Pitchbenden met fruity?

Mike Rockmore

Ouwe rot
Heej gasten,

ik heb het forum eerst netjes doorgezocht en kon niet zo heel veel vinden over Pitchbenden met software programma's. Ik weet inmiddels hoe ik de mod/pitch wheel kan automatiseren, maar ik wil heel nauwkeurig bij elke noot die ik speel de pitch aan het einde van de noot heel even omhoog halen.

Ik kan maar beperkt inzoomen bij Fruityloops 4 Studio Edition, en is het dus niet echt mogelijk om heel erg nauwkeurig te pitchbenden.. Heeft iemand hier ervaringen mee? Kan iemand mij hier mee helpen? Het idee is een bassline te maken met bij de noten op het einde het gevoel dat ie ff naar boven springt..

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

Groeten Mike

Ha, ik weet ook eens wat :)

Je kunt in fruity alle automatiseren. In het geval van pitchbend zou ik gaan voor de pitch-knop onder de channel setting. Daar vervolgens met de rechtmuisknop op klikken en 'edit events' kiezen. Nu de pitch inteken met het pennetje et voila.

Nog wel een tip, FL staat standaard op 'line' (boven 'snap' rechtsbovenin), als je hier 'none' van maakt kun je heel gedetailleerde overgangen maken, zoniet dan klinkt het blokkerig.

ander idee, je kunt bij fruity pitch envelopes gebruiken. Misschien ideetje om daarin in te stellen dat de pitch bijv na release omhoog gezwiept wordt? (dan moet de sound wel geen 0 release op amp hebben)

En nog een ps'je:

Je kunt alle knoppen van een softsynth ook automatiseren door te klikken op het 'rode stekkertje' en dan 'edit events'. Als je softsynth pitchbend heeft zou ik deze intekenen.

Sowieso leuk trouwen om alles in te tekenen, je kunt oscilators totaal laten ontsporen, compleet freaken met effecten en ga zo maar door. Intekenen en experimenteren maar :)

Origineel geplaatst door bombario
En nog een ps'je:

Je kunt alle knoppen van een softsynth ook automatiseren door te klikken op het 'rode stekkertje' en dan 'edit events'. Als je softsynth pitchbend heeft zou ik deze intekenen.

Sowieso leuk trouwen om alles in te tekenen, je kunt oscilators totaal laten ontsporen, compleet freaken met effecten en ga zo maar door. Intekenen en experimenteren maar :)

thnx man maar dit wist ik al... het vervelende is dat ik niet ver genoeg kan inzoomen om de pitch goed te kunnen regelen.. das eigenlijk het hele eiereten..

En Pjotr ik moet ff nadenken wat je nu allemaal zegt hoor :biertje: haha ben niet zo snugger..

Origineel geplaatst door Pjotr G
ander idee, je kunt bij fruity pitch envelopes gebruiken. Misschien ideetje om daarin in te stellen dat de pitch bijv na release omhoog gezwiept wordt? (dan moet de sound wel geen 0 release op amp hebben)

Pjotr ik heb door wat je bedoelt maar volgens mij heb ik bij die basslines die ik wil maken dat ik juist bij de lage tonen omlaag wil pitchbenden kan dit ook??

Ik weet het namelijk echt niet..

Grtz Mike

ik zou de record knop aanzetten. bpm tijdelijk verlagen, metronoom aan en opnemen. zo zou het redelijk goed moeten lukken (?). je kunt daarna je automation nog bewerken dus... als je een midi-controller hebt zou het helemaal moeten lukken. succes

Origineel geplaatst door psycho s
ik zou de record knop aanzetten. bpm tijdelijk verlagen, metronoom aan en opnemen. zo zou het redelijk goed moeten lukken (?). je kunt daarna je automation nog bewerken dus... als je een midi-controller hebt zou het helemaal moeten lukken. succes

Ik heb het over pitchbenden aan het einde van een noot van misschien 0.3 seconden, dus dit lijkt me echt niet de oplossing :) of ik moet het verkeerd begrijpen...

Back