Help: vocals bewerken met VST

BERRANTZ

Ingeburgerd
Hallo geinteresseerde lezer(s)...

Ik heb voor sommigen van jullie een hele simpele vraag (denk dat deze threat ook snel verwijderd zal worden maar weet niet hoe ik jullie aandacht anders kan trekken):

Ik heb inmiddels naar eigen mening een leuke clubtrack gebouwd die instrumentaal wel goed klinkt maar ik wil een
soort vocal edit maken voor als ik m als demo weg stuur. Dan heb ik tenminste een A- en B-kant (ik blijf dromen hahaha).

Nu ben ik erg benieuwd met welke VST plugins ik mijn (female) vocals leuk kan bewerken zodat het er een beetje
professioneel uit komt alsof ik met een berg Protools plugins aan het werk ben geweest. Momenteel heb ik de leukste
dingen nog maar uit de Yamaha Vocal Rack en nog een andere plugin, en uiteraard wat delay/lichte reverb. Maar het is
het voor mijn gevoel gewoon nog net niet.

WIE HEEFT EEN GOEIE TIP VOOR ME???!!

Alvast bedankt voor jullie aandacht...

Groetjes,

Barry

Ik gebruik zelf de volgende keten:

1: Licht compressen en eventueel de-essen
2: Autotune indien nodig
3: Multiband compressor, dit geeft een erg geproduceerde sound
4: Exciter zoals bijvoorbeeld BBE sonic maximiser even tophoog opleuken
5: L1 of andere limiter om de vocals lekker stevig in de mix te zetten

Er zijn uiteraard nog andere werkende combi's, maar dit werkt lekker voor mij.

Dan nog ff FX naar smaak toevoegen, klaar!

Suk6!

Re: Help: vocals bewerken met VST

Origineel geplaatst door BERRANTZ
Hallo geinteresseerde lezer(s)...

Ik heb voor sommigen van jullie een hele simpele vraag (denk dat deze threat ook snel verwijderd zal worden...)

Volgens mij niet ;)

Mmmm. Inderdaad genoeg interessante dingen gelezen ja.

Al moet ik wel zeggen dat over sommige zaken de meningen verschillen hoor. Maar goed, advies opvolgen en zelf
ondervinden lijkt me.

Bedankt!

Groetjes,

Barry

Een standaard manier om vocals goed te produceren is er niet!

Een tip: vooral goed luisteren naar wat je aan het doen bent!

Nog wat tips:
Als je met een dance track bezig bent en je gaat daar vocals in gebruiken, is dat totaal wat anders dan in een pop of rock liedje.
Als je een lekker overgeproduceerde sound wilt krijgen, grijp dan vooral naar compressors en reverbs/delays.
Zet bijvoorbeeld eerst een delay/reverb(wat jij mooi vindt) als insert op je vocal-track. Gooi er daarna een redelijk stevige compressor overheen, waardoor je reverb lekker omhooggetrokken wordt. Daarna nog evt. wat EQ-en... exciter werkt ook altijd wel goed, maar niet te extreem, want die dingen verneuken vaak veel zonder dat je het door hebt.
Multibandcompressie is een beetje onzinnig. Als je goed EQ-d en compressed, is dit helemaal niet nodig. Limiting is (als je vocal gewoon goed is opgenomen (zonder pieken) helemaal niet nodig).
Maar gebruik vooral gewoon lekker veel effecten en zoek zelf uit wat de lekkerste combinatie is in jouw track!
Succes!

P.S. Misschien moet je eens een fragmentje posten, kunnen wij wat beter commentaar geven!

Bericht door een moderator:
Verplaatst. AUB even opletten waar je een thread neerzet.

Back