gehad met SP2.
Als ik SP2 installeer start mijn PC zelfs gewoon niet meer op. Ik heb 5x (!!!) geprobeerd SP2 te installeren en ik had telkens hetzelfde resultaat. Alles vast en "format C" was de enige mogelijkheid...!!!

Welke software heb je verder nog op je PC staan ?
Ben je al eens gaan kijken in de Event viewer om te kijken welke errors er zijn ?
Nu, als je een ander 778 socket mobo overweegt : Wat mijn studio betreft zal de keuze voor een mobo STEEDS en STEEVAST genuine INTEL zijn. Ik gebruik hiervoor al jaren Intel. Ik kan me namelijk geen problemen veroorloven in het bijzijn van klanten, u see ?
Door de jaren heen heb ik geleerd dat Intel moederborden meestal een tikje (verwaarloosbaar eigenlijk) minder snel zijn dan Asus of MSI, maar ze zijn o zo werkbaar, hyperstabiel en geven zo goed als NOOIT een probleem. (als er al een prob was lag het aan het manneke, en niet aan de hardware :) )
Wat muziek PC's betreft zweer ik dus bij echte Intel moederborden en ik geef je de raad om dat toch eens te proberen, te meer omdat ik er éénvoudig weg van uitga dat niemand beter dan Intel zelf moederborden kan ontwerpen voor hun eigen CPU's...toch ? Ik heb ook een "oud" 815 mobo van Intel, en deze draait met PIII@800 mhz perfect. Ik gebruik hem als master PC en server in de studio. Eveneens gebruik ik een "oude" DM850E@2.6Ghz die nog steeds perfect draait. (alle PCI sloten zitten vol - zonder geklooi met IRQ's )
Verder dus een P4C800 en P4P800 als game/audio/video pc thuis die af en toe wel eens gek gaan doen...
Immers, Intel's doel op de eerste plaats is stabiliteit, en snelheid komt voor hun op de 2de plaats.
Ik wil nog even vermelden dat er op mijn studio-pc's geen applicaties staan die niet "muziek" gerelateerd zijn.
Niet geheel onbelangrijk, ook dit heeft de ervaring mij geleerd. Geen screensavers, geen mail, geen photoshop, niks niks niks dat ni!ks met muziek te maken heeft.
Tot slot - maar pak me niet op deze uitlating : Ik geloof al jaren niet meer in Cubase. Sorry. Cubase werkte perfect op een Atari, en het blijkt vaak miserie op de PC, met alle respect voor de gebruikers overigens. Ik wil geen discussie Logic vs Cubase, maar ik krijg schele hoofdpijn van dit pakket. Niet om de software of interface - die zijn op zich ok , maar wel omdat het vaak vierkant draait op PC. Ook bij mij in de studio. De timing met de AMT8 is een complete ramp. En dan Halion ( 400 euro !!!) Ik word onnozel van die Halion. Het werkt voor geen meter, en zeker niet in Logic.God knows why. ( Cubase gebruikers, begin nou aub niet te mekkeren van : bij mij draait het wel...we proberen hier iemands probleem op te lossen)
Als jouw budget dat toelaat : Koop een Intel 865 of 875 bord en probeer die Motu nou eens met Logic en kijk dan of je hetzelfde probleem hebt.
Ik durf er mijn hoofd op wedden dat je probleem over is. Indien niet, dan lijkt het er sterk op dat je Motu een probleem heeft. Bekijk eventueel ook eens de PCI kaart van de Motu van dichtbij. Geen beschadigde kontakten ?

Laatst gewijzigd:
Controleer ook welke versie jouw PCI-424 kaart is. Ik had eerst een revisie 1 en die gaf allerlei problemen, nieuwe kaart gekregen (revisie 2 of 3, weet het niet zeker meer) en problemen waren over. Welke revisie je hebt staat op de PCI-424 vermeldt. Mijn systeem is overigens Windows XP SP1 met Logic 5.5.3 en draait op een Medion PC (Aldi, jawel).

Origineel geplaatst door sKeLeTvM

Tot slot - maar pak me niet op deze uitlating : Ik geloof al jaren niet meer in Cubase. Sorry. Cubase werkte perfect op een Atari, en het blijkt vaak miserie op de PC, met alle respect voor de gebruikers overigens. Ik wil geen discussie Logic vs Cubase, maar ik krijg schele hoofdpijn van dit pakket. Niet om de software of interface - die zijn op zich ok , maar wel omdat het vaak vierkant draait op PC. Ook bij mij in de studio. De timing met de AMT8 is een complete ramp. En dan Halion ( 400 euro !!!) Ik word onnozel van die Halion. Het werkt voor geen meter, en zeker niet in Logic.God knows why. ( Cubase gebruikers, begin nou aub niet te mekkeren van : bij mij draait het wel...we proberen hier iemands probleem op te lossen)

Ik zou echt heel graag willen dat het een Cubase probleem was maar ik heb helaas ook het probleem als ik Cubase neit eens aan heb staan. Ik start dan m'n pc op en doe verder niets en in eens klapt de motu er uit. En moet er ook nog even bij vermelden dat de motu troep prima op een asus a7n8x werkt (AMD)

Origineel geplaatst door bronswerk
Controleer ook welke versie jouw PCI-424 kaart is. Ik had eerst een revisie 1 en die gaf allerlei problemen, nieuwe kaart gekregen (revisie 2 of 3, weet het niet zeker meer) en problemen waren over. Welke revisie je hebt staat op de PCI-424 vermeldt. Mijn systeem is overigens Windows XP SP1 met Logic 5.5.3 en draait op een Medion PC (Aldi, jawel).

Ik zal idd even kijken welke revisie ik heb

geschiendenis update:

de promise fasttrak controller stond idd vlink m'n PCI-Bus op te eten. Heb hem nu dus verplaatst naar de intel controller die ook m'n moederbord zit (staat nu ook in raid0). PCI-Bus load is nu echt super maar m'n probleem is er nog steeds.

Origineel geplaatst door 4tune
geschiendenis update:

de promise fasttrak controller stond idd vlink m'n PCI-Bus op te eten. Heb hem nu dus verplaatst naar de intel controller die ook m'n moederbord zit (staat nu ook in raid0). PCI-Bus load is nu echt super maar m'n probleem is er nog steeds.

Hoe check jij je PCI-busload dan?
Via de Cuemix DSP? Of via Cubase etc?

Misschien lees ik er over heen, maar heb je Busmastering van je vid kaart uitgezet? Dat is namelijk een dingetje in de driver instellingen van Matrox waar je erg mee op moet passen.

Hi,

Ik ga er vanuit dat het hier om een AGP kaart gaat en dan staat deze op een aparte bus.
Alle PCI kaarten delen dezelfde bus en de AGP kaart staat apart. Acceleratie aanpassen helpt dan niet om de PCI belasting te verlagen en aangezien de videokaart apart is zal deze in dit geval dan zelfs nadelig zijn voor je systeem.
Bus mastering voor een AGP kaart aanpassen zal helaas ook niets helpen.

Kijk anders even op de MOTU site of de pci kaart een probleem kan hebben met je chipsset.

Ronald

Origineel geplaatst door RoonSmits

Ik ga er vanuit dat het hier om een AGP kaart gaat en dan staat deze op een aparte bus.

Ronald [/B]

Ik heb dus een PCI-Express kaart erin. Busmastering uitzetten voor de videokaart zou mischien kunnen schelen dus?

Ik zal het even testen.

Ik heb dus een PCI-Express kaart erin. Busmastering uitzetten voor de videokaart zou mischien kunnen schelen dus?

Ik zal het even testen.

PCI-E ? ooh ik had dus beter moeten lezen. Dan zou het idd nog wel eens kunnen schelen.
Succes,

Ronald

Re: Probleem met Motu 2408mk3 (424) met p4p800-e deluxe

Origineel geplaatst door 4tune
Na enige tijd verliest de PCI-424 contact met de 2408. Uiteraard heb ik dan geen geluid meer en soms gaat het gepaard met een BSD (blue screen of death)

Gebeurd dit random ? Na een bepaalde tijd ?
Kan je eens opgeven hoe je je systeem "bouwt" ?
Ttz in welke volgorde je alles instaleert. En dan bedoel ik zowel soft als hardware.
Geef graag even een volledige lijst van de soft die je op je pc zet. Ook games, utilities, ...
In het slechtste geval heb je onwaarschijnlijk brute pech gehad en toevallig 2 slechte mobo's in je handen gekregen.
(ik heb iets soortgelijks gehad en na 2 mobo wissels bleek een harddisk niet behoorlijk te werken waardoor heel het systeem flipte...eer ik daar achter was gekomen tjonge tjonge...!)
Ik wil maar zeggen dat het mobo en de hardware die je gebruikt toch heel erg standaard materiaal is. Ook zo de Matrox.
Er zijn zonder twijfel honderden gebruikers met een P4P800 en een Motu zoals jij hebt.
Stel dat er compatibiliteits problemen waren tssn P4P800 en de Motu, dan zou je daar inderdaad zeker van alles over terugvinden op het net.
Zoals ik al aangaf, in principe MOET dit systeem standaard draaien zonder al dit soort kunstgrepen om het aan de waggel te krijgen.
Het lijkt misschien een domme vraag, maar welk merk CDR / DVD gebruik je ? Ik ben er zelf al tot schade en schande achter gekomen dat goedkoper spul hier echt wel voor de nodige troubles kan zorgen.
Standaard geheugen timings ingesteld ?
Welk type/ merk geheugens ?
Blijft je systeem draaien zonder Motu of als deze "disabled" staat ?
Als je de blue screen of death krijgt, welke error wordt er dan vermeld ?
Je zegt dat heel de handel perfect draait op een AN7N8X.Prima bord. Dat doet me ook denken dat er iets mis loopt in de "foutcorrectie" binnen het data-verkeer. Iets waar de P4P800 op crashed omdat hij deze error niet krijgt gecorrigeerd, en de AN7 zal diezelfde fout misschien wel corrigeren of als "minor" beschouwen.
Ook domme vraag, maar hoe zit het met de temperatuur cpu & mobo ? ( ik probeer eerst de domst mogelijke oorzaken waar je meestal het laatst aan denkt uit te sluiten) Je CPU kan bv bescahdigd zijn omdat hij om één of andere reden te lang te warm is geweest zonder dat jij dat bijvoorbeeld weet.
Reinig bv ook eens de contacten van de PCI kaart met alcohol.
Laat je hoe dan ook niet ontmoedigen, vroeg of laat komt de oorzaak wel aan het licht.

Back