Veel adapters op 1 stekkerdoos oplossingen

MacGyverGear

midi-life crisis
Iedereen die een paar apparaten heeft en wat op 'n adapter werkt, kent dit probleem wel. De stekkerdoos. Het past eigenlijk nooit echt lekker naast elkaar en je kan op een 5-voudige stekkerdoos hooguit 3 adapters aansluiten. In de studio niet echt een probleem, maar als je een wat compactere ruimte hebt of spullen inbouwt in een koffer wil je het liever wat compacter hebben.

Ik heb zelf ooit een stekkerdoos gevonden met aan beiden zijden aansluitingen. Aan de onderzijde een hele rits van die 2 parige (niet geaarde) aansluitingen en boven nog 3 geaarde. De 2 pin aanlsluitingen heb ik ooit wat korte verlengkabels gescoort (zie hieronder) zodat ik ergens in mijn koffer waar wel ruimte is een adapter een plekje geef. En dan nog een paar adapters die een losse 2 waar zo'n 2 pin stekker aan zit. De spaghetti is ongekend maar het niemand die het verder omdat er een controller overheen ligt.. maar de stekkerdoos is optimaal benut zo.

31fOtUt8w+S._AC_.jpg

Voor een nieuw te bouwen project (reserve/vervangende koffer) ben ik nu wat spullen aan het kopen en vraag me af hoe jullie dit stekkerdoos probleem oplossen in de studio..
Laatst kwam ik bij de Action laatst ook een stekkerdoos met meer zijden tegen.. maar toch zitten de aansluitingen zelf weer iets te dicht tegen elkaar.

3207347_8718964200528-110_02_20240829121509.png

Zag ook een soort cubus waar de 4 zijden één geaarde aansluiting hadden.. en net als het ding hierboven er een laadaansluiting zat.. Kan handig zijn maar het blijft een beetje de vraag wat het vermogen is. Ik gebruikte ooit een standaard lader om een iPad Pro van voeding te voorzien. Zelfs met een volle batterij en het ding aan de lader was ie na 5 uur toch leeg.. vaak is het maar 20 watt ofzo.. waar een originele lader er iets van 60watt uitgooit. Maar misschien is het voor een Roland Boutique (die op USB 5v draait) wel voldoende ?

stekkerdoos-extra-kinderbeveiliging.jpg

Ik ben benieuwd wat jullie voor een oplossingen hebben. In geval van inbouw, misschien wel gewoon een paar AC outlets op een kroonsteentje aan elkaar knopen?? :D Kan ook.. maar er is zoveel te koop.. In geval van falende apparaten moet ik soms wel eens in donkere situaties een adapter of stekker eruit trekken.. dan ga je liever niet met een kroonsteentje in de weer.. zoiets als hieronder bv kan je ook op compacte stekkerdoos aansluiten.. een combi van 3 en 2 polige aansluitingen..

61oK-N9qIfL._AC_SL1500_.jpg

Ben benieuwd of jullie dit probleem kennen.. in een studio is ruimte natuurlijk veel minder een probleem maar bij inbouw kan het volume aan overtollige kabels en adapters behoorlijk toenemen. Misschien ook kabels inkorten en er nieuwe stekkers aanzetten? Of andere oplossingen, stekkerdozen die efficienter met de ruimte omgaan? :okdan:

Laatst gewijzigd:
Ik heb zelf ook zon toren gekocht voor aansluitingen.
Amazon
1000029181.jpg

Deze heeft ook 2 zones, waardoor je bijvoorbeeld 2 afzonderlijke delen van de studio kunt inschakelen. Dit type is niet meer leverbaar zie ik, maar wellicht elders nog wel te vinden of iets vergelijkbaars.

5 voudige stekkerdozen? Dat is voor beginners. Ik heb talloze 10 voudige stekkerdozen in dienst. Ik durf niet schrijven hoeveel, maar het kunnen er gerust meer dan 10 zijn. Reken uit. 10 * 10 en dan zwijg ik over de 8 voudige, 6 voudige, 4 voudige...
Er zijn stekkerdozen met dubbele rijen zodat je de bult aan de andere kant kan laten hangen, dat scheelt...

Ok, leuk en leuk.. stoer ook enzo.. maar wat en hoe als het portable moet? Ik snap dat bij Duitsers alles groter en beter is.. misschien ook in andere landen.. maar ik trek alleen rond in Nederland en heb een koffer die ik daarvoor zo effecient mogelijk wil inrichten.. en hoop wat inspiratie op te doen :)

veel van die dc adapters kan je achterwege laten met zon isolated harley benton voeding met meerdere outs
Dat is zeker 'n goed idee ja.. al heb ik wel nachtmerries overgehouden van een falende voeding die ik had aangeschaft ooit. 4 apparaten die 12v waren op 1 voeding.. totdat die opgeblazen was.. en ook mijn mixer controller het niet meer deed. :( Kortsluiting in DC aanvoer > Apparaat kapot (hoe dan??)

Het liefst toch gewoon originele voedingen gebruiken..:)

Zo n voeding met n boel kabeltjes aan is kans op bijgeluid en als ie faalt heb je niks. Was niet de bedoeling om stoer te zijn, ik heb t momenteel nogal moeilijk hier… neem t niet persoonlijk

No problem klinkske, thanx en sterkte.. :) Gemende gevoelens ook over een samengestelde voeding.. maar Harley Benton al weleens bekeken.. wellicht als die uitgangen isolated zijn, een beter alternatief. Ik was ook blij dat ik mijn voeding niet op locatie heb opgeblazen, in het heetst van de strijd zeg maar..
Had zelfs al uit voorzorg 1 zo'n voeding extra gekocht.. maar dan is die voeding ineens ook een opzichzelfstaand probleem geworden.. :(

Heb iig de mixer /controller na vervangen van de zekering kunnen herstellen maar niet op korte termijn. Nog steeds een topding, van Denon, 2 exemplaren van maar ik moet nu echt wat nieuws kopen.. Zoals ik al schreef, wil het het liefst voedingen origineel houden.. en ik denk dat als ik 5 adapters varierend van 5, 9 en 12volt, een plekje moet geven, ik beter iets met 'n paar 1 naar 3 verloopjes kan doen.

Laatst gewijzigd:
IMG_2779.jpeg

Ik gebruik deze, volop stekkers dus geen probleem als je er eentje moet skippen. En het helpt ook dat ze 45 graden gedraaid zitten, daardoor past het vaak precies wel.

Voor heb ik een bijzonder klein verdeelstekkertje (3 op 15cm ofzo).
1 adapter gaat hier dwars in en de andere via kabels.
Voor deze ("euro"?) kabels naar de adapter heb ik bij Thomann korte kabels gekocht, zodat het niet in de war raakt.

Bij 19-inch rack onderdelen kan je goeie inbouw stopcontacten vinden die ook onder een studiomeubel gemonteerd kunnen worden.

Je kan ze ook zelf maken gewoon stekker en contra stekker en stukje snoer er tussen. Heb ik zelf ook voor paar adapters. Dat ze te bestellen waren, wist ik niet. Zelf maken is wel zo fijn, kun je zelf de lengte bepalen.

Dure schakelende voedingen gaan sneller kapot dan die `oudewetse` die zware met een transformator. Pas nog synth doet het niet meer?
Dan schakelende voeding doet het niet meer. Dat gebeurd hier `aan de lopende band` Alles zit dicht geseald dan is het alleen met een klein `slijpertje` open te maken. Dat doe ik altijd uit nieuwsgierigheid. Alleen hele dure synth`s hebben een eigen voeding maar die is altijd duurder vanwege de wereldwijde goedkeuring.
Die zijn met wat moeite zelf wel te repareren. In tegenstelling tot die moderne schakelende.
Dan zijn er ook voedingen te koop met meerder uitgangen. Daar heb ik geen ervaring mee. Maar daarmee zijn uitgebreide stekkerblokken ook mee te verminderen. Steeds polariteit en spanning na meten voor de veiligheid. Gisteren nog synt deed het niet want het polariteits knopje was per ongeluk tijdens het opbergen omgekeerd. Er stond ook niet aangegeven op de synth dan maar polariteit omdraaien. Door veel geluk was er niks kapot. Direkt met onuitwisbare viltstift aantekening gemaakt op de buitenkant. Altijd beter dan een onoplosbare reparatie.
Er zijn ook blokken te koop met tranformator met USB 5 volt uit. Dat scheelt ook weer enkele stopcontakten.
Dan zijn er nog de stekkerblokken met voor elk stopcontact een eigen schakelaar waar meer ruimte is voor wat bredere tranformatorvoedingjes.
Het hangt van de aanbieding en de gebruiksnoodzaak af wat het voordeligst is.

Laatst gewijzigd:
Back