TV wang microfoons

Backdrop

Synthesizer Patel
Ik zat net ff het zes uur journaal te kijken...
Wat is dat toch tegenwoordig met die wang microfoons bij TV uitzendingen? Eerst zag ik ze alleen bij de VRT meezingshows, toen bij de VRT journaals nu ook bij studio sport en nu dus ook het zes uur journaal.
Wat is het voordeel van die dingen t.o.v. de (dubbele) dasspeld of buiten beeld microfoons ?
Ik vind het echt raar dat bij zo'n visueel ingesteld medium als TV de presentatoren met zo'n opzichtige microfoon werken,
kan je net zo goed een grote pleister op je voorhoofd plakken :confused:

Dus weet iemand hoe of wat ?

(ik ben gewoon benieuwd, verder alles OK :D )

Dit soort microfoons, DPA's (dat is (één van de?) fabrikanten die ze maakt, maar het lijkt ook een soort roepnaam voor die dingen geworden te zijn. Net als dat Maggie zowel de productnaam als de fabrikant is...) worden gebruikt om een hogere geluidskwaliteit te bereiken dan een dasspeld microfoon, aangezien het ding simpelweg dichter bij de bron (de mond) zit.
DPA's worden meer en meer gebruikt, ze zijn op een wat grotere afstand onzichtbaar (op podia dus) en klinken erg goed.
Ook voor bijvoorbeeld het opnemen van accordeon, een instrument wat weinig lage frequenties produceert en door de fysieke constructie lastiger met een normale dynamische of condensator mic te 'vangen' is, worden DPA'tjes gebruikt.
Wat je zelf al suggereerde: met een pleister op het voorhoofd gebeurt ook nog wel eens, is bijvoorbeeld afhankelijk van de kleding/ het kostuum die de uitvoerende draagt.
Bijkomend belangrijk voordeel van een DPA tov een normale dasspelmicrofoon of handheld is de bewegingsvrijheid: de microfoon bevindt zich altijd op de goeie afstand van de mond, een handheld microfoon varieert daarin natuurlijk, helemaal wanneer er bijvoorbeeld gedanst of veel bewogen wordt tijdens het zingen, wat kan leiden tot enórme geluidsverschillen wanneer de uitvoerende geen goede microfoontechniek hanteerd/ aangeleerd is.

het ziet er in ieder geval NIET uit, en het geluid dat er uit een gemiddelde TV opstelling komt is uberhaupt al brak toch?

Als ik naar het 6 uur journaal kijk zet ik altijd mijn superHiFi surround aan.....
dan ben je toch blij dat ze die lelijke microfoons gebruiken hoor

Back