Jarrish

jgeers01

Analogue Age
M'n eerste van 2005!

In navoliging van deze thread bedoelt om grip te krijgen op Jarre-technieken heb ik ditmaal zelf een Jarre-achtige compositie gemaakt (met een persoonlijk tintje;) ). De klanken zijn volledig met virtuele synths tot stand gekomen (Reason/Albino/Moog) en afgemixt met Nuendo.

Jarrish

Last edited by a moderator:
Leuk! Het gitaar-achtige lead geluid vind ik alleen minder typisch Jarre, de rest van de sounds en het arrangement natuurlijk wel (leuke Theremin emulatie... of....?). Het nummer hapt verder lekker weg.
Als je de lead nou met een terts eronder dubbelt, wordt het zó Jarre dat het bijna een pastiche is... :D

<EDIT> Hoe vaker ik 'm hoor, hoe beter hij wordt... :D

Laatst gewijzigd:
Ontzettend Jarre ja, op de lead na (en die kerkklok!); heb je de beat uit Oxygene 4 precies gekopiëerd of lijkt dat maar zo? Maar hij hapt lekker weg ja; alles net op z'n plaats en zo, goede geluiden ook. Ik vind alleen de contrasten wel wat groot qua dynamiek en intensiteit. De rustigere stukken zakken echt helemaal weg; da's wel jammer. Geldt vooral voor het middenstuk dat nu maar amper bij het nummer lijkt te horen.

Ik vind alleen de contrasten wel wat groot qua dynamiek en intensiteit. De rustigere stukken zakken echt helemaal weg

Ja, dynamiek schijnt niet meer te mogen tegenwoordig.
Waarom is deze track niet helemaal binnen 3dB gecompressed zoals alles tegenwoordig :confused:
:D

Maar goed, even serieus: ik vind een beetje dynamiek wel mooi. Overigens zit er tussen het begin en eind van Oxygene 5 ook al veel meer volumeverschil dan in deze track ;)

Ik zou wel die kerkklok veel verder weg draaien in de mix. Die is een beetje ''in your face" nu (en vals? of ligt dat aan mij?). Muziek terug laten vallen naar het rustigere stuk zoals nu en dan de kerkklok meer 'in de verte' laten klinken. Maar da's uiteraard IMHO.

Die lead past er inderdaad ook niet echt lekker in. Maar ja, je zit natuurlijk op het Jarre-vlak en mensen die zijn muziek een beetje kennen pikken daar natuurlijk alle 'onregelmatigheden' gelijk uit. Misschien als Jarre er niet was geweest was niemand er over gevallen, wie zal het zeggen...

Origineel geplaatst door Fibers
wat is dat toch konstant met die jarre hier in dit forum?
kunnen jullie ook eigen ideen bedenken?
jarre is een gladjanus

Pfff.... Zo, even lekker iemand de hoek in gebutst; voel je je nu beter?

Ik ben er ook geen fan van dingen na te maken en ik luister tegenwoordig weinig Jarre meer (lang geleden eigenlijk), maar waarom zou je dat anderen misgunnen? Als jij Jarre niet gaaf vindt, waarom open je dan überhaupt een thread met de naam 'Jarrish'? En heb jij nooit iets na proberen te maken om bepaalde technieken onder de knie te krijgen? Lettend op het doel van de maker vind ik het een goede track. Punt. Anders zou ik als prgrockliefhebber net zo goed in een trance-thread kunnen gaan klagen dat er geen gitaar, 'echte' drums, tempowisselingen, enz. in zitten!

Sorry hoor... :frons:

Oh, trouwens: wie bedoel je eigenlijk met "jullie"? Generaliseren is je middle name zeker...

Origineel geplaatst door Cheimoon
Pfff.... Zo, even lekker iemand de hoek in gebutst; voel je je nu beter?

Ik ben er ook geen fan van dingen na te maken en ik luister tegenwoordig weinig Jarre meer (lang geleden eigenlijk), maar waarom zou je dat anderen misgunnen? Als jij Jarre niet gaaf vindt, waarom open je dan überhaupt een thread met de naam 'Jarrish'? En heb jij nooit iets na proberen te maken om bepaalde technieken onder de knie te krijgen? Lettend op het doel van de maker vind ik het een goede track. Punt. Anders zou ik als prgrockliefhebber net zo goed in een trance-thread kunnen gaan klagen dat er geen gitaar, 'echte' drums, tempowisselingen, enz. in zitten!

Sorry hoor... :frons:

Oh, trouwens: wie bedoel je eigenlijk met "jullie"? Generaliseren is je middle name zeker...

wat vind je van de Ozric Tentacles of is dat geen progrock. ik vind ze vet iig!

En dat zegt iemand met zo'n Avatar? :confused:
Pot, ketel, enz.

Attachments

• 125.gif
    125.gif
    18,2 KB · Bekeken: 113
Origineel geplaatst door synthmann
wat vind je van de Ozric Tentacles of is dat geen progrock. ik vind ze vet iig!

Ozric Tentacles staat op de to-do-list (ken ik dus nog niet); maar volgens mij is dat lichtelijk off-topic in deze thread... :D

Wat de eerder genoemde dynamiek betreft: ik heb niets tegen op- en afbouw en grote dynamische verschillen; sterker nog: ik ben juist voor. Ik vind ze hier echter erg abrupt komen. Het klinkt meer alsof er gewoon even aan de volumeknop gedraaid wordt. Dat middenstuk bijvoorbeeld: daar is het volume in één keer weg. Op zich is de verhouding met de rest wel mooi (denk ik, maar wie ben ik ;) ), maar ik zou het iets geleidelijker doen.

jarre is een gladjanus

Bericht door een moderator:
Hier op dit forum geloven we in vrijheid, blijheid.
Als je dat niet begrijpt, en graag anderen je mening wilt opdringen, dan zijn er legio andere forums op internet waar je wèl welkom bent. Read between the lines.

:erm: ... om even terug ter zake te komen :D . Ik heb hem beluistert en hij klinkt inderdaad als een 'klok' :okdan: De enige kleine aanmerking die ik heb is dat de melodie een ietsie te hard staat tov de rest ... maar voor het overige erg knap gedaan.

Het grote dynamische verschil vind ik helemaal niet erg ... het geeft iets speciaals aan het nummer. Als studie zeker geslaagd :halleluja: .

Je neemt in ieder geval de sfeer erg goed over. Naast de tip over de melodie in terts, wil ik er ook nog even één meegeven die je misschien kan gebruiken. JMJ heeft lange tijd de techniek gebruikt om linker en rechterkanaal iets te vertragen (gewoon op de ganse track buiten de percussie). Hierdoor krijg je een erg breed stereoveld en de typische 'echo' van hem. Luister maar es naar Oxygene, Equinox, l'Arpegiateur door één schelp van de koptelefoon ... daarna de andere ... en je zal wel begrijpen wat ik bedoel ;) .

( ... enneuh ... ook ik luister eigenlijk helemaal niet veel naar Jarre, maar dat neemt niet weg dat ik zulke stukken best kan waarderen ;) ).

:doei:

Eerst en vooral: chapeau voor dit knap resultaat (gezien de 'opdracht') !
Over die dynamiek, JMJ heeft dat ook wel dikwijls gedaan, dat in- en outfaden naar andere geluidsniveau's maar inderdaad nooit zo drastisch. Hij liet er toch altijd wel minstens 30 seconden over gaan.
Voor meneer Fibers: het is geen kwestie van misplaatste verering of zoiets, het gaat hier over het doorgronden van JMJ's technieken. Dit is een OEFENING. Iets waar ik nooit aan zal beginnen (omdat ik bvb geen gemakkelijk te bedienen arpeggio's ter beschikking heb alleen al - wel een vereiste voor dit soort werk) maar ik vindt het des te straffer als iemand dat aandurft en er nog in slaagt ook.

:okdan:

oke:) daar is ie dan.:)

Dit is niet echt de Jarre stijl die mij helemaal aanstaat. Maar ik vind het erg knap gedaan.
de lead vind ik persoonlijk niet echt mooi uitkomen in het geheel. Maar compositie klopt verder prima.

De overgangen, zoals verteld, zijn wat abrupt, dat vind ik jammer. Daarnaast mis ik, en misschien ben jij het hier wle helemal niet mee eens, wat karakter in het geheel. De geluiden mogen van mij iets voller, of iets meer gepitched worden, of meer reverbration+stereo. Maar dat is ook smaak.

IN jou poging om een jarre achtige track te "clonen" kan je concluderen:netjes gedaan.
Mijn track kwam daarentegen voort uit een jarre achtig ondergrond, waarbij ik niet echt een poging deed om bij de orignele sound van jarre te komen. geeft toch een verschil.

Ik ben nu bezig om een oude track van me te jarrizen, dus meer mijn best doen in jarre sound (baslijn sound nog niet goed), staat dus net in de steigers hierbij al wel een voorbeeld. Met HS7 de eminent proberen na te doen:) Misschien snap je dn wat ik bedoel met iets meer reverbration.:)

[er is een probleem met de synthforum server, dus zal het voorbeeld wat later plaatsen]

ps: Danny ... vind je mijn track te lang? of gewoon niet mooi?:D :dubbel: ;)

greoten Arnaud!! ;)

Dank jullie wel allemaal voor jullie openlijke reacties en suggesties. Ik ben blij dat het merendeel begrepen heeft dat de compositie geboren is uit een persoonlijke opdracht! Wat gelijk opvalt is dat er zoveel verschil in smaak is als het gaat om klank, melodie en dynamiek; gelukkig maar! Alhoewel ik heb geprobeerd er een persoonlijk tintje aan te geven en over de track best tevreden ben zal ik de suggesties ter harte nemen en (wellicht in een volgende vakantie :)) de compositie aanpassen, zoals tertsje onder de melodie, middenstukje ietsje harder, klok (behoorlijk Jarre trouwens, Aero kenners weten dat...) weer wat zachter, extra stereo-effect etc. (Jarrish Part II ?)

Even iets over dynamiek: een ideaal middel om je compositie te verrijken en ben zelf van mening dat het goed bij de stijl past. Ook een kwestie van durven ;)

Origineel geplaatst door jgeers01
Dank jullie wel allemaal voor jullie openlijke reacties en suggesties. Ik ben blij dat het merendeel begrepen heeft dat de compositie geboren is uit een persoonlijke opdracht! Wat gelijk opvalt is dat er zoveel verschil in smaak is als het gaat om klank, melodie en dynamiek; gelukkig maar! Alhoewel ik heb geprobeerd er een persoonlijk tintje aan te geven en over de track best tevreden ben zal ik de suggesties ter harte nemen en (wellicht in een volgende vakantie :)) de compositie aanpassen, zoals tertsje onder de melodie, middenstukje ietsje harder, klok (behoorlijk Jarre trouwens, Aero kenners weten dat...) weer wat zachter, extra stereo-effect etc. (Jarrish Part II ?)

Even iets over dynamiek: een ideaal middel om je compositie te verrijken en ben zelf van mening dat het goed bij de stijl past. Ook een kwestie van durven ;)

ik vind het lekker, en ben een echte AERO kenner (was erbij in Denemarken, moddeerrrrrr:D ) en de nieuwe al grijs gedraaid :)

ga zo door, ben benieuwd naar Jarrish part II

Re: Jarrish

M'n eerste van 2005!
.......
Jarrish

svp elke week zo'n track posten als het kan :kroon:

jarre is een gladjanus

Volgens mij heeft hij toch zelf een nummer gemaakt? Waarom kijk je dan toch weer in een Jarre posting? Om te zeggen dat Jarre niet leuk is? Liever een gladjanus dan een zeurpiet.

Het nummer is geweldig, ik zou nog meer 310 string er in kwijtkunnen!
(wat is er toch met die 310 str...)

Beschuldig je mij nou van lafheid... :duivels:

Wat ik bedoelde te zeggen: dynamiek is schitterend, een goede vondt om allerlei redenen en als je het er zinnig in kunt passen, altijd doen. Ik vind alleen dat je het hier nogal abrupt doet. Aan-uit-aan-uit. Ik zou het geleidelijker doen. Maar misschien is dat ook smaakgebonden.

En nou hou ik er over op. :D

Back